Inšpiratívny podnikateľský nápad (č.36) – Študentské kaviarne zvané Krmítko

Tento týždeň sa školákom skončil školský rok, preto dnes prinášame v rámci malej rekapitulácie školského roka podnikateľský nápad zameraný na školu. Nie však tak celkom, pretože nesmierne milý fenomén zvaný Krmítko je spojený nielen so školou, ale aj s kávou, čerstvými sendvičmi a s kultúrou. Nechajte sa pozvať dnu a dozviete sa viac...

Keď sa študent rozhodne začať podnikať

Krmítko vás chytí za srdce na prvý pohľad. Hneď ako vstúpite do niektorej z týchto univerzitných kaviarničiek, okamžite vycítite, že sú vedené s láskou a s plným nasadením. Každé zo štyroch Krmítiek na Masarykovej univerzite v Brne (Pedagogická fakulta, Filozofická fakulta, Ekonomicko-správna fakulta a Fakulta sociálnych štúdií) charakterizuje neopakovateľná atmosféra, štýlový interiér a široká ponuka. Že čoho?

Krmítko je študentská kaviareň, ktorá sa riadi heslom: „Není radno chodit na přednášky s prázdným žaludkem.“ Zakladateľom siete Krmítiek je Vladimír Tůma, ktorý svoj prvý študentský klub spojený s občerstvením založil v roku 2000 ešte v počiatkoch svojho vysokoškolského štúdia. Ako spomína v jednom z rozhovorov o svojom podnikaní, kvôli podnikateľskej dráhe sa musel vzdať výmenných pobytov Erasmus, predtermínov na skúšky, prázdnin aj študentských party. Zato mal však pracovisko priamo na škole, kde študoval. Po skončení štúdia si nemusel hľadať zamestnávateľa a svojmu podnikaniu je verný dodnes. Prvé Krmítko sa medzičasom rozrástlo o ďalšie tri pobočky na iných fakultách a celý koncept si študenti nesmierne obľúbili.

Článok pokračuje pod reklamou


Prepracovaný koncept na jednoduchých základoch

Premýšľate, čo je na dnešnom podnikateľskom nápade také inovatívne? Veď univerzitných bufetov je všade nadostač. To je síce pravda, ale Krmítko je špeciálny prípad hneď v niekoľkých oblastiach. Prvou z nich je hneď samotný netradičný názov, ktorý humorne vystihuje spôsob študentského stravovania – študent si „doletí“ kvôli nedostatku času rýchlo medzi prednáškami niečo „zobnúť“. Na názov nadväzuje aj podarený branding – veselé steny v každej „vtáčej búdke“, všade nálepky s motívom vtáčikov, vtipná komunikácia s okolím prostredníctvom webu, facebook profilu či pri naberaní nových zamestnancov na „Krmokariéru“.

Spomínanými zamestnancami študentskej kaviarne sú vždy študenti – veď kto už má len ku škole bližšie ako oni? Milú a príjemnú atmosféru dotvárajú pravidelné výstavy, fotosúťaže, komorné divadelné predstavenia a iné drobné kultúrne podujatia. Krmítko jednoducho nie je prvoplánové, ale žije študentským životom.
Hlavným zámerom je však samozrejme „nakŕmiť sa“. Túto službu zvláda sieť univerzitných kaviarní fantasticky – okrem obľúbenej klasiky ako je kvalitná káva, široký výber čajov, džúsy, minerálky, bagety či sladkosti tu nájdete aj také „špécie“ ako domáce pečivo, čerstvé ovocie, polievky alebo čerstvé sendviče. Skutočné mňam navyše za študentské ceny.


Nápady na „odkukanie“

Krmítko je v praxi naozaj priamočiarym riešením konkrétneho problému – v tomto prípade potreby študentov rýchlo, dobre a lacno sa občerstviť a pokiaľ možno, tak v príjemnom prostredí. Základným stavebným kameňom koncepcie Krmítiek je odlišnosť a pridaná hodnota. Nejde len tak o obyčajný univerzitný bufet, akých sú po svete tisíce, ide o ucelený a premyslený koncept, ktorý sa odzrkadľuje aj v tých najmenších detailoch. Oceniť možno aj zameranie na cieľovú skupinu a vyhovenie jej potrebám – študentské ceny, drobný catering na univerzitné konferencie, neustály odbyt kvôli stovkám študentov denne a výhodne zjednané podmienky prenájmu s hosťujúcou inštitúciou.
Lesson learned dnešného príbehu je teda najmä prístup k podnikaniu. Našli ste potenciálny problém, ktorý treba ľuďom vyriešiť? Pustite sa doňho s vervou a najmä ucelene, aby ste sa dokázali odlíšiť a získať si zákazníkov nielen samotným produktom či službou, ale aj atmosférou a prístupom. Ak sa do podnikania pustíte s rozumom a s láskou, potom je úspech viac než pravdepodobný...

 

Foto: Vladimír Tůma, Krmítko

 

 

Seriál o inšpiratívnych podnikateľských nápadoch je spoločnou iniciatívou portálu Podnikajte.sk a Združenia mladých podnikateľov Slovenska.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Subscription boxes: dobré „schránkové“ podnikanie

Tak, ako sa dá predplatiť časopis, tak sa dá predplatiť aj akýkoľvek iný druh tovaru. Takzvané „subscription boxes“ sa objavili na trhu, aby nám priniesli to, po čom pištia naše srdcia. Pravidelne každý mesiac a priamo až do našich schránok. Káva, kozmetika či knihy. Stačí si vybrať...

Bezkonkurenčné biznis nápady zo školských lavíc

Štyridsaťsedem firiem študentov stredných škôl z celého Slovenska predstavilo svoje ambiciózne podnikateľské plány na 23. ročníku súťaže JA Veľtrh podnikateľských talentov v bratislavskom Avione. Tu je výber tých najoriginálnejších so šancou preraziť.

SPECTER TAPE - revolučná inovácia, ktorá zmení svetový hokej

Sú inovatívni, skúsení a neustále hľadajú spôsoby, ako sa zdokonaliť. Dva roky vyvíjali revolučný typ hokejovej pásky, ktorá z hráčov urobí lepších hokejistov. Novodobé riešenie v podobe špeciálnej nálepky testujú profesionálni hráči z NHL a tvárou značky SPECTER TAPE je Zdeno Chára.

Ručne vylisoval tisíce jabĺk, kým pochopil, že výroba poctivého cideru si vyžaduje opateru ako u malého dieťaťa

Richard Domaniža sa výrobe domáceho poctivého cideru venuje už viac ako štyri roky. Za ten čas sa jeho hobby zmenilo na trvalý biznis a od konca leta minulého roka 2016 predáva pod značkou Kastler. Začínal doma v garáži s ručným lisom na jablká a dnes vyrába na po domácky zhotovených prístrojoch tie najkvalitnejšie slovenské cidery bez cukru a umelých prísad.