Koľko podnikateľských plánov mám mať?

Je užitočné mať pripravené rôzne verzie podnikateľského plánu, ktoré sa nelíšia v predpokladoch a východiskách vášho podnikateľského modelu, ale sú odlišné z hľadiska podrobnosti informácií, ktoré v nich uvádzate.

1. Prezentácia vo výťahu (z angl. „elevator pitch“)


Ide o pripravenú verbálnu prezentáciu, ktorá trvá maximálne 1 minútu. Keď hľadáte investorov, nikdy neviete, kedy a koho stretnete. Nie je nutné ju mať písomne. Môže mať nasledovnú podobu:
„Moja spoločnosť Zdravozel plánuje otvoriť pojazdné stánky vo veľkých podnikateľských a obchodných centrách. Zákazníkom budem každé ráno ponúkať čerstvé zeleninové šaláty pripravované pred ich očami v praktických umelohmotných miskách. V súčasnosti už vlastním prototyp jedného stánku a povolenie od miestnych orgánov na vykonávanie činnosti. Najmä v spomínaných centrách, kde je sústredených množstvo ľudí s dynamickým životným štýlom, je po tomto type stravovania veľký dopyt a v súčasnosti menšia konkurencia. K dnešnému dňu som všetky podnikateľské aktivity financoval z vlastných zdrojov, avšak na to, aby som dokázal zrýchliť svoj rast a zabránil tak konkurencii pri vstupe na trh, potrebujem ďalších 20 000 EUR na výrobu ďalších stánkov. Ja a moji príbuzní budú prvými zamestnancami, takže sa môžem spoľahnúť na angažovaný tím. Investor, ktorý vstúpi do mojej firmy obdrží významný minoritný obchodný podiel s tým, že po 2 rokoch odkúpim jeho podiel s 50% ziskom, takže svojich 20 000 EUR zhodnotí na 30 000 EUR. Pokiaľ mi necháte svoju vizitku, dovolím si vám zaslať svoj podnikateľský plán.“


Účelom výťahovej prezentácie nie je nahradenie podnikateľského plánu, ale zaujatie investora, ktorého ste náhodne stretli. Váš spôsob komunikácie bude veľmi dôležitý, pretože možnosť poopraviť prvý dojem nemáte. Z tohto dôvodu by ste mali vystupovať nadšene a zároveň dôveryhodne.

Článok pokračuje pod reklamou


Mala by obsahovať nasledovné prvky:

  1. Aká je moja myšlienka?
  2. Ako som s touto myšlienkou ďaleko?
  3. Aký trh existuje pre môj nápad?
  4. Akú výhodu mám na týchto trhoch?
  5. Akú výhodu mám oproti konkurencii?
  6. Ako chcem získať peniaze?
  7. Koľko peňazí celkovo potrebujem?
  8. Koľko z toho budem potrebovať z externých zdrojov a čo ponúkam investorovi?
  9. Kto je súčasťou môjho tímu?
  10. Aký je potenciálny zisk investora?

2. Executive summary


Ide vždy o písomný dokument maximálneho rozsahu A4. Tento dokument budete mať k dispozícii vždy pre prípad, že stretnete niekoho, kto o vašu myšlienku prejaví záujem.

3. Skrátený podnikateľský plán


Tento plán obsahuje všetky body plného podnikateľského plánu, je však omnoho povrchnejší a každej časti sú venované nanajvýš 2 odstavce. Má objasniť vaše zámery tak, aby chránil vaše obchodné tajomstvo v prípade, že nechcete o sebe hneď na začiatku prezradiť príliš mnoho.

4. Plný podnikateľský plán


Tento plán väčšinou dávate k dispozícii len tým, ktorí s vami podpíšu NDA („Non Disclosure Agreement“ – Zmluvu o utajení), v ktorej sa investor zaväzuje, že všetky informácie, ktoré mu poskytnete, použije len v rámci procesu zvažovania investície do vášho podnikania. Pokiaľ váš plný podnikateľský plán neobsahuje žiadne podstatné obchodné tajomstvo, nie je dôvod ho nepredložiť namiesto skráteného podnikateľského plánu.
Viac k podnikateľského plánu sa dozviete v našej podnikateľskej akadémii.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Podnikateľský plán ľudskou rečou

Začínajúci podnikatelia podnikateľský plán vnímajú ako dokument potrebný pre banku pri rokovaní o úvere, študenti ho vnímajú ako slohovú prácu a mnoho existujúcich podnikateľov ho považuje za zbytočnosť. Ako to je ale naozaj v praxi? Prečítajte si, na čo je podnikateľský plán dobrý a ako ho vypracovať tak, aby bol prínosom.

Aké chyby robíme najčastejšie pri tvorbe podnikateľských zámerov?

O tom, ako sa podnikateľský zámer pripravuje a čo má obsahovať, sa už veľa popísalo. I o tom, aký je dôležitý a potrebný. O tom, čo sa však píše medzi riadkami už menej. V nasledujúcom texte vám predstavíme informácie, ktoré treba mať pri jeho príprave na pamäti.

Ako udržať svoj podnikateľský plán flexibilným

Ľudia zostavujú podnikateľské plány z najrozmanitejších dôvodov. Aby získali kapitál, zhodnotili rast firmy, nadviazali obchodné partnerstvá alebo aby si vedeli uriadiť rozvoj firmy.

Podnikateľský plán pre príspevok na podnikanie od ÚPSVaR

Ak nemáte zamestnanie alebo už oddávna túžite kráčať v podnikateľských topánkach, príspevok na podnikanie môže byť tou správnou príležitosťou postaviť sa na štartovaciu pozíciu. Na jeho získanie je potrebné vypracovať podnikateľský zámer. Na našom portáli nájdete viacero podnikateľských plánov, ktoré sa tiež dajú využiť k tomuto účelu, v tomto článku vám však ponúkneme špecifické rady a formulácie vhodné priamo k tomuto typu zámeru.
Videonávod na zápis konečného užívateľa výhod

Ako zvládnete zápis svojpomocne krok po kroku.

Zistiť viac
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky