Legendárna značka - Konica Minolta: od koreňov v japonskej lekárni až po vesmírne misie

Legendárna značka - Konica Minolta: od koreňov v japonskej lekárni až po vesmírne misie
Michal Ondruš

Milovník kníh a hier so slovíčkami. Často lieta v oblakoch. Tam sa totiž rodia tie najlepšie nápady. Snaží sa vidieť veci inak, preto založil PR agentúru First media, v ktorej aktívne pôsobí. Verí, že univerzálny recept na úspech neexistuje, preto hľadá nové možnosti a cesty. Má rád voľnosť, dôslednosť a férovy prístup.

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Počiatky značky Konica Minolta siahajú nečakane až do malej japonskej lekárne či továrne s textilom. Fotoaparáty Minolta dokonca použili pri deviatich vesmírnych misiách Apollo.

Mnohí z nás majú ešte v pamäti fotoaparáty značiek Konica a Minolta. Svojho času sa stali obľúbenými a vyhľadávanými značkami. Dnes by ste ich hľadali márne. Značka Konica sa zlúčila so značkou Minolta, skĺbili svoje zameranie a dnes sú lídrami v oblasti profesionálnej tlače dokumentov. Ich doterajší príbeh spoločného pôsobenia na trhu môže poslúžiť ako ukážkový príklad hľadania nových ciest a možností na dosiahnutie úspechu v podnikaní.

Na začiatku bolo len hobby

Zrodeniu značky Konica Minolta, ako ju poznáme dnes, predchádzalo spojenie dvoch samostatných a úspešných firiem. História značky Konica sa datuje až do roku 1873 a je spojená s menom Rokusaburo Suguira z Japonska. Mladý nadšenec fotografie v otcovej lekárni začal predávať fotografické predmety. Na začiatku išlo o produkty iných spoločností. Zväčša z okolia Yokohamy. S tým však nebol spokojný a založil vlastnú továreň Konishi Honten v Tokiu. Prvý produkt novej spoločnosti bol oficiálne predstavený v roku 1903. Išlo o prvý japonský fotopapier využívajúci princíp zobrazenia obrazu vylúčením kovovej platiny. Tento proces bol síce drahší, ale na druhej strane konečný obraz ponúkal na tú dobu nezvyčajne sýte tóny s dlhou životnosťou. Toho istého roku bol uvedený na trh aj prvý fotoaparát skrinkového typu. Predával sa pod označením Cherry. Jeho prednosťou bolo jednoduché ovládanie, a preto ho mohli používať aj deti. Jeho výzor bol na dnešné pomery netradičný. Išlo o drevený box pokrytý koženkou, s hľadáčikom na vrchu. V roku 1921 spoločnosť prevzal Rokusaburyho najstarší syn a premenoval firmu na Konishiroku. Samotný názov Konica prišiel až mnoho neskôr.

Hľadanie inovácií

Záujem o fotografie po druhej svetovej vojne výrazne rástol. V roku 1948 Konishiroku uviedol na trh prvý 35 mm fotoaparát, ktorý niesol meno Konica I. Názov nebol odvodený od samotného názvu firmy. Konica sa však lepšie vyslovovala a tak sa neskôr stala aj novým názvom spoločnosti. Prvý fotoaparát Konica I, známa aj pod názvom Konica standard, už ponúkala niekoľko modifikácií a pridaných funkcií. Do roku 1951 sa predalo takmer 100 000 kusov tohto modelu. Zaujímavosťou je to, že v nasledovných modeloch Konica II z roku 1951 a Konica III (1956) boli použité konkurenčné uzávierky. Spájali tak v sebe to najlepšie, čo bolo vtedy na trhu dostupné.

Na trh postupne prichádzali kompaktné fotoaparáty Konica. Model Auto S z roku 1963 bol vybavený automatickou expozíciou s prioritou clony, hľadáčik bol spojený s diaľkomerom. Fotoaparáty si získali obľubu najmä vďaka bezchybnému a tichému chodu. Niektoré z modelov dosiahli svetových prvenstiev. Prvá zrkladlovka Konica z roku 1960 je veľmi vzácna. Bolo jej vyrobených iba 1 000 kusov. Ako jedna z mála na svete sa mohla pochváliť na tú dobu ťažko dosiahnuteľnou rýchlosťou uzávierky (1/2000s). V roku 1977 bol celosvetovo predstavený prvý 35 mm kompaktný fotoaparát s automatickým zaostrovaním. Práve týmito inováciami si Konica budovala dlhodobo náskok pred konkurenciou. Túto funkciu totiž konkurencia zaviedla až o niekoľko rokov neskôr.

Zaujímavosti:

  • Konishiroku (Konica) v roku 1923 v Tokiu otvorila fotografickú školu Konishiroku Shashin Senmon Gakko s trojročným študijným plánom. Počas neskorších rokov sa premenovala a dnes slúži ako Polytechnický inštitút.
  • V roku 1984 Konishiroku (Konica) otvorila ako prvá na svete minilab so systémom vyvolávania fotografií bez nutnosti ich prania.
  • V roku 1987 bola spoločnosť Konishiroku oficiálne premenovaná na Konica Corporation.
  • V roku 1996 vyhral kenský zamestnanec firmy Konica bronzovú medailu v maratóne na letnej olympiáde v Atlante. O štyri roky neskôr k tomu pridal aj striebro zo Sydney.
Článok pokračuje pod reklamou

Vznik značky Minolta

Za zrodom spoločnosti Minolta stojí Kazuo Tashima, ktorý pracoval v otcovej textilnej továrni na výrobu hodvábu. Jedného dňa ho otec zobral do Paríža na prezentáciu svojej firmy. Obchodné prezentácie Kazua neoslovili, a tak využil čas na návštevu továrne zameranej na výrobu optiky. Tá ho uchvátila natoľko, že sa rozhodol vyrábať optické prístroje a pomôcky aj doma v Japonsku. Kazuo Tashima si od vedúceho predavača z otcovej firmy požičal peniaze a začal podnikať. V roku 1928 spolu s dvoma nemeckými inžiniermi založil japonsko-nemeckú spoločnosť Nichidoku Shashinki Shoten s 30 zamestnancami. Už o rok neskôr sa na trhu objavil ich prvý fotoaparát, ktorého produkcia sa behom troch mesiacov vyšplhala na viac ako 100 kusov mesačne. Názov Minolta (Machinery Instruments and Optical Lens Tashima) sa na fotoaparátoch objavil už v roku 1933, ale k jeho oficiálnemu používaniu ako názvu spoločnosti došlo až o niekoľko rokov neskôr.

Nedostatok ovčej kože

Všetky fotoaparáty tej doby sa potýkali s jedným spoločným problémom. Na ich obsluhu sa používali mechy z ovčej kože. Tej však bolo na trhu dlhodobo málo, čo výrazne predražovalo cenu výrobku. Model Minolta Vest z roku 1934 bol vybavený neohybným mechom zo syntetickej živice. Vďaka tomu bol model omnoho lacnejší a ľahší na ovládanie. Veľký úspech tohto modelu priviedol Tashima k myšlienke rozšíriť svoje portfólio produktov. V prístavnom meste Sakai postavil novú továreň na objektívy. Tie sa stali základom pre prvé japonské dvojoké zrkadlovky Minoltaflex. Už prvý model Minoltaflex automat z roku 1939 priniesol revolučnú novinku, disponoval totiž samočinným naťahovaním. Veľmi úspešnou radou sa stala Minolta Hi-matic. Tieto modely boli dokonca vybrané vesmírnou agentúrou NASA ako výbava posádky do vesmíru počas mnohých nasledujúcich rokov. Celkovo sa fotoaparáty Minolta použili pri deviatich vesmírnych misiách Apollo vrátane pristátia na mesiaci.

Veľké ťažkosti pri fotografovaní spôsobovala časovo náročná a nešikovná výmena objektívov. Model Minolta SR2 tento problém vyriešil a určil smer, ktorým sa fotoaparáty budú vyvíjať ďalej. Lahôdkou pre profesionálnych fotografov bol víťaz európskeho fotoaparátu roku 1988 - Minolta Dynax 7000i. Ako prvý ponúkal prediktívne ostrenie, najvyššiu rýchlosť uzávierky, ako aj motorový pohon. Nech už hovoríme o akýchkoľvek modeloch, jednotlivé fotoaparáty Minolta sa do podvedomia zapísali najmä ako kvalitné fotoaparáty s vynikajúcim obrazom a vysokou rozlišovacou schopnosťou.

Bohaté skúsenosti s optikou dokázali značky Konica a Minolta zužitkovať aj v iných oblastiach. Príkladom je rok 1984, kedy Minolta predstavila revolučnú novinku - ultrapresné asférické plastové šošovky pre CD prehrávače, ktoré ovplyvnili ďalší vývoj techniky na celom svete. V tom čase prichádzajú na trh prvé kopírky s automatickým zväčšovaním alebo zmenšovaním. Rok 1990 sa nesie v znamení predstavenia farebnej digitálnej kopírky s označením CF 70, ako aj prvej laserovej tlačiarne SP 101.

Nastupuje tlač

Inovatívny potenciál zatiaľ ešte samostatných značiek vyvrcholil v roku 2000 predstavením prvého polymerizovaného tonera vyrobeného z biomasy. Tlačenie dokumentov sa tak výrazne priblížilo k ekologickým a zároveň aj ekonomicky hospodárnym princípom. K samotnému zlúčeniu oboch značiek došlo v roku 2003. Za logo spoločnosti bola vybraná modrá zemeguľa s piatimi linkami. Symbol zemegule vyjadruje bezhraničnú expanziu a inovačný potenciál ponúkaný zákazníkom po celom svete. Elipsovitý tvar evokuje spoľahlivosť a bezpečnosť. Päť liniek zase predstavuje svetelný lúč ako technologickú a odbornú znalosť v zobrazovaní a precíznosť. Spoločný celosvetový slogan by sa dal voľne preložiť ako „Dávame tvar myšlienkam“, čo vyjadruje záväzok firmy voči svojim zákazníkom pomáhať zrealizovať ich predstavu o modernej tlači.

Akým oblastiam sa venuje Konica Minolta v súčasnosti:

  • biznis riešenia,
  • atramentové technológie,
  • zdravotníctvo,
  • meracie prístroje,
  • optické technológie,
  • OLED technológie,
  • špeciálne materiály,
  • planetáriá.

Zlúčenie dvoch úspešných firiem prinieslo „ovocie“ už o dva roky neskôr, keď bol na trh uvedený celosvetovo prvý mamograf s technológiou fázového kontrastu (jednotka „mermaid“). Neustále hľadanie nových možností či príležitostí postupne umožnilo rozširovať pole pôsobnosti na polygrafickom trhu, čo okrem iného prinieslo v roku 2011 úspech v podobe svetového líderstva v oblasti OLED technológií. Tento prívlastok si vyslúžili hlavne uvedením celosvetovo prvých panelov s diódami, ktoré vyžarujú organické svetlo.

Zameranie sa na vývoj čo najkvalitnejšej tlače prinieslo hneď niekoľko ocenení. V roku 2012 sa Konica Minolta stala európskou jednotkou v oblasti produkčných zariadení. O rok neskôr úspech zopakovala aj v segmente farebných kancelárskych zariadení. Špeciálny dôraz kladie na celkové riešenia tlače a správu tokov dokumentov v kancelárskom a produkčnom prostredí. Preto na základe dopytu a nových trendov Konica Minolta začala prinášať aj ucelené systémy na digitalizáciu dokumentov, riadenie obehu týchto dokumentov ako aj ich archiváciu.

Pri pohľade späť na históriu oboch značiek vidíme, že jedine inovácie, otvorená myseľ novým nápadom a riešeniam môže priniesť úspech v podnikaní. Konica Minolta je toho dôkazom.

Zaujímavosti:

  • V roku 1958 Minolta využila svoje skúsenosti s optikou na výstavbu svojho prvého planetária. O sledovanie vesmíru bol veľký záujem. Rok predtým totiž vypustil Sovietsky zväz do vesmíru svoju prvú sondu Sputnik I.
  • V roku 1959 bola otvorená dcérska spoločnosť Konica Corporation v New Yorku.
  • Oficiálne premenovanie spoločnosti na Minolta došlo v roku 1962.
  • V roku 1985 zomiera zakladateľ spoločnosti Minolta – Kazuo Tashima. Prezidentom spoločnosti bol do roku 1982, kedy prevzal vedenie firmy jeho prvorodený syn Hideo. Prezidentom spoločnosti bol 54 rokov.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Michal Ondruš
Michal Ondruš

Milovník kníh a hier so slovíčkami. Často lieta v oblakoch. Tam sa totiž rodia tie najlepšie nápady. Snaží sa vidieť veci inak, preto založil PR agentúru First media, v ktorej aktívne pôsobí. Verí, že univerzálny recept na úspech neexistuje, preto hľadá nové možnosti a cesty. Má rád voľnosť, dôslednosť a férovy prístup.


Generačná výmena môže biznis posunúť vpred: príkladom je prešovská textilná firma

Zakladateľ OZEX Control System zveril firmu deťom, výsledkom je rozšírenie výroby a nová značka oblečenia. Čomu vďačia za hladký priebeh nástupníctva a prečo kladú dôraz na firemnú kultúru?

Za vznikom cukrárne DELIGHTILLI stojí diagnóza zakladateľky i láska k pečeniu

Našla dieru na trhu a založila bezlepkovú cukráreň, hoci polovicu zákazníkov tvoria ľudia bez alergií. Ako sa na úspechu firmy podieľa tím Petry Illeovej a čím v čase zdražovania potešila zákazníkov?

Konkurenčná výhoda firmy Profirol: inovácie a hodnoty v biznise

Vo firme s tieniacou technikou si zakladajú na férovosti a odbornosti. Ako zakladateľ Andrej Lehota firmu vedie, aby hodnotami žila a čím sa líšia od konkurencie?

Cukráreň Floril: súdržnosť rodiny sa odráža v ich fungovaní aj zákuskoch

Z pivnice do vlastných prevádzok, kaviarní či hotelov. Ako funguje 80-členný kolektív, ktorého štvrtinu tvoria príbuzní zakladateľov a čo by im uľahčilo podnikanie?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky