Každý piaty mladý podnikateľ na Slovensku začínal takmer bez peňazí

Takmer dve tretiny (62,96 %) podnikateľov začínalo s vlastnými úsporami, pätina (21,30 %) si požičala od svojich známych. Úver od banky pri štarte využila len necelá desatina (8,64 %) mladých podnikateľov. Zaujímavé je, že až pätina mladých slovenských podnikateľov začínala takmer bez peňazí.

Až 73,77 % opýtaných podnikateľov uviedlo, že začínali s kapitálom do 5 000 eur, ďalších 20,68 % uviedlo, že podnikanie začínali s kapitálom v rozmedzí od 5 000 do 15 000 eur. Z toho vyplýva, že približne 19 z 20 mladých podnikateľov začína podnikať s kapitálom menším ako 15 000 eur.

Tabuľka : Veľkosť začiatočného kapitálu potrebného na štart podnikania (odpovede existujúcich mladých podnikateľov)

Veľkosť kapitálu pri štarte podnikania Muži v % Ženy v % Celkom
do 5 000 eur 72,60 % 75,86 % 73,77 %
5 001 - 15 000 eur 21,15 % 19,83 % 20,68 %
15 001 - 30 000 eur 2,88 % 3,45 % 3,09 %
30 001 eur a viac 3,37 % 0,86 % 2,47

Najviac peňazí mali pri rozbehu mladí podnikatelia, ktorí už za sebou mali úspešnú podnikateľskú skúsenosť (38,60 % z nich malo pri rozbehu viac ako 5 000 eur). Táto skupina bola nasledovaná skupinou podnikateľov, ktorí majú za sebou neúspešné podnikanie (32,35 %).

Skupina podnikateľov podnikajúca po prvý krát mala len v 22,32 % prípadov pri rozbehu podnikania viac ako 5 000 eur. Zároveň výsledky prieskumu ukazujú, že čím vyšší stupeň vzdelania podnikatelia dosiahli, tým častejšie majú pri začatí podnikania k dispozícii vyšší kapitál.

Prieskum sa tiež zaoberal otázkou zapojenia bánk do financovania mladých začínajúcich podnikateľov. Už z odpovedí na otázku o zdrojoch štartovacieho kapitálu vyplývalo, že bankové financovanie je len doplnkový a skôr výnimočný zdroj financovania v raných štádiách podnikania. 35,80 % všetkých respondentov uviedlo, že mali problém získať bankový úver, pričom na opačnej strane len 8,64 % respondentov uviedlo, že so získavaním úveru problém nemali. Viac ako polovica (55,56 %) respondentov uviedla, že sa o bankové financovanie ani nepokúšala.


Zdroj: Združenie mladých podnikateľov Slovenska

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


10 dôvodov, pre ktoré sa možno aj vám nedarí nakopnúť biznis na rýchlejšie obrátky

Poučte sa z chýb iných a vyhnite sa omylom, ktoré váš podnikateľský nápad môžu stáť život.

S výrobou kotlov začali celkom od nuly, dnes konkurujú svetovým výrobcom - Botoenviro

Vdýchli život projektu, ktorý roky ležal na papieri: Michal Bršel s otcom sa za 5 rokov dokázali vypracovať na úroveň svetovej špičky a môžu sa pochváliť aj riadiacou jednotkou, ktorú nenájdete nikde inde na svete.

Úspešné podnikanie na jazykovom trhu rozbehol bez využitia akejkoľvek reklamy

Sedenie nad učebnicou, rovnako ako reklamu pre svoje podnikanie odmieta. Andrej Štalmach svoju jazykovú agentúru rozbehol len na základe pozitívnej referencie, ktorá sa dostala až ku klientom v ďalekej Kórei.

Ako môže byť hlas slovenských podnikateľov počuť v Bruseli

Združuje masy mladých ľudí, ktorí sa medzi sebou delia o najcennejšie podnikateľské skúsenosti. K jej členom patrí aj Združenie mladých podnikateľov Slovenska. Spoznajte európske združenie podnikateľov JEUNE - Young Entrepreneurs Organization of the European Union.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky