Ako sa slovenský startup Shield za 30 dní dostal na stránky New York Times či Daily Male

Ako sa slovenský startup Shield za 30 dní dostal na stránky New York Times či Daily Male
Veronika Rezáková

Som trochu workoholik s vášňou pre letné dovolenky, kvalitnú literatúru a dobré víno. Ako štúdiom poznačený slovenčinár som profesijné, ale aj osobné naplnenie našla v hre so slovami, kladením pestrých informácií na papier a ich šírení medzi ľudí. Stále sa učím a veľa sa pýtam. Zvedavosť mi pomáha pri písaní biznis príbehov, tlačových správ či marketingových textov. Základom rýchlych prstov na klávesnici sú aspoň 2 šálky kávy denne, pozitívni ľudia v mojom okolí a pohyb v prírode.

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Ako vyzerá zákulisie crowdfundingovej kampane Kickstarteri? Kedy a ako sa do nej pustiť a kedy radšej nie? Čerstvé skúsenosti autorov úspešnej slovenskej crowdfundingovej kampane na Kickstarteri vás prekvapia – zažili zamietnutie projektu, hrozbu zrušenia kampane i útlm počas Vianoc. Vďaka účasti v Kickstarteri sa však dostali na stránky denníkov svetového formátu.

Štart marketingových aktivít niekoľko mesiacov pred spustením projektu, kvalitne spracované fotografie, videá a vhodne cielená aktivita na sociálnych sieťach. Tak zneli rady Mareka Schweigerta tesne pred štartom crowdfundingovej kampane projektu Shield na portáli Kickstarter. O tom, ako sa mu osvedčili a ako sa jednému z prvých slovenských projektov, ktorý skúsil uspieť na Kickstarter.com darilo, tesne po jej skončení hovorí autor čiapok odolných voči elektromagnetickému vlneniu.

Náročný štart

Vytvoriť kampaň, prostredníctvom ktorej sa záujemcovia o váš produkt poskladajú na jeho úspešné uvedenie na trh, nebýva ľahkým orieškom. Zoznam úloh tvorcov dizajnových čiapok sa preto rozšíril hneď o niekoľko významných bodov. Marek s Igorom sa prehrýzli vytvorením spoločnosti vo Veľkej Británii, založením zahraničného firemného účtu a tiež splnili všetky náročné požiadavky crowdfundingového portálu. To však ešte neboli ani za polovicou výziev, ktoré si pre nich Kickstarter prichystal. „Projektom sa stáva, že sú na prvýkrát zamietnuté. To sa stalo aj nám. Museli sme opätovne spraviť revíziu, odstrániť sporné veci a až následne sme od Kickstarteru dostali zelenú,“ spomína Marek na turbulentné obdobie v predvianočnom období.

Tieto nečakané komplikácie však spôsobili, že sa unikátne čiapky z dielne dvoch Slovákov dostali do časového sklzu. Práve počas Vianoc má totiž Kickstarter najväčší útlm. „Museli sme byť trpezliví a počkať na moment, keď boli všetky marketingové kanály a aktivity do bodky zladené a pripravené na spustenie spolu s kampaňou. Tesne pred Vianocami nás Kickstarter vyzval, aby sme aktualizovali kampaň o reálne video. Keďže v minulosti čelil niekoľkým podvodom a fiktívnym projektom, výrazne sprísnil podmienky a zakázal akékoľvek neexistujúce veci alebo prototypy. Museli sme do 48 hodín natočiť ďalšie video, inak nám hrozilo zrušenie kampane. Našťastie sa to podarilo a Kickstarter nás pustil ďalej,“ tvrdí Marek, podľa ktorého sa projekt Shield podpisoval pod značný podiel v návštevnosti Kickstarteru. Denne ho v priemere vyhľadalo okolo 7000 unikátnych návštevníkov, keďže čiapky Shield siahali za hranice tradičných podporovateľov zameraných na sofistikované technologické produkty.

Lov, dostihy aj expresný kurz globálneho marketingu

Pri opisovaní pocitov a skúseností z účasti v kampani Kickstarter Marek siaha aj po neočakávanej slovnej zásobe. „Cítil som sa ako na nejakom expresnom kurze globálneho marketingu a biznis zručností. Bol to boj a tiež preteky s časom. Občas sme sa cítili ako na love alebo dostihoch,“ opisuje. Podstatou kampane na Kickstarteri sú podľa neho tzv. backeri (pomocníci, stúpenci), ktorí už na Kickstarteri nakupovali. „Vašou úlohou je uloviť ich. Viete, že niekde tam sú a kúpia si Váš produkt, pokiaľ sa o ňom dozvedia. Len im ho treba ukázať,“ konštatuje ďalej Marek, ktorého Kickstarter obohatil o nové vedomosti o crowdfundingu, biznise, komunikácii a riešení krízových situácií za pochodu a tiež o výrobných procesoch. „Najdôležitejšie je, že sme ešte viacej spoznali náš produkt z užívateľského hľadiska. Na základe každodenných otázok sme boli nútení začať uvažovať ako bežný užívateľ, ktorému sa naša čiapka dostane do ruky,“ hodnotí Marek, ktorý aj s tímom polčas účasti v kampani čiapku neustále testoval a zlepšoval jej funkčnosť.

Prečo áno a prečo nie

Čiapky Shield si z Kickstarteru odniesli viac pozitívnych ako negatívnych ohlasov. „Na svete je naozaj veľká skupina ľudí, ktorá na náš produkt čakala. Kickstarter nám pomohol objaviť najmä trh, o ktorom by sme bez neho netušili a museli by sme investovať oveľa viac peňazí, aby sme ho spoznali. Taktiež nám umožnil prilákať distribútorov z celého sveta. Počas kampane sa nám ozvali niekoľkí zo Slovenska, Nórska ale aj USA. Čiapku nakupovali najmä ľudia zo štátov ako Švajčiarsko, Nemecko, ale napríklad aj Thajsko alebo Malajzia,“ vymenúva výhody z účasti. Najviac si pritom pochvaľuje tieto tri benefity: „Priamou výhodou je, že získate peniaze na vývoj produktu, o ktorom sa vďaka Kickstarteru dozvie celý svet. Ak je projekt úspešný, navždy ostáva na stránke Kickstarter aj s preklikom na e-shop.“

Článok pokračuje pod reklamou

S odstupom času sa podnikateľská dvojka Marek a Igor na crowdfundingovú kampaň pozerajú aj cez trochu iný objektív. Pri inom produkte by účasť v kampani zvažovali. „Ide o to, čo váš produkt potrebuje na to, aby bol úspešný. Náš produkt potreboval spopularizovať a byť virálny. To sa do bodky splnilo. Ak by sme túto kampaň neabsolvovali, hrozilo by, že produkt zapadne prachom niekde v spleti webových stránok. Takto sme si v priebehu 30 dní expresne vybudovali značku známu po celom svete, o ktorej písali médiá ako New York Times, či Daily Male,“ teší sa z popularizovania projektu v špičkových svetových médiách Marek.

Po priamej skúsenosti s účasťou v tejto crowdfundingovej platforme však Marek Schweigert prináša okrem pochvaľovania si výhod aj opozičný pohľad na vec. „Ak by sme mali v rukáve naozaj revolučnú vec, ktorá by mohla pohnúť svetom, na Kickstarter by sme s ňou zrejme nešli. Jej prípadný neúspech spôsobený cenovou nedostupnosťou by jej imidžu mohol výrazne uškodiť,“ myslí si výrobca čiapok Shield a prezrádza, že na Kickstarteri k najpopulárnejším produktom patria tie, ktoré sa dajú kúpiť približne za 25 dolárov. „Tomu treba prispôsobiť aj produkt, s ktorým do kampane vstupujete. Naším cieľom bolo rozprúdiť interakciu s užívateľmi a zákazníkmi, rozbehnúť diskusiu a PR aktivity bez toho, aby sme museli smerovať finančné injekcie do marketingu. Na toto je Kickstarter naozaj dobrý,“ z vlastnej skúsenosti konštatuje mladý podnikateľ. A my dodávame, že okrem crowdfundingu je možné na projekt hľadať financovanie u investorov, či už z radov podnikateľských anjelov, alebo venture fondov ako Fond Inovácií a technológií, Neulogy Ventures, či Credo ventures alebo využiť mikropôžičky od Slovak Business Agency.

Jeden záložný plán nestačí

Marek však zároveň upozorňuje na nevyhnutnosť mať v rukáve pre istotu hneď niekoľko záložných plánov a krízových komunikácií. „Kampaň trvá len 30 dní a každý deň sa počíta. Navyše ľudia sú vo virtuálnej realite nevyspytateľní a v pod rúškom internetovej anonymity vedia byť veľmi zlí a škodní, preto sa treba správať transparentne. Ak zmeškáte takzvané momentum, teda prvé tri dni kampane, potom Vám pomôže už len zázrak alebo dobrá stratégia a esá v rukáve. Nám sa momentum podarilo zachytiť, aj keď po ňom nastal výrazný útlm,“ hovorí Marek, ktorý kampaň dokázal opätovne naštartovať vďaka záložným plánom a tvrdej práci. „Musíte byť pripravení meniť komunikáciu kampane z hodiny na hodinu a okamžite vyhodnocovať výsledky. Zároveň ju nesmiete meniť tak, aby si odporovala. My sme po dvoch dňoch sme chytili tú správnu vlnu a tú sme držali až do konca,“ radí.

Pomôže príručka

Záujemcom o účasť v kampani Kickstarter by poradil dopredu zvážiť unikátnosť a potenciál svojho produktu. „Kontaktovalo nás už zopár ľudí, ktorí chceli poradiť alebo sa cez nás dostať na Kickstarter. Najlepšie je však kúpiť si príručku od samotného zakladateľa Kickstarteru. My sme tak urobili a do bodky sme sa ňou riadili až na pár výnimiek. Aj keď vravela, že na prelome decembra a januára je najviac neúspešných kampaní, my sme túto štatistiku vylepšili. Taktiež si treba dať pozor, akú cieľovú sumu si človek nastaví, lebo tá sa môže stať osudnou. My sme ju trošku prepálili a radšej by sme ju znížili o pár tisíc. V percentách by to pre nás potom vyzeralo lepšie,“ odporúča Marek. „Určite treba mať pripravený marketingový rozpočet a stratégiu. V ničom sa zbytočne neuponáhľajte a dajte si záležať na príbehu vašej značky. Pomôže veľa obrázkov, videa a kvalitného textu. Ten by mal byť v dokonalej angličtine, pretože je lepšie investovať do prekladateľa, ako byť na posmech,“ pridáva.

Deň po

Po skončení kampane dvojica neustále pracuje na zbieraní preferencií doterajších zákazníkov. „Potrebujeme vedieť veľkosti a farby, ktoré chcú. Veľa z nich neodpovedá, aj keď už zaplatili. Nedoručiť produkt si nemôžeme dovoliť, keďže s úspešnosťou kampane beriete na seba aj veľkú spoločenskú zodpovednosť, pretože nechcete vyzerať nesolventne. Čiapky si kúpilo aj veľa priateľov a taktiež Slovákov, takže musia byť za každú cenu doručené v top kvalite,“ vysvetľuje Marek. „Ďalšou vecou je, že Kickstarter vám zarobené peniaze uvoľní až po 14 dňoch. Medzitým však ľudia čakajú a moment slávy utícha. Preto treba konať čo najskôr, zafinancovať to radšej zo svojich úspor a predísť tak prípadným nedorozumeniam, ktoré by mohli značke uškodiť,“ dodáva. V súčasnosti má projekt Shield nachystanú webstránku, ktorá umožní realizovať predobjednávky dizajnovej pokrývky hlavy. Po spustení webu bude nasledovať e-shop.

Účasť v kampani však si vyžadovala siahnuť trošku hlbšie do vrecka. Samotný vývoj čiapok, ich výroba, dovoz, marketing, ale aj konzultácie s odborníkom či zakladanie spoločnosti vo Veľkej Británii - to všetko stálo projekt Shield nemalé financie. „Hodnota značky však stúpla viac, ako boli naše výdavky a to sa pozitívne odzrkadlí v ďalšom predaji. V podstate by sa nám asi nikdy nepodarilo vybudovať také renomé značky Shield na celom svete v takomto objeme financií,“ pozitívne uzatvára Marek.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Veronika Rezáková
Veronika Rezáková

Som trochu workoholik s vášňou pre letné dovolenky, kvalitnú literatúru a dobré víno. Ako štúdiom poznačený slovenčinár som profesijné, ale aj osobné naplnenie našla v hre so slovami, kladením pestrých informácií na papier a ich šírení medzi ľudí. Stále sa učím a veľa sa pýtam. Zvedavosť mi pomáha pri písaní biznis príbehov, tlačových správ či marketingových textov. Základom rýchlych prstov na klávesnici sú aspoň 2 šálky kávy denne, pozitívni ľudia v mojom okolí a pohyb v prírode.


Od startupu k svetovej špičke: barefoot obuv od Be Lenka si získala zákazníkov po celom svete

Ako sa im podarilo napriek nedôvere okolia preraziť vo svete, naučiť ľudí bez obáv nakupovať barefoot-y online a pritiahnuť zahraničných kolegov do Žiliny?

Víťazi súťaže startupov – ktoré inovatívne projekty ohúrili porotu?

Vďaka súťaži „Máš nápad?“ bude mať 9 začínajúcich firiem možnosť rozvíjať sa v Startup centre. Ktoré projekty porota vybrala do pred inkubačného pobytu?

Aplikácia Sphere.Me z dielne mladého Slováka zaujala spoločnosť Twitter

Tomáš Halgaš je jedným z prvých Slovákov, ktorému sa podarilo svoju startupovú ideu rozvinúť a predať veľkej technologickej firme. Čo pre projekt a jeho tím znamená taký zásadný krok?

Vydanie knihy podľa vydavateľky: dôvera vo vzťahu s autorom je kľúčová

Začiatky vydavateľstva E. J. Publishing sa spájali s troškou naivity aj nesprávnymi rozhodnutiami. Čo je na vydávaní kníh náročné a ako vyzerá spolupráca s autormi?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky