Ladislav Ambrovics (MINIT): Dôležité pre zákazníka je cítiť sa niekde dobre

Pekárničky predávajúce malé chrumkavé koláčiky snáď netreba nikomu predstavovať. Veď kto by nepoznal ikonické MINI pizzové či marhuľové? A nielen tie, pojem „fornetky“ sa stal synonymom predaja malých koláčikov v stánkoch rozvoniavajúcich v uliciach našich miest. Od novembra 2015 zmenili svoje meno a dizajn na novú značku MINIT. Výrobky však zostávajú nezmenené, nakoľko tie sa už viac ako 18 rokov vyrábajú podľa vlastných receptúr na Slovensku, v Dunajskej Strede.

Málokto však vie, že MINIT SLOVAKIA je spoločnosť, ktorá sa okrem výroby a predaja malých koláčikov prostredníctvom 250 franchisantov, zaoberá tiež produkciou a predajom mrazených pekárenských polotovarov, ktoré nájdete vo viacerých obchodných reťazcoch, čerpacích staniciach, hoteloch či reštauráciách v podobe čerstvo upečeného chleba a pekárenských výrobkov. Ladislav Ambrovics je synom zakladateľa spoločnosti MINIT SLOVAKIA, pôsobiaci na poste franchisingového manažéra, a presne vie, čo je v dnešnej dobe dôležité pre úspech nielen vo franchisingu, ale aj v každom inom podnikaní. MINIT dnes patrí medzi top franchisingové systémy na Slovensku, s najvyšším počtom franchisingových partnerov a unikátnym podnikateľským modelom.

Bol to klasický rodinný podnik, začínali sme v pivnici

MINIT SLOVAKIA na Slovensku založil Ladislavov otec, František Ambrovics. Ladislav ako jeho syn pôsobí vo firme od roku 2012, je v súčasnosti franchisingovým manažérom a zároveň aj spolumajiteľom firmy. Predtým, ako sa František Ambrovics dostal k franchisingu, okúsil pekárenské remeslo aj priamo na vlastnej koži. V roku 1991 založil spolu s bratom rodinnú pekáreň s názvom Ambropek. Vyrábali francúzske bagety a ďalší pekárenský tovar. „Bol to klasický rodinný podnik, začínali sme v pivnici,” začína rozprávanie Ladislav. Z elektrotechnického inžiniera, technického námestníka dunajskostredských Západoslovenských vodární, sa tak stal pekár. Hoci sa Františkovi pôvodne práca vo vodárňach páčila, po revolúcii chcel skúsiť podnikanie. Že začal práve s pekárstvom, bola už skôr náhoda. K tejto oblasti podnikania ho inšpiroval priateľ, ktorý si v areáli dunajskostredského družstva vybudoval pekáreň a darilo sa mu. František však nechcel piecť iba obyčajné rožky, od začiatku sa zameral na výrobky s vyššou kvalitou a pridanou hodnotou. Zatiaľ čo jeho brat ako vyštudovaný strojár začal doma prerábať pivnicu na pekáreň, on išiel do zahraničia nabrať skúsenosti. Niekoľko mesiacov chodil po výstavách a školeniach pekárov v Česku, Nemecku, Rakúsku i vo Francúzsku. Stal sa z neho vyučený pekársky majster, ktorý priviezol spoza hraníc prvé moderné technológie a na Slovensku začal piecť prvé špeciálne ražné pečivo kornspitz a rôzne druhy dovtedy nepoznaných pekárenských výrobkov. Po rozbehu výroby sa brat začal starať o logistiku, jeho žena o účtovníctvo a František mal na starosti výrobu. Prvé dva roky sám chlieb aj miesil a bol šéfom jednej zo zmien. „Je dôležité, aby šéf firmy vedel všetko o výrobe,” prízvukuje Ladislav. Hoci dnes už Ladislavov otec nepečie, vie odhaliť každú chybičku svojich pekárov.

Rodinná firma neustále pracovala aj na inováciách. Po dvoch rokoch fungovania vyskúšali výrobu mrazeného pečiva a priniesli na trh nové typy výrobkov. Pekárenské výrobky dodávali napríklad do Tesca v centre Bratislavy a v licencii vyrábal výrobky aj pre známu spoločnosť Algida. V tom čase už bola firme pivnica primalá, preto Ambrovicsovci v roku 1995 kúpili od mesta schátrané jasle a prerobili ich na pekáreň aj s mraziacimi skladmi.

Ako sa mini koláčiky dostali na Slovensko

Obchodníci rodinnú spoločnosť Ambropek a Františka dobre poznali, ale pre spotrebiteľov sa stal známym až vďaka malým koláčikom predávaným na váhu, ktoré dnes nájdete už pod značkou MINIT. K nim sa dostal opäť vďaka svojmu inovatívnemu mysleniu a zmyslu pre obchod. Ladislav bol síce vtedy ešte veľmi mladý, ale na počiatky úspešného podnikania svojho otca s franchisingovým systémom pekárničiek si veľmi dobre pamätá. „Ku koncepcii pekárničiek s mini koláčikmi sme sa dostali v roku 1997 v Maďarsku. Často sme do Győru chodievali do kina alebo nakupovať. Bola tam jedna malá prevádzka, ktorá sa v preklade volala „pagáčikový bar”. Vždy tam bolo veľmi veľa ľudí počas celého dňa. Bolo to pre nás nesmierne zaujímavé. Vždy sme si hovorili, čo tam asi tak môže byť? Nakoniec sme zistili, že tam predávajú čerstvo upečené pekárenské výrobky.” Do „pagáčikového baru” značky Fornetti chodili ľudia každého veku a z každej vrstvy. To bolo pre Františka impulzom, že podobný koncept by bol atraktívny aj u nás. Samotný koncept vymyslel maďarský pekár J. Palásti v Kecskeméte a bol to od začiatku franchisingový podnik. František sa preto rozhodol, že sa s Palástim musí stretnúť. „Začali sme sa s ním hneď baviť o tom, že by sme tento koncept rozvíjali tu na Slovensku. Kúpili sme teda od neho licenciu na master franchising pre celé Slovensko a následne aj ČR.”

Spočiatku spoločnosť len distribuovala mrazenú produkciu z Maďarska. Cieľom však bolo vyrábať, mraziť a distribuovať na Slovensku. Po veľmi krátkej dobe, pol roka po zakúpení master licencie, bola spustená vlastná výroba mrazených pekárenských polotovarov na Slovensku, s vlastným vývojom výrobkov a ich receptúr. Vďaka nej sa od roku 2000 zo slovenskej produkcie zásobuje aj celý český trh. „Na jar 1999 sme začínali s 2 zamestnancami a s 3 franchisingovými partnermi. Dnes po viac ako osemnástich rokoch má MINIT SLOVAKIA 300 stálych zamestnancov a okolo 250 franchisingových partnerov po celom Slovensku.

Článok pokračuje pod reklamou

MINIT SLOVAKIA nikdy nebola v strate. Hoci Ambrovicsovci museli platiť nájomné, lízing a investovať do svojho podnikania a rozvoja siete, prechod z červených čísel do zisku nezažili. „Čo sa týka franchisantov, podnikanie s nami je veľmi jednoduché a úspešné“, pokračuje Ladislav. „Zabehávací cyklus u nás je oveľa kratší ako u iných prevádzok, trvá iba 2-3 mesiace. V rámci obchodného plánu poradíme franchisantovi pri výbere miesta prevádzky, pripravíme plán na zariadenie predajne, spolu vyskladáme sortiment výrobkov a naštartujeme predaj s naším obchodným a marketingovým poradenstvom.“ Napriek tomu zopár novootvorených prevádzok svoje podnikanie v priebehu prvého roka ukončí. Dôležitú úlohu pri úspešnosti podnikania zohráva ľudský faktor a zaangažovanosť podnikateľa. Aj keď je samotný franchisingový koncept nastavený na úspech, veľa záleží od samotného majiteľa prevádzky a jeho personálu. „Dôležité je, že my odovzdáme franchisantovi naše know-how, zabezpečíme prvotriedne výrobky, technológiu na uskladnenie a pečenie, zariadime predajňu a zaškolíme partnera na úspešný predaj. Ale franchisant a jeho personál prichádza do priameho kontaktu so spotrebiteľom, čo má v momente predaja veľký dosah.“

Franchising sme začali robiť kvôli konceptu, nie kvôli značke

Samotná značka Ambrovicsovcom z hľadiska úspechu veľa nepriniesla, keďže v tom čase v našich končinách Fornetti neboli vôbec známe. „Zaujal nás koncept predaja, teda obsah a nie značka.” Svojim úsilím za 18 rokov vytvorili franchisingovú sieť s najväčším počtom prevádzok na Slovensku. Na konci roka 2015 zmenili svoje meno a značku na MINIT a ukončili tak používanie „požičanej“ značky Fornetti. Výroba výrobkov prebieha už od počiatkov podnikania na Slovensku, na základe vlastných receptúr, ktoré slovenským aj českým zákazníkom tak veľmi chutia. Značka MINIT je strategický krok vpred, umožňujúci ďalší rozvoj franchisingovej siete a celého podnikania. Momentálne Ambrovicsovci prevádzkujú tiež vlastný koncept Fresh Food MINUTE, kde ponúkajú okrem pekárenských výrobkov aj polievky, šaláty, teplé nápoje a ďalší sortiment.

Hoci pred pár rokmi bola situácia iná, dnes musí aj MINIT SLOVAKIA čeliť konkurencii v podobe rakúskych pekární Naglreiter a Anker alebo širokej ponuke potravinových reťazcov. „Samozrejme konkurencia je, ale ako sa v angličtine hovorí „first comes, first takes everything“. Našou výhodou je, že máme špičkový tím, vďaka ktorému sme schopní neustále inovovať, prinášať nové nápady, či už v oblasti noviniek alebo zariadení pekárne. U nás franchisor dostáva overené podnikanie na kľúč – výrobky, výbavu predajne, obchodné a marketingové školenie a neustálu profesionálnu podporu.“

Ambície z hľadiska ďal dšieho rastu MINIT SLOVAKIA sú postavené na budovaní „zákazníckeho zážitku“. Aby boli pekárničky MINIT východiskovým bodom, kde zákazník svoje ráno naštartuje s našimi koláčikmi, dobrou kávou a s úsmevom milej predavačky a kam sa vráti aj v priebehu dňa, keď bude hladný alebo si jednoducho chce spraviť potešenie vo forme voňavej a chrumkavej pochúťky. Dôležité pre zákazníka je cítiť sa niekde dobre, a MINIT môžu vyčarovať chvíľku radosti aj uprostred uponáhľaného dňa.”

Franchising je založený na partnerstve, a to si vyžaduje sústavnú komunikáciu a pochopenie druhej strany. Ak niekto chce byť franchisorom či master franchisantom, musí akceptovať, že bude súčasťou systému. Pre franchisantov je však licencia veľmi dobrým základom, ktorý ak správne rozvinú, nemôžu neuspieť. „Vo všeobecnosti si myslím, že franchising je zaujímavý preto, lebo podnikatelia dostanú jeden dobre vymyslený balík s návodom, ktorý funguje. Na rozdiel od zamestnancov sa môžu sebarealizovať a nemajú také veľké podnikateľské riziká. Ak dodržiavajú pravidlá, takmer na 99 % bude ich podnikanie v tejto oblasti úspešné. Samozrejme, musia mať dobré miesto, dobrý personál a pod.. Ale majú silný základ,“ dodáva Ladislav.

Tip na záver: Zvažujete podnikanie formou franchisingu? Nazrite s nami do sveta podnikania so značkami ako Pizza Mizza, Subway, RE/MAX, KINEKUS, Yves Rocher a mnohými ďalšími v publikácii 19 príbehov podnikania formou franchisingu, alebo Ako podnikať so známou značkou na Slovensku.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Generačná výmena môže biznis posunúť vpred: príkladom je prešovská textilná firma

Zakladateľ OZEX Control System zveril firmu deťom, výsledkom je rozšírenie výroby a nová značka oblečenia. Čomu vďačia za hladký priebeh nástupníctva a prečo kladú dôraz na firemnú kultúru?

Za vznikom cukrárne DELIGHTILLI stojí diagnóza zakladateľky i láska k pečeniu

Našla dieru na trhu a založila bezlepkovú cukráreň, hoci polovicu zákazníkov tvoria ľudia bez alergií. Ako sa na úspechu firmy podieľa tím Petry Illeovej a čím v čase zdražovania potešila zákazníkov?

Michelinská hviezda nie je jediné ocenenie, ktoré môže reštaurácia získať

Prestíž gastro prevádzkam zabezpečí aj Bib Gourmand či Green Star. O čo ide a aké sú kritériá hodnotenia pri jednotlivých michelinovských oceneniach?

Patrí Slovensko na gastronomickú mapu Michelin Guide?

Zaradenie do sprievodcu môže mať prínos pre náš cestovný ruch aj ekonomiku. Od čoho spolupráca s Michelinom závisí, aký význam by mala pre neocenené prevádzky a čo môže Slovensko ponúknuť?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky