Martina Dudová: Najlepšou reklamou firmy je pozitívna skúsenosť zákazníka

Je zakladateľkou kozmetickej značky Navia a vďaka aromaterapii sa naučila spoznávať účinky esenciálnych olejov. Je trpezlivá a do práce odbieha aj o druhej v noci, aby pre svojich zákazníkov namiešala tie najkvalitnejšie produkty z čistej prírody.

Výroba kvalitnej prírodnej kozmetiky si vyžaduje zložitú prípravu a poriadnu dávku trpezlivosti. „Vybavenie všetkých potrebných záležitostí môže trvať aj trištvrte roka.“ Spomína na svoje začiatky sympatická Humenčanka, ktorá podniká popri doktorandskom štúdiu chémie. Podnikateľské ambície mala už dávnejšie, no rozhodujúcim impulzom bolo až tehotenstvo. „Rozhodla som sa prerušiť štúdium a venovať sa biznisu. Manžel navrhol, že na rodičovskú dovolenku nastúpi namiesto mňa a ja som súhlasila.“

Ženy podnikateľky to majú v živote veľmi ťažké, keď chcú byť zároveň aj mamami. Vy ste sa okrem toho vrátili do školy a pokračujete v doktorandskom štúdiu. Neodvážim sa posúdiť, ktoré z trojice „povolaní“ podnikateľka, matka a študentka je najťažšie, ale viem, že najskôr ste sa rozhodli študovať. Aké ste mali plány?

Podnikanie nebolo mojim snom, no musím priznať, že trochu ma inšpiroval môj otec. Dlhé roky podnikal a ja som poznala všetky výhody aj nevýhody. Počas denného štúdia na vysokej škole by som na podnikanie nemala čas a keď som prešla na doktorandské štúdium, začala som sa zaujímať o prírodnú kozmetiku a zdravý životný štýl. Vďaka štúdiu som mala prístup k vedeckým článkom a zistila som, že človek si dokáže veľa vecí vyrobiť aj sám. Po večeroch som začala vyrábať jednoduchú kozmetiku pre seba a svoju rodinu. Neskôr som sa tomu začala venovať profesionálne, zriadila som malú výrobňu a ponúkla svoje produkty aj ostatným. O moje produkty bol čoraz väčší záujem, tak manžel navrhol, že mi bude pomáhať, kým dokončím školu a dal výpoveď v práci. V tom čase som však otehotnela a štúdium som prerušila. Začali sme sa Navii venovať na 100%, a keď sa nám narodila dcérka, manžel nastúpil na rodičovskú dovolenku.

Stretli ste sa počas života s niečím, čo vás inšpirovalo k tomu, že ste sa začali zaujímať o prírodnú kozmetiku?

Počas štúdia chémie som prichádzala do kontaktu s rôznymi škodlivými látkami, ktoré sa cez pokožku dostávajú do nášho tela. Chémia je všade okolo nás, nachádza sa v potravinách, vo vode ale aj vo vzduchu a ovplyvňuje všetky procesy v tele. Pre organizmus je preto ideálne prijímať čo najprirodzenejšie zložky, a to sa netýka len jedla, ale aj kozmetiky. Prenikanie škodlivín do ľudského tela je obmedzené výskytom prirodzeného ochranného filmu na pokožke. Ten sa však narúša pravidelným používaním nesprávnych kozmetických prípravkov.

Ako zistím, ktoré zložky sú pre moje telo prirodzené a teda neškodné?

Najvhodnejšie sú prírodné zložky, preto je dôležité čítať zloženie produktov. Pojem prírodná kozmetika totiž nie je legislatívne definovaný, a zatiaľ čo my si predstavujeme výrobok plný prírody, v skutočnosti môže obsahovať len minimálne množstvá takýchto zložiek. Niektoré skupiny expertov, napríklad v Nemecku, delia prírodnú kozmetiku do viacerých kategórií: Pure nature (vyrobená výhradne z prírodných surovín), prírodná kozmetika (prírodný základ + povolené konzervanty) a kozmetika s obsahom prírodných látok (sú len ako doplnok).

Čím sa riadite pri výrobe vašej kozmetiky?

Riadim sa heslom, že všetkého veľa, škodí. Preto má naša kozmetika jednoduchšie a prirodzenejšie zloženie pre našu pokožku. Správna kozmetika podporuje prirodzené funkcie ako je napríklad samočistenie pokožky. Ľudská koža má totiž samočistiace schopnosti, no ľudiaich často negatívne ovplyvňujú používaním nesprávnych kozmetických produktov. Pri výrobe produktov dbám na uvádzanie slovenských ekvivalentov jednotlivých surovín, aby ľudia vedeli, čo si kupujú.

Oproti iným výrobcom kozmetiky máte výhodu. Rozumiete fungovaniu chemických produktova viete aké zložky použiť, aby mali pre človeka pozitívne účinky. Existujú zásady, ktoré musíte dodržiavať?

Na to, aby výrobca mohol svoje produkty predávať musí mať okrem iného, ako je živnosť, vzdelanie a pod., aj zriadené výrobné priestory. Moja výrobňa sa je schválená regionálnym úradom verejného zdravotníctva a zatiaľ sa nachádza v priestoroch nášho domu. V priebehu nasledujúcich týždňov však prevádzku sťahujeme do oveľa väčších priestorov.

Okrem miesta pracoviska sa posudzujú aj samotné produkty, ktorých vzorky posielame do špeciálnych laboratórií. Na základe testov dostane výrobca hodnotenie bezpečnosti a až po ňom, môže svoj produkt ponúknuť na trh. Proces schvaľovania môže trvať aj trištvrte roka. Ja mám v zálohe ešte niekoľko produktov, ktoré vznikli pred dvomi rokmi a stále nie sú na trhu. Vždy sa nájde niečo, čo treba doladiť, aby sa k zákazníkovi dostali len tie najkvalitnejšie produkty.

Pri kúpe kozmetických produktov si ľudia všímajú cenu ale aj farbu a peknú vôňu. Vaše produkty sú neparfumované, znamená to, že nevoňajú?

Produkty získavajú vôňu z esenciálnych olejov, ktoré majú zároveň terapeutické účinky na našu pokožku. Venujem sa aromaterapii a jednotlivé oleje kombinujem podľa toho, aby sa vhodne dopĺňali. Do denných krémov pridávam šípkový olej, ktorý zároveň produkt krásne sfarbuje a nezanecháva na pleti farebný film. Na výrobu šampónov používam rastlinné extrakty ako chlorelu alebo nimbový prášok, prípadne kurkumu, ktorá mu dodáva žltú farbu.

Aká je trvanlivosť vašej kozmetiky a ktoré zložky nahrádzajú funkciu konzervačných látok?

Aj prírodná kozmetika obsahuje určite percento konzervačných látok, ktoré sú však oveľa slabšie ako v bežných prípravkoch. Naše výrobky obvykle neobsahujú vodu a sú založené na báze masiel a rastlinných olejov. Vydržia približne deväť mesiacov, no keďže sú koncentrované stačí použiť len malé množstvá. Pri výrobe dbám na kvalitu a držím sa zásady, čím čerstvejšie tým lepšie. Kedysi som si kupovala produkty, ktoré mali záruku tri roky, ale už by som to neurobila.

Podnikáte necelé tri roky a už ste boli ocenená ako najúspešnejšia živnostníčka roka 2017. Bolo v podnikaní niečo, čo vás prekvapilo alebo s čím ste nepočítali?

Určite som nepočítala s tým, že výroba kozmetiky môže prerásť to veľkého biznisu. Sme nútení zmeniť výrobné a skladovacie priestory, lebo do rodinného domu sa už nepomestíme. Na samotnú výrobu nepotrebujem žiadne veľké a komplikované stroje, výroba prebieha ručne.

Podľa čoho spoznajú ľudia kozmetiku značky Navia?

Obaly našich produktov obsahujú ručne maľované bylinky. Identitunašej značkynavrhla česká grafička, ktorá sa v spolupráci s mojim manželom venuje dizajnu našej firmy. Na obale každého produktu je nakreslená tá bylinka, ktorá je použitá aj vo vnútri. Obaly sú podľa možností ekologické, prevažne zo skla, a aby sa pri preprave nepoškodili, balíme ich do papierových krabičiek.

Môžu si zákazníci zakúpiť vašu kozmetiku aj v kamenných predajniach alebo predávate len prostredníctvom e-shopu?

Okrem e-shopu, pri ktorom prebieha distribúcia produktov priamo zo skladu, spolupracujeme aj s kamennými predajňami a online shopmi. Zákazníci si môžu naše produkty kúpiť priamo v obchode s prírodnou kozmetikou alebo zdravou stravou. Prostredníctvom e-shopu predávame naše produkty aj do zahraničia, no pokiaľ ide o kamenné prevádzky zameriavame sa hlavne na Slovensko a Českú republiku. Domáci trh je ešte stále dostatočne široký na to, aby sme mali ,,príliš veľké oči“. Naším cieľom je sústrediť sa hlavne na Slovensko, kde pre nás vidíme stále veľký potenciál.

Článok pokračuje pod reklamou

Výrobcov prírodnej kozmetiky stále pribúda. Vnímate ich ako konkurenciu?

Výrobcov prírodnej kozmetiky beriem ako svojich kolegov. Teší ma, že vznikajú stále noví lokálni výrobcovia, pretože ma inšpirujú k ďalším krokom vpred. Výrobky zásadne nekopírujem, pretože pokiaľ sa človek snaží na niekoho podobať, nikdy ho nedobehne. Navyše, kozmetika ponúka toľko možností, že si môže každý výrobca vymyslieť recept podľa seba.

Ako bojujete proti silnej konkurencii veľkých kozmetických značiek? Existuje niečo, čo zákazníka presvedčí, aby si kúpil neznámy produkt od vás a nesiahol po overenej značke z reklamy?

Bojovať je veľmi náročné, pretože u ľudí ešte stále zohráva veľkú úlohu cena. Problém je hlavne u nás na východnom Slovensku, kde ľudia dostávajú nízke platy a drahšiu kozmetiku si nemôžu dovoliť. Objednávky z e-shopu prichádzajú prevažne zo západného Slovenska, kde sú ľudia už naučení žiť zdravšie a doprajú si kvalitnejšie produkty. Pri tvorbe cien sme sa snažili byť finančne dostupnou alternatívou, aby si našu kozmetiku mohol zakúpiť ktokoľvek z môjho okolia. Pre svojich zákazníkov sa snažím byť nielen výrobcom, ale aj poradcom. Chcem ich vzdelávať v oblasti starostlivosti o svoje telo a záleží mi na tom, aby mali moje produkty pre nich opodstatnenie. Vždy je lepšie, ak zákazník vie, od koho produkt kupuje a s kým sa môže poradiť?

Je pre podnikateľa dôležité, aby si vytvoril osobný prístup k zákazníkom?

Zákazník pre mňa nie je len na jeden krát. Je hlavnou súčasťou biznisu a jeho názor netreba podceňovať. Je nositeľom peňazí a odrazom toho, či sa podnikateľovi vo firme darí. Naša firma nevyužíva platenú reklamu a náš marketing je založený hlavne na komunikácii a pozitívnom prístupe k zákazníkom. Myslím si, že podnikať sa dá aj bez väčších investícií do reklamy, no je to beh na dlhú trať.

Vo svojej práci dbáte na precíznosť a svojim zákazníkom ponúkate len to najlepšie. Existujú zásady, ktoré dodržiavate, aby vaše podnikanie správne fungovalo?

Dôležitá je určite odvaha, človek ju potrebuje, aby mohol prekonať prekážky, ktoré prídu. A ony prídu, lebo ich je veľa a rútia sa z každej strany. Treba mať dôveru v sebe samého, pretože ak chce človek niečo dokázať, musí veriť hlavne sebe. V neposlednom rade je dôležitá podpora zo strany rodiny. Vďaka môjmu manželovi a rodičom môžem robiť prácu, ktorá ma baví a dáva mi zmysel. A samozrejme, treba mať svoju prácu rád, bez toho by podnikanie nefungovalo.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Grantový program She’s Next: financie a poradenstvo pre podnikateľky

Druhý ročník grantového programu Visa She's Next podporí mikro, malé a stredné firmy vlastnené ženami. Ako sa zapojiť a aké sú podmienky?

Generačná výmena môže biznis posunúť vpred: príkladom je prešovská textilná firma

Zakladateľ OZEX Control System zveril firmu deťom, výsledkom je rozšírenie výroby a nová značka oblečenia. Čomu vďačia za hladký priebeh nástupníctva a prečo kladú dôraz na firemnú kultúru?

Za vznikom cukrárne DELIGHTILLI stojí diagnóza zakladateľky i láska k pečeniu

Našla dieru na trhu a založila bezlepkovú cukráreň, hoci polovicu zákazníkov tvoria ľudia bez alergií. Ako sa na úspechu firmy podieľa tím Petry Illeovej a čím v čase zdražovania potešila zákazníkov?

Konkurenčná výhoda firmy Profirol: inovácie a hodnoty v biznise

Vo firme s tieniacou technikou si zakladajú na férovosti a odbornosti. Ako zakladateľ Andrej Lehota firmu vedie, aby hodnotami žila a čím sa líšia od konkurencie?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky