Zmeny vo virtuálnej registračnej pokladnici (VRP) od 1.4.2019

Virtuálna registračná pokladnica (VRP) spĺňa všetky zákonné podmienky, ktoré so sebou prináša systém eKasa a je poskytovaná podnikateľom bezplatne. Počet jej používateľov preto neustále stúpa. Prinášame novinky vo VRP od 1.4.2019.

Počet používateľov a dokladov vo VRP v roku 2019 stúpa

Ku koncu marca evidovala Finančná správa SR približne 46 000 používateľov bezplatnej aplikácie VRP na evidenciu tržieb v hotovosti a tento počet neustále stúpa.

Dňa 8.4.2019 Finančná správa SR informovala, že systém eKasa, aktualizácia webovej aplikácie virtuálnej registračnej pokladnice a aktualizácia mobilnej aplikácie VRP pre Android a iOS boli začiatkom apríla úspešne nasadené do produkcie. V systéme eKasa prijala finančná správa od 1. apríla 2019 zatiaľ približne 280 000 dokladov. Podnikatelia v systéme eKasa evidujú aktuálne tržby najmä prostredníctvom VRP, približne stovka pokladničných dokladov bola vytvorená prostredníctvom online registračných pokladníc.

Nové funkcionality vo VRP od 1.4.2019

V súvislosti so zavedením eKasy pribudli vo VRP nové funkcionality, napríklad:

  • pri vytváraní dokladov a typov položiek,
  • pri nahlasovaní polohy pokladnice,
  • pri predaji tovaru v mene inej osoby,
  • v súvislosti s novou možnosťou odosielania pokladničného dokladu zákazníkovi e-mailom.

Na pokladničných dokladoch už nebude znak „MF“.

Úpravou prešiel aj vzhľad vydaného pokladničného dokladu. Zásadnou zmenou je, že na pokladničných dokladoch sa už nebude tlačiť znak „MF“. Na dokladoch sa aj naďalej bude tlačiť jedinečný identifikátor dokladu a QR kód, ktorý je umiestnený v pravom hornom rohu pokladničného dokladu a bude viditeľnejší ako doposiaľ.

Pridelenie kódu VRP od 1.4.2019

Zmenou prešiel aj spôsob podávania žiadostí o pridelenie kódu VRP tým, že sa presúva na portál finančnej správy. Podnikateľ môže požiadať o pridelenie kódu VRP vo svojej osobnej internetovej zóne, kde vyplní žiadosť o pridelenie kódu VRP, prípadne oznámenie o ukončení používania VRP alebo o strate prihlasovacích údajov.

Vo formulári je potrebné zadať PIN kód, ktorý bude potrebný pri prvom prihlásení sa do VRP. Finančná správa podnikateľovi pošle prihlasovacie meno (login) a heslo. Pre používateľov VRP nebudú generované autentifikačné a identifikačné údaje, tak ako je to v prípade on-line registračnej pokladnice. Na prihlásenie sa do VRP slúži prihlasovacie meno a heslo.

Podľa informácií Finančnej správy SR do 8. apríla 2019 požiadalo o pridelenie kódu pokladnice eKasa klient cca 2 100 podnikateľov, ktorí budú využívať ORP a takmer 1 300, ktorí chcú využívať bezplatnú aplikáciu finančnej správy VRP. 

Článok pokračuje pod reklamou

Je potrebná certifikovaná tlačiareň kompatibilná s VRP?

Ako upozorňuje aj Finančná správa SR, tlačiarne kompatibilné s VRP nepodliehajú žiadnej certifikácii. VRP je možné používať na klasickom stolovom počítači, notebooku alebo prostredníctvom smartfónu cez mobilnú aplikáciu.

Pravosť pokladničných dokladov je možné skontrolovať pomocou aplikácie Over doklad. Vo svojich mobilných telefónoch ju má stiahnutú približne 3 000 ľudí.

Nová povinnosť pri používaní VRP na rôznych miestach (prenosná pokladnica) od 1.4.2019

Ak sa VRP používa na rôznych predajných miestach v odlišnom čase, ako predajné miesto sa uvádza „prenosná pokladnica“. Novinkou je, že v tomto prípade je podnikateľ povinný zaevidovať do VRP adresu alebo GPS súradnice predajného miesta, na ktorom podnikateľ v danom čase eviduje prijatú tržbu alebo EČV, ak je toto vozidlo predajným miestom.

Odporúča sa, aby sa napríklad pri taxi službe alebo pri rozvoze tovaru uvádzalo evidenčné číslo vozidla a na jarmokoch a trhoch GPS súradnice. Rozhodnutie je však na podnikateľovi.

Finančná správa radí: „V mobilnej aplikácii VRP v hlavnom menu je potrebné kliknúť na umiestnenie pokladnice. Taxikár si následne vyberie z možností typov umiestnenia (GPS, Adresa, Iné) typ INÉ. Taxikár vyplní textový popis polohy, v ktorom uvedie evidenčné číslo vozidla. Následne klikne na potvrdiť. Po potvrdení mu systém zobrazí hlášku o úspešnom odoslaní polohy.“

Ak si taxikár zmení vozidlo alebo bude VRP používať iný taxikár, je potrebné opätovne zmeniť umiestnenie polohy.

Povinnosť evidencie výberu hotovosti z VRP od 1.4.2019

Okrem vkladu hotovosti je od 1.4.2019 potrebné evidovať vo VRP aj výber hotovosti.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


eKasa - čo robiť, ak nefunguje internet?

Pokladnica eKasa pre správne fungovanie potrebuje internetové pripojenie. V praxi môže dochádzať k dočasným alebo aj trvalým výpadkom internetu. Ako ich riešiť?

Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou?

Od 1. 7. musia registračné pokladnice komunikovať so systémom finančnej správy. Ideálnym riešením môže byť eKasa od O2.

O2 eKasa už v predaji aj s pripojením na systém finančnej správy

Od ohlásenia vstupu operátora O2 do segmentu elektronických registračných pokladníc o riešenie O2 eKasa prejavili záujem už stovky podnikateľov. Prvé O2 eKasy si už podnikatelia postupne nájdu na predajniach, eshope operátora, ako aj u O2 predajcov.

10 krokov pri prechode na eKasu

Aké povinnosti čakajú podnikateľov, ktorí evidujú tržby v registračnej pokladnici od 1. apríla 2019, resp. od 1. júla 2019? Prinášame vám ich prehľad.