Howard Schultz (Starbucks Coffee Company)

Prišiel, vzkriesil a zbohatol. Aj tak by sa v skratke dala opísať kariérna cesta tohto úspešného podnikateľa. Je príkladom toho, že vďaka dobrému nápadu možno aj z malej nevýraznej firmy vybudovať celosvetový gigant. Príbeh je o to príťažlivejší, ak sa viaže s príjemnou lahôdkou, akou je napríklad káva. O kom inom teda môžeme hovoriť, ak nie o šéfovi kávového obra Starbucks Howardovi Schultzovi.

Howard Schultz sa narodil 19. júla 1953 v Brooklyne v americkej metropole New York. Jeho rodina na tom nebola finančne príliš dobre, no Howard sa nedal. Vidinu úspechu našiel v mladom veku v športe a na svojej strednej škole Canarsie High School tak exceloval vo futbale či basketbale. Vďaka tejto snahe dostal športové štipendium na vysokú školu Northern Michigan University a bol tak vôbec prvou osobou v rodine, ktorá sa mohla pýšiť vysokoškolským vzdelaním.

Po získaní titulu pracoval istú dobu v spoločnosti Xerox Corporation ako obchodník. Neskôr nastúpil do zamestnania k výrobcovi kávy menom Hammarplast, a práve tu sa začína jeho kávový príbeh... Ako zástupca firmy totiž navštívil jedného jej malého klienta – predajcu kávy menom Starbucks Coffee Company. O rok na to sa stal ich zamestnancom na pozícii marketingový riaditeľ. Potom nasledovala obchodná cesta do Talianska a infikovanie sa tamojšou kaviarenskou tradíciou. V dobe Schultzovej návštevy existovalo v Taliansku viac ako 200 000 kaviarní a ich funkcia nebola iba predávať kávu, práve naopak. Boli miestom spoločenských stretnutí, nadväzovania kontaktov a vychutnávania si života. To sa mladému Howardovi tak zapáčilo, že chcel podobný koncept rozvinúť aj doma v Amerike.

Článok pokračuje pod reklamou


U majiteľov však nepochodil. Hoci sa pilotný projekt predaja espressa popri balenej zrnkovej káve uchytil, rozhodol sa manažment firmy nevstupovať do reštauračného biznisu. Schultz sa nemohol s týmto rozhodnutím zmieriť, a tak z domovskej firmy Starbucks odišiel. Založil si vlastnú kaviareň menom Il Giornale a v nej rozvíjal taliansky koncept. Dva roky na to sa manažment Starbucksu rozhodol sústrediť sa na novú firemnú divíziu a tak Howard Schultz kúpil pôvodný Starbucks za 3,8 milióna dolárov. Sen sa mohol začať...

Pôvodná Schultzova kaviareň pomenovaná po milánskych novinách bola premenovaná na Starbucks a začala sa tiež tvrdá expanzia po celých Spojených štátoch. Howard nikdy neuveril myšlienke franchisingu, a tak je dodnes veľká väčšina všetkých pobočiek Starbucks vo vlastníctve materskej firmy. Nájdeme ich nielen v USA, ale dnes už i v Európe. A sieť sa stále rozširuje. Schultz sa často necháva počuť, že chce budovať „spoločnosť s dušou“ alebo jednoducho „ponúknuť ľuďom šálku dobrej kávy“. Zvláštnosťou firmy Starbucks je i zamestnanecký program získavania akcií firmy a rôzne sociálne výhody, ktorými si Schultz zabezpečuje lojalitu a oddanosť svojich zamestnancov. Podľa slov samotného majiteľa ide o poctu jeho už zosnulému otcovi, ktorého si v práci nikdy nevážili a ktorý ponížený v chudobe aj umrel.

Starbucks dnes môžete nájsť vo viac ako 17 000 mestách v 50-tich krajinách po celom svete. Denne tak dverami kaviarní Starbucks prejdú milióny zákazníkov. Spoločnosť má jasne definovanú filozofiu – priateľská atmosféra vo všetkých kaviarňach, vzdelávanie zákazníkov, vývoj nových produktov a pridaná hodnota vo forme rôznych doplnkov ku káve.

Howard Schultz teda za svoje odžité polstoročie stihol toho viac než dosť. Z chudobnej rodiny sa prepracoval až k vysokoškolskému titulu, prestížnej celosvetovej sieti kaviarní a majetku v hodnote viac ako jedna miliarda amerických dolárov. Naozaj vydarený podnikateľský posun „z nuly na sto“...

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Tomáš Baťa - geniálny podnikateľ, ktorého heslá a princípy inšpirujú dodnes

Len málokto z osobností našich dejín dokáže svojím životom inšpirovať súčasnú spoločnosť. Jedným z nich je bezpochyby podnikateľ Tomáš Baťa, ktorého princípy a heslá nasledujú biznismani ešte aj dnes.

Baťovské princípy podnikania ešte nevymreli. Ako si ich osvojili český a slovenský podnikateľ?

Stretli sme sa na podnikateľskej konferencii, ktorá približovala historický odkaz Tomáša Baťu. Slovák Rudolf Lukačka a Čech Libor Musil zanietene a s veľkým obdivom rozprávali o tom, k čomu ich velikán československého biznisu inšpiroval. Z Baťovho prístupu k podnikaniu by sa podľa nich mali učiť aj budúce generácie.

Čo sa od Baťu môže naučiť dnešný podnikateľ?

Ktoré princípy baťovského systému riadenia platia aj dnes a mnohí podnikatelia o nich netušia?

Insight: Ľuboš Fellner

Insight: nová biznis show na Podnikajte.sk, do ktorej si Marek Didák volá hostí, s ktorými sa bude rozprávať o biznise a marketingu. Prvým je Ľuboš Fellner, zakladateľ cestovnej kancelárie Bubo a Podnikateľ roka 2011.