Trendy v maloobchodnom predaji

Trendy v maloobchodnom predaji
Michal Vojtyla

Vyštudoval manažérske rozhodovanie a informačné technológie. Špecializuje sa na efektívne využívanie a automatizáciu IT v podnikaní. Podnikateľom ponúka viaceré webové služby - konzultácie, tvorbu webových stránok, správu webov a rôzne typy optimalizácií. Zaujíma sa o bezpečnosť a umelú inteligenciu.

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Maloobchod sa za posledné dve desaťročia výrazne zmenil. Zmenil sa sortiment, výber, kvalita a cena. Predajcov je však veľa a každý chce priniesť niečo nové. Ukážeme vám preto niektoré novinky, ktoré sa testujú a používajú.

Kde je dopyt, tam je ponuka. Týmto základným ekonomickým pravidlom sa riadia všetci podnikatelia. Keď vidia, že zákazníkom niečo chýba, snažia sa to okamžite napraviť. Nie nadarmo sa hovorí náš zákazník, náš pán. Potenciál využitia informačných technológií pri predaji je obrovský. Neustále prichádzajú nápady na zlepšenia. Prinášame výber z toho najlepšieho, na čo sa v budúcnosti môžeme tešiť.

Internetový predaj bude rásť a kamenné obchody nezmiznú

Štvrťročné tržby najväčšieho internetového predajcu, Amazonu, stúpli medziročne o 23% na 19,74 mld. $. Zvýšenie tržieb zaznamenávajú aj jeho konkurenti. Ľudia viac nakupujú online. Dôvody predaja tovaru cez internet môžeme zhrnúť do niekoľkých bodov:

  • cena,
  • výber,
  • recenzie,
  • pohodlie.

Mnohým však chýba možnosť vyskúšať, počuť, vidieť a „ohmatať“ si tovar, ktorý si chcú kúpiť. Chcú počuť rady vyškolených zamestnancov. Z tohto dôvodu sa v horizonte niekoľkých desaťročí výrazne nezmení spôsob, akým nakupujeme dnes. Ak teda podnikáte v maloobchode, zvážte systém predaja e-shop + kamenná predajňa.

Online názory rozhodnú o úspechu podnikania

Profesionálni blogeri, významné osobnosti, ba priam obyčajní ľudia rozhodnú, aké meno bude mať vaša firma na trhu. Nedávne súdne spory medzi spoločnosťou Apple a Samsung odhalili praktiky, ktoré používal Samsung na očierňovanie konkurencie. Samsung mal tajne zriadené celé oddelenie v počte niekoľkých desiatok ľudí, ktorých úlohou bolo chválenie mobilných telefón Samsung a ohováranie konkurenčných mobilných telefónov, hlavne iPhonov. Ľudia veria všetkému čo sa píše na internete, a preto si dávajte dobrý pozor kto, čo a kde sa o váš píše. Nešetrite na online marketingových aktivitách.

Článok pokračuje pod reklamou

Nové technologické hračky

V zahraničí sa testujú viaceré technické novinky. Medzi ne patria dotykové obrazovky a virtuálne zrkadlá. Dotykové obrazovky predstavujú zaujímavý spôsob prezentácia tovarov. Nútia zákazníkov spolupracovať. Dotknúť sa ich. Zaujať ich. Riešia problém mnohých predajcov, nedostatočné množstvo tovarov na predajni. Pri obrazovke si môžete prezrieť viaceré tovary, prečítať si o nich informácie a objednať ich online. 

Prečítajte si tiež

Virtuálne zrkadlá majú podobnú funkciu ako obrazovky. Slúžia sa rozšírenie sortimentu predajne. Robia to zaujímavým spôsobom, a veríme, že čoskoro sa rozšíria do mnohých predajní. Stačí sa postaviť pred zrkadlo, vybrať si oblečenie a v priebehu sekundy sa môžete na seba pozerať s novým, oblečeným tričkom. Žiadne prezliekanie a skúšanie. Systémy založené na dotykových obrazovkách postupne zavádzajú aj veľkí predajcovia medzi ktorých patrí Wal-Mart alebo McDonald’s. Odporúčame, aby ste sa nebránili zmene a inovovali.

Analýza zákazníckeho správania

Predajcovia nám častokrát ponúkajú tovary a služby, o ktoré nemáme záujem. Preto ak chceme aby nám ponúkli relevantné ponuky, musíme im poskytnúť nejaké dodatočné informácie. Z tohto dôvodu sa vytvárajú analytické nástroje, ktoré sledujú a vyhodnocujú správanie zákazníkov. Najnovším trendom sú kamery, telefónne antény, alebo detektory pohybu. Ak sa podarí spoločnostiam spojiť údaje s internetovými dátami budú lepšie vedieť na čo sa majú sústrediť. Získame tým ponuky na tovary a služby, ktoré nás skutočne zaujímajú. Zistite, čo je pre zákazníkov dôležité a budete úspešní.

Nový spôsob dopravy

Americká spoločnosť Amazon testuje donášku objednaného tovaru pomocou bezpilotných lietadiel – dronov. Chce garantovať dobu dodania do 30 minút! Samozrejmosťou musí byť sklad v blízkosti miesta. Myšlienka je veľmi sympatická a vidíme v nej veľký potenciál. Ostatní predajcovia sú zaskočení a premýšľajú na rôznymi spôsobmi prepravy. Premýšľali ste niekedy aj vy ako možno skrátiť vašu dobu dodania? Čas sú peniaze.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Michal Vojtyla
Michal Vojtyla

Vyštudoval manažérske rozhodovanie a informačné technológie. Špecializuje sa na efektívne využívanie a automatizáciu IT v podnikaní. Podnikateľom ponúka viaceré webové služby - konzultácie, tvorbu webových stránok, správu webov a rôzne typy optimalizácií. Zaujíma sa o bezpečnosť a umelú inteligenciu.


Google analytics 4 (GA4): čo treba vedieť?

V čom sa Google Analytics 4 líši od predošlých verzií, aké výhody prináša firmám a marketérom, na čo pri nastavení nezabudnúť a akú rolu má v zbere dát umelá inteligencia? Podstatné info v kocke.

Informačné povinnosti e-shopu

Čo musí obsahovať webová stránka online obchodu a na aké informácie nezabudnúť v prípade obchodných podmienok či reklamačného poriadku?

Nákup cez platformu Alibaba: na čo si dať pozor?

Ako rozoznať podvodníkov, prečo neplatiť na súkromné účty a čo si od dodávateľa pýtať? Tipy, ako neprísť o peniaze a ako sa vyhnúť problémom s dodaním tovaru.

Odstúpenie od zmluvy uzavretej na diaľku v praxi

Kedy spotrebiteľ (ne)môže odstúpiť od zmluvy uzavretej na diaľku bez udania dôvodu? Aké sú podmienky vrátenia tovaru a peňazí? Praktické informácie a príklady.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky