Edukatívne programovanie pre malých aj veľkých

Technologické poznatky a zručnosti môžu deti nadobúdať a rozvíjať zábavným spôsobom – pomôže im vzdelávacia skladačka, z ktorej si vytvoria inteligentné hračky. Skôr ako sa produkt dostal na trh, mal už tisícku priaznivcov.

Žijeme v dobe, ktorá je supermoderná, rýchla, plná zmien a nových technológií, čo si od ľudí vyžaduje istú úroveň vedomostí a zručností, ktoré pred niekoľkými rokmi možno neboli až tak potrebné. Ako ale pomôcť dnešným deťom rýchlejšie sa adaptovať na zmeny, ktoré ich vo svete informačného nadbytku čakajú? Ako ich pripraviť na budúcu profesiu, ktorá dnes možno kvôli súčasnej, rýchlo sa meniacej dobe ešte ani neexistuje? Dá sa to aj hravým spôsobom – Jasen Wang so spoločnosťou Makeblock posúvajú „vzdelávacie hračky“ na inú úroveň.

Nedostatočné technologické zručnosti ako globálny problém

Čínsky podnikateľ a nadšenec robotiky Jasen Wang vyrastal v skromných pomeroch. Nikdy sa nehrával s robotickými hračkami a ani na počítači. Programovanie a robotiku si obľúbil až na vysokej škole. Krátko po vyštudovaní leteckého dizajnu založil v roku 2011 spoločnosť Makeblock, s úmyslom prispieť k rozvoju technologických zručností a kreativity, ktoré sú na globálnej úrovni nedostatočné. Jasen túžil umožniť ľuďom pomocou inovatívnych technológií pretvoriť predstavy na reálne hmotné predmety. Spoločnosť Makeblock poskytuje interaktívne projekty zamerané na vzdelávanie prostredníctvom moderných technológií a v tomto segmente je lídrom na trhu. Jej produkty sa využívajú vo viac ako 140 krajinách a 25 000 školách po celom svete. Postupne si svoje miesto našli aj v mnohých domácnostiach. Celkový počet používateľov na celom svete presiahol 15 miliónov a neustále sa zvyšuje.

Vzdelávacím prístupom STEAM k naprogramovaniu hračky

Jedným z najnovších projektov spoločnosti je NextMaker Box, set pre deti obsahujúci viaceré diely. Z jednotlivých dielov si deti vedia poskladať vlastnú hračku či prístroj, skrátka jednoduchého robota, ktorého následne naprogramujú a rozhýbu. Súčasťou projektu je totiž edukačný portál, ktorý obsahuje nenáročné aktivity, ktoré učia kódovať, doplnené o zábavné animácie a interaktívne hry. Jednoduchý obrázkový návod a „kurz“ základov kódovania umožňujú deťom hravou formou a pomerne za krátku dobu poskladať a naprogramovať napríklad inteligentný odpadkový kôš s hlasovým senzorom, voľne lietajúce lietadlo či svetelnú kocku blikajúcu do rytmu hudby.

Účelom nie je spraviť zo všetkých detí programátorov. Zmyslom má byť rozvíjanie kreativity, schopnosti riešiť problémy a zároveň sa zabaviť pomocou moderných technológií. Ako všetky produkty spoločnosti Makeblock, tak aj Nextmaker Box sa sústredí na vzdelávanie prostredníctvom konceptu STEAM, ktorý spája poznatky z prírodných vied, technológií, umenia a matematiky (skratka vznikla z anglických pojmov Science, Technology, Engineering, Art, Mathematics). Nejde o klasické vzdelávanie v odboroch STEM, medzi ktoré nepatrí „Art“. Zakladateľ spoločnosti verí, že práve umenie je nenahraditeľnou oblasťou, ktorá v človeku prebúdza schopnosť tvoriť, preto sú všetky produkty spoločnosti Makeblock zamerané aj na rozvoj tvorivého myslenia a kreativity. Okrem toho ide aj o osvojovanie vedeckých, technologických a matematických poznatkov. Každá zo spomínaných oblastí sa zvyčajne na školách vyučuje samostatne, ich zlúčením do jedného celku však dochádza k rýchlejšiemu porozumeniu súvislostí a efektívnejšiemu aplikovaniu získaných poznatkov do bežného života.

Deti touto formou vzdelávania nadobúdajú technologickú gramotnosť a rozvíjajú svoju kreativitu, no taktiež kritické a logické myslenie pri riešení problémov. Nie je však pravidlom, že vzdelávací prístup STEAM je určený len deťom. Projekt NextMaker Box slúži všetkým vekovým kategóriám. Dizajn je síce prispôsobený deťom od 7 do 12 rokov, ale nejde o striktnú hornú vekovú hranicu. Znalosti a zručnosti predsa nadobúdame a rozvíjame počas celého života, preto tento produkt dokáže byť prínosom aj pre dospelých.

Článok pokračuje pod reklamou

Vďaka crowdfundingu získali financie aj priazeň zákazníkov

Jednou z možností, ako získať peniaze na inovatívny projekt či nápad a pomôcť mu preraziť na trhu, je crowdfunding. Kľúčom k úspechu projektu NextMaker Box bola pre tvorcov konkrétne crowdfundingová platforma Kickstarter, cez ktorú sa spoločnosti podarilo získať potrebné financie na projekt. Platforma spustila na svojej stránke kampaň a ľudia si následne mohli ešte neexistujúci produkt vopred zakúpiť či finančne ho podporiť, a nezištne tak pomôcť jeho uskutočneniu. Tvorcovia si týmto spôsobom získali nielen dôveru zákazníkov, ktorí si zaplatili za produkt skôr než vôbec začala jeho samotná výroba, ale nadobudli tak aj finančné prostriedky na realizáciu projektu. Viac ako 1 100 ľudí podporilo projekt a sumou 215 521 dolárov (približne 190 000 eur) ho pomohlo priviesť k životu.

Každý mesiac nová sada priamo k dverám

Hlavnou cieľovou skupinou spoločnosti boli pôvodne školy. Aby sa však výrobky dostali k širšej verejnosti, firma Makeblock sa začala zameriavať aj na rodiny s deťmi. NextMaker Box patrí k produktom navrhnutých priamo na domáce využitie. Či už rodičia hľadajú zábavný spôsob, ako u svojich detí podporiť nadobúdanie nových poznatkov a rozvíjanie zručností v rámci konceptu STEAM, alebo ich chcú iba nechať objavovať, aktívne rozvíjať kreativitu a dať im priestor na sebarealizáciu. Výhodou je, že v domácnosti môže produkt dieťaťu slúžiť ako hračka, voľnočasová aktivita a zároveň aj forma vzdelávania v jednom.

Pomerne nezvyčajný je aj biznis model, ktorý je postavený na princípe predplatného. Rodiny majú možnosť si zvoliť, či chcú stále jeden nový produkt každý mesiac, alebo tri nové produkty každé tri mesiace. Nielenže dieťaťu rodičia doprajú inovatívny typ vzdelávania priamo doma, ale vďaka možnosti pravidelného dodania ho permanentne udržia v napätom očakávaní ďalšieho prekvapenia. Vyťažiť z tohto projektu však môžu aj samotní rodičia. Už nemusia zakaždým tráviť hodiny vyberaním vhodnej hračky pre svoje dieťa, čo im dokáže poriadne ušetriť čas. A hoci nikdy nevedia, aké prekvapenie deťom domov príde, môžu si byť istí, že si nekupujú mačku vo vreci. Spoločnosť totiž vždy dbá na správny výber hračky tak, aby deti potešila a zároveň mala prínos pre ich vývoj a cibrenie intelektu. Rodičia sa tiež nemusia trápiť so zložitým návodom, ako správne hračku poskladať a obsluhovať. Balenie obsahuje jednoduchý obrázkový manuál, podľa ktorého to deti hravo zvládnu aj bez pomoci.

Zdroje: kickstarter.com, makeblock.com, nextmaker.com, reuters.com, forbes.com

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Libuša Removčíková
Libuša Removčíková

Písanie a žurnalistika ma vždy zaujímali, preto som študovala na Fakulte masmediálnej komunikácie UCM v Trnave. Téma podnikania a ekonomiky je mi taktiež blízka, preto som študovala na Obchodnej akadémii v Dolnom Kubíne. A baví ma aj marketingová komunikácia. Čo môže byť lepšie ako skĺbiť toto všetko dokopy?


Podnikanie vo dvojici: keď sa zo životných partnerov stanú partneri aj v biznise

Inšpiratívne príklady z praxe, kedy rozhodnutie podnikať s partnerom/partnerkou či manželom/manželkou bolo tým správnym.

Unloc rieši problém s kľúčmi a zlepšuje mobilitu aj logistiku v Nórsku

Mnohým ľuďom sa už stalo, že si zabudli kľúče a museli čakať, kým sa domov niekto vráti. Nórska spoločnosť Unloc našla riešenie pre situácie, kedy by bola vítaná možnosť zdieľať kľúč s inými ľuďmi.

Parížsky startup Heuritech dokáže vďaka umelej inteligencii predpovedať módne trendy

Inovatívny nápad, inšpirovaný svetoznámym módnym návrhárom Louisom Vuittonom - čo sa bude nosiť o pár mesiacov, vie umelá inteligencia už dnes.

Filmy o biznise, pri ktorých načerpáte inšpiráciu

Cesty, skúsenosti aj pády úspešných podnikateľov či geniálne nápady, ktoré dokazujú silu reklamy. Výber filmov z oblasti podnikania, ktoré sa oplatí pozrieť.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky