Inšpiratívny podnikateľský nápad (č.75) – Hnojivo z použitých kávových zŕn

Inšpiratívny podnikateľský nápad (č.75) – Hnojivo z použitých kávových zŕn

Napadlo by vám niekedy, že odpad môže byť výnosný biznis? A dokonca taký, ktorý má eko rozmer a je na svete jedinečný? Presne takýto nápad na podnikanie sa zrodil u našich protinožcov v Austrálii. Spomínaným výnosným odpadom sú spracované zrnká kávy z kaviarní. A vzniká z nich parádne výživné hnojivo pre rastliny.

 

Biznis vymyslený pri šálke kávy

Celý dnešný príbeh sa začal jedného dňa v nemenovanej kaviarni v Austrálii. Jeden zo zakladateľov sa dal do reči s tamojším baristom a spolu diskutovali o káve. O jej chuti, vôni... a výživnosti!
Rozhovor sa zviedol k tomu, prečo teda nejakým spôsobom nespracovávať aj pomleté kávové zrná, v ktorých ešte stále ostáva obrovské množstvo živín. A nápad bol na svete...
Pre kaviarne je vlastne tento druh komodity odpadom, ktorého sa musia zbaviť. Tento proces je samozrejme spojený s nejakými nákladmi a navyše sa plytvá niečím, čo by mohlo, ako sa vraví, chytiť druhý dych. O túto myšlienku sa opreli dvaja hlavní zakladatelia Mark Henderson a Geoff Howell. Spoločne vymysleli prírodné hnojivo zo zvyškov kávy obohatené o ďalšie živiny a produkované trvalo udržateľným spôsobom. Ekologický rozmer predstavuje nielen fakt, že ide o spracovanie odpadu, ale aj to, že hnojivo je balené do recyklovaných obalov.
Obaja zakladatelia nie sú v biznise žiadni nováčikovia. Spolu s ďalšími členmi tímu tvoria skúsenú manažérsku základňu. Všetci vo firme Espressogrow predtým pracovali pre veľké nadnárodné koncerny na vysokých manažérskych pozíciách.
Firma vznikla začiatkom roku 2011 a hneď po štarte si získala veľkú pozornosť. Objavila sa napríklad v prestížnej austrálskej publikácii Business Review Weekly v článku 10 start-ups to watch (10 star-upov, ktoré sa oplatí sledovať).

Článok pokračuje pod reklamou


Zaujímavý biznis model, patent a budúcnosť

Espressogrow je moderný koncept, ktorý je pritom založený na veľmi jednoduchej myšlienke. Na produkciu hnojiva, ktoré môžu využívať poľnohospodári i drobní hobby záhradkári, sa používa odpad po spracovaní kávy. Dodávateľmi suroviny potrebnej na výrobu sú kaviarne (momentálne stále iba z Austrálie), od ktorých Espressogrow odpad vykupuje. Majitelia kaviarní navyše získajú smetné koše a odvoz odpadu zadarmo. Znie to síce paradoxne, ale áno, existujú firmy, ktoré vám budú za váš odpad dokonca platiť... jednou z nich je austrálsky nováčik Espressogrow.
Unikátnym teda nie je len samotné zloženie hnojiva, na ktoré si momentálne majitelia firmy vybavujú patent, ale aj biznis model, ktorý celkom vybočuje z doterajších zabehnutých koľají. Výhodou firmy je to, že surovinu na výrobu svojho produktu získavajú veľmi lacno. A keďže má výsledný produkt vysokú pridanú hodnotu, môže ho firma predávať so slušným ziskom.
Zaujímavosťou z tejto oblasti sú aj čísla – len v Austrálii sa údajne vyprodukuje týždenne (!) až 300 ton odpadu zo spracovania kávy. Espressogrow teda rozhodne nebude mať núdzu o dodávateľov. Samotné zloženie hnojiva pomáhal vyvíjať chemik. Hnojivo obsahuje iba prírodné živiny a je šetrné k rastlinám i zvieratám. Zároveň vďaka svojmu zloženiu prirodzene odpudzuje škodcov a slimáky. Unikátne vlastnosti kávy zasa spôsobujú to, že hnojivo obsahuje vysoký podiel dusíka, ktorý sa uvoľňuje postupne a dlhšie tak vyživuje rastlinu. Hnojivo má tiež dlhú životnosť – vydrží uskladnené dlhšie ako konkurenčné umelé výrobky. Ide teda zrejme o „hnojivo budúcnosti,“ ktorú majitelia firmy plánujú už teraz. Podľa vedenia mali manažéri z firmy stretnutia s britskými investormi a momentálne prebiehajú rokovania o distribúcii do USA, Európy i Ázie.


Premýšľajte netradične

Na tomto nápade je krásne vidieť, ako môže aj geniálna myšlienka vzniknúť celkom spontánne. Občas sa snažíme úporne premýšľať nad tým, ako by sme urobili dieru do sveta a prehliadame príležitosti, ktoré máme priamo pod nosom.
Kľúčom k úspechu je pozerať sa na veci inak ako doteraz. To, že je niečo napríklad odpad, ešte neznamená, že nie je možné to ďalej použiť. A že to dokonca nie je hodnotné!
Zakladatelia Espressogrow sa tiež veľa pýtali, diskutovali s ľuďmi. Pýtajte sa aj vy ľudí vo svojom okolí na veci, ktorým rozumejú. Možno sa dozviete informáciu, ktorá zapadne do vašej podnikateľskej idey ako posledný chýbajúci kúsok skladačky.
Príbeh hnojiva z kávy je už zrejme napísaný. Ak si teda netrúfate bojovať proti patentu alebo vymýšľať niečo podobné na našej rodnej hrude, skúste distribučný biznis, Espressogrow stále hľadá zástupcov aj v Európe ;)
 

Seriál o inšpiratívnych podnikateľských nápadoch je spoločnou iniciatívou portálu Podnikajte.sk a Združenia mladých podnikateľov Slovenska.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Ivica Ďuricová

Freelance copywriterka, pre ktorú je písanie vášňou a povolaním zároveň. Je spoluautorkou článkov o inšpirácii v podnikaní a publikácií 99 Inšpiratívnych podnikateľských nápadov a 49 hrdiniek slovenského biznisu.


Subscription boxes: dobré „schránkové“ podnikanie

Tak, ako sa dá predplatiť časopis, tak sa dá predplatiť aj akýkoľvek iný druh tovaru. Takzvané „subscription boxes“ sa objavili na trhu, aby nám priniesli to, po čom pištia naše srdcia. Pravidelne každý mesiac a priamo až do našich schránok. Káva, kozmetika či knihy. Stačí si vybrať...

Bezkonkurenčné biznis nápady zo školských lavíc

Štyridsaťsedem firiem študentov stredných škôl z celého Slovenska predstavilo svoje ambiciózne podnikateľské plány na 23. ročníku súťaže JA Veľtrh podnikateľských talentov v bratislavskom Avione. Tu je výber tých najoriginálnejších so šancou preraziť.

SPECTER TAPE - revolučná inovácia, ktorá zmení svetový hokej

Sú inovatívni, skúsení a neustále hľadajú spôsoby, ako sa zdokonaliť. Dva roky vyvíjali revolučný typ hokejovej pásky, ktorá z hráčov urobí lepších hokejistov. Novodobé riešenie v podobe špeciálnej nálepky testujú profesionálni hráči z NHL a tvárou značky SPECTER TAPE je Zdeno Chára.

Ručne vylisoval tisíce jabĺk, kým pochopil, že výroba poctivého cideru si vyžaduje opateru ako u malého dieťaťa

Richard Domaniža sa výrobe domáceho poctivého cideru venuje už viac ako štyri roky. Za ten čas sa jeho hobby zmenilo na trvalý biznis a od konca leta minulého roka 2016 predáva pod značkou Kastler. Začínal doma v garáži s ručným lisom na jablká a dnes vyrába na po domácky zhotovených prístrojoch tie najkvalitnejšie slovenské cidery bez cukru a umelých prísad.