Jedenástka najväčších svetových crowdfundingových platforiem. V čom sa líšia?

Veľké porovnanie svetových hráčov na poli crowdfundingového financovania.

Celosvetový trh crowdfundingu každým dňom rastie, čo sa dá vidieť aj na neustálom sa zvyšovaní počtu platforiem. Predpokladá sa, že v roku 2017 počet aktívnych crowdfundingových platforiem presiahne hranicu 2000. Povinnou jazdou tohto článku sú platformy Kickstarter a Indiegogo, ktoré sú neodmysliteľnou súčasťou moderného crowdfundingu.

Kickstarter

Kickstarter je americká spoločnosť, ktorá sa považuje za najväčšiu a najznámejšiu crowdfundingovú platformu na svete. Svojou činnosťou podporuje kreatívne projekty – tanec, hudba, technológie, publikovanie a pod. Táto platforma predstavuje obrovskú celosvetovú komunitu, postavenú na kreatívnych projektov, ktorú v roku 2009 založili Perry Chen, Yancey Strikler a Charles Adler. Na svojom konte má toho skutočne mnoho: viac ako 10 miliónov backerov, desaťtisíce úspešných kampaní, ktoré získali milióny dolárov, filmové festivaly a jedného Oscara. Kickstarter využíva model založený na odmene a metódu financovania „Všetko alebo nič“ (angl. All or nothing).

Indiegogo

Indiegogo je medzinárodná crowdfundingová platforma so sídlom v Kalifornii, ktorú založili v roku 2008 Danae Ringelmann, Slava Rubin a Eric Schell. Považuje sa za jednu z prvých stránok ponúkajúcich služby crowdfundingu, ktorá pomáha financovať v podstate čokoľvek. Platforma funguje na modeli odmeňovania, avšak jeden zo zakladateľov sa vyjadril aj o možnom prídavku vo forme investičného modelu. Tento server využíva obe metódy financovania – All or nothing i „Nechaj si všetko“ (angl. Keep it all). Na základe zvolenej metódy sa potom mení aj percentuálna sadzba za služby. Zaujímavou vecičkou je služba InDemand umožňujúca pokračovať v zbieraní finančných prostriedkov aj po skončení kampane. Ďalším prídavkom bolo predstavenie služby Indiegogo Life (súčasný názov Generosity), ktorú ľudia môžu využívať na zafinancovanie rôznych mimoriadnych udalostí, zdravotných výdavkov alebo iných životných udalostí.

RocketHub

RocketHub je online crowdfundingová platforma, ktorá pomáha umelcom, vedcom, podnikateľom, filantropom a mnohým ďalším získať finančnú podporu. Metóda financovania tejto platformy je „Keep it all“ a rovnako ako pri Indiegogo sa percentuálna sadzba líši vzhľadom na dosiahnutie, resp. nedosiahnutie finančného cieľa. V roku 2015 sa RocketHub dostal pod záštitu EFactor Group. Zmysel tohto spojenectva spočíva v tom, aby boli podnikatelia schopní svoje projekty crowdfundovať a zároveň aby mali jednoduchý prístup k skúsenejším ľuďom, a to všetko „pod jednou strechou“.

Pozible

Austrálska platforma Pozible, je od roku 2010 domovom mnohých úspešných projektov, pričom každý jeden zo zverejnených projektov prejde dôkladným screeningom či spĺňa stanovené podmienky. Pozible funguje na All or nothing princípe, pričom základný poplatok je vo výške 5 % z vyzbieranej sumy. V prípade, že sa Vám už niekedy v minulosti podarilo úspešne zafinancovať svoj projekt sadzba klesá na 4 %. Ďalšie úľavy sa zaviedli od roku 2014, kedy platforma znížila poplatky pre projekty, ktoré vyzbierajú viac ako 100 000 USD na 4 % a projekty, ktoré prekročia hranicu 500 000 USD budú „platiť“ iba 3 %. Výborná reputácia platformy Pozible pomedzi umelcami podporuje ich spolupráca s festivalmi a rôznymi vládnymi organizáciami ako napr. ScreenWest, Sydney Fringe Festival, Music Victoria, Charles Darwin Univesrity a mnohými ďalšími organizáciami.

Companisto

Companisto je jedna z popredných európskych platforiem, fungujúca na modeli investovania. Založili ju David Rhotert a Tamo Zwinge v roku 2012, v Berlíne. Investor sa môže rozhodnúť medzi dvomi možnosťami vloženia svojho príspevku. Buď investuje do start-up podniku, kde fixný výnos predstavuje 1 % p.a. s minimálnou dĺžkou úverového obdobia 7 – 8 rokov. Alebo investuje do už zabehnutého podniku s možným fixným výnosom až do 8 % p.a. a dobou návratnosti 3 - 4 roky.

Experiment

Americká platforma s pôvodným názvom Microryza, sa zameriava na podporu vedeckých výskumov. Fungovanie je odbodné ako pri ostatných platformách, vedci zverejnia svoj výskum / projekt a backeri investujú. Experiment operuje na modeli All or nothing, podobne ako Kickstarter, ale rozdiel spočíva v tom že spolu s Indiegogo sú založené na báze darovania, nie odmien.

GoFundMe

GoFundMe je jedna z najpopulárnejších crowdfundingových platforiem, ktorá je určená na financovanie rôznych životných udalostí; od zdravotných a vzdelávacích výdavkov cez dobrovoľnícke programy až po výdavky na pohreb. Rok 2015 bol pre zakladateľov GoFundMe naozaj hektický, v prvom rade sa im podarilo predať väčšinový podiel akcií spoločnosti Accel Partners, čím sa obohatili o viac ako 600 miliónov USD. Inou udalosťou toho roku bolo oznámenie spoločnosti, že nebude ďalej podporovať projekty týkajúce sa právnych záležitostí. Stalo sa tak po projekte, ktorý financoval pokutu pekárne Mellisy Klein, ktorá odmietla upiecť svadobnú tortu na svadbu dvoch ľudí rovnakého pohlavia.

Appbackr

Dá sa povedať, že sa označuje ako najpopulárnejšia platforma, ktorá sa špecializuje na vývoj a zviditeľnenie rôznych mobilných / počítačových aplikácií. V roku 2011 Appbackr vyvinul aplikáciu Xchange, ktorá posudzuje všeobecne dostupné dáta, a na ich základe objektívne hodnotí a identifikuje aplikácie, ktoré by mali byť zviditeľnené. Minulý rok sa vývojárom spoločnosti podarilo do sveta vypustiť aplikáciu Surf, ktorá poskytuje používateľom odporúčania na aplikácie, na základe ich polohy, kalendára a ďalších relevantných činiteľov.

Sellaband

Sellaband je špecializovaná crowdfundingová platforma zameraná na podporu hudobného priemyslu. Radí sa medzi jednu z najpoužívanejších a najpopulárnejších platforiem zameraných na hudbu. To čo ju odlišuje od ostatných je vlastníctvo vlastnej nahrávacej spoločnosti. Umelci sú obmedzení výškou cieľovej sumy (€ 3 000 - € 250 000), pričom si môžu vybrať z viacerých možností kam peniaze poputujú. Či to bude na nahrávanie albumu, na jeho vydanie, účasť na festivale, vlastný koncert, alebo dokonca ich kombinácia.

Seedinvest

Ryan Feit a James Han sa snažili zjednodušiť podmienky pre podnikateľov zbierať finančné prostriedky online, výsledkom čoho bol vznik platformy Seedinvest. Vďaka svojim bohatým skúsenostiam, z oblasti investovania a financovanie rôznych spoločností, sa im podarilo vybudovať platformu, ktorá investovanie do start-upov spravila používateľsky čo najjednoduchšie a prístupné komukoľvek. Seedinvest, so sídlom v New Yorku, od svojho založenia pomohla viac ako 65 spoločnostiam, pričom priemerná investícia do start-upu je 500 000 USD, najrozsiahlejšia investícia dosiahla výšku 2 000 000 USD.

Článok pokračuje pod reklamou

Gok!llo

Zaujímavým typom platformy je Gok!llo, ktorá používa výlučne bitcoin ako lacnejší variant oproti tradičným platobným metódam, čím sa zvyšuje bezpečnosť a znižujú náklady pre tvorcov projektov – vyzbierané financie sú chránené pred jeho nestálosťou, pretože sú prevedené na menu konkrétneho projektu a sú držané na bankovom účte, do momentu ukončenia kampane. Potom sú financie prevedené späť na bitcoin a zaslané tvorcom.

Vzhľadom na to, že príspevky sú okamžite spracované a uložené na bankový účet, nevzniká riziko platobnej neschopnosti zo strany sponzorov, čo znamená, že Gok!llo môže zaručiť tvorcom, že v momente, keď projekt dosiahne svoj cieľ im peniaze budú vyplatené. Toto by nebolo možné v prípade že sú príspevky zbierané prostredníctvom bankovej karty, pretože z bankového účtu prispievateľov sa peniaze stiahnu až po skončení kampane a nikto nemôže zaručiť, že banková karta bude stále solventná aj po 30 dňoch (záleží na dĺžke kampane).

V súčasnosti je trh plný platforiem, ktoré poskytujú sprostredkovanie finančnej pomoci len raz, resp. viackrát ale neustále prostredníctvom novými kampaní. Tento spôsob vynikajúco funguje pre sturt-upy, avšak nie je efektívny pre všetkých. Čoraz častejšie sa však začína objavovať nový typ crowdfundingovej platformy, ktorý je určený umelcom, hudobníkom a pod.. Zabezpečí umelcom pravidelný prísun peňazí, či už na mesačnej báze alebo pri dokončení diela, resp. projektu. Na tomto princípe funguje napr. americká platforma Patreon.

Porovnanie vybraných svetových crowdfundigových platforiem

Platforma Model financovania Zameranie Poplatky Pôvod
Investície
Companisto - Európske spoločnosti - Nemecko
FundedByMe All or nothing Podniky vo všeobecnosti - Švédsko
SeedInvest - Start-upy - USA
Mikropôžičky
Kiva - Podnikanie v rozvojových krajinách - USA
Darcovstvo
DonorsChoose All or nothing Vzdelávanie - USA
Experiment All or nothing Vedecké výskumy 7,5 – 8% USA
GoFundMe All or Nothing / Keep it All - 5% USA
Ketto Keep it All Podniky, kreatívne projekty, charita 11% India
Odmeny
Indiegogo All or Nothing / Keep it All Kreatívne projekty 5% / 9% USA
Kickstarter All or Nothing Kreatívne projekty 8 – 10% USA
Pozible All or Nothing Kreatívne projekty 5% Austrália
RocketHub Keep it all - 8 % / 12% USA
Sellaband All or Nothing Hudba 15% Nemecko

Súčasný crowdfunding pochádza zo Spojených štátov Amerických. Ako by sa dalo čakať, spomedzi kontinentov je práve v Severnej Amerike najrozšírenejší, môžeme to povedať aj na základe údajov z predchádzajúcej tabuľky, kde väčšina platforiem bola založená práve na pôde USA. Druhým najväčším trhom pre crowdfunding je Ázia a prvú trojku uzatvára Európa.

Náš tip: prečítajte si aj Crowdsourcing? Crowdfunding? Alebo crowdinvesting? Poznáte rozdiel?

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Výhody vstupu na burzu cenných papierov: príklad z praxe

Burza cenných papierov v Bratislave začína obchodovať s akciami úspešnej slovenskej firmy. Aké výhody to prinesie spoločnosti, kapitálovému trhu či Slovensku ako štátu?

Podpora inovatívnych riešení: firmy môžu získať až do 500-tisíc eur

Malé firmy môžu získať grant, mentorstvo od odborníkov a zviditeľniť sa. Kto môže o podporu žiadať, čo musí spĺňať financovaný projekt a dôležité termíny.

Eurofondy na podnikanie, zelenú transformáciu a inovácie v roku 2024

Na čo všetko môžu firmy získať financie od EÚ, ako postupovať a na čo možno dotáciu využiť? Prehľad výziev a programov.

Vydanie akcií ako spôsob získania kapitálu

Pre aké firmy má zmysel uvažovať nad vydaním akcií a ako postupovať?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky