Šťava z arónie, zázvorový shot či sirup z ihličia: podpora imunity vo firmách

Šťava z arónie, zázvorový shot či sirup z ihličia: podpora imunity vo firmách
Linda Horobová

Študujem na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave. Už na základnej škole som našla záľubu v knihách a slovenčine, vďaka ktorej sa popri štúdiu venujem jazykovým korektúram, knižnému prekladu a občas aj písaniu.

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Produkty na podporu imunity môžu byť vhodným darčekom pre zamestnancov či obchodných partnerov. Čo ponúkajú slovenskí výrobcovia a čo majú pre firmy?

So zimným obdobím a sychravým počasím sa zvyknú spájať rôzne choroby a posledné slovo ešte stále nepovedal ani COVID-19. Na zamestnancov či ich deti má dopad aj „chrípková sezóna“ – vo firmách môže naraz chýbať aj niekoľko pracovníkov, ktorí sú na PN-ke alebo na OČR. Na trhu je však množstvo produktov, ktoré majú priaznivé účinky na zdravie a posilňujú imunitu, vďaka čomu môžu byť vhodným (nielen) vianočným darčekom pre zamestnancov či obchodných partnerov. Čo ponúkajú slovenské firmy?

Liečivá sila ihličia

Výhonky mladých ihličnatých stromov sú plné vitamínov, majú silné liečivé účinky a vedia byť veľkým pomocníkom pri rôznych typoch ochorení. Ihličkovo je malý rodinný podnik, ktorý ponúka prírodné sirupy vyrobené z ihličia jedle, smreku či borovice zo slovenských lesov. „Naša výroba začína momentom zberu výhonkov, následne ich spracovaním, naplnením do fliaš kvôli zreniu bez akéhokoľvek zásahu, kde si zachovávajú všetky bohaté živiny z ihličia,“ opisujú na svojej webovej stránke samotnú výrobu. Okrem sirupov však ponúkajú aj iné produkty­ ­– liečivé čaje, ale aj tzv. „Ďumbier shoty“, ktoré obsahujú zázvor v kombinácii s ihličím a medom. „Naše výrobky obsahujú mnoho vitamínov, sú prospešné pri budovaní imunity, majú protizápalové účinky, pomáhajú pri kašli a zápale hrdla, ale môžu sa užívať aj preventívne,“ vysvetľuje Alexandra Závody, ktorá Ihličkovo založila spolu so svojím manželom Lukášom Závody.

Smrekový sirup, čaj z ihličia a ďumbier shoty. Zdroj: ihlickovo.sk
Smrekový sirup, čaj z ihličia a ďumbier shoty. Zdroj: ihlickovo.sk

Vo svojej ponuke majú aj balíčky, ktoré obsahujú viacero produktov, napríklad sirup z ihličia, med, tinktúru zo šišiek borovice a smrekový olivový olej. Veľký úspech majú u firiem, ktoré ich zvyknú objednávať ako darčeky pre svojich zamestnancov. „Spoločnosti nás oslovujú hlavne pred Vianocami, v čase, keď dávajú svojim zamestnancom pocítiť, že si ich vážia a obdarúvajú ich jedinečnými slovenskými výrobkami. Najčastejšie majú záujem o naše ďumbier shoty alebo o čaje. Pre obchodných partnerov volia veľké balíčky v drevených boxoch s logom spoločnosti,“ uvádza Alexandra Závody a dodáva: „Firmy, ktoré si naše výrobky kupujú, zvyčajne chcú, aby aj ich firemné darčeky boli niečím jedinečné, tak ako je jedinečná každá firma sama o sebe. Preto ponúkame personalizované balíčky s logom danej spoločnosti. Podnikatelia by mali podporovať lokálne značky s jedinečným výrobkom, prípadne príbehom, a tých máme na Slovensku veľmi veľa. Práve to nás inšpirovalo k vytvoreniu takejto ponuky.“

