Ako si vybrať kuriéra (prepravnú spoločnosť) pre e-shop?

Aké faktory by mali prevádzkovatelia e-shopov brať do úvahy pri výbere kuriéra a čo si všímať pri uzatváraní prepravných zmlúv? Poradili podnikatelia a odborníci z praxe.

Asi každý, kto už niekedy nakupoval cez internet, pozná bežný postup objednávania. Zákazník v košíku zadá svoje údaje a adresu, následne zvolí spôsob platby a vyberie si spomedzi možností prepravy, ako mu bude tovar doručený. Zvyčajne sa stretne s ponukou rôznych možností – môže si po tovar prísť osobne na pobočku firmy alebo na iné odberné miesto, využiť služby Slovenskej pošty alebo si nechať tovar doviezť priamo domov kuriérom – a práve táto možnosť býva zákazníkmi často využívaná, preto nad spoluprácou s kuriérskou spoločnosťou rozmýšľajú aj podnikatelia pri rozbiehaní e-shopu. Čo však pri výbere takého partnera zvažovať a na čo dávať pozor pri uzatváraní prepravných zmlúv, pre Podnikajte.sk prezradili podnikatelia a odborníci z praxe.

Výber kuriéra – aké kritériá zvažovať?

Faktorov, ktoré sú dôležité pri výbere prepravcu, je viacero. Podľa Samuela Hubu, riaditeľa firmy Shoptet, ktorá prenajíma hotové riešenia pre e-shopy, je v prvom rade dôležité, aby podnikateľ vedel, aké výrobky ide v internetovom obchode ponúkať. Nie všetci kuriéri totiž doručia tovar každého charakteru. Podstatný môže byť napr. rozmer a váha tovaru – ak ide o väčší a ťažší výrobok (chladničky, vane, obklady na stenu a pod.), je podľa odborníka dobré nájsť prepravcu, ktorý sa špecializuje na paletovú prepravu.

Podľa S. Hubu tiež treba myslieť na to, že mnohé kuriérske spoločnosti neprijímajú napríklad alkohol v sklených fľašiach, potraviny alebo tovar, ktorý potrebuje špeciálne požiadavky, či už ide o teplotu, alebo spôsob skladovania.

Praktickým príkladom je e-shop Farmove, ktorý je zameraný na predaj potravinových výrobkov. Keďže si  ich sortiment často vyžaduje chlad, vo firme využívajú vlastné chladiarenské autá. Avšak spolupracujú aj s kuriérskou spoločnosťou – aby boli potraviny doručené v čo najlepšej kvalite, pri výbere partnera sa zamerali na rýchlosť doručenia a starostlivosť o objednávku (opatrné zaobchádzanie s tovarom a prístup kuriérov).

Prečítajte si tiež

Rýchlosť doručenia je teda ďalším z dôležitých kritérií pri výbere prepravcu. Niekedy môže ísť aj o doplnkovú službu vo forme expresnej dopravy – čiže doručenie ešte v deň objednávky. Dopravcovia často ponúkajú aj ďalšie extra služby, ktoré môžu zohrať v rozhodovacom procese pre podnikateľa dôležitú rolu. Napríklad v spoločnosti 123Kurier ponúkajú možnosť dobierky, platbu za tovar platobnou kartou či niekoľko druhov notifikačných avíz (upozornenia o pohybe zásielky).

V neposlednom rade môže byť rozhodujúcim faktorom pri výbere kuriéra aj to, kam chce podnikateľ tovar doručovať – či len po Slovensku, alebo aj do zahraničia (resp. do ktorých krajín). Niektoré prepravné spoločnosti totiž ponúkajú prepravu do desiatok krajín sveta, iné však len do okolitých štátov a pod.

Cena za prepravu tovaru kuriérom – čo ju ovplyvňuje?

Hoci je kvalita prepravnej služby (a v rámci nej rýchlosť doručenia či prístup kuriérov k tovaru aj zákazníkom) veľmi podstatným prvkom pri výbere kuriérskej spoločnosti, odborníci sa zhodujú, že prevádzkovatelia e-shopov kladú veľký dôraz aj na cenu.

Niektoré kuriérske spoločnosti majú cenník postavený na množstve zásielok, ktoré obchodník odosiela, no cenotvorbu môže často ovplyvniť aj rôzne príplatky (napr. za mýto) či zmena cien pohonných hmôt. Napríklad prepravná spoločnosť DPD na svojej webovej stránke uvádza, že k cenám za prepravu účtujú aj palivovú prirážku, ktorej výška závisí od aktuálnej ceny pohonných hmôt. „Ak cena pohonných hmôt stúpne nad určitú hranicu, premietne sa to zároveň aj do ceny prepravy prirátaním percenta podľa aktuálnej výšky ceny motorovej nafty. Priemernú cenu nafty monitoruje Štatistický úrad na týždennej báze a z jeho údajov vychádzame pri určovaní percenta, ktoré bude pripočítané vo výslednej faktúre za služby DPD,“ uvádzajú.

V prípade spoločnosti 123Kurier berú do úvahy aj náklady vynaložené na energie a ľudské zdroje, no tiež mnohé ďalšie faktory. Peter Braunfeld, obchodný riaditeľ 123Kurier, vysvetľuje, že ide napríklad o veľkosť a objem zásielok či charakter prepravovaného tovaru. No každú cenovú ponuku prispôsobujú podnikateľom individuálne na základe rôznych vstupov.

Práve takú spoločnosť, ktorá je schopná ponúknuť e-shopu individuálny cenník, hľadali aj vo firme Tuli. Ich vaky na sedenie sú totiž objemné (vo veľkosti podobnej bielej technike), no ľahké. Spolupracujú preto s kuriérmi, ktorí vedia upustiť od volumetrických cenníkov a ceny im prispôsobiť na mieru – v tomto prípade na základe váhy.

Ak si podnikateľ nie je istý, koľko ho bude preprava tovaru stáť, viaceré spoločnosti ponúkajú na svojich stránkach cenové kalkulačky. Tie na základe zadania niekoľkých údajov (váhy a rozmerov tovaru, množstva balíkov, adresy prevzatia a doručenia, potrebu doplnkových služieb a pod.) vypočítajú orientačnú cenu za prepravu zásielky, vďaka čomu si podnikateľ môže vybrať výhodnejšiu možnosť. Niekedy sú cenníky podrobne rozpísané a uvedené na webových stránkach prepravcov alebo môže byť potrebné zaslať e-mailom dopyt po cenníkovej ponuke.

Náklady spojené s doručovaním tovaru zákazníkom, ovplyvňuje aj množstvo kuriérskych spoločností, s ktorými podnikateľ spolupracuje. Hoci je dobré dať zákazníkom na výber, akú možnosť doručenia zásielky chcú využiť, ak sa podnikateľ rozhodne zaradiť do tohto zoznamu aj kuriérov, nemusí ponúkať viacero rôznych spoločností. S. Huba z firmy Shoptet vysvetľuje, že ak firma využíva viac dopravcov, zásielky sa medzi nich rozložia a cena za jeden balík je potom pre e-shop vyššia. „Ekonomicky tak dáva zmysel využiť len obmedzené množstvo dopravcov.“

Samotné zaradenie kuriéra medzi možnosti prepravy na e-shope podnikateľa často nestojí nič. Nie vždy je nutná dlhodobá zmluvná viazanosť, niekedy stačí, ak si kuriéra obchodník objedná telefonicky či online. Avšak je potrebné si zvážiť, ako často bude e-shop využívať jeho služby – zo začiatku bude možno podnikateľ posielať kuriérom jednotky balíkov týždenne, no časom už môže ísť o desiatky balíkov denne. Vtedy je vhodné zazmluvniť si konkrétnu prepravnú spoločnosť a dohodnúť sa na dlhodobej spolupráci. Výhodné zároveň je, ak je možné prepravcu prepojiť so systémom e-shopu prostredníctvom API rozhrania, čo môže pomôcť rýchlejšie tovar distribuovať.

Článok pokračuje pod reklamou

Možnosti automatizácie komunikácie medzi e-shopom a prepravnou spoločnosťou

Podstatnou náležitosťou pri výbere kuriérskej spoločnosti môžu byť aj technické možnosti dopravcu a automatizácia logistiky a komunikácie. Nakoľko by sa pri vyskladnení a odoslaní zásielky nemal strácať zbytočne čas, pretože to výrazne ovplyvňuje reputáciu obchodu, malo by byť podľa S. Hubu čo najrýchlejšie vybavenie objednávky jedným z hlavných KPI pre fungovanie skladu. Dosiahnuť to možno napríklad prepojením e-shopu s prepravcom.

Takéto prepojenie systémov zjednoduší viaceré kroky pri vybavovaní objednávky – napr. prevádzkovateľ obchodu spolu so zabalením zásielky rovno vytlačí štítok (bez nutnosti manuálneho zásahu) alebo aj viac expedičných štítkov naraz. Výhodou tiež je, že vďaka prepojeniu môže e-shop lepšie sledovať pohyb zásielky. „Predajca vždy vie, kde sa jeho zásielka nachádza. Či je na ceste, v depe, alebo pripravená na pobočke. V momente, keď sa zákazník opýta na stav, je predajca schopný okamžite a s presnosťou zareagovať,“ vysvetľuje S. Huba. Akonáhle je zásielka doručená, predajca to opäť vidí vo svojej administrácii a môže na to naviazať ďalšie kroky – odoslanie hodnotenia či iný e-mail zákazníkovi. „Predajca je schopný v priebehu doručovania podávať presné informácie zákazníkovi a automatizovane mu ich zasielať. To sa potom môže podpísať na hodnotení na rôznych platformách, čo vedie k ďalšiemu zvýšeniu predajov,“ dodáva odborník.

Proces prepojenia e-shopu s prepravcami pritom nemusí byť vôbec náročný. „Ak ho nastavujeme „od nuly“, ide doslova o pár klikov a celé napojenie sa dá urobiť za pár minút. Je to veľmi individuálne, ale u tých najlepších ho je možné zvládnuť v rade hodín či dňa,“ opisuje na základe svojich skúseností riaditeľ firmy Shoptet.

Avšak nielen prepojenie s prepravcami sa môže odraziť na rýchlejšom vybavení objednávky či efektívnejšom fungovaní firmy. Automatizovať možno ďalšie činnosti, ako skladové hospodárstvo či fakturáciu. Aby to bolo možné, je dôležité mať kvalitný ERP systém. Napríklad ONIX od firmy KROS zjednoduší vybavovanie prijatých objednávok, automaticky ich prenesie do systému bez nutnosti prepisovať manuálne dáta, no tiež napríklad aktualizuje predajnú cenu a zostatky na sklade.

Prepravná zmluva a jej špecifiká – čo si všímať pri jej podpisovaní?

Ak už si podnikateľ vyberie, služby ktorého prepravcu chce využívať, nasleduje uzatvorenie prepravnej zmluvy. Čo sa týka legislatívnej úpravy, advokát Tomáš Vavro uvádza, že zákon (konkrétne ustanovenie § 601 – 629 obchodného zákonníka) upravuje len nevyhnutný základ prepravných zmlúv. Dôležité pritom je, či prepravca iba obstaráva prepravu (vtedy špedičná spoločnosť využíva zasielateľskú zmluvu), alebo ju aj sám vykonáva (zmluva o preprave veci). „Obsah týchto zmlúv je závislý najmä na dohode zmluvných strán,“ uvádza odborník.

V prvom prípade zákon stanovuje základnú povinnosť špedičnej spoločnosti obstarať prepravu a v druhom prípade povinnosť prepravcovi obstarať prepravu a doručiť prepravovanú vec na stanovené miesto. T. Vavro opisuje, že kuriér má povinnosť vykonať prepravu do miesta určenia s odbornou starostlivosťou v dohodnutej lehote, tiež má povinnosť oznámiť ukončenie prepravy (doručenie) alebo prevádzkovateľa e-shopu odškodniť pri strate alebo poškodení zásielky. T. Vavro uvádza, že prepravca zodpovedá za takú škodu, ktorá na zásielke vznikla po tom, ako prevzal tovar až do doby jeho doručenia príjemcovi. O odlišnú situáciu ide iba vtedy, keď prepravca preukáže, že vzniku škody nemohol zabrániť – napríklad pri dopravnej nehode kamióna zavinenej iným účastníkom cestnej premávky. „Pri poškodení alebo znehodnotení zásielky je prepravca povinný nahradiť rozdiel medzi cenou, ktorú mala zásielka v čase jej prevzatia, a cenou, ktorú by v tomto čase mala poškodená alebo znehodnotená zásielka. Konkrétna zmluva o preprave môže, a pravdepodobne aj bude, upravovať súvisiace poistenie a/alebo limitáciu zodpovednosti prepravcu,“ vysvetľuje odborník.

Odosielateľ (prevádzkovateľ e-shopu) zasa prepravcovi musí za túto službu zaplatiť, no tiež má povinnosť odovzdať mu daný tovar, oboznámiť ho s obsahom zásielky a informovať o mieste doručenia.

Prevádzkovateľ e-shopu však má veľa iných povinností (aj voči vlastnému zákazníkovi), ktoré pre neho vyplývajú z potvrdenej objednávky v online obchode, teda z kúpnej zmluvy. „Medzi tie patrí najmä povinnosť dodať zákazníkovi objednaný tovar v dobe stanovenej podmienkami prevádzkovateľa,“ uvádza T. Vavro. Ďalšie povinnosti pre podnikateľa vyplývajú z obchodných podmienok, a to rovnako ako vo vzťahu k zákazníkovi, aj vo vzťahu ku kuriérovi. Napríklad povinnosť poistiť zásielku, povinnosť prebrať a doručovať zásielku iba v konkrétnom čase, uskladniť neprevzatý tovar a pod. „Zmluvné práva a povinnosti sa môžu značne líšiť v závislosti od konkrétnej prepravnej spoločnosti.“

Keď už dôjde k samotnému uzatváraniu prepravnej zmluvy, podľa advokáta sú z pohľadu prevádzkovateľa e-shopu dôležité:

  • prepravné termíny definované zmluvou a podmienkami prepravcu,
  • úprava poistenia a limitácie zodpovednosti prepravcu za škodu,
  • úprava opakovaného doručenia zásielky a jej uskladnenia či vrátenia pri neúspešnom doručení,
  • otázka inkasovania dobierky,
  • otázka colného zastúpenia pri preprave zásielok do tretích krajín.

T. Vavro tiež prevádzkovateľom online obchodov odporúča dávať si pozor na zmluvné pokuty, skladné, požiadavky na zabalenie zásielky a pod.

Tento článok bol pripravený v spolupráci so spoločnosťou KROS a.s.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Sklad v e-shope: čo musí spĺňať podľa zákona?

Je rozdiel, či ide o predaj a skladovanie potravinového alebo nepotravinového tovaru. Aké legislatívne náležitosti treba pri skladovaní spĺňať a je rozdiel, či ide o kamennú prevádzku, alebo e-shop?

Ako posunúť svoje podnikanie? Založením e-shopu

Založenie vlastného e-shopu nemusí byť ani drahé, ani náročné. Ako si vytvoriť online obchod na pár klikov a čo nepodceniť?

Rozbeh e-shopu: 10 krokov, ktoré treba urobiť

Rozbehnúť úspešne online obchod nie je len tak. Ako ho založiť, na čo dať pozor pri tvorbe domény či mailovej adresy a ako si získať prvých zákazníkov?

B2B predaj ako príležitosť rásť: na čo dať pozor?

Pôsobenie na B2B trhu má výrobcovi pomôcť a nie uškodiť. Preto ak firma tento krok plánuje, mala by poznať možné riziká. Na čo sa treba pripraviť?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky