Ginger Mania: Ukázali sme Slovákom chuť zázvorového piva

 Ginger Mania: Ukázali sme Slovákom chuť zázvorového piva
Michal Ondruš

Milovník kníh a hier so slovíčkami. Často lieta v oblakoch. Tam sa totiž rodia tie najlepšie nápady. Snaží sa vidieť veci inak, preto založil PR agentúru First media, v ktorej aktívne pôsobí. Verí, že univerzálny recept na úspech neexistuje, preto hľadá nové možnosti a cesty. Má rád voľnosť, dôslednosť a férovy prístup.

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Zatiaľ čo v Anglicku je ginger beer (zázvorové pivo) úplné bežné, Slováci si na chuť tohto osviežujúceho nápoja musia ešte len zvyknúť. O zmenu sa usiluje partia mladých chalanov z východného Slovenska, ktorí začali vyrábať prvé zázvorové pivo na Slovensku. Nájsť ho môžete pod názvom Ginger Mania.

Ak si myslíte, že zázvorové pivo je len o tom, že do klasického piva sa pridá zázvor, ste na omyle. Na rozdiel od štandardného piva z chmeľu a sladu sa Ginger Mania vyrába z ručne vyberaného čínskeho zázvoru, exotických citrusov, prírodného cukru, pramenitej vody a špeciálnych pivných kvasiniek. Neobsahuje tak žiadne umelé príchute, sladidlá, či dochucovadlá, ktoré môžete nájsť v niektorých ochutených pivách. Počas letných mesiacov sa podáva vychladené, naopak v zime je možné zázvorové pivo podávať aj v teplom variante. Nájsť ho môžete aj vo viacerých miešaných drinkoch.

Hľadal som niečo netradičné

Myšlienka začať variť zázvorové pivo vznikla v hlave barmana Martina Hudáka, ktorý v súčasnosti pôsobí vo vychýrenom bare hotela Savoy v Londýne. „Myšlienka sa zrodila za barom v Dublin Cafe, kde som pôsobil päť rokov. Počas tohto obdobia som veľa cestoval po barmanských súťažiach na celom svete. Hľadal som inšpiráciu na niečo netradičné. Ochutnával som rôzne drinky, nápoje, ktoré všetky boli presladené, umelé, neosobné,“ hovorí Martin Hudák. Zázvorové pivo ľudia na Slovensku nepoznali, a tak presadiť sa s týmto nápojom vnímal ako veľkú výzvu. „Mojím cieľom bolo priniesť niečo netradičné, kvalitné a poctivé,“ konštatuje Martin Hudák.

Začínali doma v kuchyni

Rozhodnutie začať vyrábať zázvorové pivo nebolo jednoduché. Na výrobu piva Martinovi Hudákovi totiž chýbali vhodné priestory, rovnako sa musel vyrovnať s chýbajúcim povedomím Slovákov o tom, o aký nápoj ide. „Prvé várky piva vznikli svojpomocne. Varil som ich v dome svojich rodičov alebo u známych na byte. Nie všetky dopadli najlepšie. Až keď som doladil chuť, dal som známym ochutnať prvé fľaše zázvorového piva,“ konštatuje Martin Hudák. Do zázvorového piva sa na prvé ochutnanie zamiloval aj oni. Martin tak začal premýšľať nad marketingom a vhodnou propagáciou zázvorového piva. Základným cieľom bolo naučiť Slovákov, že existuje alternatíva k tradičným sladeným nápojom.

Chuť rozhodla

Jedna fľaša obsahuje 42 gramov zázvoru.

Prvý úspech na seba nenechal dlho čakať. Prvé podujatie s účasťou zázvorového piva Ginger Mania bol pivný festival v Prešove, kde chalani predali 1 500 fliaš za 3 dni. Začali si ho pýtať známi, ako aj jednotlivé prevádzky. Vtedy si uvedomili, že má význam sa projektu venovať naplno a zriadiť výrobu. Mladí chalani z východného Slovenska sa pri budovaní firmy museli popasovať s mnohými ťažkosťami. Či už sú to vhodné priestory, ale aj nastavenie samotného technologického procesu. Ginger Mania ja totiž prírodný produkt. Jeho výroba si tak vyžaduje špecifické podmienky. Pivo je výnimočné v tom, že ide o ručnú prácu. Od čistenia zázvoru, odšťavovania citrónov až po samotné ručné lepenie etikiet a písanie dátumu. Ginger Mania je svojou chuťou jedinečná, výrazná až pikantná. V jednej fľaši obsahuje až 42 gramov čerstvého zázvoru (dlaň človeka).

Zachytili trend lokálnych výrobcov

Mladí dnes hľadajú prírodné a lokálne produkty.

V roku 2014 sa prvé slovenské zázvorové pivo dostalo do nominácie v kategórií Objav roka v rámci Slovak Bar Awards. Ginger Mania vďačí svojmu úspechu aj za to, že zachytili trend vyhľadávania produktov od lokálnych výrobcov. Predajnosť produktu najlepšie vnímajú na lokálnych trhoch, gastronomických akciách, ktoré sa konajú v mestách po celom Slovensku. Ide zväčša o akcie, kde sa stretnú lokálni výrobcovia a chcú ponúknuť ľuďom svoje produkty domácej výroby. Je to najlepší priestor na spropagovanie produktu a zároveň predaja. So slovenským zázvorovým pivom sa môžete stretnúť aj vo viacerých kaviarňach, puboch a baroch ako s alternatívou voči sladkým sýteným nápojom. Ginger Maniu si tak obľúbili najmä mladí ľudia, ktorí vyhľadávajú lokálne produkty a sú ochotní si za ne priplatiť, ale aj starší, ktorí si zázvorové pivo kupujú kvôli pozitívnym účinkom zázvoru.

Zázvorové pivo Ginger Mania najnovšie môžete vidieť aj v podnikoch a kaviarňach v Česku. Po viac ako dvoch rokoch hľadania sa im totiž podarilo nájsť spoľahlivého partnera na jeho distribúciu. Ich najbližšie ciele sú tak jasné. „Chceme sa naďalej rozrastať, investovať do výroby na jej zefektívnenie a rozširovať sa na ďalšie trhy. Súčasne chceme ponechať poctivosť výroby a lásku, ktorú vkladáme do každej fľašky nášho zázvorového piva,“ uzatvára Martin Hudák.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Michal Ondruš
Michal Ondruš

Milovník kníh a hier so slovíčkami. Často lieta v oblakoch. Tam sa totiž rodia tie najlepšie nápady. Snaží sa vidieť veci inak, preto založil PR agentúru First media, v ktorej aktívne pôsobí. Verí, že univerzálny recept na úspech neexistuje, preto hľadá nové možnosti a cesty. Má rád voľnosť, dôslednosť a férovy prístup.


Generačná výmena môže biznis posunúť vpred: príkladom je prešovská textilná firma

Zakladateľ OZEX Control System zveril firmu deťom, výsledkom je rozšírenie výroby a nová značka oblečenia. Čomu vďačia za hladký priebeh nástupníctva a prečo kladú dôraz na firemnú kultúru?

Za vznikom cukrárne DELIGHTILLI stojí diagnóza zakladateľky i láska k pečeniu

Našla dieru na trhu a založila bezlepkovú cukráreň, hoci polovicu zákazníkov tvoria ľudia bez alergií. Ako sa na úspechu firmy podieľa tím Petry Illeovej a čím v čase zdražovania potešila zákazníkov?

Konkurenčná výhoda firmy Profirol: inovácie a hodnoty v biznise

Vo firme s tieniacou technikou si zakladajú na férovosti a odbornosti. Ako zakladateľ Andrej Lehota firmu vedie, aby hodnotami žila a čím sa líšia od konkurencie?

Cukráreň Floril: súdržnosť rodiny sa odráža v ich fungovaní aj zákuskoch

Z pivnice do vlastných prevádzok, kaviarní či hotelov. Ako funguje 80-členný kolektív, ktorého štvrtinu tvoria príbuzní zakladateľov a čo by im uľahčilo podnikanie?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky