Plán boja proti daňovým únikom: návrh opatrení

Plán boja proti daňovým únikom: návrh opatrení
Zdroj: Rawpixel.com
Libuša Removčíková

Písanie a žurnalistika ma vždy zaujímali, preto som študovala na Fakulte masmediálnej komunikácie UCM v Trnave. Téma podnikania a ekonomiky je mi taktiež blízka, preto som študovala na Obchodnej akadémii v Dolnom Kubíne. A baví ma aj marketingová komunikácia. Čo môže byť lepšie ako skĺbiť toto všetko dokopy?

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Povinné prijímanie elektronických platieb je opäť „v hre“, zabrániť daňovým únikom má aj eFaktúra, sprístupnenie dát z eKasy či zmeny v DPH. Prehľad avizovaných opatrení.

V utorok 26.11.2024 na tlačovej konferencii minister financií Ladislav Kamenický s prezidentom finančnej správy Jozefom Kissom predstavili tzv. Akčný plán boja proti daňovým únikom. Predstavené opatrenia rozdelili do troch skupín:

  1. ústretové,
  2. motivačné a
  3. podporné.

Takmer všetky predstavené opatrenia sú krátko alebo strednodobé, teda sa počíta s ich účinnosťou v roku 2025 a 2026. Podnikatelia by sa mali pripraviť na viaceré nové povinnosti.

„Ústretové“ opatrenia na boj proti daňovým únikom

Do kategórie ústretových rezort financií zaradil tri opatrenia. Opäť sa objavuje návrh zaviesť povinné prijímanie elektronických platieb, ďalším opatrením je softvérová eKasa a sprístupnenie dát z eKasy.

Povinné prijímanie elektronických platieb – QR platby

Povinné prijímanie bezhotovostných platieb ministerstvo financií navrhovalo už v rámci konsolidačného balíčka. Po vlne kritiky a ohlasov, že ide o neopodstatnený krok, ktorý s konsolidáciou nemá nič spoločné a pred jeho zavedením je potrebná odborná diskusia ako aj analýza dopadov a nákladov, bolo toto ustanovenie cez pozmeňovací návrh zo zákona vyňaté. Už vtedy však rezort avizoval, že ho zahrnie ho do plánu boja proti daňovým únikom.

Keďže sa s prijímaním platieb platobnými kartami spájajú isté poplatky, pre podnikateľov ide o náklady, ktoré môžu dosahovať stovky eur mesačne. Aj preto mnohí ešte túto platobnú možnosť nezaviedli alebo stanovujú minimálnu sumu, pri ktorej je možné kartou platiť. Ide o jeden z argumentov kritikov proti zavedeniu tejto povinnosti. Nová povinnosť ale nehovorí o prijímaní platieb kartou, ako jedinej možnosti. Povinné bude prijímanie elektronických platieb – ak teda podnikateľ nechce zaviesť platobné terminály, bude musieť umožniť zaplatiť bezhotovostne iným spôsobom, konkrétne QR platbou. Zákazníkovi tak po novom bude musieť byť umožnené vybrať si, či za tovar/službu zaplatí v hotovosti, alebo elektronicky.

Pri QR platbách pôjde v zásade o zaplatenie cez internetbanking, teda prevodom. V takom prípade obchodník neplatí štandardné poplatky ako pri prijímaní kartových platieb. Ako bude tento spôsob fungovať, bude záležať od veľkosti prevádzky.

Ak pôjde o malú prevádzku, v ktorej má predajca (majiteľ) priamy prístup k svojmu účtu, vie si overiť v mobilnom telefóne, či dostal platbu na účet. V praxi to bude vyzerať tak, že obchodník dá na viditeľné miesto univerzálny QR kód, ktorý mu vydá finančná správa (vyžadovaná bude registrácia, finančná správa bude kontrolovať, či je kód registrovaný), a ten zákazník naskenuje mobilom. Automaticky bude presmerovaný do internetbankingu, kde bude mať predvyplnené údaje o platbe a zadá len potrebnú sumu. Tá bude okamžite odoslaná na účet obchodníka, ktorý o tom vydá zákazníkovi pokladničný doklad.

Prečítajte si tiež

QR kódy chce rezort financií zaviesť aj vo väčších prevádzkach, napríklad predajniach potravín. V takom prípade by mal byť pre každý nákup vygenerovaný osobitný QR kód už aj so sumou, ktorú treba uhradiť. Zvyšné kroky sú rovnaké ako pri malých prevádzkach. Keďže v takomto prípade nemá obchodník prístup k účtu spoločnosti, bude potrebné, aby prebehnutie platby systém overil a následne vydaný blok z pokladne (pracuje sa aj na tom, aby bol bloček elektronicky odoslaný do mobilu, čím by sa obmedzila spotreba fyzických papierových blokov).

Prečítajte si tiež

Jednou z podmienok, aby sa vedeli zaviesť QR platby, sú ale okamžité platby pripísané na účet v priebehu pár sekúnd. Niekoľko bánk na Slovensku už túto funkciu poskytuje a od októbra 2025 tak budú musieť urobiť všetky banky v eurozóne.Preto je možné očakávať, že povinnosť elektronických platieb bude účinná až po tomto dátume, L. Kamenický avizoval január 2026. Zároveň doplnil, že zákon pôjde klasickým legislatívnym procesom, teda aj do medzirezortného pripomienkovania.

Softvérová eKasa

Cieľom tohto opatrenia je, aby eKasu mohol naprogramovať ktorýkoľvek certifikovaný subjekt. Podstatou je, aby si podnikateľ nemusel kupovať hardvér a k eKase mal online prístup. Podobne ako pri QR platbách, ide o strednodobé riešenie, teda by malo byť zavedené od roku 2026.

Sprístupnenie dát z eKasy

Pôjde o využívanie dát tretími stranami, teda by sa mal systém eKasy otvoriť a zabezpečiť napríklad preklopenie údajov priamo do účtovného softvéru firmy či sprístupniť tieto údaje stavebnej sporiteľni a orgánom verejnej správy. Predísť by sa tak malo fyzickému dokladovaniu bločkami, proces by sa mal zautomatizovať a prebiehať elektronicky.

Článok pokračuje pod reklamou

„Motivačné“ opatrenia na boj proti daňovým únikom

Medzi motivačné opatrenia zaradil rezort financií nasledovné opatrenia:

  • eFaktúra;
  • boj proti bezbločkovému hospodárstvu;
  • paušálny odpočet DPH pri vozidlách na osobné a podnikateľské účely,
  • zamedzenie podliezaniu limitu pre povinnú registráciu DPH.

eFaktúra

Táto novinka nie je na stole po prvýkrát, diskutuje sa o nej už niekoľko rokov. Jej zavedenie je aj súčasťou Programového vyhlásenia vlády. Jedným z potrebných krokov, na ktoré sa podľa ministra financií čakalo, je prijatie smernice EÚ ViDA, ktorá má umožniť akcelerovanie procesu zavedenia eFaktúr (najmä v prípade B2B vzťahov).

Cieľom eFaktúry je digitalizovať fakturáciu medzi podnikateľmi. Finančnej správe má umožniť získavať dáta v reálnom čase, zrušiť by sa vďaka nej mali kontrolné výkazy, a tiež by malo dôjsť k digitalizácii daňových priznaní.

Keďže ide o dlhodobé riešenie, jeho realizácia by nemala byť skôr ako v roku 2027. A nakoľko eFaktúra nie je novou témou, odborníci aj pri paragrafovom znení zákona spred dvoch rokov upozorňovali na komplikácie a náklady, ktoré táto zmena spôsobí, obávajú sa zvýšenia byrokratickej záťaže pre firmy a nákladného nastavovania nových procesov.

Treba podotknúť, že podľa smernice ViDA sa eFaktúra nemá vzťahovať na všetky B2B transakcie, ale len na tie cezhraničné. Ako bude napokon zavedenie a finálny návrh tejto novinky vyzerať v slovenskej legislatíve je nateraz otázne.

Boj proti bezbločkovému hospodárstvu

V tejto oblasti plánuje rezort financií zvýšiť sankcie. Minister na tlačovej konferencii uviedol, že najvyššia pokuta je aktuálne 330 eur. Pre podnikateľov, ktorí nevydávajú bločky môže byť takáto sankcia málo motivujúca k náprave. Zvýši sa vrchná sadzba pokuty aj podľa obratov danej prevádzky (aby sa nestalo, že firma s miliónovými obratmi dostane pokutu pár stoviek eur). Cieľom je demotivovať podnikateľov k takejto forme daňového úniku.

Zrušiť sa majú neopodstatnené výnimky evidencie z tržieb a zamedziť chce rezort financií tiež viacnásobnému uplatňovaniu bločkov identifikáciou kupujúceho.

Paušálny odpočet DPH pri vozidlách na osobné a podnikateľské účely

V tomto opatrení sa rezort inšpiroval v zahraničí, kde sa v prípade použitia vozidla na firemné aj osobné účely, môže si uplatniť odpočet len na 50 %. U nás chcú systém nastaviť podobne, nakoľko sa ten súčasný podľa ministra zneužíva. Rezort sľubuje jednoduchšiu administratívu pri odpočítaní DPH a eliminovať chce nezdanenú súkromnú spotrebu. Predpokladá sa zavedenie tohto opatrenia už v roku 2025.

Zamedzenie podliezaniu limitu pre povinnú registráciu DPH

V praxi sa podľa ministra financií stáva, že podnikateľ si s cieľom obísť registráciu na DPH zakladá sieť nových prepojených firiem. Nedosahuje tak limit pre registráciu na daň z pridanej hodnoty. Finančná správa bude po novom registrovať takúto sieť ako jedného platiteľa DPH. Teda, ak pôjde o viacero s. r. o.-čiek vlastnených jednou osobou, budú sa subjekty daňovo zlučovať.

Online prístup finančnej správy do mýtneho systému

Cieľom je zamedziť únikom pri DPH, spotrebných daniach a clách. Budú sa sledovať pohyby rizikových komodít online a finančná správa zasiahne v reálnom čase. „Ak sa napríklad deklaruje, že kamión opustil Slovensko, no tovar je vyložený na Slovensku, môžeme prichádzať o spotrebnú daň, DPH a clo, sú to obrovské daňové úniky,“ približuje L. Kamenický.

Ako uviedol riaditeľ finančnej správy, sledovať sa bude pohyb nákladnej prepravy na území Slovenska. Aktuálne finančná správa vidí dáta len o vstupe a výstupe prepravcu, no nevie, čo sa s ním deje na našom území, a to by sa malo zmeniť.

„Podporné“ opatrenia proti daňovým únikom

Do podporných opatrení rezort financií zaradil:

  • softwarning,
  • viditeľná finančná správa a daňová gramotnosť,
  • cielené kontroly finančnej správy,
  • efektívna finančná správa.

Softwarning

Ide o systém upozorňovania podnikateľov zo strany finančnej správy, že majú platiť dane (z predaja nehnuteľností, daň pri predaji automobilov...), majú priznávať tržby, vydávať bločky. Prebiehajú tiež kontrolné akcie (napríklad Horúce leto – od informovania o kontrolách stúpli priznané tržby o necelé 4 milióny eur). Toto opatrenie je už zabehnuté, bude sa len naďalej uplatňovať.

Viditeľná finančná správa a daňová gramotnosť

Cieľom tohto opatrenia je vysvetľovať činnosť finančnej správy, robiť osvetu, aby podnikatelia a ľudia vedeli, čo finančná správa robí a aké má výsledky. Chcú vysvetľovať, aké dôsledky na sociálny, zdravotný či dôchodkový systém má platenie daní. Obnoviť chcú daňovú školu a spoluprácu so školami, zvyšovať chcú daňovú gramotnosť.

Cielené kontroly finančnej správy

Finančná správa sa chce zameriavať na sektory, kde je generovaný veľký daňový únik – elektronické platformy a e-commerce. Ako informoval J. Kiss, v rámci zásielkového predaja skontrolovali niekoľko fyzických osôb, ktoré za rok zrealizovali viac ako 100 predajov - nepriznali tržby vo výške 10 miliónov eur. Ďalej kontrolovali osoby, ktoré cez elektronické platformy ponúkajú služby, ako reklamu produktov a podobne. Dve osoby nepriznali tržby vo výške cez 680-tisíc eur. Zamerať sa preto chcú na kontrolu týchto oblastí, ale tiež na neziskové organizácie či obchodné reťazce.

Efektívna finančná správa

Finančná správa sa chce zamerať na digitalizáciu, zjednodušiť podávanie daňových priznaní, zefektívniť činnosť pracovníkov finančnej správy a podobne.

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Libuša Removčíková
Libuša Removčíková

Písanie a žurnalistika ma vždy zaujímali, preto som študovala na Fakulte masmediálnej komunikácie UCM v Trnave. Téma podnikania a ekonomiky je mi taktiež blízka, preto som študovala na Obchodnej akadémii v Dolnom Kubíne. A baví ma aj marketingová komunikácia. Čo môže byť lepšie ako skĺbiť toto všetko dokopy?


Nový zákon o evidencii tržieb: návrh

Nahradiť má zastaraný zákon o používaní elektronickej registračnej pokladnice a zaviesť povinné bezhotovostné platby, softvérovú pokladnicu či prísnejšie pokuty.

Zmeny v DPH a v dani z finančných transakcií od roku 2025

Najnižšou DPH sa budú zdaňovať ďalšie potraviny, dani z finančných transakcií sa vyhnú exekútori či neziskové organizácie a valorizácia pokút – aké novinky schválil parlament?

Zmeny v cestovných náhradách od 1.1.2025

Aké novinky so sebou prináša schválená novela zákona o cestovných náhradách pri zvyšovaní súm stravného či základnej náhrady a čo má platiť pre elektromobily? Prehľad zmien v článku.

Zmeny Zákonníka práce od roku 2025

V NR SR boli schválené dve poslanecké novely Zákonníka práce. Jedna upravuje dohody o pracovnej činnosti na výkon sezónnej práce, druhá sa týka poskytovania príspevku na športovú činnosť dieťaťa.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky