Poďme k veci: Byrokracia naša každodenná

Byrokraciu označujú podnikatelia už roky za jeden z top problémov slovenského biznis prostredia. I keď sa ju vláda snaží zmierniť rôznymi balíčkami, zásadné zmeny a úľavy neprináša. Byrokracii sa venuje aj najnovší diel talkshow Poďme k veci.

V priemere každé dva týždne sa mení niektorý z kľúčových zákonov dotýkajúci sa podnikateľského prostredia. Ročne podľa Združenia podnikateľov Slovenska hovoríme až o 400 zmenách – či už novelách, nových legislatívach alebo vládnych nariadeniach. Časté zmeny nielenže komplikujú podnikateľom život a oberajú ich o čas, pociťujú ich aj na peňaženkách. Len minuloročné zmeny stoja podnikateľov viac ako 150 miliónov eur.

Byrokracia ako dedičstvo z čias monarchie

Podľa účtovnej poradkyne a expertky strany SPOLU – občianska demokracia Jaroslavy Lukačovičovej je najviac byrokratických nezmyslov v zamestnávateľskej agende. „Zákony, ktoré má v kompetencii ministerstvo práce, ale rovnako aj legislatíva pod ministerstvo zdravotníctva.“ Za zaťažujúce pre podnikateľov považuje však aj povinnosti, ktoré sa zamestnávateľov týkajú nepriamo: „Veci v oblasti BOZP, v oblasti pracovnej zdravotnej služby či koncesionárskych poplatkov.“

Tajomník Republikovej únie zamestnávateľov Martin Hošták si myslí, že súčasné množstvo byrokracie je dedičstvom z Rakúska-Uhorska, ktoré bolo postavené práve na prísnej byrokracii. Napriek tomu, že už odvtedy prešlo veľa rokov, duch týchto starých dôb v štátnych inštitúciách podľa neho pretrváva. „Existuje zároveň veľký alibizmus zo strany inštitúcii aj samotných úradníkov. Radšej niečo prísne zregulujú, akoby sa zamysleli nad tým, ako nastaviť nové pravidlá fungovania.“

Podnikateľské zmeny k jednému dátumu

Martin Hošták zároveň upozorňuje, že v posledných rokoch sa zavádzajú nové tzv. sektorové dane, ktoré sú podľa neho absolútne proti akýmkoľvek pravidlám zdaňovania. „Či už hovoríme o poistnej dani alebo odvodoch pre supermarkety či o špeciálnom odvode pre regulované subjekty. Vytvára sa tu veľmi nepríjemný precedens, v ktorom sa pokračuje.“

Jaroslava Lukačovičová vidí ako jedno z riešení určenie si pravidiel pri legislatívnom procese. „Ja by som bola za to, aby sa dôležité zákony, ktoré sa týkajú podnikateľov, prijímali len raz do roka k určitému dátumu a aj s účinnosťou od určitého dátumu.“

Aké ďalšie opatrenia by reálne pomohli podnikateľov v znížení byrokracie? Dozviete sa v najnovšom diely podnikateľskej talkshow Poďme k veci.

Nemáte možnosť sledovať video? Vypočujte si podcast - zvukovú stopu

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Drony a legislatíva – podmienky používania pre profesionálov aj laikov

Čo je potrebné vedieť, ak chcete používať dron? V čom spočívajú najnovšie zmeny legislatívy a čo znamenajú v praxi?

Poznáme výsledky ankety Byrokratický nezmysel roka 2019!

Zo 69 nominovaných opatrení v roku 2019 získal prvé miesto paragraf, ktorý bráni elektronizácii účtovníctva v malých firmách.

Dôležité zákony pre podnikateľov sa v roku 2019 menili takmer trikrát do mesiaca

Zákon o dani z príjmov prešiel v roku 2019 ôsmimi úpravami, zákon vzťahujúci sa na eKasu štyrmi. Zmenami sa museli podnikatelia zaoberať v priemere každých 11 dní.

Koncesionárske poplatky a ich nejasný výklad pri povinnostiach podnikateľa

Výška koncesionárskych poplatkov zamestnávateľa sa odvíja od počtu jeho zamestnancov v pracovnom pomere. Zarátavajú sa do tohto počtu aj tzv. dohodári? Štátne inštitúcie nemajú jednotný názor.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky