SUBWAY - najväčší rebrand značky

SUBWAY - najväčší rebrand značky

Franchisingový systém SUBWAY má vo svete otvorených viac reštaurácií ako ktorýkoľvek iný fast-foodový koncept. O tom, ako sa sieti SUBWAY darí na Slovensku sme hovorili s Matejom Vargom, ktorý je Development Agent SUBWAY pre Slovenskú republiku.

Reštaurácie SUBWAY sú celosvetovo známe svojimi jedinečnými sendvičmi, ktoré si necháte pripraviť priamo pred očami. Ak ste navštívili reštauráciu SUBWAY viete, že sa môžete rozhodnúť pre druh pečiva, z ktorého si chcete nechať svoj sendvič pripraviť a naplniť si ho presne tým, čo máte radi. Vybrať si môžete z bieleho či tmavého pečiva, s rôznymi druhmi korenia a posypov: syr a oregano, sezam, medové ovsené vločky a ďalšie gurmánske príchute.

Každá reštaurácia SUBWAY patrí franchisantovi, ktorý ju prevádzkuje. Franchisingový systém SUBWAY má vo svete otvorených viac reštaurácií ako ktorýkoľvek iný fast-foodový koncept. Na Slovensku je aktuálne otvorených 19 reštaurácií Subway, celosvetovo ide o takmer 45 000 reštaurácií.

Ako sa darí Subway na Slovenskom trhu v porovnaní s Českom, prípadne s globálnym rozvojom značky?

Subway sa v posledných dvoch rokoch veľmi aktívne a zodpovedne pripravoval na najväčší rebrand značky v histórii.

V roku 2017 Subway Slovensko, už po niekoľký krát po sebe, zaznamenal rast v tržbách aj ziskovosti franchisantov.

Všetky, aj tie elementárne aspekty značky, sa prispôsobujú novým a stále meniacim sa požiadavkám zákazníkov. Zmena zahŕňa zmenu loga, interiérového i exteriérového dizajnu, technologické a interaktívne vylepšenia, ako i celú marketingovú komunikáciu. V súvislosti s touto premenou sa aj Subway a slovenskí a českí franchisanti pripravujú na túto zmenu.

 

Ktoré koncepty na Slovensku vníma Subway ako svoju najvážnejšiu konkurenciu?

Netajíme sa tým, že naším cieľom je byť lídrom v segmente rýchleho občerstvenia a keďže trhovým lídrom je McDonalds, tak našou najvážnejšou konkurenciou je práve tento reťazec.

Ako expanduje Subway na Slovensku v súčasnosti a aké má plány do budúcnosti?

V roku 2018 nás čaká masívnejšia expanzia v porovnaní s rokom 2017, kedy sme otvorili jednu reštauráciu v nákupnom centre Eurovea. V najbližšom období sa chystáme rozšíriť sieť reštaurácií o prevádzku v bratislavskom Polus City Center. Taktiež plánujeme otvoriť prvú reštauráciu v Trenčíne, druhú v Košiciach a aj v ďalšom slovenskom meste, ktoré by som nerád zatiaľ konkretizoval. Zákazníci sa však môžu okrem toho tešiť aj na absolútne najmodernejšiu reštauráciu v bratislavskom Avion shopping parku, ktorá bude remodelovaná do nášho najnovšieho “Fresh Forward” dizajnu.

Zohľadňujú podmienky franchisantov regionálne rozidiely a odlišnú kúpnu silu v rámci Slovenska?

V rámci Slovenska majú všetci franchisanti podpísanú rovnakú franchisingovú zmluvu.

Pracujú vo franchisingových prevádzkach Subway priamo "za pultom" osobne frachisanti (zmuvní partneri)?

Našim franchisantom odporúčame, aby si najmä v prvých mesiacoch po otvorení svojej reštaurácie prešli všetkými pozíciami, aby tak boli dobrým príkladom pre svojich Sandwich Artistov, a zároveň si týmto príkladom vybudovali i rešpekt.

Participácia franchisantov na chode reštaurácie je nevyhnutným predpokladom plynulého chodu prevádzky. Máme však aj franchisantov, tzv. multi-unit majiteľov reštaurácií, ktorí vlastnia a prevádzkujú viacero reštaurácií, pri ktorých je ťažké predstaviť si denno-dennú participáciu v každej zo svojich reštaurácií.

Títo franchisanti skôr vo väčšej miere vedú a riadia svoju firmu z hľadiska administratívy, ľudských zdrojov a financií. Samotnú operatívu tak prenechávajú svojim vyškoleným manažérom. Máme ale aj franchisantov, ktorí si obsluhu zákazníkov užívajú a v reštaurácii trávia maximum svojho pracovného času.

Ako hodnotíte, ako riadny člen SFA, činnosť a aktivity Slovenskej franchisingovej asociácie v uplynulom roku 2017 a čo by ste navrhli pre jej prácu do budúcnosti?

Vysoko pozitívne hodnotím organizáciu výstavy franchisingu a verím, že sa ešte v lepšom formáte predstaví aj v nasledujúcich rokoch.

Ďakujeme za rozhovor.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Jozef Šétaffy

Spolumajiteľ konceptu Pizza Mizza, franchisingový poradca a odborný garant projektu Franchising servis na Podnikajte.sk Ak máte otázky k téme franchising, kontaktujte ma na franchising.servis@podnikajte.sk


Ako ovplyvnila globalizácia vývoj franchisingu

Históriu moderného franchisingu začal písať americký výrobca šijacích strojov Isaac Singer v roku 1850. Jeho nápad sa z dnešného pohľadu javí ako "z núdze cnosť". Potreboval totiž v tom čase kapitál na financovanie rozšírenia výroby a tiež na to nadväzujúci rozvoj systému distribúcie svojich výrobkov.

Uvedie Coca-Cola na Slovensko značku Costa Coffee?

Pohár so značkou Costa Coffee v zaranžovanej fotografii vedľa plechovky klasickej Coca-Coly, sa objavila vo svetových médiách koncom augusta. Symbolizuje dohodu o kúpe spoločnosti Costa Limited, ktorú kúpi Coca-Cola od jej materskej spoločnosti Whitbread Limited a zaplatí za ňu 5,1 miliardy dolárov.

Metodika tvorby franchisingového balíka - Interný manuál franchisora

Podľa metodiky FRANCHISING made in Slovakia sú vzory zmluvnej dokumentácie franchisingového konceptu súčasťou Interného manuálu franchisora. Obsahuje všeobecné vzory zmlúv, ktoré používa franchisor pri zazmluvňovaní franchisee.

Metodika tvorby franchisingového balíka - prevádzkový manuál

Podľa metodiky FRANCHISING made in Slovakia sú prevádzkové príručky (manuály) franchisingového konceptu uvedené v druhom module franchisingového balíka pod súhrnným názvom Prevádzkový manuál.