Nákupné hodiny pre seniorov podľa obchodníkov nemajú význam: čo navrhujú?

Vyhradený nákupný čas pre dôchodcov je opatrením oboch pandemických „vĺn“. Má však skutočne opodstatnenie? Prečo sú obchodníci proti?

Od začiatku pandémie koronavírusu sa na ľudí apeluje, aby dodržiavali opatrenia a ochraňovali najmä najzraniteľnejšie skupiny, medzi ktoré patria aj seniori. Práve preto pre nich boli v prvej a rovnako aj v druhej vlne vyhradené nákupné hodiny. Obchodníkom, najmä menším predajcom, však toto nariadenie robí vrásky na čele aj „prievan v peňaženkách“. V spojení s ďalším opatrením – obmedzením počtu nakupujúcich na metre štvorcové – totiž spôsobuje výrazný pokles tržieb pre niektoré predajne, ako mäsiarstva, pekárne či menšie drogérie. V čom spočívajú základné problémy?

Vyhradený čas pre seniorov – ako funguje a v čom je iný oproti prvej vlne?

Na jar sa začali prijímať opatrenia na zabránenie šírenia koronavírusu vo väčšom rozsahu v mnohých krajinách na svete. Vyzývalo sa na dobrovoľnú domácu izoláciu, niekde bola prikázaná. V niektorých štátoch sa na ochranu zraniteľných osôb, ktorými sú najmä starší ľudia, obchodné reťazce rozhodli zaviesť vyhradené seniorské hodiny. Išlo však o dobrovoľné rozhodnutie obchodníkov, ktorí takto chceli chrániť starších ľudí. Po vzore iných sa inšpirovali aj naše reťazce a napr. podľa vlastnej analýzy návštevnosti prijali vyhradené hodiny pre seniorov. Netrvalo však dlho a „dôchodcovské hodiny“ zaviedli príslušné orgány ako pravidlo pre všetky obchody.

Počas prvej vlny sa toto pravidlo niekoľkokrát zmenilo. Najskôr platili vyhradené dôchodcovské hodiny od pondelka do soboty od 9.00 do 12.00 hod, pričom v nedeľu boli obchody zatvorené kvôli oddychu predavačov a dezinfekcii priestorov. Krátko na to sa ale hodiny upravili na 9.00 – 11.00, pretože viaceré prevádzky bývajú v sobotu otvorené len dopoludnia a ľudia mladší ako 65 rokov si nemali kedy v tento deň nakúpiť. Napokon sa vyhradené hodiny v sobotu zrušili úplne a platili len cez pracovné dni. Spočiatku sa vláda aj hygienici taktiež pokúšali dôchodcom dovoliť nákupy len počas vyhradených hodín, voči čomu sa zasa ohradili ešte pracujúci seniori. Aj od tejto úpravy sa preto upustilo.

Pravidlo vyhradených hodín vstúpilo do platnosti opäť v októbri 2020, po vypuknutí druhej vlny pandémie. Tentokrát však platí len na prevádzky potravín a drogérií. Zároveň počas oboch tzv. vĺn platí pravidlo obmedzenia počtu zákazníkov na metre štvorcové. Aktuálne je to jeden zákazník na 15 m2.

Mimo seniorských hodín návaly zákazníkov, počas vyhradeného času prázdno

Obchodníci sú zo spomínaných opatrení nešťastní. Najmä menšie špecializované predajne mali za normálnych okolností v aktuálne vyhradenom seniorskom čase najfrekventovanejší predaj. Avšak nakoľko majú seniori možnosť nakupovať kedykoľvek počas dňa, sú teraz predajne častokrát prázdne.  Seniori totiž v čase vyhradených hodín uprednostňujú veľké obchodné reťazce pred menšími špecializovanými predajňami. „Zároveň aj samotní seniori v prevažnej väčšine radšej uprednostňujú časy pre nákup mimo vyhradených hodín,“ uvádza Zväz spracovateľov mäsa a Slovenský zväz pekárov, cukrárov a cestovinárov v liste Ministerstvu pôdohospodárstva a rozvoja vidieka. Takáto situácia teda neprináša požadovaný účinok ani jednej strane – obchodníci strácajú tržby, na druhej strane chodia dôchodcovia do obchodov aj mimo seniorských hodín a sú tak vystavení riziku nákazy. Navyše sú počas nevyhradeného času v obchodoch väčšie množstvá ľudí a riziko je tak ešte väčšie.

Ďalší problém je, že napríklad malé pekárne či mäsiarstva najmä na dedinách niekedy bývajú otvorené len dopoludnia, ide o podobnú situáciu ako v prípade sobotňajších obmedzených predajov počas prvej vlny. „Týmto spôsobom je až polovica otváracej doby neproduktívne využitá,“ uvádza Zväz spracovateľov mäsa a Slovenský zväz pekárov, cukrárov a cestovinárov. „Naviac v prípade vyhradenia otváracích hodín pre obslúženie dôchodcov a nepredávania tovaru bežným zákazníkom (mimo skupiny dôchodcov) tak dochádza k jeho znehodnoteniu, nakoľko ide o rýchloobrátkový tovar.“

Vyhradenie hodín je však problémom aj pre menšie bio-obchody či drogérie. „Podľa vlastných zistení, nákupy v drogérii počas seniorských hodín tvoria iba 2 % z denných tržieb a medziročný prepad z tržieb je v týchto hodinách až 80 %. To poukazuje jednoznačne na nezáujem seniorov, ktorí si drogistický tovar nakupujú spolu s potravinami, keďže využívajú tzv. one stop shopping, teda nakupujú potraviny a drogériu na jednom mieste. Nevýhodou existencie seniorských hodín aj v drogériách je potom zbytočná motivácia seniorov navštevovať viacero obchodných prevádzok, čo z epidemiologického hľadiska, vzhľadom na rizikovosť tejto skupiny obyvateľstva, nie je žiaduce,“ uvádza sa v tlačovej správe Slovenskej aliancie moderného obchodu.

V miestnosti môže byť len jeden zákazník, aj tak do nej nesmie vojsť mladší človek

Hoci je vo vyhradených seniorských hodinách viacero háčikov, medzi finálovú desiatku nominantov ankety Byrokratický nezmysel roka 2020 sa toto pravidlo dostalo v spojení so spomínaným obmedzením počtu zákazníkov. Predajcovia, ktorých prevádzky nepresahujú viac ako 30 m2, môžu mať podľa aktuálnych opatrení v predajni len jediného zákazníka. Od 9.00 do 11.00 však do prevádzky môžu ísť len osoby nad 65 rokov, a to napriek tomu, že s nimi do kontaktu nemôže prísť žiadny ďalší zákazník. Obchodníci tak strácajú tržby, ľudia pod 65 rokov možnosť nakúpiť si a pravidlo stráca v tomto prípade zmysel.

Anketa Byrokratický nezmysel roka každoročne prináša nielen prehľad predpisov, nad ktorými môžeme len krútiť hlavami, ale mnohé z nich aj pomáha vyriešiť tým, že na ne upriamuje pozornosť kompetentných. Za svojho favorita, ktorým môže byť aj vyhradenie seniorských hodín, môžete hlasovať na stránke https://www.byrokratickynezmysel.sk/.

Článok pokračuje pod reklamou

Aké riešenia navrhujú obchodníci?

Existuje však riešenie, ktoré by dôchodcov pred koronavírusom efektívne ochránilo a zároveň neničilo obchodníkov? Predajcovia navrhujú napríklad riešenie formou práva na prednostný vstup do predajne a práva na prednostné vybavenie. Vďaka tomu by bola garantovaná nielen bezpečnosť seniorov, ale aj plynulý predaj v prevádzkach.

Ďalším riešením by mohla byť dobrovoľnosť tohto opatrenia, nakoľko aj na skúsenostiach z jari môžeme vidieť, že práve prevádzky s vyššou návštevnosťou zavádzali hodiny pre seniorov už na začiatku. Menšie predajne by si zasa mohli hodiny upraviť podľa svojho uváženia alebo využiť iný spôsob.

Predvianočný čas môže znamenať nervozitu a chaos

Slovenská aliancia moderného obchodu (SAMO) začala pred vianočnými sviatkami upozorňovať, že v tomto čase môžu v obchodoch vznikať komplikácie kvôli obmedzeniu počtu zákazníkov a vyhradených hodín. Nielen že podľa nich hrozila vyššia koncentrácia zákazníkov pred obchodmi, no pre vyhradené hodiny by sa do obchodu nemusel stihnúť dostať každý, čo by zapríčinilo väčšiu nervozitu a nespokojnosť zákazníkov. 

SAMO preto navrhovala, aby sa aspoň v termínoch 21. – 24. 12. a 30. – 31. 12. seniorské hodiny zrušili, prípadne obmedzili na jednu hodinu. Na ich názor odpovedal Úrad verejného zdravotníctva SR, ktorý vníma ich relevantné argumenty, no podľa úradu sú vyhradené hodiny práve počas predvianočnej nákupnej horúčky dobré. Ide o ochranu najzraniteľnejších, preto apelujú na dôchodcov, aby v záujme svojho zdravia využívali vyhradený čas vždy, keď je to možné. V stredu 9. decembra napokon Krízový štáb rozhodol, že od 21. decembra po dobu minimálne 3 týždňov budú všetky obchodné prevádzky okrem nevyhnutných pre zabezpečenie základných potrieb. Nakúpiť darčeky tak nebude môcť nikto. (Aktualizácia: V stredu, 16.12.2020, napokon vláda rozhodla, že zákaz vychádzania a zatvorenie prevádzok bude už od soboty, 19.12.2020. Medzi výnimky patria len obchody s tovarom na zabezpečenie základných potrieb. Zároveň sa v dňoch 24.12. a 31.12. menia hodiny pre seniorov, a to od 9:00 do 10:00 hod.)

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Odvádzanie príspevkov do umeleckých fondov v roku 2021

Autori literárnych, výtvarných či hudobných diel nemusia do príslušného umeleckého fondu v roku 2021 odvádzať inokedy povinné príspevky. Novela zákona o umeleckých fondoch tiež dočasne zmenila podmienky pre dedičov autorských práv.

Povinnosti podnikateľa v januári 2021

Podnikatelia sú v januári 2021 povinní splniť viacero povinností, týkajúcich sa napr. dane z nehnuteľností, autorských honorárov či sociálneho fondu. Prinášame ich prehľad.

Výsledky ankety Byrokratický nezmysel roka 2020

Zo 61 nominovaných opatrení v roku 2020 získala prvé miesto povinnosť včelárov nahlasovať úradom neprimerane detailné informácie v nereálnych termínoch. V čom je táto povinnosť absurdná a aké nezmysly obsadili ďalšie priečky?

BREXIT a platnosť dokumentov A1 pre zamestnancov a SZČO od 1. januára 2021

Zamestnanci a SZČO potrebujú pri výkone práce v inej krajine Európskej únie formulár PD A1. Ako situáciu zmení BREXIT po 1. januári 2021?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky