10 dôvodov, pre ktoré sa možno aj vám nedarí nakopnúť biznis na rýchlejšie obrátky

10 dôvodov, pre ktoré sa možno aj vám nedarí nakopnúť biznis na rýchlejšie obrátky
Veronika Rezáková

Som trochu workoholik s vášňou pre letné dovolenky, kvalitnú literatúru a dobré víno. Ako štúdiom poznačený slovenčinár som profesijné, ale aj osobné naplnenie našla v hre so slovami, kladením pestrých informácií na papier a ich šírení medzi ľudí. Stále sa učím a veľa sa pýtam. Zvedavosť mi pomáha pri písaní biznis príbehov, tlačových správ či marketingových textov. Základom rýchlych prstov na klávesnici sú aspoň 2 šálky kávy denne, pozitívni ľudia v mojom okolí a pohyb v prírode.

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Poučte sa z chýb iných a vyhnite sa omylom, ktoré váš podnikateľský nápad môžu stáť život.

Aké najčastejšie chyby robia mladí podnikatelia pri rozbehu vlastného biznisu? Spoznajte najfrekventovanejšie omyly a ak ich nájdete aj vo svojom vzorci správania, poučte sa z nich, vezmite si z nich to najlepšie a napokon ich eliminujte. Hoci chyby sa nikomu nepodarí odstrániť na 100%, poznatky, ktoré vďaka nim získate, vás môžu spraviť o niečo bohatším. To, ktoré z nich možno brzdia aj vás, prezradila trojica podnikateľov počas Globálneho týždňa podnikania 2015, na Slovensku organizovaného Združením mladých podnikateľov Slovenska.

1. Podceňujete jednotnú stratégiu tímu

S jednotlivými členmi tímu vyložte karty na stôl hneď na začiatku a dohodnite sa na pravidlách hry. „Najlepšie sa pracuje vtedy, keď každý člen tímu vie, čo je ďalší krok a aká je stratégia. Pretože ak má každý o smerovaní projektu inú predstavu, vznikajú situácie, ktoré sa ťažko riešia. Preto je už počiatkoch dobré verbalizovať si, čo jednotliví členovia od projektu očakávajú a uistiť sa, že všetci zainteresovaní majú víziu orientovanú rovnakým smerom,“ z vlastných skúseností radí Adam Marek, jeden z autorov platobnej aplikácie Viamo.

2. Tlačíte na pílu

Chcete zúfalo predávať a je to na vás až príliš vidieť. „Keď som sa stretával s potenciálnymi zákazníkmi, myslel som si, že môj produkt každý potrebuje. Doslova som ich zasypával svojimi prezentáciami a chcel som byť za každú cenu úspešný v predaji. Tak to samozrejme nefungovalo,“ spomína na svoje začiatky Antonín Pospíšil z multimediálneho kontaktného centra Paradigma a upozorňuje, že potenciálneho zákazníka zaujíma len to, ako dokážete vyriešiť jeho problém. „Na ďalšie stretnutia som sa pripravoval už poctivejšie. Zisťoval som pozadie fungovania daných firiem a snažil som sa prísť na to, čo by im mohlo chýbať. Potom som im už len ponúkol svoje riešenie,“ dopĺňa, že na začiatok si treba nachystať aj trochu trpezlivosti a na zákazníkov zbytočne netlačiť. Jednoducho povedané, nesnažte sa svoju službu alebo produkt predávať nasilu – uverte jej a spravte ju takú dobrú, že sa po nej zákazníci budú dopytovať aj sami.

3. Operatívou vytláčate stratégiu

Veľa telefonátov, plná schránka e-mailov, kopec objednávok, priorít, úloh a čakajúcich klientov. Ak podnikateľ neidentifikuje základné priority ovplyvňujúce chod spoločnosti a finančný obrat, môže to skončiť fiaskom. „V začiatočných fázach som niektoré rozhodnutia doslova odkladal a dovolil som operatíve aby zatláčala strategické rozhodnutia a úkony. Dôležitým rozhodnutiam dajte absolútnu prioritu aj napriek tomu, že vám vo firme doslova horia operatívne veci,“ Tomáš Lodňan z programátorskej spoločnosti GoodRequest radí uvedomiť si to, čo do firmy prináša hodnotu a čo môže aj počkať. Riešením je aj obklopiť sa ľuďmi, na ktorých sa dá spoľahnúť a na ktorých možno úlohy delegovať. „Zbavte sa tendencie všetko robiť sám a mať pod kontrolou každý jeden detail. Preneste niektoré kompetencie na ostatných členov firmy a zmeňte sa zo šéfa na vedúceho člena tímu,“ radí Pospíšil.

4. Vyberáte si ľudí podobných vám

Podnikateľ do firmy nehľadá len tímového hráča, ktorý bude dobrým kolegom a kamarátom. Vyberá predovšetkým človeka, ktorý sa pre dobro veci nebude báť svojmu šéfovi konštruktívne oponovať a priniesť nový pohľad na vec. „Pri výbere kolegov sa snažte nájsť ľudí, ktorí nie sú rovnakí ako vy, ale vás dopĺňajú. Ľudí, ktorí k vám sadnú ako ďalší diel puzzle a doplnia skladačku,“ obrazne vysvetľuje Tomáš Lodňan z GoodRequest.

5. Zotrvávate vo svojej zóne komfortu

Nevyhýbajte sa veciam, z ktorých máte strach. Opustite svoju bezpečnú zónu a posúvajte hranice svojich možností. „Kedysi som sa bál z hľadiska prednášajúcemu položiť otázku. Hoci ma veľmi zaujímal jeho názor, bál som spýtať, aby sa mi netriasol hlas alebo aby som sa nezakoktal. Keď som sa konečne donútil, aj som koktal, aj sa mi triasol hlas. Po niekoľkých razoch sa to však celé preklopilo a ja som sa v danej situácii už necítil diskomfortne,“ vysvetľuje Antonín Pospíšil, ktorý má dnes na svojom konte už niekoľko prednášok v úlohe rečníka.

Článok pokračuje pod reklamou

6. Nie ste dostatočne trpezlivý

Veľké veci si vyžadujú svoj čas, preto sa nevzdávajte po prvých nevydarených pokusoch. „Nie je dobré rozbiehať jeden projekt za druhým a myslieť si, že keď sa jeden nevydaril, vyjde druhý alebo tretí. Ak veríte sile svojho nápadu, dajte mu čas na rozbeh a nefluktuuje medzi nápadmi. Hoci sociálny tlak rodiny i kamarátov vie byť silný. To, či napredujete a vo svojom projekte vidíte progres, si musíte vedieť vyhodnotiť samy,“ radí Adam Marek. Antonín Pospíšil schopnosť vytrvať aj v ťažkých časoch opäť prirovnáva k zónam komfortu: „Keď sa človek mení zo zamestnanca na podnikateľa, opúšťa svoju zónu bezpečia a buduje druhú. Tej však predchádzajú pády a zakopnutia, kým sa nám podarí vybudovať dobré meno, kontakty a finančnú stabilitu. A to bez trpezlivosti nejde.“

7. Ignorujete svoju produktívnu kapacitu

„Ste produktívny, sebaistý a efektívny len do určitej miery. Ak budete tlak neustále iba zvyšovať, začnete robiť chyby. Preto je dobré, ak podnikateľ chápe ako u seba, tak aj u svojich zamestnancov stres a chybovosť, ktoré prirodzene nastanú pri zvýšenom tlaku a procesy sa snaží nastaviť optimálne,“ prezrádza svoju filozofiu Tomáš. Tlak sa podľa neho nedá zvyšovať donekonečna a dlhodobo, preto je dôležité delegovať veci, ktoré vie vybaviť aj kolega alebo iný zamestnanec ďalej. Pod úspešný biznis a jasnú hlavu podnikateľa sa totiž podpisuje aj zdravá rovnováha medzi pracovným a osobným životom. „Zabrať a pracovať dlhšie pred tzv. cieľovou rovinkou, teda blížiacim sa termínom, nie je nič výnimočné, no dlhodobo to fungovať nebude. Treba si strážiť aj psychickú pohodu a relax,“ dodáva a odporúča šport, stretávanie sa s priateľmi a predovšetkým kontakt s ľuďmi, ktorí riešia celkom iné otázky. Majiteľ firmy musí byť navyše pripravený aj na zvládanie stresových situácií. „Aj keď sa zdá, že firma už funguje a biznis je dobre zabehnutý, objavia sa možno aj tri projekty za sebou, čo sa nepodaria a stres na seba nenechá dlho čakať. Práve na majiteľa firmy potom tlačia zákazníci so svojimi termínmi a zamestnanci so svojimi argumentmi, prečo sa nedarí. Výsledný verdikt je teda na ňom a nesmie sa pri ňom zrútiť či rozhodnúť iracionálne,“ vysvetľuje Lodňan, že podnikateľ musí byť pripravený aj na takéto situácie.

8. Nerozvíjate sa

Vytvorte si štandardný návyk podnikateľa, ktorý automaticky sleduje dianie v spoločnosti, vede či technike. „Sledujte správy, čítajte, rozprávajte sa s ľuďmi a majte oči otvorené. Inšpirujte sa niekým, kto v živote už niečo dokázal,“ radí Antonín Pospíšil čerpať informácie z okolia v čo najväčšej možnej miere. Z času na čas je tiež dobré stretnúť sa s niekým skúsenejším a porozprávať sa s ním. „Nie však o operatívnych veciach, ale napr. o tom, čo vás ako podnikateľa dlhodobo trápi alebo sa vám nedarí vyriešiť,“ pochvaľuje si kontakt s mentorom alebo ostrieľanejším podnikateľom Adam Marek a ako príklad uvádza mladých ľudí združených pod hlavičkou Združenia mladých podnikateľov Slovenska.

9. Nemotivujete zamestnancov

Nie vždy je na prvom mieste finančná motivácia, podobne dôležitá je aj sociálna súdržnosť na pracovisku. „Finančné ohodnotenie by ste mali mať nastavené jednoducho, transparentne a spravodlivo. Človek musí na svojom účte pocítiť, keď spraví niečo navyše a keď sa posnaží. Taktiež je dôležité príjemné pracovné prostredie, priateľské priestory a kolektív, ktorý vzájomne ladí,“ vysvetľuje Antontín Pospíšil, ktorý napr. raz do mesiaca osobne svojim zamestnancom nakúpi a pripraví raňajky. Potom sa s nimi spoločne naje a podebatuje. „Keď niečo robíte, musíte do toho vložiť sám seba. Celkom iný efekt by malo, keby dám niekomu z firmy raňajky nakúpiť a len ich zafinancujem, ako keď ja osobne idem do obchodu a so svojimi zamestnancami aj raňajkujem,“ dopĺňa.

10. Brzdí vás strach

Vtedy si položte otázku, čo najhoršie sa vám môže stať. „Prídete o peniaze? Ako hovorí moja babka, peniaze boli, aj budú, len my nebudeme. Prídete o čas? Budete bohatší o cenné skúsenosti. Ak je človek šikovný, neskôr môže napr. v zamestnaní dobehnúť aj stratené financie aj čas,“ uzatvára Lodňan. „Keď sa do podnikania pustíte, tak to skúste naplno. Ako keď obiehate auto. Už ste sa rozhodli a začali, a aby ste boli úspešní, nie je čas uvažovať nad cúvnutím. Už si to na pol ceste nerozmýšľajte, to je to najhoršie, čo môžete urobiť. Sám sebe musíte veriť, že sa to podarí, že ste dobrý v tom, čo robíte. Ak do toho pôjdete s tým, že neuspejete, pravdepodobne naozaj neuspejete,“ prirovnáva Pospíšil.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Veronika Rezáková
Veronika Rezáková

Som trochu workoholik s vášňou pre letné dovolenky, kvalitnú literatúru a dobré víno. Ako štúdiom poznačený slovenčinár som profesijné, ale aj osobné naplnenie našla v hre so slovami, kladením pestrých informácií na papier a ich šírení medzi ľudí. Stále sa učím a veľa sa pýtam. Zvedavosť mi pomáha pri písaní biznis príbehov, tlačových správ či marketingových textov. Základom rýchlych prstov na klávesnici sú aspoň 2 šálky kávy denne, pozitívni ľudia v mojom okolí a pohyb v prírode.


Bude podnikanie neplnoletých realitou? So zmenou súhlasia aj odborníci

Aké riziká môže priniesť zlegalizovanie podnikania neplnoletých a prečo doteraz nebola úprava prijatá? Diskutovali odborníci na podujatí „Podnikanie od 16-tich, prečo nie?“.

Ako začať podnikať: recept Jara Zacka z reklamnej agentúry TRIAD

Ako si „uvariť“ firmu radil na štvrtom ročníku Podnikateľskej fiesty spoluzakladateľ Agentúry roka 2018 - TRIAD Advertising.

Učitelia budúcich podnikateľov: Základom je motivácia a nadčasovosť biznis nápadu

Nepretržitá komunikácia, riešenie krízových situácií či organizácia výberových konaní. To je bežná súčasť práce pedagógov, ktorí pripravujú študentov na svet podnikania.

Prečo vznikol náš nový e-book o podnikaní

Ďalší z e-bookov pre začínajúcich podnikateľov má názov Vitajte v biznise! Poďme sa pozrieť na to, prečo sme ho vytvorili.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky