Inšpiratívny podnikateľský nápad (č.67) – Elektrická energia zadarmo

Inšpiratívny podnikateľský nápad (č.67) – Elektrická energia zadarmo

Podľa nadpisu už asi tušíte, že dnes bude reč o alternatívnom zdroji elektrickej energie. Správne, konkrétnejšie o solárnom. Že žiadna novinka? To je síce pravda, no koncept z dnešného podnikateľského príbehu má niečo, čo žiadny iný solárny systém na svete – myšlienku, ako vytvoriť komunitu, meniť ľudí a zmeniť tak aj celý svet. Myšlienku, ktorá prekvapí, očarí, chytí a už nepustí...

1. sociálne energetické trhovisko na svete

Základom dnešného príbehu bude špeciálna solárna nabíjačka, ktorá vám po pripojení na internet spočíta, koľko CO2 ste práve ušetrili použitím alternatívneho zdroja elektrickej energie. Takéto zníženie CO2 emisií samozrejme neostane neodmenené – získavate zaň kredity, ktoré možno vymeniť za tovary alebo služby u partnerov. Toľko v skratke k princípu fungovania samotnej technológie, ktorej sa ešte neskôr povenujeme detailnejšie. Teraz sa pozrime bližšie na to, ako vznikla samotná myšlienka a kedy a kde sa pretvorila do hmotnej podoby.

Článok pokračuje pod reklamou

Koncept moderného využitia solárnej energie v bežnom živote pod názvom Changers sa zrodil v roku 2010 a jeho domovom je nemecké hlavné mesto Berlín. Jeho hlavou je CEO Markus Schulz, popri ktorom ešte na vývoji, propagácii, predaji a iných činnostiach pracuje ďalších 25 ľudí zo siedmich rôznych krajín. Mnohí z nich sú technicky či softvérovo zdatní špecialisti so skúsenosťami z firiem ako Siemens, eBay či Google.
Táto „partička“ sa však nestretla len tak na ulici a nepovedala si – poďme robiť eko biznis. Ide o cielene vytvorený tím a o premyslený business plán, ktorý naštartovala niekoľkomiliónová investícia nemeckej spoločnosti Centrotherm Photovoltaics, ktorej činnosť napovedá už samotný názov. Ak by ste si však mysleli, že nabíjačky sa vyrábajú v Nemecku, mýlili by ste sa. Fyzicky sa totiž rodia do života v americkom Colorade.


Pridaná hodnota solárnej energie alebo aj o motivácii

Stále ste neprišli na to, čo je na tejto technológii také prelomové? Nabíjačka vzhľadovo pripomínajúca dizajn výrobkov Apple v sebe dokáže udržať až 16 wattov a rýchlosť nabíjania je porovnateľná s nabíjaním v bežnej sieti. To však rozhodne nie je najväčší gól.
Ten prichádza až po pripojení nabíjačky k notebooku. Solárna nabíjačka totiž obsahuje inteligentnú technológiu, ktorá spočítava čas nabíjania, spotrebovanú energiu a prerátava všetky údaje na úsporu CO2 emisií. Prostredníctvom konta na stránke changers.com potom môžete sledovať vlastnú spotrebu energie aj spotrebu iných vlastníkov nabíjačky po celom svete. Svoje zelené úspechy môžete následne zdieľať na sociálnych sieťach a pretekať sa tak s priateľmi o to, kto je väčší eko aktivista. To však ešte stále nie je všetko!
Asi najväčším lákadlom je win-win koncept získavania kreditov za ochranu životného prostredia a odvrátenie negatívneho dopadu globálneho otepľovania. Za určité množstvo ušetrených gramov CO2 získate automatický istý počet kreditov, ktoré si následne môžete u zmluvných partnerov systému vymeniť za tovar alebo služby podľa vašej ľubovôle. Jedným z prvých partnerov služby bol obchod Holstee, kde môžete za kredity z Changers získať napríklad tašky, okuliare, slúchadlá či ďalšie veci z recyklovaných materiálov. Ide samozrejme opäť o „zeleno orientovaných“ partnerov, ktorí podporujú myšlienku zmeny myslenia ľudí a využívania prírodných zdrojov. A prečo win-win? Vy si kúpite nabíjačku = zarobí výrobca. Vy nabíjate svoje zariadenia ekologicky = šetríte el. energiu, platénu a získavate kredity. Partneri ponúknu tovar / služby za kredity = vďaka veľkej komunite získavajú nových zákazníkov a majú reklamu.

Eko biznis s myšlienkou

Netreba zabudnúť ani na popularitu projektu, ktorá je celosvetová. O koncepte Changers už písali takí velikáni ako The New York Times, Wired, TechCrunch či Gigaom. Nejde síce o úplne jednoduchý nápad, ktorý by ste zmajstrovali sami doma na kolene počas víkendu, no pekne ilustruje to, že ak máte dobrý nápad a detailne ho premyslíte, môžete uspieť aj vo veľkom biznise. O to viac, ak bude ekologicky orientovaný a teda vás aj zahreje pri srdiečku a pomôžete ním svetu a jeho budúcnosti. Na takéto úsilie treba moderné technológie, kus umu a dobré podnikateľské myslenie a v neposlednom rade vyššie vstupné investície. Tie však môže pomôcť pokryť napríklad aj biznis anjel, ktorého pokojne nájdete aj v Klube podnikateľských anjelov Slovenska. Ak sa teda rozhodnete meniť svet, určite si zoberte príklad aj z Changers.com.
 

Seriál o inšpiratívnych podnikateľských nápadoch je spoločnou iniciatívou portálu Podnikajte.sk a Združenia mladých podnikateľov Slovenska.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Ivica Ďuricová

Freelance copywriterka, pre ktorú je písanie vášňou a povolaním zároveň. Je spoluautorkou článkov o inšpirácii v podnikaní a publikácií 99 Inšpiratívnych podnikateľských nápadov a 49 hrdiniek slovenského biznisu.


Subscription boxes: dobré „schránkové“ podnikanie

Tak, ako sa dá predplatiť časopis, tak sa dá predplatiť aj akýkoľvek iný druh tovaru. Takzvané „subscription boxes“ sa objavili na trhu, aby nám priniesli to, po čom pištia naše srdcia. Pravidelne každý mesiac a priamo až do našich schránok. Káva, kozmetika či knihy. Stačí si vybrať...

Bezkonkurenčné biznis nápady zo školských lavíc

Štyridsaťsedem firiem študentov stredných škôl z celého Slovenska predstavilo svoje ambiciózne podnikateľské plány na 23. ročníku súťaže JA Veľtrh podnikateľských talentov v bratislavskom Avione. Tu je výber tých najoriginálnejších so šancou preraziť.

SPECTER TAPE - revolučná inovácia, ktorá zmení svetový hokej

Sú inovatívni, skúsení a neustále hľadajú spôsoby, ako sa zdokonaliť. Dva roky vyvíjali revolučný typ hokejovej pásky, ktorá z hráčov urobí lepších hokejistov. Novodobé riešenie v podobe špeciálnej nálepky testujú profesionálni hráči z NHL a tvárou značky SPECTER TAPE je Zdeno Chára.

Ručne vylisoval tisíce jabĺk, kým pochopil, že výroba poctivého cideru si vyžaduje opateru ako u malého dieťaťa

Richard Domaniža sa výrobe domáceho poctivého cideru venuje už viac ako štyri roky. Za ten čas sa jeho hobby zmenilo na trvalý biznis a od konca leta minulého roka 2016 predáva pod značkou Kastler. Začínal doma v garáži s ručným lisom na jablká a dnes vyrába na po domácky zhotovených prístrojoch tie najkvalitnejšie slovenské cidery bez cukru a umelých prísad.