Môj systém na osobnú produktivitu? Ožeňte sa!

Marek Demčák si založil v roku 2008 stránku na vypĺňanie dotazníkov, o ktorej vtedy určite netušil, že si v celej Českej republike a na Slovensku nájde desaťtisíce stálych užívateľov.

S projektom Vyplnto.cz začal Marek úplne náhodou. Jedna jeho kamarátka ho požiadala, aby jej kvôli diplomovke vytvoril online dotazník, ktorý by poslala svojim priateľom. Keďže sa mu nechcelo programovať dotazník len na jedno použitie a ako študent vedel, že podobný problém rieši množstvo jeho spolužiakov, rozhodol sa vytvoriť stránku, ktorú by na vypĺňanie dotazníkov mohol využívať každý s prístupom na internet. Napriek tomu, že sa pred 8 rokmi Marek nepovažoval za výnimočného programátora, prvú verziu spustil už po troch týždňoch od nápadu. Do dnešného dňa bolo prostredníctvom Vyplnto.cz odoslaných viac ako 4 500 000 dotazníkov, ktoré zadalo vyše 40 000 študentov, podnikateľov alebo firiem, čo ju zaraďuje medzi TOP stránky vo svojom obore.

Marek Demčák je dôkazom toho, že nepotrebujete obrovský rozpočet na vývoj online služby, ak máte dobrú myšlienku a dokážete ju vďaka vlastnému nadšeniu zrealizovať. Preto sme sa ho rozhodli vyspovedať a opýtať sa ho, ako sa dá s nulovými nákladmi na marketing dosiahnuť podobný úspech; aké boli jeho podnikateľské začiatky a čo ho dnes poháňa vpred.

Stránka Vyplnto.cz funguje už ôsmy rok a okrem iných vymožeností majú dnes zadávatelia možnosť vytvoriť dotazník celkovo v 13 jazykoch, okrem iného vo vietnamčine, kórejčine, japončine alebo čínštine.

Koľko ľudí sa projektu Vyplnto.cz aktuálne venuje?

Projekt Vyplnto.cz je stále one-man show – a napriek slušným číslam (napríklad som nedávno prekročil hranicu 4 500 000 vyplnených dotazníkov) mám stále dostatok času sa venovať rozličným programátorským zákazkám. Zameriavam sa výlučne na český a slovenský trh, pričom zadávatelia si môžu vybrať z rôznych jazykových variant – napríklad existujú firmy, ktoré majú zastúpenie na Ukrajine alebo v Číne. Jednoducho si u mňa vytvoria dotazník s vlastným logom a pošlú ho na vyplnenie svojim zákazníkom v ich rodnom jazyku.

Počúvam, čo chcú moji zákazníci a snažím sa im vyhovieť.

To znie zaujímavo. Ako si sa vlastne dostal k takým výborným výsledkom? Investoval si zo začiatku do marketingu alebo si aktívne oslovoval potenciálnych klientov?

Musím sa priznať, že ma obchodovanie nikde nebavilo – nikdy som sa nesnažil aktívne ponúkať službu firmám či vysokým školám. Naopak, oni si väčšinou našli mňa. Už z podstaty sa Vyplnto.cz propaguje v podstate samo – niekto si spraví dotazník, zdieľa ho na Facebooku alebo inými vlastnými kanálmi. Mňa v takomto prípade reklama nestojí ani korunu.

Kedysi som skúšal preraziť aj s klasickou PayPerClick reklamou, tá ale nezafungovala – užívatelia boli pre mňa príliš drahí. Preto sa snažím, ale si ľudia odporúčali Vyplnto.cz medzi sebou. To je tá najlepšia reklama.

Článok pokračuje pod reklamou

Pri spustení projektu si oslovil veľký počet užívateľov sloganom: Vytvorte si dotazník zdarma. Neskôr si sa rozhodol od tohto sloganu opustiť a v rámci freemium verzie vyžaduješ, aby neplatiaci zadávateľ dotazníku vypĺňal iné dotazníky aspoň 10 minút. Ako sa Ti to osvedčilo?

Hovorí sa, že neplatiaci zákazníci sú tí najnáročnejší – a pri Vyplnto.cz to platí dvojnásobne. Mojou osobnou skúsenosťou je, že nie je dobrá cesta poskytovať užívateľom niečo úplne zadarmo a ak to tak aj je, tak to určite nepropagovať. Ľudia už dnes vedia, že za všetkým je nejaký háčik, napríklad musia poskytnúť serverom svoje osobné údaje a podobne. Ja od nich chcem spomenuté vypĺňanie dotazníkov aspoň 10 minút – to pomôže ostatným zadávateľom a súčasne si všimnú, aký typ otázok neklásť, alebo ako ich formulovať.

A môžem to odporučiť aj ostatným – zákazníci si budú váš produkt viac vážiť.

Okolo podobných projektov sa postupom času začnú vytvárať komunity užívateľov, ktoré si neskôr k sebe nájdu cestu aj v reálnom živote. Platí to aj pre komunitu okolo Vyplnto.cz?

Ja by som to nazval voľnou komunitou. V databáze mám zhruba 84 tisíc zaregistrovaných respondentov, z ktorých tretina vyplní aspoň 2-3 dotazníky mesačne.

Niekedy robím aj súťažné dotazníky – teda ponúkam možnosť osobného odovzdania výhry. Pri káve potom preberieme s výhercom, čo sa mu na projekte páči, čo nie – a tým získam skvelý feedback.

Ktoré prvky považuješ za rozhodujúce pre úspech podobného projektu?

Som hrdý na to, že som živnostník a ešte ním asi nejakú dobu zostanem!

Mojou výhodou na začiatku bolo to, že som začínal ako študent – mal som prístup na všetky univerzitné alebo študentské fóra a s tým spojené nulové náklady na marketing. A myslím, že aj môj prístup k práci – teda, že sa pod projekt rád podpíšem, tomu značne pomohol.

Súčasne sa ale musím sa priznať, že to bolo aj o šťastí. Napríklad, že si ma našla Vysoká škola báňská v Ostrave, Masarykova univerzita v Brne alebo Univerzita Tomáše Bati v Zlíne - tým dnes poskytujem študentské multilicencie. To pre mňa predstavuje veľký záväzok do budúcnosti.

Okrem tohto projektu sa živíš aj ako programátor na voľnej nohe. Nemáš teda žiadneho šéfa, čo asi musí byť dosť náročné na sebadisciplínu. Máš nejaký systém na time-management alebo na osobnú efektivitu?

Úprimne, nedôverujem super-aplikáciám na produktivitu alebo rôzne to-do listy. Pre mňa je dôležitý motivačný prvok moja manželka – tá ma tlačí do toho, aby som doma len nesedel, ale niečo produktívne robil :) Ak má niekto problémy s motiváciou a potreboval by radu, tá moja by jednoznačne znela: Ožeň sa!

Vyplnto.cz dnes funguje už 8 rokov. Čo Ťa poháňa vpred?

Vyplnto.cz je pre mňa koníček – na rozdiel od inej programátorskej práce si tam môžem robiť veci po svojom. Pri koníčkoch sa človek nemusí do ničoho nútiť – ak sa to dá, spravte si ho z podnikania tiež, a ostatné pôjde samo.

Zaujímavé tiež je, že Vyplnto.cz slúži ako môj hlavný referenčný projekt. Každý rok získam niekoľko zákaziek od ľudí alebo spoločností, ktoré si tam vyplnili dotazník a páčila sa im kvalita poskytovaných služieb. Takže musí všetko fungovať na 100%.

Posledná otázka: máš nejaký podnikateľský vzor?

Priznávam sa – nemám žiaden. Idem si svojou cestou. Som trocha netradičný podnikateľ, pretože až tak veľmi do toho nešliapem. Skôr sa nechávam unášať okolnosťami, ktoré sa mi v živote vyskytnú. Nikdy som veľmi netlačil na pílu. A myslím, že je to tak správne.

Ak to nejde, radšej si oddýchnem a začnem neskôr. Ale prácu dokončím a v požadovanej kvalite.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Generačná výmena môže biznis posunúť vpred: príkladom je prešovská textilná firma

Zakladateľ OZEX Control System zveril firmu deťom, výsledkom je rozšírenie výroby a nová značka oblečenia. Čomu vďačia za hladký priebeh nástupníctva a prečo kladú dôraz na firemnú kultúru?

Za vznikom cukrárne DELIGHTILLI stojí diagnóza zakladateľky i láska k pečeniu

Našla dieru na trhu a založila bezlepkovú cukráreň, hoci polovicu zákazníkov tvoria ľudia bez alergií. Ako sa na úspechu firmy podieľa tím Petry Illeovej a čím v čase zdražovania potešila zákazníkov?

Konkurenčná výhoda firmy Profirol: inovácie a hodnoty v biznise

Vo firme s tieniacou technikou si zakladajú na férovosti a odbornosti. Ako zakladateľ Andrej Lehota firmu vedie, aby hodnotami žila a čím sa líšia od konkurencie?

Cukráreň Floril: súdržnosť rodiny sa odráža v ich fungovaní aj zákuskoch

Z pivnice do vlastných prevádzok, kaviarní či hotelov. Ako funguje 80-členný kolektív, ktorého štvrtinu tvoria príbuzní zakladateľov a čo by im uľahčilo podnikanie?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky