Husqvarna: Začínali so zbraňami, dnes vyrábajú záhradnú techniku

Husqvarna: Začínali so zbraňami, dnes vyrábajú záhradnú techniku
Michal Ondruš

Milovník kníh a hier so slovíčkami. Často lieta v oblakoch. Tam sa totiž rodia tie najlepšie nápady. Snaží sa vidieť veci inak, preto založil PR agentúru First media, v ktorej aktívne pôsobí. Verí, že univerzálny recept na úspech neexistuje, preto hľadá nové možnosti a cesty. Má rád voľnosť, dôslednosť a férovy prístup.

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Hovorí sa, že meniaci sa biznis by mal byť novou výzvou. Málokedy sa však stane, že produkty nejakej značky dosiahnu špičkovú kvalitu v rôznych oblastiach výroby. Jednou z týchto výnimiek je značka Husqvarna. Počas svojej histórie totiž vyrábala zbrane, motorky, kuchynský riad ako aj robotické kosačky.

Začalo to puškami

Ku koncu 17. storočia, vplyvom vyčíňajúcich vojen naprieč Európou, vzrástol vo Švédsku dopyt po výrobe zbraní. V tom čase pre ich výrobu bola potrebná vodná energia, preto boli v roku 1689 spustené vrtné práce blízko vodopádov v Huskvarne, južnom Švédsku, kde sa mnohé z produktov vyrábajú dodnes. Tu sa datuje začiatok dlhej a úspešnej éry výroby ako vojenských zbraní, tak osobných strelných zbraní. Kľúčovými faktormi úspechu bolo zameranie pozornosti na detaily, ktorá zahŕňa skúšobnú streľbu. Špecializované tímy skúšobných strelcov sa starali o to, aby každá vyrobená zbraň fungovala bezchybne. Jeden z našich posledných skúšobných strelcov, muž menom Sixten, bol výnimočný predovšetkým z dvoch dôvodov. Sixten bol profesionál s 20-ročnými skúsenosťami u firmy Husqvarna a za druhé, vzhľadom na svoju profesnú úlohu, mal trochu rozporuplné priezvisko: Bohm – čo vo švédčine znamená „slečna“.

Čas šijacích strojov

Poklesom dopytu v zbrojárskom priemysle spoločnosť hľadala nové možnosti výroby. Prestor videla najmä vo využití strojárskych zručností, ktoré pri výrobe zbraní získala a začala s produkciou širokej škály výrobkov. Od šijacích strojov, loveckých zbraní, pecí na drevo, mlynčekov na mäso, bicyklov, motocyklov až po plynové pece, mikrovlnne rúry. Odborné znalosti z výroby technologicky náročných výrobkov, ako sú práve zbrane, sa ukázali byť obrovskou výhodou. Vysoká kvalita malých súčiastok a celkovo spoľahlivá konštrukcia viedla k dlhému obdobiu úspešného predaja šijacích strojov po celom svete. Ukázalo sa napríklad, že výrobky boli dokonca schopné odolávať vode. Táto vlastnosť bola objavená v roku 1976, kedy bol vyzdvihnutý náklad z parníka S/S Per Brahe pri jazere Vättern v južnom Švédsku. Loď tu stroskotala pred 58 rokmi počas silnej jesennej búrky. Medzi nákladom boli vtedy nájdené niektoré naše šijacie stroje Husqvarna, ktoré boli po malom premazaní v bezchybnom stave.

Husqvarna v kuchyni

Meniaci sa svet bol opäť príležitosťou vymyslieť niečo nové. Na konci 19. storočia, kedy sa varilo v nádobách nad otvoreným ohňom, videli inžinieri Husqvarna potenciál v tom, ako urobiť varenie jednoduchšie a bezpečnejšie. V existujúcej zlievarni, ktorá slúžila hlavne na výrobu šijacích strojov tak začali vyvíjať a odlievať kachle. V roku 1877 boli vyrobené prvé patentované zliatinové kachle na drevo a ich úspech trval niekoľko desaťročí. V roku 1960 Husqvarna priniesla revolúciu vo varení tým, že uviedla na trh mikrovlnnú rúru v tvare kupoly – kombinácia konštrukcie a dizajnu.

Biznis na kolesách

Rok 1885 bol svedkom zrodu moderného kolesa. Veľmi skoro Husqvarna vycítila jeho potenciál a na základe jej predchádzajúcej skúsenosti s presným inžinierstvom pri výrobe zbraní, začala vyrábať vlastné bicykle. V roku 1903 sme uviedli na trh motorové bicykel (bicykel vybavený jednovalcovým motorom) a krátko potom aj motocykel. Od tej doby motocykle Husqvarna dosiahli, vďaka svojim spoľahlivým motorom a konštrukcii, veľký úspech po celom svete. V roku 1982 prejavila o vojenské motocykle Husqvarna záujem napríklad francúzska armáda. Na preukázanie výkonnosti a životnosti motocyklov, Husqvarna zapožičala francúzskej armáde deväť motoriek pre skúšobné jazdy na najnebezpečnejšom terénnom rallye na svete –rallye Paríž-Dakar. Po asi dvoch týždňoch náročnej jazdy cez piesočné duny boli prípadné pochybnosti zahnané.

Článok pokračuje pod reklamou

Potenciál v záhradnej technike

V roku 1959 Husqvarna uviedla na trh svoju prvú reťazovú pílu. Vďaka širokej využiteľnosti a zníženej hlučnosti nastavili nový štandard vo vývoji motorových píl. Inšpiráciou pre silné a ľahké motory boli priamo naše motocykle Husqvarna. A tak začala cesta inovácií, do ktorej môžeme zahrnúť napríklad antivibračný systém, technológiu motora X-Torq, alebo dnešnú sofistikovanú technológiu akumulátorov. Tieto inovácie, spolu s mnohými ďalšími high-tech riešeniami, zabezpečili pohodlnú a efektívnu prácu reťazových píl za každých podmienok. Osvedčili sa napríklad v Rusku v roku 2010, kde zúrili divoké lesné požiare. Aby sa zastavilo šírenie plameňov, musel veľký počet dobrovoľníkov vytvoriť pomocou reťazových píl požiarne prieluky. Veľa dobrovoľníkov bolo vybavených práve reťazovými pílami Husqvarna. V nadväznosti na tieto udalosti Husqvarna preškolila dobrovoľníkov Greenpeace v Moskve, ako správne používať motorovú pílu aj pri ďalších akciách.

Stavebný boom

Po uvedení motorových píl nasledovali práce na vývoji ručných rozbrusovacích píl. Základná filozofia bola rovnaká ako u pôvodných píl: jednoduché použitie, ergonomický tvar, vysoký výkon a vysoká presnosť. Tieto rozbrusovačky, spoločne s nasledujúcimi výrobkami v tejto oblasti, z Husqvarny urobili jedného zo svetových lídrov v stavebníctve a v spracovaní kameňa. Príkladom môže byť prestavba významnej kultovej športovej arény Maracana v Rio de Janeiro v Brazílii. Táto stavba bola pôvodne postavená v roku 1950, aby hostila prvý Svetový pohár vo futbale. Kompletná rekonštrukcia bola navrhnutá tak, aby modernizovala vnútornú časť Maracany pre Svetový pohár FIFA 2014 a letné olympijské hry v roku 2016, pričom zostane neupravená fasáda, aby si aréna zachovala historickú atmosféru. Pre túto prestížnu úlohu bolo vybrané veľké množstvo Husqvarna výrobkov ako napr. rozbrusovacie píly, takisto aj podlahové píly, píly na murivo a vŕtačky.

Budúcnosť podnikania je v solárnej energii

V roku 1995 Husqvarna urobila ďalší skok vpred zavedením solárneho pohonu robotických kosačiek na trávu SolarMower, tieto kosačky sú priamymi predchodcami súčasných robotických kosačiek Automower. Aj keď to mnohí podceňovali, Husqvarna videla veľký potenciál v automatickej prevádzke a tichom chode týchto kosačiek. Po 20 rokov neskôr tak Husqvarna má vo svojom portfóliu celú radu robotických kosačiek, ktoré sa starajú o tisíce trávnikov všetkých tvarov a veľkostí. V skutočnosti sú robotické kosačky Automower tak populárne, že im ich majitelia stavajú domy a dávajú im mená. Rovnako ako domácim miláčikom. Hovorí sa, že najpopulárnejšie meno je Gordon.

Pravidlá úspešného biznisu podľa Husqvarny:

  1. Sleduj trendy a prispôsob sa im
  2. Investuj do vývoja, prines na trh novinky ako prvý
  3. Zmeny sú príležitosti, ako robiť niečo nové
  4. Sústreď sa vždy na kvalitu svojich služieb
  5. Úspech je výsledkom dlhoročnej poctivej práce

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Michal Ondruš
Michal Ondruš

Milovník kníh a hier so slovíčkami. Často lieta v oblakoch. Tam sa totiž rodia tie najlepšie nápady. Snaží sa vidieť veci inak, preto založil PR agentúru First media, v ktorej aktívne pôsobí. Verí, že univerzálny recept na úspech neexistuje, preto hľadá nové možnosti a cesty. Má rád voľnosť, dôslednosť a férovy prístup.


Generačná výmena môže biznis posunúť vpred: príkladom je prešovská textilná firma

Zakladateľ OZEX Control System zveril firmu deťom, výsledkom je rozšírenie výroby a nová značka oblečenia. Čomu vďačia za hladký priebeh nástupníctva a prečo kladú dôraz na firemnú kultúru?

Za vznikom cukrárne DELIGHTILLI stojí diagnóza zakladateľky i láska k pečeniu

Našla dieru na trhu a založila bezlepkovú cukráreň, hoci polovicu zákazníkov tvoria ľudia bez alergií. Ako sa na úspechu firmy podieľa tím Petry Illeovej a čím v čase zdražovania potešila zákazníkov?

Konkurenčná výhoda firmy Profirol: inovácie a hodnoty v biznise

Vo firme s tieniacou technikou si zakladajú na férovosti a odbornosti. Ako zakladateľ Andrej Lehota firmu vedie, aby hodnotami žila a čím sa líšia od konkurencie?

Cukráreň Floril: súdržnosť rodiny sa odráža v ich fungovaní aj zákuskoch

Z pivnice do vlastných prevádzok, kaviarní či hotelov. Ako funguje 80-členný kolektív, ktorého štvrtinu tvoria príbuzní zakladateľov a čo by im uľahčilo podnikanie?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky