Retail preferuje úspešné značky

Retail preferuje úspešné značky

Kúpa a vlastníctvo produktu drahej značky sa stáva (u niektorých ľudí) záležitosťou spoločenského postavenia a prestíže. Logá úspešných značiek sa využívajú ako účinný marketingový nástroj a prostredníctvom franchisingu sa stávajú sami produktom, ktorý má svoju hodnotu.

Značka ako duševné vlastníctvo

Cenu značky je možné kvantifikovať expertným posúdením a vložiť do imania firmy. Registrovaná ochranná známka (logo) sa tak stáva hodnotným duševným vlastníctvom majiteľa. Rebríček najhodnotnejších značiek sveta vedie podľa magazínu Forbes už siedmy rok po sebe Apple. Cena za značku Apple by bola 170 miliárd dolárov, táto suma predstavuje 21 percent trhovej hodnoty celej firmy (806 miliárd dolárov). Značka však nie je iba logo či grafika, značka je to, čo ľudia jej prostredníctvom vnímajú, cítia a očakávajú.

Hodnota značky je najcennejší nástroj, ktorý si firmy budujú. Ak je vysoká, vytvára dopyt zákazníkov a s ním aj možnosť pýtať si prémiové ceny.

Ako najhodnotnejšia značka na Slovensku z rebríčka časopisu Forbes, ktorý zostavovala poradenská spoločnosť PWC, bola ohodnotená Slovenská sporiteľňa s hodnotou značky 200 miliónov eur. Druhá s odstupom 50 miliónov eur nasleduje VÚB banka.

Hodnotenie značiek podľa zákazníckej skúsenosti

KPMG Nunwood je globálna výskumná a konzultačná spoločnosť, ktorá na základe vlastného výskumu trhu každoročne hodnotí zákaznícku skúsenosť overením na vzorke stoviek značiek sveta. Jej slovenská pobočka zostavila rebríček top 50 zákaznícky najobľúbenejších značiek na Slovensku v roku 2017. V celkovom hodnotení sa na prvých troch miestach umiestnili značky RegioJet, Martinus.sk a CINEMAX. V segmente reštaurácií má najvyššie umiestnenie Pizza Mizza pred Mc Donald´s a SUBWAY.

Marketingové hodnotenie značiek

Predmetom biznisu sa stáva aj samotná možnosť prezentácie (relatívnej) úspešnosti svojej značky. Vlastnú metodiku hodnotenia značiek má program Superbrands, ktorý oceňuje každoročne najlepšie značky na trhu podľa preferencií zákazníkov, vyhodnotenia ekonomických dát a hlasovania odbornej poroty Brand Council. Pečať kvality Superbrands prezentujú ocenené spoločnosti ako znak spätnej väzby zo strany spotrebiteľov a tiež ako ukazovateľ kvality pre zákazníkov aj obchodných partnerov. Treba ale pripomenúť, že prezentácia ocenených značiek v rámci programu Superbrands nie je zadarmo, je to vcelku zaujímavý biznis agentúry, ktorá tento program realizuje.

Článok pokračuje pod reklamou

Obchodné galérie preferujú úspešné značky

Marketing a "moderné" spotrebiteľské návyky ľudí ovplyvnili retail natoľko, že v ponuke portfólia predajní v obchodných centrách dominujú predovšetkým známe i menej známe značky. Mnohí spotrebitelia sú už vopred nastavení na tú "svoju", napríklad v módnom a dizajnovom tovare, športových potrebách alebo v kozmetike. Vhodný a atraktívny mix značiek a obchodov (okrem iných dôležitých faktorov) ovplyvňuje obľúbenosť a návštevnosť každého shoppingu. Ich prevádzkovatelia preto ponúkajú vo svojej obchodnej galérii obchodné priestory predovšetkým zvučným značkám globálnych ale aj úspešných lokálnych reťazcov. Pokiaľ značka nie je známa alebo obľúbená, nemá príliš veľkú šancu získať obchodný priestor vo významnejšom shoppingu.

Výstavba obchodných centier v posledných rokoch prilákala na Slovensko veľa značiek svetových reťazcov. Mnohí domáci podnikatelia kúpou franchisingovej licencie úspešnej značky získali možnosť vstúpiť do retailového biznisu a otvoriť si vlastnú prevádzku v obľúbenom shoppingu. Tento vývoj významne prispel k rozvoju franchisingového podnikania.

Nové shoppingy, nové možnosti, nové značky

Výstavba novej autobusovej v Bratislave s obchodnou galériou poskytne ďalšie možnosti rozvoja retailu. Zverejnené vizualizácie naznačujú, že ide o mimoriadny projekt čo sa týka veľkosti, technických riešení a najmä dizajnu. Prevádzkovateľ tohto shoppingu si preto iste dá záležať na výbere portfólia značiek a obchodov ktoré v ňom umiestni. Budeme sa tešiť nielen na známe a obľúbené značky, ktoré na našom trhu už pôsobia, ale aj na novinky, ako napr. koncept modernej talianskej reštaurácie VAPIANO, ktorý úspešne pôsobí už nielen v európskych mestách. Milovníkov vegetariánskej gastronómie iste poteší slovenský koncept LUNTER bistro, ktorý tu otvorí svoju prvú prevádzku mimo Banskej Bystrice.

Vo vzdialenejšom časovom horizonte sa pripravuje aj výstavba druhej etapy obľúbeného bratislavského obchodného centra EUROVEA, v rámci ktorej sa do nových väčších priestorov presťahuje celý food court. Prevádzkovateľ má záujem doňho prilákať výber najznámejších značiek, šancu možno dostane aj Burger King, Pizza Hut a KFC. Pre odbornú verejnosť však stále ostáva otvorená otázka, kedy príde na Slovensko Costa Coffee ...

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Jozef Šétaffy

Spolumajiteľ konceptu Pizza Mizza, franchisingový poradca a odborný garant projektu Franchising servis na Podnikajte.sk Ak máte otázky k téme franchising, kontaktujte ma na franchising.servis@podnikajte.sk


Uvedie Coca-Cola na Slovensko značku Costa Coffee?

Pohár so značkou Costa Coffee v zaranžovanej fotografii vedľa plechovky klasickej Coca-Coly, sa objavila vo svetových médiách koncom augusta. Symbolizuje dohodu o kúpe spoločnosti Costa Limited, ktorú kúpi Coca-Cola od jej materskej spoločnosti Whitbread Limited a zaplatí za ňu 5,1 miliardy dolárov.

Metodika tvorby franchisingového balíka - Interný manuál franchisora

Podľa metodiky FRANCHISING made in Slovakia sú vzory zmluvnej dokumentácie franchisingového konceptu súčasťou Interného manuálu franchisora. Obsahuje všeobecné vzory zmlúv, ktoré používa franchisor pri zazmluvňovaní franchisee.

Metodika tvorby franchisingového balíka - prevádzkový manuál

Podľa metodiky FRANCHISING made in Slovakia sú prevádzkové príručky (manuály) franchisingového konceptu uvedené v druhom module franchisingového balíka pod súhrnným názvom Prevádzkový manuál.

Metodika tvorby franchisingového balíka – franchisingové manuály

Marketingový a metodický manuál, prevádzkový manuál a interný manuál franchisora sú tri základné časti metodiky tvorby franchisingových konceptov FRANCHISING made in Slovakia.