Ihličkovo balíček. Zdroj: ihlickovo.sk
Ihličkovo balíček. Zdroj: ihlickovo.sk

Aróniová šťava, likér či aróniový med z Pajera

Arónia sa dostáva do povedomia ľudí čoraz viac, mnohí ju dokonca majú záujem pestovať. Dôvodom je aj to, že okrem antioxidantov sa arónia čiernoplodá vyznačuje tiež vysokým obsahom vitamínov (A, C, vitamíny skupiny B) a minerálnych látok (železo, draslík, vápnik, horčík). Plody majú blahodarné účinky na krvný obeh, krvný tlak, znižujú hladinu cholesterolu a osožné sú tiež pre diabetikov. Na výrobu zdravých produktov z tejto rastliny sa preto zamerala aj rodinná firma, ktorá pestuje plody arónie vo svojom vlastnom sade v oblasti Horný Pajer. Medzi výrobkami značky Arónia z Pajera je napríklad 100 % šťava z arónie. Arónia čiernoplodá vyznačuje tiež vysokým obsahom vitamínov (A, C, vitamíny skupiny B) a minerálnych látok (železo, draslík, vápnik, horčík). Plody majú blahodarné účinky na krvný obeh, krvný tlak, znižujú hladinu cholesterolu a osožné sú tiež pre diabetikov. Odporúčaná denná dávka je 100 ml a je možné ju tiež konzumovať zriedenú s vodou.

Pri výrobe šťavy však firma Arónia z Pajera nekončí. Medzi výrobky zaradila aj med miešaný s aróniou, ktorý nemá len vplyv na imunitu a posilnenie organizmu, ale je tiež účinný napríklad pri problémoch so štítnou žľazou. Inovatívnymi produktmi sú 50 % destilát z arónie a 35 % aróniový likér, ktorého výrobe predchádza päťtýždňové macerovanie sušenej arónie v alkohole. Likér je následne miešaný s kvetovým medom a je vhodný napríklad ako digestív (po jedle, na lepšie trávenie). Takú netradičnú „fľaštičku“ zo superpotraviny môže oceniť napríklad nejeden obchodný partner.

Med miešaný s aróniou a aróniový likér z Pajera. Zdroj: Vlastné spracovanie
Med miešaný s aróniou a aróniový likér z Pajera. Zdroj: Vlastné spracovanie

Zázvorové shoty plné vitamínov

„Denná dávka vitamínov v tej najprirodzenejšej podobe.“ Tak opisuje svoje produkty značka Lykke, ktorá vyrába za studena lisované nápoje, ktoré sú kombináciou kvalitných čerstvých surovín a medu. Vo svojej ponuke majú zázvorový a kurkumový shot, ale aj shot z červenej repy s limetkou a jalapenos. Nápoje sú plné vitamínov, antioxidantov, majú silné protizápalové účinky a posilňujú imunitu. „Hlavným benefitom produktov Lykke sú vitamíny C, B, A, E a pridanú hodnotu má aj med obsiahnutý v nápoji, ktorý zabezpečuje enzýmy a minerály. V prípade zázvorového shotu je účinnou látkou gingerol a v prípade kurkumového shotu je to kurkumín. Gingerol má silný protizápalový účinok, podporuje trávenie tým, že prirodzene stimuluje tvorbu kyseliny žalúdočnej, je silný antioxidant, stimuluje krvný obeh a podporuje regeneráciu svalov. Kurkumín je tak isto účinný antioxidant s protizápalovými účinkami, navyše pomáha v prevencii degenerácií mozgu a starnutiu pokožky,“ vysvetľuje Michal Neuschl, zakladateľ spoločnosti Lykke.

„Dôležité je spojenie ,v najprirodzenejšej podobe´. Produkty Lykke nie sú tepelne upravované pasterizáciou, preto sú v nich zachované všetky nutričné hodnoty, ako v čerstvom ovocí, a to je pre nás biologicky najprirodzenejšie, teda najbližšie k prírode,“ dodáva. Technológia studeného lisovania prispieva k zachovaniu najvyššieho možného obsahu živín, vitamínov a enzýmov v nápoji. Pridaním medu sa znásobuje výživová hodnota nápoja.

Za studena lisované shoty Lykke. Zdroj: Vlastné spracovanie
Za studena lisované shoty Lykke. Zdroj: Vlastné spracovanie

Spoločnosť Lykke vo svojom e-shope ponúka tiež balíček na podporu imunity, ktorý obsahuje zázvorový a kurkumový shot, no je doplnený aj o slovenský včelí peľ. Svojou ponukou značka Lykke oslovuje najmä ľudí, ktorí kladú dôraz na kvalitu produktov, no medzi ich zákazníkov patria aj športovci či ľudia s pozitívnym vzťahom k zdravému životnému štýlu. Produkty tejto spoločnosti odoberajú tiež podnikatelia. „Spolupracujeme s firmami, ktoré pravidelne niekoľkokrát ročne kupujú naše produkty svojim zamestnancom alebo obchodným partnerom. Keď firma daruje obchodnému partnerovi čerstvý, slovenský produkt od silnej značky, zaujme určite viac ako fľašou sektu,“ hodnotí M. Neuschl.

Článok pokračuje pod reklamou

Ovocné šťavy z BIO surovín

Obľuba BIO produktov rastie aj na Slovensku. Tohto trendu sa chopili napríklad aj bratia Oprendekovci, ktorí najskôr vyvinuli novú receptúru kvaseného jablkového muštu a rozbehli tak vlastný biznis so cidermi pod značkou Opre´. Iba pri cideroch však nezostali. Onedlho začali vyrábať aj ďalšie druhy nápojov pod novými značkami. Dnes ponúkajú limonády a zázvorové shoty značky Mellos a ich najnovšia značka STEGO je zameraná práve na výrobu BIO ovocných štiav, limonád, sirupov či smoothies.

Stopercentné ovocné šťavy obsahujú veľké množstvo vitamínov a prospešných látok, ktoré majú pre zdravie človeka značný prínos. Vo svojej ponuke majú napríklad pomarančovú, brusnicovú či aróniovú šťavu, ale aj stopercentnú šťavu z červených pomarančov či jabĺk. „Zaradenie 100 % štiav do jedálnička má mnoho benefitov pre zdravie človeka. Pri výbere štiav sme sa zamerali hlavne na vysoký obsah vitamínov a antioxidantov v ovocnej šťave a aj na chuť ovocia – základom je populárna pomarančová šťava, ktorá má vysoký obsah vitamínu C, rovnako ako jej súrodenec, červený pomaranč, ktorý je chuťovo trochu sladší. Bobuľové ovocia ako brusnica a arónia sú veľmi bohaté na antioxidanty, ktoré chránia pred vznikom rôznych chronických chorôb. Vekom naše telo vytvára menej antioxidantov, preto je dôležité ich dopĺňať aj z týchto zdrojov,“ vysvetľuje Gabriel Oprendek, zakladateľ značky STEGO.

BIO ovocné šťavy STEGO. Zdroj: G. Oprendek
BIO ovocné šťavy STEGO. Zdroj: G. Oprendek

Na voľbe surovín si dávajú v spoločnosti STEGO záležať. Šťavy sú vyrobené z poctivých bio surovín, medu a byliniek. „Naše produkty nepochádzajú z koncentrátov, a tým si zachovávajú viac živín a vitamínov,“ uvádza podnikateľ. Vzhľadom na prírodný charakter štiav je možné užívať ich aj vo veľkom množstve. „Pri našich šťavách neuvádzame odporúčanú dennú dávku. Väčšinou sa zákazníci riadia podľa všeobecnej vedomosti o daných druhoch šťavy. Napríklad jablkovú alebo pomarančovú šťavu môžu piť, koľko im chutí. Pri brusnicovej alebo aróniovej šťave by som bol opatrnejší,“ uvádza Oprendek. Na zriedenie chuti je možné do nápoja pridať inú ovocnú šťavu, prípadne teplú či studenú vodu.

Z hľadiska dopytu majú o šťavy najväčší záujem koncoví zákazníci, no produkty STEGO oslovili taktiež rôzne firmy. „Máme aj firemných zákazníkov, ktorí sa chcú svojim zamestnancom a obchodným partnerom odvďačiť práve takouto zdravou formou. Firemným klientom ponúkame tiež možnosť personalizácie etikety na mieru.“

Bio ovocné šťavy STEGO. Zdroj: G. Oprendek
Bio ovocné šťavy STEGO. Zdroj: G. Oprendek

Med ako liek

Med je svojou liečivou silou známy už odnepamäti. Priaznivo ovplyvňuje imunitu, blahodarne pôsobí na priedušky a má značné protizápalové, antibakteriálne a upokojujúce účinky. Na Slovensku pôsobí niekoľko inovatívnych včelárov, ktorí ponúkajú nielen med, ale aj rôzne iné, neraz veľmi netradičné, včelie produkty. Napríklad včelia farma MaryBee sa stará o 70 včelstiev, ktoré si zároveň ľudia môžu „adoptovať“ – svoj úľ si zákazník namaľuje a každoročne dostane zásielku včelích produktov.

Okrem tejto služby a poctivého medu majú vo svojej ponuke aj iné produkty, napríklad medovinu, lieskovce v mede či peľ v mede. V predvianočnom období sa navyše už niekoľko rokov venujú zhotovovaniu vianočných balíčkov pre firmy. „Balíček obsahuje naše včelie produkty s logom danej spoločnosti, takže na Vianoce z nich robíme reklamné produkty,“ vysvetľuje Tomáš Bátovský, zakladateľ MaryBee. Ďalej uvádza, že trendom sú v poslednej dobe trvalo udržateľné výrobky, medzi ktoré patria napríklad ich obrúsky zo včelieho vosku. „Obrúsky sú vyrobené z bavlny a sú napustené včelím voskom. Slúžia v kuchyni ako náhrada potravinovej fólie na potraviny,“ opisuje včelár.

Darčekové balenie produktov MaryBee. Zdroj: marybee.sk
Darčekové balenie produktov MaryBee. Zdroj: marybee.sk

Počas zimného obdobia v MeryBee prirodzene stúpa záujem po včelích produktoch. Ako uvádza T. Bátovský, problémom pre nich je skôr obmedzená kapacita produkcie ako nedostatok objednávok. Počas pandémie sa navyše začali stretávať s veľkým dopytom aj po samotných včelstvách. „Veľké množstvo ľudí si začalo viac uvedomovať hodnotu svojej záhrady a pýtali sa nás na rady, ako by si mohli zaobstarať svoje včely, prípadne ako by sa o ne mali starať.“

Lieskovce v mede. Zdroj: marybee.sk
Lieskovce v mede. Zdroj: marybee.sk

Výživové doplnky pre každého

Výživové doplnky slúžia ako doplnok prirodzenej stravy, ktorý je zároveň zdrojom živín alebo látok s účinkom ovplyvňujúcim zdravie. Slovenská spoločnosť Kompava sa venuje vývoju a výrobe prírodných výživových doplnkov, ktoré pomáhajú riešiť rôzne zdravotné problémy. V súčasnosti majú viac než 80 druhov rôznych produktov na podporu zdravia, lepšie trávenie, ochranu kĺbového aparátu a srdcovo cievneho systému, ale aj tzv. anti age produkty, spaľovače či proteíny. „V našom portfóliu produktov sa snažíme zamerať na čo najširšie spektrum spoločnosti. Máme výživové doplnky pre športovcov, ktorí ich využívajú nielen na podporu športového výkonu. Svoje výživové doplnky si nájdu tiež nešportovci, napríklad na upevnenie zdravia, lepšiu regeneráciu i jednoduchšie zvládanie stresových situácií. Snažíme sa našim zákazníkom ponúknuť to, čo potrebujú, a preto neustále vyvíjame nové výživové doplnky. Či už je to v oblasti športu, resp. skvalitnenia športového výkonu, alebo posilnenia celkového zdravia,“ uvádza Lucia Černá, marketingová riaditeľka spoločnosti Kompava.

Antivírusový balík. Zdroj: kompava.sk
Antivírusový balík. Zdroj: kompava.sk

V spoločnosti Kompava si dávajú záležať na kvalite surovín, dodávateľov si preto detailne preverujú a produkty vyrábajú bez umelých farbív či konzervantov. Posolstvom spoločnosti je poskytnúť svojim zákazníkom bezpečnosť a maximálnu účinnosť produktov. „Chceme, aby boli výživové doplnky efektívne a zákazník sa k nim rád vracal, lebo mu skutočne pomohli a účinok cítil sám na sebe,“ vysvetľuje L. Černá.

Vo svojej ponuke majú tiež rôzne balíky produktov – napr. Antivírusový balík, Balík silná imunita, Balík na dovolenku, Balík na tráviace ťažkosti, Balík na zaťažené kĺby, Antistres balík a ďalšie. O výživové doplnky majú záujem aj firmy, ktoré objednávajú balíčky najmä ako darčeky pre svojich zamestnancov. „Najčastejšie požadujú balíček na podporu imunity (rozbehnuté boli viac počas vírusových období), alebo pred Vianocami zvykneme pre spoločnosti pripravovať podľa požiadaviek viacero ponúk,“ spomína L. Černá. Okrem balíčkov ponúkajú tiež darčekové poukážky na nákup produktov, no poskytujú aj služby diagnostikovania zdravotného stavu pred užívaním a po užívaní výživových doplnkov.

Produkty (nielen) na posilnenie imunity. Zdroj: Archív firmy Kompava
Produkty (nielen) na posilnenie imunity. Zdroj: Archív firmy Kompava

A ako sa na dopyte doplnkov odrazila pandémia či chrípkové obdobie? Ako uvádza L. Černá, najmä počas pandémie sa záujem o výživové doplnky zvýšil, predovšetkým o tie na podporu imunitného systému. „Ľudia boli zatvorení doma, a tak pravdepodobne začali viac študovať. Nikto nechcel ochorieť a keďže sme boli všetci odkázaní na seba, začali sme sa o seba starať viac. Počas jedného roka sme vytvorili štyri produkty iba na podporu imunity,“ spomína L. Černá. Ďalej dodáva, že sa vo firme často stretávajú s tým, že ich ľudia vyhľadávajú až vtedy, keď už majú veľké zdravotné problémy. Teší sa však, že starostlivosť o vlastné zdravie začalo byť pre mnohých dôležitejšou témou. „Jesť zdravo, viac sa pohybovať a dopĺňať telu potrebné látky je určite lacnejšie ako niekoľkoročná následná liečba,“ dodáva.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Linda Horobová
Linda Horobová

Študujem na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave. Už na základnej škole som našla záľubu v knihách a slovenčine, vďaka ktorej sa popri štúdiu venujem jazykovým korektúram, knižnému prekladu a občas aj písaniu.


Šperky na mieru z vlasov zákazníčky

Architektka našla nezvyčajný spôsob, ako onkologickým pacientkam dodať odvahu počas liečby - vytvorí im šperk z ich vlasov.

Dovolenka v roku 2023 – na koľko dní má zamestnanec nárok?

Štyri, päť či osem týždňov? Na akú minimálnu dovolenku má zamestnanec v roku 2023 nárok a za akých podmienok?

Ako znížiť odpad z oblečenia? Nekupovať, ale požičať si ho

Zákazníci, ktorí chcú šetriť prírodu, nemusia nakupovať len v „sekáčoch". Z digitálnej skrine si môžu požičať spoločenské šaty, no tiež tričko či nohavice.

Ako viesť pracovný pohovor?

Praktické rady, na čo sa má zamestnávateľ pred samotným pohovorom pripraviť, ako zistiť o uchádzačovi čo najviac a ktoré otázky sa nepýtať.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky