B. Bilčíková, P. Bilčíková, L. Čierna (Fertucha): Koláče ako od starej mamy

Na materskej premýšľali, čo ďalej so životom. Milovali pečenie a nechceli sa vrátiť do zamestnania. Dnes vlastnia v Bratislave tri prevádzky s tradičnými koláčmi ako od starej mamy.

Petra s Bibou pochádzajú z lekárskej rodiny. Sestry nechceli pokračovať v rodinnej tradícii a začali študovať ekonómiu. Lucia kedysi tancovala a jej snom bolo stať sa tanečníčkou. Život všetky tri však zavial niekam celkom inam. Lucia s Bibou sa poznali iba pracovne z reklamnej branže. Keď naraz otehotneli a začali sa počas materskej často stretávať, zistili, že ani jedna z nich sa nechce vrátiť do zamestnania. V tej dobe radi doma piekli a často si vymieňali recepty. Všimli si, že im v Bratislave chýbajú poctivé domáce koláče z kvalitných surovín. Našli dieru na trhu a zbadali príležitosť, ktorú sa rozhodli využiť.

Recepty od babičiek

Petrina, Bibina a Luciina vízia bola jasná – chceli si otvoriť pekáreň a ručne piecť domáce koláče z kvalitných surovín. Prekážalo im, že v tej dobe boli na trhu väčšinou iba dopekané koláče zo zmrazených polotovarov. Nemali však v tejto branži žiadne skúsenosti ani vzdelanie. Ako prvé absolvovali akreditovaný kurz, aby sa z nich oficiálne mohli stať pekárky. Dievčatá nezaháľali a už popri kurze hľadali svoje prvé predajné miesto a pripravovali rozbeh podnikania. Lucia mala našťastie kontakty na ľudí, ktorí sa venovali gastronómii a so založením firmy a všetkými oficialitami im pomohli. Založenie spoločnosti a príprava otvorenia pekárne Fertucha tak trvalo približne trištvrte roka.

Problém nastal na Úrade verejného zdravotníctva, tzv. „hygieny“. Dievčatá si pre svoju prvú prevádzku vybrali priestor vo Fresh Markete v Bratislave. Keď pani z hygieny ukázali priestor, v ktorom chceli prevádzkovať pekáreň, okamžite ich otočila na mieste. Povedala, že takéto miesto neprichádza do úvahy. Vysvetlili jej celý koncept a nechali si poradiť, ako by rozloženie priestoru malo vyzerať, aby vyhovelo požiadavkám úradu. Pani úradníčka napokon súhlas s otvorením prevádzky udelila.

Na začiatku dievčatá nepiekli v pekárni každý deň. Piekli od stredy do soboty, zvyšné dni mali zatvorené s nápisom na dverách: „Prepáčte nám, ale okrem pekárok sme aj mamy na materskej. Uvidíme sa opäť v stredu.“ Snažili sa tak skĺbiť biznis s rodičovstvom a podnikanie rozbiehali postupne.

Recepty na voňavé koláče pozbierali od svojich babičiek a niektoré z nich samy vylepšili alebo zmodernizovali. Vo Fertuche však dodnes pečú predovšetkým tradičné koláče.

Chceme predávať koláče, ktoré budú chutiť, akoby boli napečené doma.

Môžete si tu dať poctivé moravské koláče, nadýchané kysnuté koláče s ovocím či jablkové pité. Do sortimentu ale dievčatá pridali aj moderné recepty ako napríklad cheesecake alebo brownies. Na svoje si prídu aj ľudia s rôznymi stravovacími obmedzeniami – v ponuke Fertuchy sú totiž aj bezlepkové a bezlaktózové produkty. „Stále sme však zástankyňami toho, že koláč má hlavne chutiť. Aj keď klasickú múku nahradíme bezlepkovou, kravský jogurt kokosovým jogurtom, koláč chutí rovnako dobre ako ten tradičný. Ale nezameriavame sa na raw, vegan a podobné trendy,“ vysvetľuje Biba.

Najlepšia reklama je zalizujúci sa zákazník

Pri otvorení prevádzky nemalo toto trio vymyslený žiadny marketing. Spoliehali sa na fakt, že sa v priestoroch Fresh Marketu pohybuje dostatok ľudí a niektorí z nich sa zastavia „na kus koláča“. Prvý deň prišlo niekoľko zvedavcov, ďalší deň už zobrali aj svojich kamarátov či kolegov. Výhodou Fresh Marketu je obrovské množstvo ľudí, ktoré sem chodí na obed či rokovanie z okolitých firiem. Strategické je aj umiestnenie prevádzky. Nachádza sa pri jednom z východov, koláčik si teda môžete zobrať do ruky pri odchode z obeda, ku kávičke v kancelárii. Blízko to máte aj pred cestou do práce na raňajky. Klientov začalo už po prvom týždni chodiť naozaj veľa a dnes to vo Fertuche bzučí ako v úli.

„70% predaja vo Fresh Markete dnes tvoria pravidelní zákazníci, tzv. štamgasti,“ hodnotí Petra. Dievčatá sa ale nespoliehali len na predaj na jednom mieste. Svoje koláče chodili predávať na rôzne trhy a postupne ich objavil aj úplne iný segment zákazníkov. Zrazu sa im začali ozývať kaviarne, ktoré chceli od Fertuchy odoberať koláče do svojich prevádzok.

Dámy sa časom začali aktívnejšie venovať i sociálnym sieťam ako Facebook a Instagram. Nie je to však pre ne primárny predajný kanál. Najlepšiu reklamu vraj robia spokojní zákazníci, ktorí sa k nim radi vracajú a s ktorými majú vzťah.

Dievčatá si mnohých zákazníkov zapamätali a už keď sa ten či onen klient objavil vo dverách, dopredu vedeli, ktorý koláčik majú prichystať. Mnoho nových ľudí im pribudlo aj vďaka oceneniu EY Začínajúci podnikateľ. Po získaní tohto ocenenia sa objavili v mnohých médiách a zvýšilo sa tak všeobecné povedomie o značke. Zrazu chcel každý ochutnať tie slávne koláče od Fertuchy.

Všetky spoločne vysvetľujú, že skladbu zákazníkov tvoria tri skupiny. Vo Fertuche nakupujú jednotlivci, ktorí prídu osobne do pekárne, ľudia, ktorí si dopredu objednávajú narodeninové torty, svadobné torty alebo občerstvenie na firemné akcie a tiež kaviarne a potravinový reťazec Kraj. Teraz dievčatá rozbehli možnosť objednať si koláče a torty online cez ich e-shop.

Do ceny koláčov sa vo Fertuche premietajú vyššie náklady. „Pečieme len z kvalitných surovín, čo sa nevyhnutne musí odraziť na cene,“ vysvetľuje Biba. Pracujú s malou maržou a cenu viacmenej určuje trh a to, koľko je zákazník ochotný zaplatiť za produkt.

Nové prevádzky, nové výzvy

Prvá prevádzka vo Fresh Markete sa už krátko po štarte tešila obrovskej obľube zákazníkov. A to dokonca tak veľmi, že museli dievčatá niektoré objednávky odmietať, pretože nemali kapacitu. Vedeli, že sa zákazníci potom hnevajú a premýšľali, ako tento problém vyriešiť. „Mali sme vnútorný pocit, že chceme rásť ďalej,“ hovorí Lucia. Začali preto hľadať ďalší priestor a pripravovať otvorenie druhej prevádzky. Druhá Fertucha tak vznikla na Košickej ulici v Bratislave. K dvom prevádzkam časom pribudla aj tretia, ktorá vyrástla v tržnici Slnečnice Market v bratislavskej Petržalke, kde však nie je výrobňa, iba predajňa. Tú zdieľajú spoločne s kaviarňou Kafehaus. Dnes teda Petra, Biba a Lucia vlastnia spolu tri prevádzky.

Prečítajte si tiež

Koláče sa vo Fertuche vo Fresh Markete a na Košickej ulici pečú čerstvé každé ráno. Z pekárne na Košickej sa následne prevážajú do predajne v bratislavských Slnečniciach. Vďaka tomu, že pečú priamo v prevádzke, môžu na dopyt reagovať okamžite. Keď z pultov zmizne čokoládový koláč s višňami alebo maková bábovka, pekárky ich hneď napečú a doložia na pult teplé a voňavé. Občas sa stane, že príde do Fertuchy zákazník s rôznymi požiadavkami napiecť tortu s alternatívnymi surovinami. Dievčatá sa vždy snažia vyhovieť potrebám zákazníka, ak to čas a zásoba surovín dovolia. A tak z Fertuchy odchádza vždy spokojný zákazník s chutnou tortou.

Z nákupu v oboch prvých prevádzkach má však zákazník nielen chuťový, ale aj čuchový a vizuálny zážitok. Hneď, keď otvoríte dvere, opantá vás nádherná vôňa ako v nedeľu u babičky. A čo sa tu dá vidieť? Dievčatá vymysleli „koncept okna / presklenej steny“, ktorý považujú za veľký rozlišovací prvok svojich prevádzok. „Biba to tak mala v hlave úplne od začiatku,“ bonzuje na svoju spoločníčku Lucia. Priestor pekárne rozdelili na dve časti – v jednej je predajňa a kaviareň, kde si môžete svoj koláčik zjesť, v druhej je za obrovským oknom samotná pekáreň. Zákazník tak môže výrobu koláčov pozorovať ako z prvého radu. Stačia už iba pukance. Teda vlastne koláče...

Nie vždy je podnikanie sladké

Hoci majú dievčatá dnes tri fungujúce prevádzky, nie vždy to bolo tak. Škrt cez rozpočet im urobila rekonštrukcia Fresh Marketu, na ktorú neboli úplne pripravené. Spustili svoju prvú prevádzku, začalo sa im dariť, zákazníci chodili a práve vtedy prišiel moment, keď majitelia Fresh Marketu ohlásili plánovanú rekonštrukciu. Znamenalo to zatvorenie prevádzky na niekoľko dlhých mesiacov. Pre začínajúce podnikateľky to bola priam katastrofa. Čo bude so zákazníkmi a ako sa k nim dostanú? Hoci šlo o náročnú situáciu, vyriešili ju bravúrne. S výrobou sa presunuli na iné, dočasné miesto a fyzický predaj na istý čas umiestnili na pravidelných trhoch v meste. Prišli, doniesli čerstvo upečené koláče, predali a zasa odišli. Podržali ich aj objednávky od jednotlivcov i firiem. Rodinné oslavy, svadby, catering, to všetko im pomohlo prežiť náročné obdobie, keď im výraznejšie klesli ich tržby. S opätovným otvorením Fresh Marketu sa však všetko rýchlo vrátilo do starých koľají. „Zákazníci už na nás čakali, vraj konečne ste zasa otvorili!“ smeje sa s úľavou Lucia.

Článok pokračuje pod reklamou

Zo zákazníkov zamestnanci 

Práce postupne pribúdalo a dievčatá pochopili, že potrebujú v kuchyni posilu. Prvá výpomoc bola z rodinného kruhu. Neterka dostala na starosť umývanie riadu, čistenie ovocia a zeleniny a upratovanie. Počas vianočného pečenia zistili, že potrebujú posilu už aj do pekárne. Prijali teda študentku stavebnej fakulty Andrejku Valenčinovú, ktorá sa po skončení školy stala hlavnou pekárkou. Piekla donedávna, kým neodišla na materskú dovolenku.

Tím ľudí sa postupne rozrastal. S otvorením nového Fresh Marketu museli vytvoriť aj nový tím ľudí v pekárni a v predajnej časti. Nastavili si ranné a poobedné zmeny a vypracovali presný harmonogram služieb. Ten má dodnes na starosti Lucia. Hoci už majú pomerne stabilný tím, počas rušnejších období im prichádzajú pomáhať brigádnici. Samy už pečú málo, no niekedy sa stane, že majú chuť vyvetrať si hlavu od papierov a zapíšu sa do kalendára služieb. Zaujímavá je aj skladba ich stabilného tímu, všetci vraj majú k značke silný vzťah. „Mnohí z našich zamestnancov boli pôvodne pravidelní zákazníci, ktorí si naše produkty obľúbili,“ vysvetľuje Petra.

Momentálne zamestnávajú dvadsaťdva zamestnancov, väčšina z nich sú ženy. Keď však do kolektívu pribudne muž, je to vraj poriadne cítiť. „Zrazu je v tíme taká lepšia nálada,“ smeje sa Lucia. „Dlho sme medzi seba nechceli pustiť žiadneho muža, ale pochopili sme, že na zásobovanie a neskôr aj rozvoz koláčov je ideálny práve muž. Tejto úlohy sa zhostil Viki, jeden z našich stálych zákazníkov.“

Hoci dievčatá venujú gro svojho času rozvoju firmy, stále majú rady kontakt so zákazníkmi a nechcú zostať zatvorené v kancelárii. Často preto pomáhajú v prevádzkach svojim zamestnancom, odnesú zákazníkovi koláčik s kávou či nablokujú tovar. Popri tom sa nezabudnú spýtať, či koláčik chutil a poprajú pekný deň. Dnes už ich dennodenná prítomnosť na všetkých prevádzkach nie je potrebná, no je to hlavne vďaka tomu, že môžu svojim zamestnancom dôverovať a môžu na nich prácu delegovať. Vďaka schopnosti delegovať sa ich podnikanie rozrastá a vyvíja stále ďalej. Nové hlavy tiež prinášajú nové nápady. Zamestnanci napríklad prídu s novými návrhmi na recepty alebo s inými vylepšeniami dennodenných procesov.

Prečítajte si tiež

Odráža sa to napríklad aj na inováciách v komunikácii. Od istého času dievčatá so zamestnancami komunikujú cez aplikáciu WhatsApp, kde majú vytvorené rôzne skupiny podľa konkrétnych tém a tímov. Prácu s ľuďmi považujú za náročnú, no nie nezvládnuteľnú. Sú rady, že pracujú s milými a šikovnými ľuďmi – či už so zamestnancami alebo so zákazníkmi.

Všetky tri pekárky sú dnes vďačné, že sa kedysi odhodlali do podnikania vstúpiť. Umožnila im to práve materská dovolenka, na ktorej sa dokázali trošku pozastaviť a premyslieť si, čo chcú v živote ďalej. „Oblasť, v ktorej chcete podnikať, vás musí baviť,“ vravia zhodne všetky tri.

A ako skĺbiť biznis s rodinou? Dievčatá ďakujú za pomoc skvelým rodičom, šikovným partnerom a takisto vlastnej usilovnosti a pracovitosti, vďaka ktorej sa dnes po návšteve Fertuchy oblizne každý zákazník.

Bibine, Petrine a Luciine osobné lekcie

  • Nápad je dôležitý, ale dôležitejšie je prevedenie. Robte v oblasti, v ktorej sa vyznáte a ste v nej dobrí.
  • Počúvajte rady druhých, ale nenechajte sa zneistiť. Choďte svojou cestou.
  • Vyberte si do podnikania správnych spoločníkov.
  • Dobre si rozmyslite investície do podnikania. Vytvorte si plán a sledujte svoj cashflow.
  • Nemajte veľké oči. Podnikanie je beh na dlhšiu trať. Buďte vytrvalí.

Náš tip: Ďalšie inšpiratívne príbehy slovenských podnikateliek nájdete v knihe 49 hrdiniek slovenského biznisu (Ako premeniť svoj dievčenský sen na vlastnú firmu)

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Grantový program She’s Next: financie a poradenstvo pre podnikateľky

Druhý ročník grantového programu Visa She's Next podporí mikro, malé a stredné firmy vlastnené ženami. Ako sa zapojiť a aké sú podmienky?

Generačná výmena môže biznis posunúť vpred: príkladom je prešovská textilná firma

Zakladateľ OZEX Control System zveril firmu deťom, výsledkom je rozšírenie výroby a nová značka oblečenia. Čomu vďačia za hladký priebeh nástupníctva a prečo kladú dôraz na firemnú kultúru?

Za vznikom cukrárne DELIGHTILLI stojí diagnóza zakladateľky i láska k pečeniu

Našla dieru na trhu a založila bezlepkovú cukráreň, hoci polovicu zákazníkov tvoria ľudia bez alergií. Ako sa na úspechu firmy podieľa tím Petry Illeovej a čím v čase zdražovania potešila zákazníkov?

Michelinská hviezda nie je jediné ocenenie, ktoré môže reštaurácia získať

Prestíž gastro prevádzkam zabezpečí aj Bib Gourmand či Green Star. O čo ide a aké sú kritériá hodnotenia pri jednotlivých michelinovských oceneniach?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky