Zakladateľský rozpočet (checklist)

Zostavovanie zakladateľského rozpočtu je pre začínajúceho podnikateľa často prvou úlohu z oblasti riadenia a plánovania financií, ktorej musí čeliť. Na rad prichádza až vtedy, keď má podnikateľ ujasnené otázky týkajúce sa budúceho podnikania (pozná oblasť, v ktorej chce podnikať; ovláda základné legislatívne normy z danej oblasti podnikania; dokáže zhruba odhadnúť svoje odbytové možnosti, pozná približne výšku nákladov). Interaktívny nástroj, ktorý sme pre vás pripravili, vám pomôže naplánovať počiatočnú fázu financovania podnikania. Do šablóny môžete zadávať konkrétne hodnoty, prípadne aj písať.

Základnou otázkou zakladateľského rozpočtu je určenie výšky potrebných zdrojov financovania. Potreba zdrojov financovania vychádza z predpokladaných kapitálových výdavkov na zabezpečenie dlhodobých aktív (budov, hál, strojového vybavenia, kancelárskej techniky, automobilov a podobne). Túto časť rozpočtu možno vyčísliť pomerne presne.

Ďalšou zložkou, na ktorú nemožno zabudnúť, sú výdavky na obežné aktíva (ide najmä o zásoby materiálu a surovín, polotovary, obchodný tovar a podobne). Podnikateľ musí byť taktiež pripravený na počiatočnú fázu „hladu“, v ktorej spoločnosť síce bude fungovať, avšak nebude mať zaistený príliv peňažných prostriedkov, pretože od okamihu výroby/nákupu do doby úhrady prvých faktúr od zákazníkov uplynie určitá doba, počas ktorej musí uhrádzať energie, mzdy pracovníkov, odvody za zamestnancov, nájomné, úroky z úverov a celý rad ďalších nákladov.

Šablóna, ktorú sme pripravili, poslúži na orientáciu začínajúceho podnikateľa o celkovej potrebe finančných prostriedkov na rozbeh podnikania najmä v oblasti obchodu.

Zakladateľský rozpočet na stiahnutie.

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Ako sa vyhnúť neuhradeným faktúram? Firmy môžu zabojovať proti dlžníkom

Nielen v ťažkých časoch je vhodné zamyslieť sa nad poistením pohľadávok. V akej výške môže firma v prípade škody získať plnenie a aké sú ďalšie výhody?

Opatrenia na konsolidáciu štátneho dlhu: inšpirácia pre novú vládu

Úradnícka vláda vypracovala materiál s opatreniami na záchranu nášho rozpočtu. Rátať treba so škrtmi v dotáciách, zdvihnutím daní aj zmenami v dôchodkoch. Čo ďalšie navrhuje?

Umelecké diela a obrazy do kancelárie v účtovníctve

Akým spôsobom si môže firma zaobstarať umelecké dielo a ako obstaranie zaznamená vo svojom účtovníctve? Je možné uznať výdavky súvisiace s obstaraním umeleckého diela za daňový výdavok?

Tvorba cien a zľavy: kedy a v akej výške ich dávať

Kedy využívať zľavy, o koľko je potrebné navýšiť predaj pri zľave z cien, ak nechce firma prerobiť a aké sú alternatívy k poskytnutiu zľavy?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky