Luigi Lavazza

Luigi Lavazza

Káva a jedna jej konkrétna značka. Ak si niektorí z vás mysleli, že Lavazza je len originálny branding, vyvedieme vás z omylu. Lavazza je nielen chutná káva, ale aj priezvisko zakladateľa talianskej značky chutného čierneho moku Luigiho. Jeho cesta viedla od štúdia chémie až k najslávnejšiemu predajcovi kávy v Taliansku i mimo neho. Vychutnajte si dnešný hrnček dobrého podnikateľského príbehu – v hlavnej úlohe Luigi Lavazza.

Luigi Lavazza sa narodil 24. apríla 1859 v mestečku Murisengo v Taliansku. O jeho detstve sa toho veľa nevie, no o to bohatšie sú poznatky o jeho prvých podnikateľských (k)rokoch. Okolo 20-teho roku života sa rozhodol odísť z rodiska do veľkého mesta, konkrétne do Turína. Veľké mesto ho lákalo svojimi možnosťami a už vtedy si predstavoval, že tam raz bude podnikať. Keďže však potreboval prvotný kapitál, živili ho najskôr manuálne práce, povolanie predavača či bežného robotníka. Zlákalo ho aj štúdium chémie, no keď dostal možnosť navštevovať večernú školu obchodu, bolo rozhodnuté.
Zo zarobených peňazí si kúpil svoj prvý obchod. Boli to zmiešané potreby a Luigi spolu s nimi kúpil aj lukratívne miesto v centre mesta. Podobne ako iní obchodníci, aj on aby prežil, musel vyjsť zákazníkom maximálne v ústrety. Bežnú prevádzku teda dopĺňal podomový rozvoz a sortiment obchodu obsahoval všetko od mydla, cez olej a korenia až po kávu. Tu niekde sa začal kávový príbeh značky Lavazza.

Článok pokračuje pod reklamou


Kávové zrná sa do obchodíkov v Taliansku dovážali v surovom stave. Obchodníci teda neboli len predajcami, ale aj pražiarmi kávy. Každý jeden obchod si teda mohol vybudovať konkurenčnú výhodu tvorbou rôznych príchutí, či stupňom kvality kávy. Presne toto zavčasu pochopil aj Luigi Lavazza a čoskoro prešiel od zmiešaných potrieb výhradne k predaju kávy. K biznisu prizval svojich troch synov Maria, Beppeho a Periclyho a v roku 1927 definitívne pretvoril malý obchodík na spoločnosť Luigi Lavazza S.p.A. Inovácie sa však zmenou core businessu neskončili. Luigi neustále tlačil na vývoj v oblasti praženia kávy, výberu zŕn a príchutí a v neposlednom rade na oblasť skladovania a doručovania zákazníkom. Jednou z jeho novôt bol pergamenový papier, ktorý vďaka svojej konzistencii udržal vôňu kávy aj niekoľko dní. Káva tak mohla byť dodávaná na trh už hotová, čo enormne zvýšilo zisky spoločnosti.

Vo veku 74 rokov Luigi Lavazza odišiel zo svojej firmy a prenechal ju deťom. Tie sa pritom museli zaviazať, že všetky podiely vždy ostanú v rodine. Pán Lavazza zomrel v roku 1949 ako 89-ročný. Jeho duch však vo firme ostal, pretože inovácie neprestali. V 60-tych rokoch 20. storočia prišla značka Lavazza s ďalšou významnou inováciou, ktorá ju vystrelila medzi najväčších spracovávateľov kávy na svete. Bolo to vákuové hliníkové balenie, ktoré umožňovalo dlhodobé skladovanie kávy bez straty arómy. V tomto období firma niekdajšieho kávového mága Luigiho Lavazzu spracováva už 40 ton kávy denne. Kávu nesúcu Luigiho meno začínajú neskôr vyrábať aj v šiestich ďalších krajinách Európy a v USA. Po 100 rokoch od prvého upraženého zrnka kávy mala firma Lavazza 1500 zamestnancov, 5 tovární a pražila vyše 250 druhov káv.

Meno Luigiho Lavazzu rozhodne neostalo zabudnuté ani po jeho smrti. V roku 1979 bolo založené Centrum Luigiho Lavazzu pre štúdium a výskum kávy. Firemná značka dodnes sídli v talianskom Turíne, kde aj začínala, a vlastní ju už štvrtá generácia rodiny Lavazzovcov, teda pravnúčatá samotného Luigiho. Príbeh pána Lavazzu dokazuje, že svetový biznis sa naozaj dá vybudovať z ničoho aj počas jedného ľudského života a že charizma veľkého zakladateľa má šancu prežiť aj po tom, čo to skutočné, fyzické srdce firmy prestane biť...

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Ivica Ďuricová

Freelance copywriterka, pre ktorú je písanie vášňou a povolaním zároveň. Je spoluautorkou článkov o inšpirácii v podnikaní a publikácií 99 Inšpiratívnych podnikateľských nápadov a 49 hrdiniek slovenského biznisu.


Baťovské princípy podnikania ešte nevymreli. Ako si ich osvojili český a slovenský podnikateľ?

Stretli sme sa na podnikateľskej konferencii, ktorá približovala historický odkaz Tomáša Baťu. Slovák Rudolf Lukačka a Čech Libor Musil zanietene a s veľkým obdivom rozprávali o tom, k čomu ich velikán československého biznisu inšpiroval. Z Baťovho prístupu k podnikaniu by sa podľa nich mali učiť aj budúce generácie.

Čo sa od Baťu môže naučiť dnešný podnikateľ?

Ktoré princípy baťovského systému riadenia platia aj dnes a mnohí podnikatelia o nich netušia?

Insight: Ľuboš Fellner

Insight: nová biznis show na Podnikajte.sk, do ktorej si Marek Didák volá hostí, s ktorými sa bude rozprávať o biznise a marketingu. Prvým je Ľuboš Fellner, zakladateľ cestovnej kancelárie Bubo a Podnikateľ roka 2011.

Český podnikateľský mág 20. storočia ožíva v spomienkach

Čo sa stane, keď si zverejnený inšpiratívny biznis príbeh o českom podnikateľskom velikánovi 20. storočia prečíta človek, ktorý časť detstva prežil v jeho tesnej blízkosti? Spoznajte Jana Neheru nie ako podnikateľa, ale ako človeka z mäsa a kostí.