Zakladateľský rozpočet (checklist)

Zostavovanie zakladateľského rozpočtu je pre začínajúceho podnikateľa často prvou úlohu z oblasti riadenia a plánovania financií, ktorej musí čeliť. Na rad prichádza až vtedy, keď má podnikateľ ujasnené otázky týkajúce sa budúceho podnikania (pozná oblasť, v ktorej chce podnikať; ovláda základné legislatívne normy z danej oblasti podnikania; dokáže zhruba odhadnúť svoje odbytové možnosti, pozná približne výšku nákladov). Interaktívny nástroj, ktorý sme pre vás pripravili, vám pomôže naplánovať počiatočnú fázu financovania podnikania. Do šablóny môžete zadávať konkrétne hodnoty, prípadne aj písať.

Základnou otázkou zakladateľského rozpočtu je určenie výšky potrebných zdrojov financovania. Potreba zdrojov financovania vychádza z predpokladaných kapitálových výdavkov na zabezpečenie dlhodobých aktív (budov, hál, strojového vybavenia, kancelárskej techniky, automobilov a podobne). Túto časť rozpočtu možno vyčísliť pomerne presne.

Ďalšou zložkou, na ktorú nemožno zabudnúť, sú výdavky na obežné aktíva (ide najmä o zásoby materiálu a surovín, polotovary, obchodný tovar a podobne). Podnikateľ musí byť taktiež pripravený na počiatočnú fázu „hladu“, v ktorej spoločnosť síce bude fungovať, avšak nebude mať zaistený príliv peňažných prostriedkov, pretože od okamihu výroby/nákupu do doby úhrady prvých faktúr od zákazníkov uplynie určitá doba, počas ktorej musí uhrádzať energie, mzdy pracovníkov, odvody za zamestnancov, nájomné, úroky z úverov a celý rad ďalších nákladov.

Šablóna, ktorú sme pripravili, poslúži na orientáciu začínajúceho podnikateľa o celkovej potrebe finančných prostriedkov na rozbeh podnikania najmä v oblasti obchodu.

Zakladateľský rozpočet na stiahnutie.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Marža, prirážka a rabat – v čom je rozdiel?

Marža, prirážka a rabat sú pojmy, ktoré sa často mylne zamieňajú. Čo znamenajú a aké sú medzi nimi rozdiely?

Riadenie cash flow

V ktorých situáciách je aktívne sledovanie cash flow obzvlášť dôležité, čo v praxi znamená riadiť cash flow, a ako začať.

Ako preveriť bonitu nového odberateľa

Praktické informácie ako vo vlastnej réžii posúdiť platobnú schopnosť obchodného partnera.

Plánovanie cash flow: ako sa vyhnúť najčastejším problémom?

S plánovaním cash flow súvisia viaceré nástrahy a často opakované chyby. Viete ako sa im úspešne vyvarovať?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky