Pokuty pre e-shopy od Úradu na ochranu osobných údajov

Za čo môžete pri prevádzke e-shopu dostať pokutu od Úradu na ochranu osobných údajov.

Čo kontroluje v e-shopoch Úrad pre ochranu osobných údajov?

Správnym orgánom vykonávajúcim dohľad pri ochrane osobných údajov je Úrad na ochranu osobných údajov so sídlom v Bratislave. Jeho úlohou je vedľa dozoru nad plnením povinností aj konzultačná činnosť a poskytovanie odporúčaní na zabezpečenie informačných systémov.

V rámci dozoru Úrad kontroluje hlavne plnenie si oznamovacej povinnosti prevádzkovateľmi e-shopov, teda či podnikatelia prevádzkujúci e-shop v prípade odosielanie marketingových správ splnili svoju povinnosť a odoslali formulár o Informačnom systéme Marketing. V prípade, že podnikateľ spracúva informácie len s účelom predaja tovaru, toto oznámenie odosielať nemusí.

Úrad ďalej kontroluje stav ochrany osobných údajov a spôsob spracovania osobných údajov v informačnom systéme. Kontrola môže prebiehať z iniciatívy Úradu, ale rovnako sa môže uskutočniť aj na základe podnetu alebo sťažnosti zákazníka pre porušenie zákona.

O tom, ako sa dotýka nariadenie o ochrane osobných údajov pre e-shopy, rozpráva právna expertka na GDPR Lucia Semančínová v článku GDPR a e-shop – ako má e-shop spracúvať osobné údaje?

Ako v e-shopoch prebieha kontrola Úradu na ochranu osobných údajov?

Zamestnanci Úradu vykonávajú kontroly na základe pravidelného ročného plánu, prípadne vykonávajú mimoriadne kontroly na základe podozrenia z porušenia povinností stanovených zákonom na ochranu osobných údajov. V prípade kontroly vás musí kontrolný orgán vopred písomne informovať o kontrole. Musíte vás teda informovať o predmete a účele kontroly, a to najneskôr tesne pred začatím kontroly. O kontrole potom spíše protokol alebo záznam o kontrole, s ktorým vás musí oboznámiť a ktorého prevzatie musíte potvrdiť. Ako kontrolovaná osoba máte právo sa k zisteniam v protokole vyjadriť, prípadne Úradu adresovať svoje námietky voči kontrolným zisteniam.

Článok pokračuje pod reklamou

Aké sú následky nedostatkov zistených v e-shopoch pri kontrole Úradu na ochranu osobných údajov?

V prípade, že Úrad zistí, že došlo zo strany prevádzkovateľa e-shopu k nesplneniu povinnosti stanovenej zákonom, uloží prevádzkovateľovi, aby v určenej lehote vykonal opatrenia na odstránenie zistených nedostatkov a príčin ich vzniku.

Okrem opatrenia na odstránenie nedostatkov môže Úrad na ochranu osobných údajov ďalej:

  • zakázať spracovanie tých osobných údajov, ktorých spracovanie je v rozpore so zákonom,
  • zakázať spôsob spracovania osobných údajov, ktorý je v rozpore so zákonom,
  • nariadiť odstránenie alebo likvidáciu osobných údajov, ktoré boli neoprávnene spracúvané,
  • uloží povinnosť zabezpečiť vypracovanie alebo doplnenie dokumentácie požadovanej zákonom.

O splnení povinností uložených Úradom na ochranu osobných údajov musíte Úrad informovať v určenej lehote.

Aké ďalšie sankcie môže e-shopom uložiť Úrad na ochranu osobných údajov?

V prípade, že nezabezpečíte správnosť a aktuálnosť osobných údajov vedených v informačnom systéme alebo porušíte povinnosť hodnoverne preukázať vyhotovenie záznamu poučenia oprávnených osôb, hrozí vám pokuta od 300 až do 3 000 eur.

Prečítajte si tiež

Pokiaľ však Úrad zistí, že ste nesplnili alebo porušili niektorú zo základných povinností, teda že ste spracovali osobné údaje pre iné než na stanovený účel alebo že spracúvate osobné údaje bez súhlasu zákazníka v prípade, že zákon vyžaduje výslovný súhlas so spracovaním, Úrad vám môže vyrubiť pokutu od 1 000 až do 50 000 eur.

Ako sa pri spracovaní osobných údajov môže brániť zákazník?

E-shopy by nemali zabúdať, že v prípade spracovania osobných údajov môže sa zákazník môže nielen obrátiť na Úrad do sťažnosťou pre porušenie zákona, ale môže sa domáhať ochrany svojej osobnosti žalobou v občianskoprávnom konaní.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Vrátenie tovaru - ako riešia eshopy nechcené produkty

Ako zredukovať percento vráteného tovaru? A čo urobiť s produktom, ktoré pôvodný objednávateľ nechce? Inšpirujte sa radami majiteľov úspešných slovenských eshopov.

Ako založiť eshop? Radia Dedoles, Inspio, Isadore a Bubulákovo

Eshopy vznikajú na každom kroku, no len máloktorý z nich prežije. Dôvodom neúspechu nie je len silná konkurencia. Na vine bývajú nesprávne nastavené priority, ktoré vznikajú celkom nevinne. Väčšinou nevedomky.

Reklamácia a vzor reklamačného listu v e-shope

Ako má spotrebiteľ postupovať pri reklamácii tovaru zakúpeného v e-shope? Aké sú jeho práva a povinnosti a aké sú naopak práva a povinnosti predávajúceho?

Tipy na zaujímavé reklamy na Facebooku

Facebook poskytuje širokú škálu rôznych kreatívnych reklám a nie vždy je to iba o práci s jednoduchými banermi. Ak sa chce firma svojimi reklamami na Facebooku odlíšiť, mala by zvážiť iné možnosti formátov.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky