Ako 17-ročný sa stal pilotom. Dnes Adam Kacvinský (Aprop) učí, ako lietať s dronmi

Letectvo nemali v rodine a nepatrilo ani k jeho vášni od detstva. Napriek tomu sa z Adama Kacvinského stal pilot bezmotorového lietadla a dronov, inštruktor lietania a zakladateľ spoločnosti zameranej na letecký výcvik Aprop s.r.o.

Málokto si vie predstaviť, že by sa už v tínedžerskom veku stal pilotom lietadla. Rovnako si to nemyslel ani Adam Kacvinský. Aj keď ho lietadlá istým spôsobom zaujímali, voľný čas venoval najmä športovému koníčku - tenisu. Ten však vo svojich 15 rokoch „zavesil na klinec“, pretože jeho vízie a ciele boli vyššie ako jeho výkon. Rozhodol sa navštevovať Aeroklub Poprad, kde sa začal učiť lietať na bezmotorovom lietadle, známom aj ako vetroň.

Ako 17-ročný nakoniec získal preukaz leteckého personálu alebo jednoducho povedané „piloťák na vetrone“. No tam jeho príbeh nekončí. Postupom času sa začal venovať aj pilotovaniu dronov, na základe čoho si neskôr založil spoločnosť zameranú na letecký výcvik a kompletné poradenstvo v oblasti využívania dronov pri podnikaní a pre výkon leteckých prác.

Pilotom už ako tínedžer

Mohlo by sa zdať, že získať tzv. piloťák na lietadlá, aj keď len bezmotorové, je pre 17-ročného tínedžera náročné. Podľa Adama to ale môže zvládnuť každý. Takéto školenie môže absolvovať ktokoľvek po dosiahnutí 14 rokov. Potrebný je súhlas od rodičov a potvrdenie o zdravotnej spôsobilosti na takúto činnosť.

V závislosti od veľkosti riadeného lietadla, ale aj podľa účelu licencie na lietanie, sa potvrdenie rozdeľuje do dvoch kategórií. Preukaz 1. kategórie musia mať obchodní a dopravní piloti letúnov a vrtuľníkov, ale aj piloti viacčlennej posádky v prípade letúnov. Pre súkromných pilotov vrtuľníkov, letúnov a pilotov vetroňov stačí preukaz o zdravotnej spôsobilosti 2. kategórie.

Kurz trvá zvyčajne dva roky, no niektorí piloti ho dokážu absolvovať za rok, niektorým zasa trvá aj päť rokov. Skladá sa z teoretickej a praktickej časti. Počas teoretickej prípravy sa žiaci učia základy meteorológie, aerodynamiky, či princípov letov. V praktickej časti sú zasa zasvätení do pozemnej prípravy lietadla, ale aj do ovládania zariadenia vo vzduchu. Dokonca majú budúci piloti možnosť naučiť sa pár akrobatických prvkov.

Adamovi sa školenie podarilo úspešne absolvovať za obvyklé dva roky a hoci na kurz chodil spolu s ďalšími ôsmimi spolužiakmi, úspešne ho dokončili len traja. Tým však jeho letecká cesta neskončila. Keďže aeroklub preukaz leteckého personálu nevydáva, potrebné je absolvovať skúšky na Dopravnom úrade. Na tie sa Adam odhodlal, keď mal nalietaných 30 hodín na kurze.

Skúška Dopravného úradu pozostávala z teoretickej a praktickej časti. Na praktickú skúšku spomína takto:  „Pozostáva zo štyroch letov, pričom dva sú normálne a dva sa týkajú mimoriadnych situácií na palube, ktoré musí človek pohotovo vyriešiť.“ Keď skúškami úspešne prešiel, približne o dva mesiace mu prišlo dané osvedčenie.

Adam Kacvinský pilotuje lietadlo. Zdroj: Grozsi
Adam Kacvinský pilotuje lietadlo. Zdroj: Grozsi

Letectvo si vyžiadalo väčšinu jeho času

Celý proces Adam nepovažuje za náročný. Skôr je letectvu potrebné obetovať veľmi veľa času a venovať sa mu na 100 %. Každý víkend totiž trávil na letisku.

Získanie „piloťáku“ nebolo Adamovým jediným cieľom. Vedomosti z oblasti lietania si nechcel nechať len pre seba, a tak si v roku 2015 absolvoval nadstavbový kurz v Čechách. Vďaka nemu má oprávnenie školiť budúcich pilotov bezmotorových lietadiel. Školenia robí na dobrovoľníckej báze. Nejaká výhoda za to ale je - z aeroklubu si môže čokoľvek požičať, aj vetrone.

Že sa lietaniu oddal naplno, dokazuje aj jeho účasť na rôznych súťažiach.  V lete 2019 sa spolu s ďalšími piatimi pilotmi ako slovenská reprezentácia zúčastnili majstrovstiev sveta juniorov v bezmotorovom lietaní v maďarskom Szegede. Spolu tvorili tím s názvom Slovenský národný aeroklub a celkovo obsadili 12. miesto.

Od pilotovania lietadiel k bezpilotným lietadlám

Do lietadiel si Adam zvykol brávať kameru, ktorou snímal pohľad z vtáčej perspektívy. Chcel sa o dychberúce pohľady podeliť aj s ostatnými ľuďmi. To ho napokon priviedlo k bezpilotným lietadlám, známym ako drony.

Najskôr sa riadeniu dronov venoval len ako koníčku, nerozmýšľal nad komerčným využitím týchto zariadení. Zlom nastal až vtedy, keď ho požiadal o radu jeho kamarát. Ten si potreboval vybaviť povolenie na komerčné lietanie s dronmi.

Kamarátovi sa snažil vysvetliť aspoň základné pojmy z oblasti letectva a systém riadenia vzdušného priestoru. Tu vznikla myšlienka, že nemusí školiť len budúcich pilotov vetroňov, no pomáhať môže aj používateľom dronov. V roku 2017 sa začal o tento segment zaujímať intenzívnejšie. Absolvoval niekoľko školení, aby pravidlám lietania s dronmi ešte lepšie rozumel. V auguste 2018 založil spoločnosť Aprop. Jej cieľom je pripraviť uchádzačov na skúšky Dopravného úradu. 

Dron. Zdroj: Archív Aprop
Dron. Zdroj: Archív Aprop

Na začiatky firmy spomína Adam takto: „Nemal som ružové okuliare, bolo mi jasné, že proces založenia firmy bude náročný. Navyše, keď som zvážil časové hľadisko, radšej som sa obrátil na profesionálnu osobu.“

Podľa slov zakladateľa to nebolo ani finančne náročné. Základné imanie tvorili jeho úspory, no pomohla mu tiež rodina. Samotné náklady na založenie s.r.o. sa pohybovali okolo pár stoviek eur. Opäť však išlo skôr o časový náklad.

Približne dva týždne zakladateľ pracoval na skriptách na základe rešeršu z literatúry odprúčanej Dopravným úradom. Tvoreniu podkladov venoval 5-6 hodín denne, čo ho trochu začalo odrádzať. Po prvých úspešných školeniach sa však dostavil dobrý pocit a aj peniaze, ktoré mu umožnili vytvoriť firemný web. Obsah a štruktúru vymýšľal sám, no naprogramovanie webu zveril do rúk profesionálom. Stránku spoločnosti sa snaží neustále zlepšovať a prostredníctvom blogových článkov šíriť medzi záujemcov najnovšie informácie nielen z oblasti legislatívy týkajúcej sa dronov.

„Pravidlá v rámci letectva sú pomerne náročné, najmä ak sa na ne pozrie nezainteresovaný človek. No zrazu do tohto medzinárodne uznávaného procesu prišli drony, čiže úplne laický segment. Pre začiatočníka nie sú letecké pravidlá vôbec jednoduché a zrozumiteľné, preto sa dronistom snažíme pomôcť prostredníctvom blogu a školení,“ hovorí zakladateľ spoločnosti.

Prečítajte si tiež

Niektoré z povinností boli dokonca nominované v ankete Byrokratický nezmysel roka 2016, no Adam nevidí problém ani tak v nezmyselnosti, ako skôr v pomerne ťažkej pochopiteľnosti. „Najväčší problém - povinnosť nechať schváliť videá a fotografie z dronu Ministerstvom obrany pred ich zverejnením našťastie odpadla v marci 2019. Ministerstvo obrany nám ako prvému subjektu potvrdilo zrušenie tejto povinnosti. Z môjho pohľadu je to na dobrej ceste, treba iba vydržať,“ dodáva Adam.

V Aprop poskytujú inštruktáž nielen pre firmy

Činnosť spoločnosti odráža aj jej názov. Zakladateľ ho odvodil z anglického prekladu slova vrtuľa - propeller. Tú umiestnili aj do loga firmy. Spoločnosť Aprop poskytuje školenia najmä pre firmy, ktoré chcú bezpilotné lietadlá využívať na podnikateľské účely, no požiadať o kurz môžu aj jednotlivci, ktorí plánujú využívať drony ako hobby.

„Aktuálne tvoria asi 90 % záujemcov o naše služby ľudia z komerčného segmentu a zvyšných 10 % sú záujemcovia z hobby skupiny,“ uvádza Adam. Zároveň dodáva, že nakoľko hobby segment nepotrebuje na lietanie s dronom žiadne povolenie od Dopravného úradu, záujemcovia z tejto oblasti sa chcú kurzov zúčastniť najmä preto, aby neporušili žiadne predpisy.

V priebehu dvoch dní sa im snažia vysvetliť nielen pravidlá, ale aj poskytnúť praktické rady, napr. prácu s batériami, ako ich správne nabíjať a vybíjať, ako drony vlastne fungujú. „Praktické veci im chceme vysvetliť, aby nemuseli získavať skúsenosti rok, ale aby sa do toho dostali za dva dni. A tiež aby nemuseli rozbiť tri drony, kým sa ho naučia ovládať,“ dodáva Adam.

Pri komerčnom využití už ide o komplexnejšie služby. Nakoľko je v tejto oblasti nevyhnutné absolvovať skúšky Dopravného úradu, skladajú sa kurzy z dvoch častí. Prvé je teoretické školenie, počas ktorého si s klientmi prejdú legislatívu, princípy riadenia vzdušného priestoru, princípy letu, meteorológiu,  kde zistiť informácie o aktuálnej sile vetra a na čo si dávať pri ovládaní dronov pozor.

Prednášky sa snažia robiť zaujímavou formou: „Kombinujeme teóriu s videami či webmi. Dáme im linky alebo QR kódy s odkazom na literatúru, kde si vedia prečítať niektoré informácie.“

Druhá časť kurzu je už praktická, prebieha na poli alebo menšom letisku. Praktický kurz trvá približne štyri až šesť hodín, počas ktorých si spoločne prechádzajú manuál dronu, predletovú prípravu, skontrolujú meteorologickú situáciu. Súčasťou tohto cvičenia je aj telefonát správcovi letiska, v prípade, že sa školenie odohráva na takejto ploche.

„Ľudia sa často so správcami letísk boja komunikovať,“ vysvetľuje Adam. Povedia si tiež, ako postupovať v prípade veľkých letísk, napr. v Bratislave či Piešťanoch. Až potom vzlietnu s dronom a ukážu si základné funkcie. Vyskúšajú si rôzne situácie, ktoré môžu nastať a vysvetlia si, ako na ne reagovať.

Počas celého kurzu sa držia zostavenej osnovy. Pri jej tvorbe Adam vychádzal aj  zo svojich skúseností z lietania na vetroňoch. Všetko je len o jeho príprave a vedomostiach. „V rámci dronov neexistuje preukaz na výkon inštruktora dronov,“ dodáva zakladateľ spoločnosti.

Súťaž v Maďarsku. Zdroj: osobný archív Adama Kacvinského
Súťaž v Maďarsku. Zdroj: osobný archív Adama Kacvinského
Článok pokračuje pod reklamou

Komerčným užívateľom dronov pomôžu so všetkým

Kurzy neprebiehajú len na jednom mieste. „Ak nám firma zavolá, že má pár pilotov a potrebuje ich pripraviť na skúšky, vieme sa dohodnúť na konkrétnom termíne a prídeme za nimi,“ vysvetľuje Adam.

Ak majú záujem jednotlivci, robia sa skupinové školenia, ktoré prebiehajú 1-2 x do mesiaca v rámci teoretickej prípravy. Praktická časť prebieha potom individuálne, podľa dohody. Skupinové kurzy sa uskutočňujú v Bratislave, Žiline, Banskej Bystrici, Košiciach, Prešove a v Brne. Inštruktori sú ale ochotní prísť aj do iných miest, pokiaľ sa spojí viac záujemcov.

Školenia trvajú dva dni, zvyčajne v pondelok, utorok alebo v piatok, sobotu. „Deň školenia závisí aj od prednášajúceho a jeho času. Je náročné zohnať ľudí, čo sa do toho vyznajú a takých, za ktorých dám ruku do ohňa,“ dodáva Adam.

V súčasnosti Aprop tvorí päť členný tím. Okrem zakladateľa Adama Kacvinského poskytujú školenia dvaja inštruktori teórie a praktického lietania s dronmi a jeden školiteľ špecializovaných činností. Do ich tímu patrí ešte administratívna pracovníčka.

Prečítajte si tiež

Kurzy však nie sú všetko, čo spoločnosť Aprop ponúka. V prípade komerčného segmentu vybavia poistenie dronu, či vypracujú prevádzkovú príručku. Novinkou, ktorú zavádzajú, sú špecializované školenia. Drony majú bohaté možnosti využitia, čomu chcú prispôsobiť aj kurzy. Ide napríklad o fotogrametrický kurz pre ľudí, ktorí chcú s dronom mapovať, robiť 3D modely budov, alebo ich pomocou týchto zariadení merať.

Taktiež plánujú rozbehnúť foto-video kurzy, na ktoré momentálne hľadajú inštruktorov. „Cieľom firmy je zabezpečiť dostatok profesionálov pre dané špecializované školenia. Nevidíme zmysel v tom, aby všetko robil len jeden človek. Ak chceme byť najlepší, musíme mať v tíme špecialistov, ktorí sa budú orientovať na úzku časť tém a robiť ich naozaj dobre.“

Špecializácia a vášeň je ich konkurenčnou výhodou

Adam Kacvinský. Zdroj osobný archív Adama Kacvinského
Adam Kacvinský. Zdroj osobný archív Adama Kacvinského

Na slovenskom trhu podobných spoločností ako je tá Adamova nie je veľa. Pri niektorých ide len o preložené české weby, pričom ale nesedia legislatívne pravidlá s tými našimi. Potom existujú firmy, ktoré školenia robia, no oproti nim vidí Adam svoju konkurenčnú výhodu jednoznačne v špecializácii. Navyše sa tejto téme venujú naplno a na tom, aby ich klienti skúšky na Dopravnom úrade úspešne zložili, im veľmi záleží.

Dôkazom je aj úprava skrípt podľa spätnej väzby klientov. „Osobne som vytvoril 500 otázok, ktoré sú v jednej aplikácii a my k nej dáme účastníkom nášho školenia prístup.“ Vďaka nej si môžu všetky okruhy prejsť viackrát. Podľa Adama stačí, ak si účastník aplikáciu prekliká a zodpovedá aspoň dva razy a testy na Dopravnom úrade pravdepodobne zvládne.

Adam sa pri podnikaní riadi heslom: „Robiť to dobre a na 100 %. Ak svoj biznis či záľubu človek robí najlepšie ako vie, výsledok sa dostaví. Možno nie hneď, ale raz určite“.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Podnikanie vo dvojici: keď sa zo životných partnerov stanú partneri aj v biznise

Inšpiratívne príklady z praxe, kedy rozhodnutie podnikať s partnerom/partnerkou či manželom/manželkou bolo tým správnym.

Generačná výmena môže biznis posunúť vpred: príkladom je prešovská textilná firma

Zakladateľ OZEX Control System zveril firmu deťom, výsledkom je rozšírenie výroby a nová značka oblečenia. Čomu vďačia za hladký priebeh nástupníctva a prečo kladú dôraz na firemnú kultúru?

Unloc rieši problém s kľúčmi a zlepšuje mobilitu aj logistiku v Nórsku

Mnohým ľuďom sa už stalo, že si zabudli kľúče a museli čakať, kým sa domov niekto vráti. Nórska spoločnosť Unloc našla riešenie pre situácie, kedy by bola vítaná možnosť zdieľať kľúč s inými ľuďmi.

Parížsky startup Heuritech dokáže vďaka umelej inteligencii predpovedať módne trendy

Inovatívny nápad, inšpirovaný svetoznámym módnym návrhárom Louisom Vuittonom - čo sa bude nosiť o pár mesiacov, vie umelá inteligencia už dnes.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky