Viera Beniaková (Favab): Naše oblečenie nosí aj prezident

Začínala s XXL spodnou bielizňou pre manžela. Dnes robia cca 500 nových modelov ročne, ich oblečenie nosia mnohé športové kluby, herečky, moderátorky, ale aj prezident Andrej Kiska.

Viera Beniaková je spolumajiteľkou rodinnej firmy Favab. Na módnom trhu pôsobí už 26 rokov a za ten čas si vybudovala značnú domácu klientelu. Jej oblečenie nosia herečky, moderátorky, dokonca aj prezident Andrej Kiska. Začínali ešte na československom trhu, so svojimi odevmi sa rozrástli aj do Rakúska, Austrálie i Švajčiarska. Značka Favab je držiteľom štyroch ocenení zo zahraničia i Slovenska a pýšiť sa môže aj spoluprácou s klenotníckou firmou Swarovski.

XXL inovácie

Keď sa Viera Beniaková, ako matka troch detí, nemohla nikde zamestnať, založili si spolu s manželom firmu v oblasti textilného priemyslu. Najskôr predávali kvalitné športové oblečenie zo zahraničia a predávali veľkoobchodne. Dierou na trhu bola nedostatočná ponuka pánskej spodnej bielizne. Vierin manžel mal veľkosť XXL a tú na Slovensku nebolo možné zohnať.

„Manžel je strojár a v roku 1992 pracoval na inovácii stroja, ktorý vyrábal novinku - elastickú priadzu. Dovtedy sa Lycra používala iba na výrobu dámskych pančúch, no keď sa opriadla bavlnou, vznikla elastická úpletová látka, z ktorej sa dalo vyrobiť oblečenie. Lycra sa ale zvykla trhať,“ vysvetľuje Viera.

Pri hľadaní riešenia, ako nastaviť stroj, aby sa Lycra netrhala, dostal Vierkin manžel technologický nápad – rozhodol sa látku zafarbiť, aby vidiel ako a kde robí stroj chyby. Takýmto spôsobom zistil správne napnutie, vďaka čomu mohli s manželkou vyrobiť prvú kolekciu pánskej spodnej bielizne.

Nápad za všetky drobné

Zriadenie textilnej výrobne vyžadovalo nemalé vstupné investície a tie si Beniakovci mohli dovoliť len vďaka inovatívnym nápadom. Vierkin manžel je šikovný strojár a na štart podnikania zarobil podávaním zlepšovacích návrhov. Pred nežnou revolúciou to fungovalo tak, že zamestnanec, ktorý priniesol do firmy nápad na technologické vylepšenie, bol finančne odmenený.

Manželia využili vstupný kapitál z takýchto zlepšovacích návrhov na nákup šijacích strojov z textilnej fabriky, ktorá strácala postavenie na trhu. Na zriadenie výrobne si prenajali časť budovy vo Vrbovom. Okrem technologického vybavenia prebrali z končiacej výroby k sebe aj šikovných ľudí z praxe, a tak mohli oficiálne začať s výrobou vlastného oblečenia.

Výstava Trenčín mesto módy

Veľký úspech Beniakovcov prišiel už na prvej módnej výstave v Trenčíne. Hoci vystavovali iba desaťkusovú kolekciu pánskej spodnej bielizne, ich potenciál si všimol veľký distribútor z Moravy. „V ten deň sme nadviazali našu prvú veľkú spoluprácu,“ spomína Vierka a zároveň dopĺňa, že Slováci sa novej značky nechytili. „Pýtali sa ma, či desať tielok stojí toľko, ako je uvedené na obale... U nás to bola cena za kus.“

Viera krúti hlavou, že Slováci sú ľahostajní voči zneužívaniu lacnej pracovnej sily a stále nakupujú tovar z ďalekého východu. Po zrátaní všetkých nákladov, ktoré musí ona použiť na výrobu jedného kusu oblečenia, nezodpovedá predajná cena „východného“ trička ani nákupnej cene materiálu. Napriek záplave lacných odevov z Ázie sa ale Beniakovci nedali odradiť.

Myslím si, že dnes sme jedným z posledných bájnych jednorožcov v textilnej výrobe na Slovensku.

O dva mesiace neskôr sa zúčastnili ďalšej výstavy v Prahe. Paradoxne, až tam získali prvých slovenských zákazníkov. „Doma nikto nie je prorokom,“ hovorí Viera. Po prvom dni módnej výstavy v Prahe prišiel za ňou jeden novinár so slovami, aby zostala na večernú recepciu. Odpovedala mu, že je po celom dni unavená a chcela by si ísť oddýchnuť. To ešte netušila, že ju pozýval kvôli odovzdaniu „Zlatej ceny Elegancie“, pretože bol súčasťou poroty a vedel, že Beniakovci v ten večer vyhrajú. Od toho momentu si manželia zabezpečili významnú pozornosť na trhu módneho odevného priemyslu.

Ďalšie získané ocenenia im postupne otvorili aj dvere na zahraničné trhy.

Solventní klienti

Manželia Beniakovci podnikajú v Bratislave. Hovoria, že keby nemali uvedomelých a solventných zákazníkov, už by dnes na trhu neboli. Ich klientmi sú ľudia, ktorí majú radi kvalitu a nenechajú sa zlákať zľavou vo výpredaji. „Naše boxerky nosí aj pán prezident,“ hrdo vyhlasuje Viera a usmieva sa. Dobre vie, že prestížnu klientelu si získa len skutočnou kvalitou a pritom nemusí robiť nákladné promo. Vďaka kvalitným materiálom drží oblečenie svoj tvar a dobre v ňom vyzerajú aj moderátorky a herečky na kamere.

Prečítajte si tiež

K atraktivite značky pre klientov má Vierka aj jednu príhodu z kaderníctva. „Sedela som u kaderníčky a jedna pani spomenula Favab. Nechcela som sa prezradiť, ale po chvíli som sa jej nenápadne opýtala, ako je s nimi spokojná. Chválila. Spomínala, že okrem nich nakupuje ešte v Miláne a Ríme,“ reprodukuje odpoveď klientky z kaderníctva.

Vraj aj Zdenka Studenková mala v jej vlastnom obchode spodnú bielizeň Favab. Vierka spomína, ako raz náhodou našla jej obchod a bielizeň, ktorú predávala, nebola hodná jej mena. Navrhla jej teda, či nepríde do Favabu. „Jedného dňa Zdenka prišla a naša bielizeň sa jej zapáčila. Odvtedy nakupovala bielizeň iba od nás,“ hovorí hrdá majiteľka.

Mama z Playboya

„Ľuďom sa musíte ukázať. Aspoň na začiatku,“ myslí si Viera. Ona s manželom nevkladali do propagovania ich podnikania „celé majetky“, niektoré druhy reklamy si ale predsa len vyžiadali vyššie investície. Do billboardov napríklad jeden čas investovali v priemere až 1 000 eur mesačne. „Vtedy sme si hovorili, radšej raz vidieť, ako stokrát počuť.“

Dnes Viera len krúti hlavou nad tým, koľko mohli ušetriť, keby prišla doba elektronizácie skôr. V súčasnosti sa venujú hlavne online marketingu. Je prekvapená z toho, ako sa dnes dá cez sociálne siete robiť oveľa efektívnejšia reklama za oveľa menšie peniaze. Priznáva, že na druhej strane investujú stále nemalé prostriedky do marketingových možností nákupných centier, v ktorých sa nachádzajú ich pobočky.

Na Slovensku a v Česku majú šesť pobočiek a ďalšie dve franchisingové. Ak chcú reklamu od obchodného centra, v ktorom sa nachádza ich obchod, inzerujú v prezentačných magazínoch centra a investujú aj do reklamných plôch v týchto centrách. „Zúčastňujeme sa aktivít, ktoré organizujú. Realizujeme v obchodných centrách napríklad aj módne prehliadky,“ vysvetľuje Vierka.

Činia sa však aj na poli, kde by ste čakali skôr športové značky. „Sponzorujeme vybrané golfové a volejbalové turnaje. Už desať rokov obliekame športovcov a vyrábame pre nich brandované tričká či polokošele.“ Manželia sa snažia vyťažiť zo spoluprác maximum, preto neinvestujú napríklad do PR článkov či do spoluprác s influencermi, kde sú výsledky neisté. „Nenadväzujeme nezmyselné platené spolupráce, vyskakujeme len do výšky nášho vrecka.“ Naráža najmä na rôzne platené články v médiách.

Niekoľkokrát sa im vraj stalo, že im časopis ponúkol reportáž z ich firmy, no iba v prípade, ak si ju zaplatia. Takéto spolupráce Viera odmieta. Zároveň ale vraví, že ich oslovujú aj médiá, ktoré skutočne zaujíma ich príbeh a chcú o značke písať bez nároku na honorár. „My sme boli takto napríklad aj v Playboyi,“ nahodí úsmev od ucha k uchu a opisuje situáciu, keď dospelým deťom povedala, že ich mama je v Playboyi: „Hovorím im, chcete počuť gól roka?“ smeje sa Viera a vysvetľuje, že o nich magazín písal vďaka ich kolekcii spodnej bielizne pre pánov. K valentínskej téme bola pripojená aj fotka modelov s Vierkou Beniakovou. Smeje sa, že na nej mohla byť chvalabohu oblečená.

Článok pokračuje pod reklamou

Zamestnanci a legislatíva

Doma sa vraj podniká ťažko. „Ak nemáte podporu rodiny, ani sa do toho nepúšťajte,“ radí skúsená podnikateľka. Najskôr si vraj treba zarobiť na firmu, potom na prvých zamestnancov a až potom zostane niečo vám. Málokto si totiž uvedomuje, že podnikateľ musí zarobiť na výplaty zamestnancov aj v čase, keď čerpajú dovolenku alebo sú u lekára.

Daňové a odvodové zaťaženie na Slovensku je veľmi vysoké a podnikanie v textilnom priemysle je obzvlášť náročné. Navyše, ak má slovenský podnikateľ konkurovať ázijským výrobcom, ktorých trh nemeria rovnakým metrom ako Slovákov. „Ja som musela zaplatiť štvrť milióna slovenských korún za povinný certifikát k lycrovému oblečeniu,“ vraví Vierka. Bez neho by nemohla vyrábať.

Najväčšiu nespravodlivosť vidí v nerovnakých podmienkach pre všetkých výrobcov. Pri množstve regulácií, ktorých plnenie stojí pri domácej výrobe nemalé peniaze, nikdy nemôže konkurovať ázijským výrobkom, ktorých producenti majú mäkšie pravidlá.

A potom prichádzajú na trh rôzni „kaviarnici“ a supermarkety, ktorí zrazu predávajú lacné oblečenie. Nedávno sa Vierkin manžel rozčuľoval nad známym, ktorý od takýchto výrobcov nakupuje pyžamá. „Minule mu dával na pive školenie,“ vraví Vierka a dodáva, že Slováci majú v povahe nakupovať lacné oblečenie bez ohľadu na kvalitu.

Nespravodlivé trhové podmienky však nie sú jediné, s čím sa musí vyrovnať podnikateľova peňaženka. „Potom príde zákon o GDPR a my musíme zase len sklopiť uši a urobiť, čo sa od nás žiada. Ktovie, aké nariadenie príde najbližšie,“ zamýšľa sa Vierka a skláňa klobúk pred všetkými, ktorí sa dnes pustia do textilnej výroby a robia ju kvalitne. „V dnešnej dobe je náročné zohnať dobré krajčírky. Textilná profesia postupne vymiera,“ hovorí smutne Vierka, ktorá si nevie predstaviť, koho zamestná, keď jej odídu súčasné staršie zamestnankyne.

Kríza vo svete, kríza v podnikaní

„V čase krízy sme sa museli ekonomicky zamyslieť, a to chvíľu trvalo,“ spätne hodnotí Vierka. 400 metrov z jedného druhu látky je minimálny odber, ktorý bolo v tej dobe možné kúpiť. Z tohto množstva sa následne dizajnovali modely, ktoré majú na starosti obaja manželia a dizajnéri. Beniakovci robia ročne 2 kolekcie oblečenia, každú po 300 vzoriek, z ktorých sa ešte po 50 kusov vyraďuje. Po prerátaní množstva 500 kusov rôznych druhov oblečenia je ročná spotreba látky obrovská.

„Predstavte si, koľko látky nám zostalo na sklade v čase krízy,“ opisuje Viera. Vtedy museli výrazne zefektívniť výrobu, čo ale v konečnom dôsledku považujú za prínos. „Vďaka kríze je naša firma upratanejšia a dnes funguje oveľa lepšie ako predtým,“ hodnotí Viera. Pred rokom 2008 vyrábali omnoho menej modelov, ako dnes. V súčasnej ponuke majú už oblečenie rôznych druhov a neustále pridávajú nové. Efektívnejšie sa však využíva kombinovanie látok, aby sa na sklad nemuseli objednávať tak veľké množstvá rôznych druhov a farieb.

„Trh reaguje pozitívne. Musíme stále obmieňať nové modely, bez toho to nejde,“ vraví Viera. Už 10 rokov používajú na svojich odevoch aj kamienky značky Swarovski. Rakúska legenda si Favab najskôr tri roky preverovala, kým firme konečne udelila právo na používanie ich značky. Gigant ako Swarovski si vraj už nemusí robiť reklamu, ale svojich zákazníkov si priam vyberá. Aj preto je pre Vierku cťou, že dnes Favab patrí „do rodiny“ Swarovski.

Podnikanie s rodinou

„Keby sme spolu nepodnikali, už by sme spolu neboli,“ hovorí o manželovi. Vraví, že ako full time podnikateľka by sa s manželom inak celé dni nevidela. „Radšej sa s ním povadím, ako by som s ním nemala byť vôbec,“ priznáva Viera. Keď sú vo firme problémy, hádajú sa vraj aj v aute po ceste do práce. Keď je naopak nálada, využívajú cestu do práce aj na plodné podnikateľské debaty. „Biznisový život je skutočný blázinec.“

Z jej pohľadu má podnikanie s manželom výhody aj nevýhody. Výhodou je hlavne čas, ktorý vo firme trávia spoločne, hoci, dnes ho majú už o niečo viac ako kedysi. „Každý deň ideme spolu na obed a vtedy sa nerozprávame len o práci.“ Dnes majú manželia Beniakovci už tri dospelé deti, ale keď boli malé, často chodievali na striedačku k jednej alebo druhej babke. „Ak máte takú možnosť, babky sú pri rodičoch podnikateľoch veľká výhoda,“ chváli Viera.

Spomína si napríklad na úsmevný príbeh, ako raz zobrala všetky deti so sebou do banky. „SBS služba bola v pozore,“ smeje sa, „každé z detí som poslala za „inou tetou“ pri okienku a ja som vybavovala. Vtedy vedeli, že mama vybavuje, musia poslúchať.“ Deti vnímajú zaneprázdnených rodičov a vtedy sa aj ony samy stávajú samostatnejšími a chápavejšími. Tak vraví osobná skúsenosť manželov Beniakovcov. Raz sa vraj stalo, že Viera popri všetkých povinnostiach zabudla syna v družine. „Zistila som to až o siedmej večer, keď mi učiteľka z domu volala, či mi nechýba syn... Musím priznať, že mi naozaj nechýbal,“ spomína so smiechom.

Vierkiným receptom na spokojný život je úsmev a radostná stránka života. Keď si potrebuje vyvetrať hlavu od povinností, vtedy jej pomáha prechádzka so psíkom Charliem. Pozitívnou energiou ju nabíja príroda, detský smiech, ale aj plody vlastnej záhradky, ktoré vidí rásť.

Vierkine osobné lekcie

  • Nenúťte ľuďom svoj produkt. Nechajte zákazníkov, aby vás ocenili a posunuli si medzi sebou pozitívne referencie. Je to najťažšia, pionierska cesta, ale verte, že aj najistejšia.
  • Robte veci s citom a s rozumom.
  • Musíte vytrvať.
  • Ak chcete podnikať s manželom či partnerom, začnite spolu. Pokiaľ začnete podnikať sama a on sa časom pridá, vždy bude trpieť tým, že je ten druhý. Mužské ego to väčšinou neznesie.
  • Podnikanie je nekonečný blázinec, treba sa na to pripraviť.
  • Ak chcete mať viac detí a popri tom podnikať, musíte mať dobré babky. :)
  • Keď sa dá, vždy choďte na dovolenku. Život si treba popri podnikaní aj užívať.
  • Podnikať treba s vášňou.

Náš tip: Ďalšie inšpiratívne príbehy slovenských podnikateliek nájdete v knihe 49 hrdiniek slovenského biznisu (Ako premeniť svoj dievčenský sen na vlastnú firmu)

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Michaela Otrusina (Maem Kids): Mama dvojičiek, ktorá popri práci podniká. Šije hniezda pre bábätká

Pred materskou dovolenkou sa jej krajčírske schopnosti rovnali nule. Dnes podniká popri zamestnaní, šije z vlastných certifikovaných látok a stíha vychovávať štvorročné dvojičky.

Igha Jarrah (MARKET sweet home): O predaji rozhodujú jogurty a dáždniky

Vo svojej predajni prespávala na pohovke, aby mohla ráno pokračovať v práci. Jej kúzelná prevádzka je plná lokálnych potravín. Zákazníci však občas chodia podľa toho, či vonku neprší.

Daniela Kováčová (PekaStroj): Zariaďujeme pekárne aj na kľúč

Ako mladá pekárka chodila po firmách a ponúkala rotačné pece. Dnes predáva pekárske linky za státisíce eur a zastupuje popredných zahraničných výrobcov.

Katalin Papp Vargha (CHOCOMAZE): Biznis je najsladší s gastronomickým Oscarom

Má iba 15 minút na to, aby z jednej dávky vyrobila čo najviac čokolády. Za jeden rok vyrobí aj 6 ton. Pri temperovaní musí dohliadať na správnu teplotu, inak je celá práca zbytočná.
Videonávod na zápis konečného užívateľa výhod

Ako zvládnete zápis svojpomocne krok po kroku.

Zistiť viac
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky