Manažérske rady z oblasti motivácie zamestnancov

Vieme, že existuje niekoľko hlavných spôsobov ako motivovať zamestnancov. Umeniu motivovať je potrebné sa učiť, pretože ide o prácu s ľuďmi, ktorá nikdy nebýva jednoduchá. V článku prinášame niekoľko praktických rád, čo funguje, resp. nefunguje v praxi a aké zásady je pri motivácii zamestnancov vhodné používať.

Niekoľko rád pre manažérov:

  • Pozoruje, aktívne počúvajte a nezabudnite sa pýtať, aby ste zistili aké druhy a formy cieľov sú pre jednotlivých zamestnancov dôležité.
  • Dosiahnuté výkony zamestnancov oceňujte takými odmenami, ktoré budú pre nich významné.
  • Dajte zamestnancom najavo, že plnenie i neplnenie očakávaných výkonov bude určitým spôsobom odmenené. Odmeny viažte na konkrétne požadované výkony a pred zamestnancami ich netajte.
  • Informujte, netajte ciele a očakávania manažmentu. Zamestnanci by mali vedieť aké správanie sa od nich očakáva.
  • Poskytnite zamestnancom dostatočné príležitosti, školenia a zdroje, aby mali možnosť dosahovať žiadané výkony. Vhodný spôsob je využívanie zácviku a odborného vedenia.

Čo napríklad na zamestnancov pôsobí demotivujúco:

  • Nejasný cieľ a úlohy
  • Nedostatok informácií
  • Nevhodné (napr. agresívne alebo nervózne) správanie sa vedúcich
  • Vedúci si navzájom odporujú
  • Odmietanie delegovania právomocí
  • Vedúci nevie/nechce udeliť pochvalu
  • Prílišná miera kontroly
  • Podceňovanie zamestnancov
  • Nekompetentnosť a neschopnosť vedúcich pracovníkov
  • Nemotivujúci systém odmien
Článok pokračuje pod reklamou

Niekoľko zásad úspešného motivovania

Tak ako sa ľudia líšia, tak sa líšia aj ich motívy. To čo na jedného pôsobí silne motivačne na druhého vôbec nemusí mať vplyv. Dobrý vedúci teda musí motivovať podľa situácie a podľa kvality ľudí, ktorých riadi.

Postihy a ohrozenie istôt pôsobí len na morálne slabých jednotlivcov

Tento spôsob pôsobí na ľudí s negatívnym postojom k práci, tzv. “lajdákov” ktorý musia byť pod dôslednou kontrolou. Vedúci im musí zdôrazňovať ohrozenie (strata zamestnania, preloženie na iné miesto), a to ich motivuje k dôslednému plneniu pracovných povinností.

Systém odmien a trestov je vhodnou motiváciou pre ľudí so strednou úrovňou morálky

Ľudí so strednou úrovňou pracovnej morálky nie je potrebné natoľko kontrolovať ale motivovať ich práve vhodným systémom odmien. Na základe neho takíto zamestnanci vedia, že za svoje dobré výsledky budú odmenený a to ich značne motivuje.

Najlepší pracovníci sú motivovaní prejavmi úcty, dôvery a spolupráce

Najlepší zamestnanci bývajú väčšinou v podnikoch nadpriemerne finančne ohodnotení a teda na zabezpečenie ich ďalšej motivácie je vhodná nízka úroveň kontroly či dohľadu a vyššia úroveň uznávania ich schopností, delegovanie právomocí, či zadanie dôležitej samostatnej úlohy.

Vyššia úroveň pracovných schopností by mala znamenať viac voľnosti pracovníka

Začínajúci pracovník ocení odborné vedenie a zácvik. Naopak skúsenému zamestnancovi by sme mali dať viac priestoru pre rozhodovanie a samostatnosť.

Osobný príklad schopného a kompetentného vedúceho je silný motivačný nástroj

Silným motivačným prvkom pre zamestnancov je ich vzorný, vytrvalý, iniciatívny, dôsledný a výkonný vedúci.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


11 rád ako urobiť efektívnu pracovnú poradu

V dobe, keď všetci bojujeme s časom, sú neefektívne porady pre firmu hotovou katastrofou. Namiesto toho, aby sa zamestnanci zaoberali riešením problémov, pre ktoré ste ich zamestnali, strácajú na nich čas. Ako mať vo firme efektívnejšie porady?

3 tipy ako motivovať zamestnancov bez zvyšovania platov

Aké majú malé firmy možnosti na zvyšovanie motivácie a angažovanosti zamestnancov aj bez zvyšovania mzdy? A akými spôsobmi môžu zabrániť ich odchodu?

Ako školia zamestnancov svetoznáme technologické firmy? Inšpirujte sa od najlepších

Nedávna štúdia spoločnosti PwC potvrdzuje, že kvalifikácia a rozvoj zručností sú pre mileniálov pri výbere zamestnávateľa dôležitými faktormi. Ako si ich teda získať a udržať vo firme? Inšpirujte sa procesom vzdelávania tých najlepších.

8 rád ako správne komunikovať zmeny vo firme zamestnancom

Ak vlastníte firmu, dobre viete, že malé i väčšie zmeny sú nevyhnutnou súčasťou firemného života. Vaši zamestnanci však môžu mať odlišný názor a zmeny akceptovať nemusia.