Čo je CRM systém?

CRM systémy pomáhajú zvýšiť zákaznícku spokojnosť a lojalitu. Aké ďalšie výhody majú, kde sú ich riziká a ako si vybrať CRM systém pre firmu?

Viacero výskumov hovorí, že získať nového zákazníka je  5 – 7 krát drahšie než udržať si toho existujúceho. Aj preto väčšina firiem s viac ako 10 zamestnancami používa CRM systémy, ktoré im prácu so zákazníkmi uľahčujú a pomáhajú zvyšovať zákaznícku spokojnosť.

Čo je CRM systém a v čom sa líši od ERP

CRM (Customer Relationship Management) je systém na správu zákazníkov, prípadne systém na správu vzťahov so zákazníkmi. Ide o špecifický informačný systém, ktorý zbiera a ukladá informácie o firemných zákazníkoch. Poskytuje tak ucelený prehľad o komunikácii medzi zákazníkom a predávajúcim, o nákupoch a všetkých aktivitách zákazníka. Je vhodný pre podnikanie typu B2B a aj B2C. Možno ho použiť samostatne alebo aj ako súčasť podnikového informačného systému (ERP). Práve preto si podnikatelia často tieto dva systémy zamieňajú. Kým CRM je systém určený iba na správu zákazníkov a aktivít firmy smerom k nim, tak ERP je oveľa komplexnejšie riešenie, ktoré obsahuje navyše aj množstvo ďalších modulov – napríklad nákup tovaru, sklad, účtovníctvo. Príkladom takéhoto komplexného riešenia je ERP systém ONIX od firmy KROS.

Majte kedykoľvek k dispozícii najdôležitejšie informácie o každej zákazke
Majte kedykoľvek k dispozícii najdôležitejšie informácie o každej zákazke

CRM obsahuje niekoľko vzájomne poprepájaných častí. Okrem zoznamu kontaktov a firiem ponúkajú tvorcovia funkcionalitu na sledovanie obchodných príležitostí, projektov, pokročilý reporting či systém na posielanie e-mailov. Niektoré riešenia môžu obsahovať funkcie na vzájomnú komunikácia s kolegami, pripojenie sociálnych sietí a jednoduchú fakturáciu.

Systém na správu zákazníkov predstavuje kvalitný zdroj dát na rozvoj firmy. Cloudová verzia je dostupná  24/7 z celého sveta. Podnikateľ sa môžete pohodlne venovať svojmu podnikaniu. Bez starostí o hardvér alebo softvér.

Výhody CRM systémov

  • Zvýšenie predajov. To je hlavný dôvod, prečo sa podnikatelia rozhodujú implementovať systém na správu zákazníkov. Podľa dostupných štatistík sa predaje zvýšia priemerne o 29 %.
  • Väčšia zákaznícka spokojnosť. Platí zásada, náš zákazník, náš pán. Podľa viacerých prieskumov stačí neochotný zamestnanec alebo nekvalitne ponúknutá služba a zákazník sa už nevráti.
  • Nárast vracajúcich sa zákazníkov. Kvalitné e-shopy nezabúdajú pracovať so zákazníkom a z času na čas mu pošlú e-mail s pripomienkou. Nezabudnú k nemu pripojiť zľavový kupón či inú formu bonusu, aby motivovali zákazníka na ďalší nákup. Podobný princíp môže použiť každý podnikateľ. Stačí ak máte uložené kontaktné informácie o zákazníkoch.
  • Generovanie nových obchodných príležitostí.
  • Prehľadné informácie o zákazníkoch.
  • Možnosť ľahkej integrácie ďalších systémov.
  • Nízke obstarávacie a prevádzkové náklady.
Prečítajte si tiež

Učebnicový príklad využitia CRM ponúkajú telekomunikační operátori. V pravidelných cykloch nás kontaktujú s novými ponukami, zľavami na telefóny a vernostnými odmenami. Ak nemáte práve čas, aby ste si vypočuli ponuku šitú na mieru iba vám, ozvú sa neskôr. Stačí povedať kedy a oni si to poznačia do CRM ako úlohu. Keď sa ozvú nabudúce, budú vedieť, koľko minút mesačne pretelefonujte, či máte mobilný telefón zakúpený priamo u nich a samozrejme koľko mesačne platíte za ich služby. CRM je základným systémom, ktoré používajú call centrá.

Článok pokračuje pod reklamou

Nevýhody a riziká CRM systémov

  • Časová náročnosť - pravidelná aktualizácia dát o zákazníkoch stojí čas, bez nej však samotný CRM systém vo firme nemá veľký význam. Rovnako je časovo náročné aj samotné zavedenie CRM systému do firmy a jeho naplnenie informáciami.
  • Potenciálny únik citlivých údajov. Všetky informácie o zákazníkoch sú na jednom mieste, čo je výhodou, ale aj bezpečnostným rizikom a slabým miestom. Prípadný únik databázy zákazníkov aj s detailmi komunikácie s nimi by mohol nejednu firmu položiť. Preto pri CRM systémoch netreba podceňovať otázky kybernetickej bezpečnosti.
  • Samotné CRM nevyužíva naplno potenciál dát.  Bez ďalších integrácií predstavuje izolovaný systém a dáta z neho firma nevyužíva naplno.

Ako zaviesť CRM systém vo firme?

  1. Definujte požiadavky. Chcete používať CRM systém aj v smartphone? Koľko používateľov potrebuje prístup do systému? Chcete pracovať v slovenskom, prípadne českom jazyku alebo zvládnu kolegovia aj angličtinu? Budete priamo z CRM odosielať aj e-maily? Prajete si kontaktovať zákazníkov telefonicky? Otázok je množstvo, dôležité je správne definovať očakávania.
  2. Vyberte si top kandidátov, teda CRM systémy, ktoré vám na prvý pohľad vyhovujú a budete ich určitý čas testovať. Venujte skúmaniu funkcií niekoľko týždňov a zapojte do testovania kľúčových zamestnancov, ktorí budú CRM systém používať. Zistíte, či je pre vás vhodný a čo ešte treba vylepšiť.
  3. Zapojte kľúčových zamestnancov (používateľov systému) do procesu implementácie. Spravte prezentáciu alebo školenie a umožnite im vyjadriť svoj názor, spoločne definujte procesy, ktoré budú v CRM systéme zavedené.
  4. Upravte procesy a kontrolujte ich dodržiavanie. Samotné CRM bude nanič, ak ho nebudú zamestnanci používať. Ak majú zamestnanci systém používať, musia ho vnímať ako pomocníka a nie ako niečo, čo im zbytočne berie čas. Samotné zavedenie systému ide často nevyhnutne so zmenou správania zamestnancov.
  5. Aktívne používajte systém a pravidelne vyhodnocujte pripomienky zamestnancov. Sledujte novinky v systéme a uvažujte nad prepojením s inými systémami. Chod vašej firmy sa zefektívni.

Tipy pri práci s CRM systémom

Prečítajte si tiež
  • Informácie aktualizujte priebežne a vždy naplánujte ďalší krok. Každú novú informáciu od zákazníka uložte do systému a hneď si naplánujte ďalšiu akciu, ako poslanie e-mailu, telefonát a pod.
  • Dbajte na bezpečnosť. Dávajte si pozor na prístupové práva. Nie všetci musia vidieť všetko a nie každý zamestnanec potrebuje prístup do CRM. Pokiaľ to je možné, použite na prihlásenie dvojfaktorovú autentifikáciu.

CRM pre malé firmy

Možno ste sa stretli s názorom, že CRM nie je vhodné pre menšie firmy. Pravda je taká, že využite CRM systému alebo CRM modulu v rámci komplexnejšieho ERP riešenia, nezávisí od veľkosti firmy, ale od iných parametrov. Tými sú počet zákazníkov a počet zamestnancov, ktorí s nimi prichádzajú do styku a pod. Softvér na správu zákazníkov tak využije aj mikrofirma alebo firma bez zamestnancov, kde pracuje iba majiteľ. Rozhodujúce je, aby mala viacero klientov.

Tento článok bol pripravený v spolupráci so spoločnosťou KROS a.s.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Zabudnutý alebo zablokovaný BOK/KEP kód: čo robiť?

Ako si odblokovať prístupové/podpisové kódy na občianskom preukaze? Kedy ich možno odblokovať online a kedy je potrebné zájsť na políciu osobne?

Regulácia umelej inteligencie v EÚ: aké budú pravidlá?

Na regulácii používania umelej inteligencie sa inštitúcie EÚ zhodli a jej schválenie sa blíži do „finále“. Čo to bude v praxi znamenať pre podnikateľov na Slovensku?

Umelá inteligencia v marketingu: ako ju využiť?

Nové technológie menia nákupné správanie zákazníkov, prispôsobiť sa tomu musia aj firmy a marketéri. S čím vie pomôcť umelá inteligencia v reklamných nástrojoch?

Vedenie skladu online

Viesť sklady online je dnes často využívanou možnosťou, predovšetkým v e-shopoch. O povinnosti, potrebe aj možnostiach vedenia skladu či jeho výhodách, sa dočítate v článku.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky