Úspešné podnikanie na jazykovom trhu rozbehol bez využitia akejkoľvek reklamy

Úspešné podnikanie na jazykovom trhu rozbehol bez využitia akejkoľvek reklamy
Veronika Rezáková

Som trochu workoholik s vášňou pre letné dovolenky, kvalitnú literatúru a dobré víno. Ako štúdiom poznačený slovenčinár som profesijné, ale aj osobné naplnenie našla v hre so slovami, kladením pestrých informácií na papier a ich šírení medzi ľudí. Stále sa učím a veľa sa pýtam. Zvedavosť mi pomáha pri písaní biznis príbehov, tlačových správ či marketingových textov. Základom rýchlych prstov na klávesnici sú aspoň 2 šálky kávy denne, pozitívni ľudia v mojom okolí a pohyb v prírode.

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Sedenie nad učebnicou, rovnako ako reklamu pre svoje podnikanie odmieta. Andrej Štalmach svoju jazykovú agentúru rozbehol len na základe pozitívnej referencie, ktorá sa dostala až ku klientom v ďalekej Kórei.

Plán Andreja Štalmacha mal pomerne jednoduchú dejovú líniu: po absolvovaní štúdia anglického jazyka túžil začať podnikať vo svojom odbore. Svojho cieľa sa držal a len čo sa vrátil z promócií a odložil vysokoškolský diplom, založil si živnosť. V roku 2008 tak položil základy jazykovej agentúry Prolans. Vtedy ešte netušil, že k jeho klientom sa pridajú dokonca aj zákazníci z druhého konca sveta. „Mal som skúsenosť s prácou v jazykových školách a pracoval som aj v školstve. Oboje boli zdrojom cenných poznatkov, ktoré som mohol ďalej zúročiť. Finančné ohodnotenie a celkový systém som však z môjho pohľadu vnímal ako neuspokojivý, preto som sa rozhodol ísť do toho na vlastnú päsť,“ objasňuje Andrej Štalmach dôvody, ktoré ho viedli k začiatkom podnikateľských aktivít. Tie do dnešného dňa rozvinul na prekladateľské, tlmočnícke, korektorské a výučbové služby v anglickom a nemeckom jazyku. Zastrešil ich názvom Prolans, teda spojením profesionálneho prístupu a vedomostí (professional) na poli svetových jazykov (languages).

Za najťažšie pritom podnikavý angličtinár považuje prvé tri roky vo vlastnom biznise. „Obdobie, keď som neposkytoval služby žiadnej agentúre a chcel som mať vlastnú kanceláriu a prezentovať sa pod vlastnou značkou, bolo jednoznačne najkritickejšie. Bolo to náročné predovšetkým z hľadiska financií, keďže pomoc zo strany bánk som nevyhľadával,“ vysvetľuje Andrej, ktorý do rozvoja biznisu investoval nielen svoje úspory, ale aj všetky peniaze, ktoré mu priniesli klienti. Aj vďaka snahe a energii, ktoré svojej firme venoval, sa spočiatku mikroskopická báza klientov rozrástla. Dnes je o jeho služby taký dopyt, že nie vždy dokáže pokryť požiadavky zákazníkov. Lekcie cudzieho jazyka ponúka a realizuje v Žiline, preklady textov mu umožňujú územne neobmedzenú pracovnú náplň.

„Chceme ponúknuť niečo viac“

„Konkurenciu nemáme, pretože sme najlepší,“ sebavedome odpovedá na otázku týkajúcu sa konkurencieschopnosti jeho spoločnosti, no vzápätí dodáva: „Konkurencia zakladá jazykové školy a zamestnáva lektorov s vidinou čistého finančného zisku. Naším cieľom je vyučovať ľudí s maximálnym osobným prístupom a zreteľom na individuálne potreby klientov. U nás dostane každý klient nadštandardný balík služieb a servisu. Nevenujeme sa mu len naoko, ako býva zvykom v mnohých jazykových školách,“ rozpráva Andrej Štalmach. V agentúre Prolans by ste tak napríklad márne hľadali skupinové kurzy s viac ako štyrmi záujemcami. Vyučovanie medzi štyrmi očami považujú za osobnejšie. Zákazníkov lákajú svojím prístupom, skúsenosťami a jedinečnou filozofiou. „Ide nám predovšetkým o kvalitu, nielen o kvantitu. Každý klient u nás nadobudne pocit jedinečnosti,“ dodáva zakladateľ firmy Prolans.

Článok pokračuje pod reklamou

Klienti od nich neodchádzajú

Pôsobenie na trhu v oblasti cudzích jazykov založil Andrej Štalmach na priamej referencii. Reklamu, billboardy či iné propagačné aktivity v jeho podnikateľskej histórii nemajú miesto. „Všetkých klientov sme získali len vďaka pozitívnej spätnej väzbe. Naša kapacita je dnes maximálne naplnená,“ netají sa úspechom a kladnými referenciami úspešný podnikateľ zo Žiliny. Štandardný klient podľa jeho slov zotrváva vo využívaní jeho služieb niekoľko rokov: „Hovoríme, že klienti od nás neodchádzajú, pretože sú u nás spokojní a ostávajú u nás doslova roky. Druhou skupinou sú klienti s určitým deadlinom, napr. štátnou či maturitnou skúškou. Aj tí však v mnohých prípadoch u nás zotrvávajú aj dlho po jej absolvovaní.“

Zákazníci z opačného konca sveta

Pri rozprávaní sa Andrej zatúla do minulosti a spomína klientku, ktorá si k nim do Žiliny našla cestu až z Kórei. „Išlo o zákazníčku, ktorá nevedela ani po slovensky, ani po anglicky. Po rokoch spolupráce s nami sa vypracovala na veľmi pokročilého používateľa anglického jazyka,“ prezradil Andrej, no vyučovacie know-how si chcel nechať pre seba. Veľkú skupinu klientskej bázy agentúry Prolans tvoria práve zákazníci z oblasti obchodu. Aktuálnu knižnicu, ktorou firma disponuje, sa preto snažia rozšíriť o ďalšie užitočné tituly a k výučbovým metódam plánujú pridať aj interaktívnu tabuľu s množstvom zaujímavého študijného materiálu. „Trendy v obchode sa menia, preto aj my musíme byť flexibilní a reagovať na požiadavky klientov. Nesedíme s nimi nad roztvorenou učebnicou, ale snažíme sa viesť otvorenú diskusiu,“ pootvoril Andrej Štalmach dvere do priebehu vyučovacích lekcií.

Kľučku na dverách ich kancelárie si podávajú ľudia z rôznych oblastí. Okrem zahraničných klientov či obchodníkov a podnikateľov k nim patria napríklad aj vojaci. „Boli sme nútení naštudovať si ich profesijný žargón. Trvalo to samozrejme nejaký čas, ale teraz, dovolím si tvrdiť, máme monopol na tzv. Military English. Chodia k nám aj ľudia, ktorí pracujú v oblasti zdravotnej starostlivosti, ale napríklad aj právnici alebo stavbári,“ prezrádza. Na ich hodinách teda bežne znie aj technická či medicínska angličtina.

„S klientmi nesedíme nad roztvorenou učebnicou.“

Naplnenú základňu klientov a veľký dopyt po ich službách vníma ako výsledok tvrdej práce a vytrvalosti. „Niekedy treba zaťať zuby a vytrvať. Keby sme nevydržali, len ťažko by sme boli tam, kde sme dnes. Aj v súčasnosti často pracujeme aj viac ako 16 hodín denne, víkendy nevynímajúc. Ak klient vyžaduje preklad do 24 hodín, sme ochotní pracovať aj v noci,“ objasňuje majiteľ firmy Prolans časovú náročnosť práce v oblasti poskytovania prekladateľských služieb. Napriek vyťaženosti si nájde čas aj na nadväzovanie užitočných kontaktov s ďalšími podnikateľmi s podobnými záujmami či otázkami, týkajúcimi sa podnikania. Umožňuje mu to členstvo v Združení mladých podnikateľov Slovenska, ktoré len nedávno oslávilo svoju päťročnicu. „Myšlienka členstva v ZMPS ma nadchla, pretože sa považujem za aktívneho mladého podnikateľa, ktorý veľmi rád uvíta networking s podobne zameranou skupinou ľudí,“ vysvetľuje rozhodnutie stať sa členom tejto podnikateľskej organizácie.

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Veronika Rezáková
Veronika Rezáková

Som trochu workoholik s vášňou pre letné dovolenky, kvalitnú literatúru a dobré víno. Ako štúdiom poznačený slovenčinár som profesijné, ale aj osobné naplnenie našla v hre so slovami, kladením pestrých informácií na papier a ich šírení medzi ľudí. Stále sa učím a veľa sa pýtam. Zvedavosť mi pomáha pri písaní biznis príbehov, tlačových správ či marketingových textov. Základom rýchlych prstov na klávesnici sú aspoň 2 šálky kávy denne, pozitívni ľudia v mojom okolí a pohyb v prírode.


Generačná výmena môže biznis posunúť vpred: príkladom je prešovská textilná firma

Zakladateľ OZEX Control System zveril firmu deťom, výsledkom je rozšírenie výroby a nová značka oblečenia. Čomu vďačia za hladký priebeh nástupníctva a prečo kladú dôraz na firemnú kultúru?

Za vznikom cukrárne DELIGHTILLI stojí diagnóza zakladateľky i láska k pečeniu

Našla dieru na trhu a založila bezlepkovú cukráreň, hoci polovicu zákazníkov tvoria ľudia bez alergií. Ako sa na úspechu firmy podieľa tím Petry Illeovej a čím v čase zdražovania potešila zákazníkov?

Konkurenčná výhoda firmy Profirol: inovácie a hodnoty v biznise

Vo firme s tieniacou technikou si zakladajú na férovosti a odbornosti. Ako zakladateľ Andrej Lehota firmu vedie, aby hodnotami žila a čím sa líšia od konkurencie?

Cukráreň Floril: súdržnosť rodiny sa odráža v ich fungovaní aj zákuskoch

Z pivnice do vlastných prevádzok, kaviarní či hotelov. Ako funguje 80-členný kolektív, ktorého štvrtinu tvoria príbuzní zakladateľov a čo by im uľahčilo podnikanie?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky