Odmietnutie pandemickej PN v nariadenej karanténe

Môže zamestnanec odmietnuť pandemickú PN, ak chce v prípade nariadenej karantény pracovať z domu? Ako postupovať?

Viacerí občania sa v súčasnosti obracajú na Sociálnu poisťovňu s otázkou, či môžu odmietnuť pandemickú PN-ku, ak sa po návšteve rizikovej, tzv. červenej krajiny alebo kontakte s človekom pozitívnym na ochorenie COVID-19 cítia dobre a so zamestnávateľom sa dohodnú, že budú pracovať z domu. Sociálna poisťovňa ich preto upozorňuje, že takáto možnosť existuje. Platí však, že ošetrujúci lekár pandemickú PN vypísať musí, avšak poistenec môže následne odmietnuť nárok na pandemické nemocenské.

Postup v prípade povinnej karantény

Ak sa poistenec vrátil z tzv. červenej krajiny a musí ísť do karantény alebo izolácie, je povinný registrovať sa na stránke https://korona.gov.sk/ehranica/ a telefonicky, resp. mailom skontaktovať svojho ošetrujúceho lekára, ktorý mu vypíše tzv. pandemickú PN-ku. Lekár toto potvrdenie o dočasnej PN zašle do Sociálnej poisťovne aj s uvedením telefonického kontaktu na poistenca. Sociálna poisťovňa následne telefonicky kontaktuje poistenca v karanténe s otázkou, či si chce uplatniť nárok na pandemické nemocenské, alebo nie.

Ak nechce (napr. z dôvodu, že bude počas práceneschopnosti vykonávať prácu z domu a pod.), potom sa konanie o nároku na pandemické nemocenské vôbec neuskutoční. V tejto fáze teda môže poistenec dávku odmietnuť. Liečebný režim/karanténu poistenec napriek tomu dodržiavať musí. Zároveň platí, že poistenec je povinný o vzniknutej situácii (karanténe/izolácii) bezodkladne informovať svojho zamestnávateľa.

Ako požiadať o pandemickú PN po 1. septembri 2020

Poistenec môže dostať v prípade povinnej karantény po príchode z rizikovej krajiny dávku od Sociálnej poisťovne, ak dodrží nasledovný postup:

  • vyplní formulár a registruje sa na spomínanej stránke pre registráciu po príchode z rizikovej krajiny,
  • kontaktuje svojho ošetrujúceho lekára telefonicky alebo e-mailom. Ten vystaví potvrdenie o dočasnej PN z dôvodu karanténneho opatrenia alebo izolácie,
  • doklady s telefónnym číslom poistenca lekár zašle Sociálnej poisťovni,
  • Sociálna poisťovňa kontaktuje poistenca v karanténe a telefonicky s ním spíše žiadosť. V prípade, že poistenec svoje telefónne číslo nenahlásil lekárovi, musí pobočku Sociálnej poisťovne kontaktovať sám,
  • zamestnanec by mal kontaktovať aj zamestnávateľa a informovať ho o tom, že je v karanténe,
  • Sociálna poisťovňa po podaní žiadosti o nemocenské, vydá písomné rozhodnutie o nároku na túto dávku. Ak poistencovi (zamestnancovi, SZČO, dobrovoľne poistenej osobe) vznikne nárok na nemocenské, začne Sociálna poisťovňa vyplácať PN od prvého dňa dočasnej pracovnej neschopnosti.

Viac informácií nájdete na stránke Sociálnej poisťovne.

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


PN zamestnanca od 1.1.2026 – zmeny

V roku 2026 sa menia viaceré pravidlá súvisiace s práceneschopnosťou zamestnancov, napríklad obdobie poskytovania náhrady príjmu, pri vyplácaní nemocenského a v elektronickom oznamovaní PN.

Maximálne nemocenské dávky v roku 2026 (PN, OČR, materské, tehotenské)

V článku sa dozviete výšku maximálnych nemocenských dávok v roku 2026 – PN, OČR, materskej a tehotenskej dávky aj aké zmeny nastali oproti roku 2025.

Odvody SZČO po konsolidácii a dopady v roku 2026

Zmena vymeriavacích základov, zvýšenie zdravotného odvodu, skrátenie odvodových prázdnin – čo budú v praxi znamenať konsolidačné opatrenia pre začínajúcich či existujúcich živnostníkov?

Odvodová odpočítateľná položka z príjmu trénerov od 1.1.2026

Pre zamestnancov – trénerov začína od januára 2026 platiť nová odvodová úľava v sume 300 eur mesačne. Zamestnávateľ má však povinnosti, ktoré musí splniť najneskôr do 31.12.2025.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky