Barberka Radka Štefániková: Ďalší pán na holenie až o mesiac!

Radka vyštudovala strednú školu a chcela byť kaderníčka. Nie však hocijaká. Už počas štúdia inklinovala k pánskym strihom a lákalo ju strihať inak ako v bežných kaderníctvach. Ako malá veľmi rada kreslila a v dospelosti chcela svoju kreativitu pretaviť aj do práce. V roku 2017 si v Považskej Bystrici otvorila barbershop a o rok neskôr v ňom vítala stovky nových zákazníkov.

Začiatky podnikania neboli pre Radku vôbec jednoduché. Najťažší bol vraj prvý krok. Mala obavy, ako bude jej rozhodnutie vnímať okolie a čo povedia na to, že sa púšťa do rozbehnutého vlaku relatívne mužskej profesie. Pokiaľ išlo o financie, o tie sa Radka nebála: „Využila som príspevok od štátu a finančne ma podporovala aj rodina.“ Istú časť nákladov využila z vkladnej knižky, na ktorú jej rodičia šetrili od malička. Aby získala príspevok od štátu, musela byť evidovaná na Úrade práce aspoň jeden rok. Ďalšia z podmienok pre získanie štátneho príspevku je vyhotovenie zaujímavého podnikateľského plánu. Až po tom, čo komisia plán schválila, sa mohla Radka naplno pustiť do plnenia svojho sna.

Zdroj: archív Radky Štefánikovej
Zdroj: archív Radky Štefánikovej

Vybookované ešte pred otvorením

„Začínala som v centre Považskej Bystrice v reštauračnom priestore na poschodí,“ opisuje pôvodnú prevádzku. Barbershop na poschodí sa po troch mesiacoch presunul o niečo ďalej – mimo hlavného dopravného ťahu. Z hľadiska lokality hľadala Radka niečo nenápadné. „Nechcela som, aby moji klienti sedeli vo výkladoch. Myslím si, že ak je človek dobrý, ľudia si ho nájdu,“ hovorí mladá umelkyňa. Hľadanie pokoja bolo pre Radku viac-menej z núdze cnosť, keďže sa jej hneď na začiatku nahrnulo toľko zákazníkov, že ich musela odmietať. „Neraz sa mi stane, že mám objednávky na mesiac dopredu,“ priznáva barberka. Steffanibarbershop si obľúbili zákazníci z celého Slovenska, a to hlavne kvôli profesionalite a ľudskému prístupu majiteľky. U ľudí však zarezonoval aj vďaka Instagramu. Reklamu na sociálnych sieťach mala Radka ešte pred otvorením, čím si vytvorila širokú databázu klientov. Deň otvorenia mala vybookovaný už týždeň vopred a objednávky na ďalšie dni pribúdali.

Zdroj: archív Radky Štefánikovej
Zdroj: archív Radky Štefánikovej

Podnikateľ a zákazník si musia dôverovať

Radka Štefániková si teda veľmi rýchlo s minimálnymi nákladmi na reklamu vybudovala značku, ktorú poznajú aj v Českej republike. O pár mesiacov neskôr sa zúčastnila medzinárodnej súťaže BarberBattle 2018, z ktorého si odniesla 1. miesto. Vynikajúcim marketingom sú podľa nej aj certifikáty kvalifikácie, čím sa jednotliví barberi od seba odlišujú. Ako vyučená kaderníčka nepotrebovala žiadne špecializované kurzy. Všetko sa vraj učila sama. „Od začiatku som si nastavila vlastný štýl. Nechcela som preberať návyky niekoho iného,“ hovorí barberka. To by malo byť podľa nej alfou a omegou u každého podnikateľa. Zároveň pripomína dôležitú vec a tou sú trendy. Sleduje ich najmä prostredníctvom sociálnych sietí z Ameriky či Londýna. Nové strihy sa vraj menia každý rok a treba sa im prispôsobiť. „Keby som strihala desať rokov rovnako, u zákazníkov by som neuspela,“ myslí si barberka. Novinky oceňuje hlavne mladšia generácia, no šikovným rukám sa nevyhnú ani vyššie ročníky. Niektorí chodia s predlohami, iní si vraj nechajú poradiť. „Je to ako u zubára,“ vysvetľuje Radka, „on sám najlepšie vie, čo jeho klient potrebuje.“Barberka na tomto príklade vysvetľuje, aká dôležitá je vzájomná dôvera medzi podnikateľom a zákazníkom. Dnes už máloktorý klient odmietne fotku nového účesu na Instagrame. Práve naopak. Podnety prichádzajú od zákazníkov. „Fotenie vnímajú pozitívne a berú ho ako samozrejmosť,“ hovorí Radka spokojne.

Článok pokračuje pod reklamou

Napriek tomu, že v porovnaní s klasickými kaderníctvami sú ceny barberských služieb o čosi drahšie, počet zákazníkov Radke pribúda. Nielen že je jedinou barberkou v Považskej Bystrici a okolí, ale aj prvou ženskou reprezentantkou tohto povolania na Slovensku. Hoci je barberstvo vnímané ako moderná verzia klasického holičstva, treba si uvedomiť, že má veľa spoločného s umením. Barber venuje klientovi trištvrte hodinu na účes a ďalších 45 minút na holenie. „Existuje x typov vlasov, z ktorých musí barber vytvoriť zakaždým nový originálny účes. A tomu treba prispôsobiť aj cenu,“ vysvetľuje Radka.

Pri stylingu používa produkty vlastnej značky, ktorú jej vytvorila dodávateľská firma z Anglicka. „Inšpirovala som sa barbermi zo zahraničia,“ priznáva a vzápätí na to dodáva, že v tomto prípade oslovili dodávatelia ju. „Poslali mi vzorky, ja som si vyskúšala, vybrala tie najlepšie, ktoré vyhovovali mne a dala som ich vyrobiť pod vlastnou certifikovanou značkou,“ vysvetľuje proces, ktorý absolvovala približne pred rokom. Dovtedy vraj používala produkty z internetu, ktoré testovala najskôr v menších množstvách a keď vyhovovali aj zákazníkom, objednala celé balenia. Dnes sa už zdĺhavému procesu objednávania vyhýba a produkty vlastnej značky má kedykoľvek, keď potrebuje.

Zdroj: archív Radky Štefánikovej
Zdroj: archív Radky Štefánikovej

Radka Štefániková stojí nohami pevne na zemi a vo svojom Steffanibarbershop nastavila pravidlá už od začiatku. Tým prvým bol marketing. „Nikdy som nechcela stavať reklamu na známych osobnostiach,“ priznáva Radka. Hoci sa u nej strihal aj MajkSpirit, Radka vraví, že na Instagrame prezentuje strih, nie človeka. Vlasy budú vraj stále len vlasmi, bez ohľadu na to, komu patria. A ako sa známy spevák ocitol v kresle mladej Považskobystričanky? „Stretli sme sa v najstaršom barbershope na Slovensku na benefičnej akcii Ružová stuha, kde som strihala a Majk prišiel podporiť akciu, “ vysvetľuje Radka stretnutie z Bratislavy.

Ženská strana silnejšia

Ako barberka v Považskej Bystrici pracuje momentálne sama, no plánuje prijať prvých zamestnancov. Ideálne vraj ženy, aby dokázala, že aj nežné pohlavie môže vykonávať mužskú profesiu rovnako dobre a možno i lepšie ako jej pôvodní predstavitelia. Hoci má vznik nových barbershopov narastajúcu tendenciu, Radka konkurenciu nevníma. „Tým netvrdím, že som najlepšia, no my barberi sme jedna komunita. S každým jedným sa na súťaži rada porozprávam a beriem ho ako kamaráta,“ dodáva s úsmevom.

Zdroj: archív Radky Štefánikovej
Zdroj: archív Radky Štefánikovej

Radka je medzi zákazníkmi obľúbená a hoci pôsobí ako extrovert, po práci ide najradšej do fitka a vypúšťa všetky myšlienky. Denne trávi desať až dvanásť hodín s ľuďmi, počúva ich problémy a pritom si pamätá každého jedného zákazníka. „Stačí, ak vojde do dverí a ja presne viem, o čom sme sa minule bavili,“ hovorí Radka s úsmevom. Pamäť jej slúži na viacero vecí.A hoci je na všetko sama, okrem práce nosí v hlave aj povinnosti podnikateľa mimo objednaných klientov. Drží sa pritom pravidla – Vždy sa spoliehaj iba na seba. „Raz som si založila diár, ale nikdy som si doň nič nezapísala,“ smeje sa. Priznáva, že často rozmýšľa nad tým, ako posunúť barbershop ďalej, čo zdokonaliť a kedy otvoriť ďalšiu prevádzku. Nápady sa hrnú hlavne vtedy, keď má Radka pokoj, preto ide občas sama na kávu a necháva svoje myšlienky voľne prúdiť.

Radkine životné lekcie

  • Buďte sami sebou.
  • Verte si v tom, čo robíte a nepochybujte o sebe, pretože kto pochybuje, to ďaleko nedotiahne.
  • Podnikateľská cesta je omnoho jednoduchšia, ak sa človek snaží a ide za svojím snom.
  • Nečakajte, že vám úspech spadne z neba. Treba prekonať prekážky, poučiť sa a ísť ďalej.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Grantový program She’s Next: financie a poradenstvo pre podnikateľky

Druhý ročník grantového programu Visa She's Next podporí mikro, malé a stredné firmy vlastnené ženami. Ako sa zapojiť a aké sú podmienky?

Generačná výmena môže biznis posunúť vpred: príkladom je prešovská textilná firma

Zakladateľ OZEX Control System zveril firmu deťom, výsledkom je rozšírenie výroby a nová značka oblečenia. Čomu vďačia za hladký priebeh nástupníctva a prečo kladú dôraz na firemnú kultúru?

Za vznikom cukrárne DELIGHTILLI stojí diagnóza zakladateľky i láska k pečeniu

Našla dieru na trhu a založila bezlepkovú cukráreň, hoci polovicu zákazníkov tvoria ľudia bez alergií. Ako sa na úspechu firmy podieľa tím Petry Illeovej a čím v čase zdražovania potešila zákazníkov?

Konkurenčná výhoda firmy Profirol: inovácie a hodnoty v biznise

Vo firme s tieniacou technikou si zakladajú na férovosti a odbornosti. Ako zakladateľ Andrej Lehota firmu vedie, aby hodnotami žila a čím sa líšia od konkurencie?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky