Ako písať reklamné texty na Facebooku

Ako písať reklamné texty na Facebooku
Zdroj: Pixabay.com
Nikola Stankovičová

V brnenskej pobočke Business Factory pracujem na pozíciíi Facebook Ads Specialist. Pre klientov vytváram stratégie, navrhujem celkový koncept kampaní a starám sa o optimalizáciu reklám. Rada sa učím nové veci a rozširujem si odborné znalosti aj v ostatných oblastiach online marketingu.

Články autora
Zobraziť viac
Zobraziť menej

Niet pochýb o tom, že nielen banner, ale aj reklamné texty dokážu ovplyvniť úspešnosť reklamy na Facebooku. Zhrnieme vám, čo nám na našich klientoch najviac fungovalo, čo má byť v texte reklamy a ako najlepšie napísať reklamný text na Facebooku.

1. Stručne a výstižne

Príklad na reklamný text. Zdroj: Vuch SK
Príklad na reklamný text. Zdroj: Vuch SK

Správanie užívateľov Facebooku je rovnaké na mobile i počítači - pomerne rýchlo prechádzajú svoj kanál príspevkov a zastaví ich až zaujímavý obrázok, fotka alebo video. Potom až nasleduje čítanie textu príspevkov či reklamy. Pri našich klientoch sa nám osvedčilo používať krátke vety popisujúce kľúčové oznámenia. Vyhnite sa dlhým súvetiam a náročným slovným obratom. Pred písaním samotného textu odporúčame ujasniť si, čo má byť cieľom oznámenia. A toho sa držať. Aj tu totiž platí, že menej je niekedy viac.

2. Koľko znakov má mať reklama na Facebooku?

Odporúčanie na veľkosť obrázkov reklamy. Zdroj: Facebook
Odporúčanie na veľkosť obrázkov reklamy. Zdroj: Facebook

Toto odporúčanie sa týka najčastejšie titulku a popisku. V reklamných textoch existujú odporúčania na počet znakov priamo od Facebooku - je to 125 znakov pre text, 25 znakov pre nadpis a 30 znakov pre popisok. Nie je to rozhodne žiadna dogma. V praxi potom, samozrejme, závisí na dĺžke jednotlivých slov a tiež na šírke jednotlivých znakov. Laicky povedané, písmená "i" alebo "m" síce obe reprezentujú jeden znak, ale sú rôzne široké. Ak teda napíšete text dlhší, vaše oznámenie bude useknuté alebo nedokončené (v reklame sa zobrazia tri bodky). Ľahko sa tak môže stať, že takto skrátená textácia stratí pre čitateľa zmysel a vaši fanúšikovia ani potenciálni zákazníci nepochopia, čo ste vlastne chceli povedať.

Pri tvorbe reklamy si teda strážte jej náhľad (skontrolujte si náhľad na rôznych umiestneniach reklamy aj zariadeniach). Pokiaľ už v tomto momente vidíte, že je text useknutý, určite ho radšej preformulujte. Hlavnú myšlienku (cieľ spomínaný v prvom bode) sa snažte napísať hneď na začiatok.

V praxi sa nám osvedčilo písať si textáciu dopredu napr. do Excelu alebo Google Sheets. V týchto dokumentoch si môžete ľahko nastaviť počítadlo znakov rovnako ako je to pri tvorbe reklamy na FB.

Prečítajte si tiež

Facebook ponúka štyri základné formáty reklamy. Každý má svoje špecifikácie vrátane vlastných rozmerov, umiestnení a iných odporúčaní. Tými snáď najpoužívanejšími formátmi sú Image (teda obrázok) a Carousel (min. dva bannery vedľa seba v kartách - každý má svoj vlastný nadpis a popisok). Pri reklame je dôležité dať si pozor na to, kde je reklama umiestnená a ktoré umiestnenie vyžaduje ktorý formát a rozmer bannera.

Odporúčania na veľkosť bannerov alebo videí a presné počty znakov nájdete v oficiálnom Sprievodcovi pre Facebook reklamy.

3. Nastavte jednotný štýl komunikácie

Váhate, či máte v texte tykať alebo vykať? Je lepšie v reklame používať hovorový jazyk alebo spisovný jazyk? Je dobré používať v reklame smajlíky a emotikony?

Prečítajte si tiež

Všetky vaše texty by sa mali držať jednotného komunikačného štýlu, ktorý vychádza z identity vašej značky. A nezáleží na tom, či sú na webe, na sociálnych sieťach alebo na tlačenom letáku. Štýl komunikácie by pritom mal vychádzať z vášho celkového marketingového a komunikačného konceptu. Môže vzniknúť rôznymi spôsobmi. Buď ste si ho vytvorili sami na základe vzťahov so zákazníkmi, udáva vám ho váš samotný produkt/služba alebo ste si tento štýl jednoducho zvolili ešte predtým, ako ste začali so zákazníkmi komunikovať. Ciest ako vytvoriť vhodný komunikačný štýl je mnoho a ja dobré sa o tom pobaviť napr. aj s marketingovou agentúrou.

Pozrime sa napr. na komunikačný štýl typický pre lovebrandy - teda ako z názvu vyplýva - pre značky, ktoré zákazníci milujú. Predávajú sa okrem iného aj pre svoj vzhľad, dobrý štýl komunikácie, prepracovanú kreatívu, dobrý marketing a pod. Produkt môže mať svoju vlastnú osobnosť. Ak by išlo napr. o kozmetický výrobok, textácia by mohla vyzerať nasledovne:

“Dovoľ mi, aby som si ťa hýčkal svojou kokosovou vôňou.”

Pri predstave, že by firma ponúkala napr. služby advokáta, textácia by musela vyzerať inak a pravdepodobne by ste museli užívateľovi v reklamných textoch vykať.

Keď už si však zvolíte nejaký komunikačný jazyk, snažte sa ho držať skrz všetky komunikačné kanály.

Príklad na reklamu Zdroj: Vuch SK
Príklad na reklamu Zdroj: Vuch SK

Pre stanovenia štýlu a tónu komunikácie používame pri našich klientoch napríklad model 12 marketingových archetypov od autoriek Margaret Mark a Carol S. Pearson.

Táto stratégia aplikuje známe schémy osobností, ktoré opísal už v 19. storočí Carl Gustav Jung. Sú to archetypy ako napríklad Neviniatko, Mudrc alebo Objaviteľ. Jung veril, že postavy v príbehoch sa k nám prihovárajú skrz náš inštinkt a intuíciu, keďže sú súčasťou nášho kolektívneho nevedomia. Na jeho teóriu nadviazalo mnoho ďalších autorov, okrem iného práve Margaret Mark a Carol S. Pearson, ktorí aplikovali Jungove archetypy tiež na oblasť marketingu. A vy ich tak môžete uplatniť aj pri budovaní vlastnej značky - identita brandu sa týka celej vizuálnej prezentácie, tonality aj spôsobu komunikácie.

V prípade, že za značku komunikuje viac osôb, je vhodné si vytvoriť komunikačný manuál. Ten v sebe bude obsahovať základné pravidlá aj ukážky textácie. Používate nejaké špeciálne slová? Určite sa ich pri tvorbe textov držte, pretože vás to odlíši od konkurencie.

Pri našom klientovi Vuch využívame skutočne špecifický štýl komunikácie, ktorý sa nám vyplatí.

Článok pokračuje pod reklamou

4. Rozdiel v reklamných textoch pre akvizičné a remarketingové publiká

Príklad na reklamný text. Zdroj: Vuch SK
Príklad na reklamný text. Zdroj: Vuch SK

Reklamné texty píšte rozhodne v jazyku cieľovej skupiny. I keď budete propagovať jeden produkt rovnakou fotkou, text by mal byť pre každé publikum odlišný.

V Business Factory sa nám osvedčilo sa vždy dôkladne zamyslieť nad tým, v akej fáze nákupného procesu sú užívatelia Facebooku, keď sa stretnú s vašou reklamou. V prípade akvizície sa snažte odovzdať tie najdôležitejšie informácie o danom produkte alebo službe. V remarketingu zopakujte vaše výhody oproti konkurencii (napr. doprava zadarmo, predĺžená záruka, garancia najnižšej ceny), aby ste uľahčili zákazníkovo rozhodovanie.

5. Povedzte ľuďom, čo majú robiť

Ponúkaný výber CTA tlačidiel. Zdroj: Facebook
Ponúkaný výber CTA tlačidiel. Zdroj: Facebook

Ak už máte stanovený cieľ vášho reklamného oznámenia, váš zákazník by mal po prečítaní reklamy pochopiť, čo mu daným oznámením chcete povedať. Chcete zapojiť zákazníkov do diskusie, priviesť ich na blog alebo im predať produkty? Či už je to ktorýkoľvek z týchto cieľov, musíte zákazníkom povedať, čo majú po prezretí vašej reklamy robiť. Využite k tomu jasné call-to-action (CTA), ktoré navedie zákazníkov k ďalšiemu kroku. Bez jasného CTA nebudú užívatelia vedieť, kam majú kliknúť alebo čo majú robiť.

V reklamách si môžete vybrať z mnohých CTA tlačidiel, ktoré jednoducho k reklame pridáte. Na výber máte z niekoľkých CTA, ktoré zákazníkovi jasne hovoria, ako má pokračovať.

CTA tlačidlá jednoducho vyberte pri vytváraní reklamy pod možnosťou "Výzva k akcii". V reklame sa CTA tlačidlo následne zobrazí vpravo dole.

Rada na záver

Testujte, testujte a testujte! Jedine na základe dát získaných z testovania pri správe reklám našich klientov rozhodujeme, ktoré texty sú najefektívnejšie pre danú cieľovú skupinu. Z nich sa potom môžete inšpirovať pri písaní ďalších reklám.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Nikola Stankovičová title_company
Nikola Stankovičová

V brnenskej pobočke Business Factory pracujem na pozíciíi Facebook Ads Specialist. Pre klientov vytváram stratégie, navrhujem celkový koncept kampaní a starám sa o optimalizáciu reklám. Rada sa učím nové veci a rozširujem si odborné znalosti aj v ostatných oblastiach online marketingu.

Články autora
Zobraziť viac
Zobraziť menej

Google analytics 4 (GA4): čo treba vedieť?

V čom sa Google Analytics 4 líši od predošlých verzií, aké výhody prináša firmám a marketérom, na čo pri nastavení nezabudnúť a akú rolu má v zbere dát umelá inteligencia? Podstatné info v kocke.

Umelá inteligencia v marketingu: ako ju využiť?

Nové technológie menia nákupné správanie zákazníkov, prispôsobiť sa tomu musia aj firmy a marketéri. S čím vie pomôcť umelá inteligencia v reklamných nástrojoch?

Zápis do RPVS: povinnosť poskytovateľov audiovizuálnej mediálnej služby

Ako postupovať, na koho sa obrátiť a s akými nákladmi počítať pri zápise do registra partnerov verejného sektora, ak ide o poskytovateľa audiovizuálnej mediálnej služby?

Michelinská hviezda nie je jediné ocenenie, ktoré môže reštaurácia získať

Prestíž gastro prevádzkam zabezpečí aj Bib Gourmand či Green Star. O čo ide a aké sú kritériá hodnotenia pri jednotlivých michelinovských oceneniach?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky