Ako si vybrať kouča?

Vybrať si toho správneho kouča je polovica úspechu. Ako ho nájsť a aké kritériá by mal spĺňať, aby vám pomohol dosiahnuť váš cieľ?

V posledných rokoch sa koučing rozrastá a tejto profesií sa venuje čoraz viac ľudí. Ako ale zistiť, ktorý kouč je ten správny, ak koučingu chceme venovať svoju energiu, čas a v neposlednom rade aj peniaze? Pýtali sme sa špičkových slovenských koučov, čo zohľadňovať pri výbere ideálneho kouča.

Aké štandardy by mal spĺňať profesionálny kouč?

Koučing je profesia, ktorá vyžaduje odborné vzdelanie. Ak si vyberáte kouča, mali by ste prihliadať na jeho profesijné znalosti a skúsenosti.

„Ak to berieme podľa štandardov profesijných organizácií, či už medzinárodných alebo našej Slovenskej asociácie koučov, je prvoradé mať plnohodnotné, minimálne 60-hodinové, odborné vzdelanie v koučovaní, doladené kompetencie v spolupráci so skúseným mentorom koučom a praktické skúsenosti minimálne nad 100 hodín,” vysvetľuje koučka Eva Timková, ktorá zároveň vzdeláva a podporuje rozvoj v Akadémii koučovania. „Za týmito požiadavkami je predpoklad, že kouč rozvinul svoju spôsobilosť na takú úroveň, aby poskytoval profesionálne koučovanie na základnom stupni.”

Avšak nezáleží len na odbornej spôsobilosti. Pri výbere kouča je dôležité, aby si kouč s klientom rozumeli aj po ľudskej stránke. Spolupráca medzi koučom a klientom môže byť o pár hodinách, ale o dlhodobom vzťahu. Preto by si človek mal vybrať kouča, s ktorým si bude dobre rozumieť a bude mu dôverovať. „Jedna z možností je stretnúť sa s koučom, ktorý vás niečím oslovil. Vyskúšať, zažiť si jeho koučovanie v “priamom prenose” a urobiť si vlastný názor,” dodáva Eva Timková.

Podľa Zuzany Karpinskej, majiteľky koučovacej školy Business Coaching College, by správny kouč mal mať kredibilné koučovacie vzdelanie, najlepšie s medzinárodnou certifikáciou, ktoré ponúka napríklad ICF (International Coach Federation).

Niektorí kouči vyštudovali psychológiu. Podľa kouča Dalibora Bednaříka to automaticky neznamená, že je to zároveň aj výhoda. „No výhodou je hlbšie vzdelanie v oblasti psychológie, napríklad psychoterapeutický výcvik, kde človek na sebe prežije množstvo vecí, ktoré následne stretne u klientov.”

Aké sú najdôležitejšie charakteristiky dobrého kouča?

Keď ste si vybrali kouča, zrejme premýšľate, či je ten správny. Ktoré vlastnosti by mal človek považovať u kouča za dôležité? 

Osobná zrelosť, vnútorná vyrovnanosť, schopnosť sebareflexie, charakter a integrita,“ hovorí kouč Zoltán Demján. „V momente, keď sa kouč cíti nadradene, tak je to obrovský blok. Sir John Whitmore, jeden z najlepších svetových koučov povedal nasledovnú myšlienku, ktorá veľmi silno rezonuje s mojím postojom: „Kým som bol personalistom, tak som ľudí vnímal ako poloprázdne poháre, do ktorých treba niečo doplniť – nájsť nejakú formu rozvoja, vzdelávania a tú im ponúknuť. Keď som sa stal koučom, tak som ľudí začal vnímať ako semienko, ktoré má v sebe úplne všetko, aby z neho vo vhodných podmienkach vyrástol aj 500-ročný dub.“

„Kouč by mal byť zrelá osobnosť, s dostatočnou dávkou trpezlivosti a tolerancie k inakosti, byť schopný odstúpiť od svojich vlastných dilem a prijať klienta v jeho realite, byť dostatočne zvedavý a empatický,“ dodáva Zuzana Karpinská.

Ako si má podnikateľ vybrať pre seba správneho kouča?

Ak človek nemá žiadne skúsenosti s koučingom, zrejme nevie, podľa čoho si vybrať správneho kouča. Ako možno vedieť, ktorý kouč je ten správny? „Ja odporúčam referencie a prvé osobné stretnutie s koučom, kde si musia byť kouč a koučovaný sympatickí, musí preskočiť profesionálna iskra,“ hovorí koučka Erika Matwij, ktorá sa špecializuje na rodinné firmy. „Ak mi niekto nie je sympatický, môže byť najlepší na svete, nebude to fungovať.“

Prečítajte si tiež

„Keď si vyberáte kouča, opýtajte sa samých seba: Dokážem s týmto človekom hovoriť otvorene skoro o všetkom? Aj o veciach, ktoré som nikdy nikomu v živote o sebe nepovedal?” pýta sa koučka a konzultantka v oblasti vedenia ľudí Vladimíra Neuschlová. „Ak chcete, aby vám koučing skutočne pomohol, je treba hovoriť na rovinu a nebáť sa pozrieť sa do svojho vnútra. Nie každý to dokáže.“

Kde hľadať kouča?

„Na Slovensku máme SAKO – Slovenskú asociáciu koučov a slovenskú pobočku ICF – medzinárodnej federácie koučov,“ vysvetľuje profesionálna koučka Zlatica Mária Stubbs, ktorá je zároveň iniciátorkou a garantkou 78-hodinového kurzu Koučovanie na pracovisku. 

„Obidve majú na svojej stránke zoznam ich členov s profilmi a certifikáciou. Kouči, ktorí sú v zozname, majú všetci uznaný minimálny tréning kouča ukončený skúškou. Certifikovaní kouči majú dodatočné skúšky v daných organizáciách, začínajúc certifikáciou KcS/ACC s minimálne 60 hodín tréningu plus 100 plus hodín praxe. Vyššia úroveň je PKcS/PCC, ktorí absolvovali minimálne 125 hodín tréningu plus majú minimálne 500 hodín praxe. Okrem úrovne certifikácie je dôležité prečítať si profil, kde píšu aj o svojej praxi a skúsenostiach, poprípade zameranie.“

Prečítajte si tiež

Oficiálny zoznam koučov spomína aj Vladimíra Neuschlová. Ostatných môžete nájsť ľahko cez internetové vyhľadávače. „Na web stránke kouča si pozrite najmä životopis a jeho alebo jej predchádzajúce profesionálne skúsenosti. Rovnako, či sa neustále vzdeláva. Koučing, resp. psychológia je oblasť, v ktorej je najmä v posledných rokoch množstvo noviniek a publikovaných vedeckých štúdií. Veda sa venovala pochopeniu ľudskej mysle a nášho správania aj predtým, ale ja mám pocit, že teraz sú tieto informácie omnoho dostupnejšie a zrozumiteľnejšie aj pre neakademickú verejnosť.”

Článok pokračuje pod reklamou

Môže si klient kouča otestovať?

„Užitočné je vyžiadať si ukážku koučovania,“ radí Peter Benkovič z Maxman Consultants. Aby si bol človek istý, že kouč je pre neho vhodný, môže skúsiť skúšobnú hodinu koučingu zdarma.

„Kouči zvyknú ponúknuť „chemistry session“ bezplatne, aby si overili, či si „sadnú“ ako ľudia,“ dodáva Zlatica Mária Stubbs.

Avšak bezplatnú hodinu musí zvážiť i sám kouč. „Väčšina koučov ponúka prvú hodinu zadarmo, ale len vtedy, keď zistia, že máte o koučing skutočný záujem, môžete si ho dovoliť a prídete s témou, ktorej sa kouč venuje,“ dopĺňa Vladimíra Neuschlová.

Je dobré vybrať si kouča, ktorý v minulosti prešiel podobnou skúsenosťou ako koučovaný?

Pri výbere správneho kouča by si mal človek uvedomiť, že kouč má človeku pomáhať na jeho ceste prostredníctvom konštruktívnej debaty a užitočných otázok. Kouč nie je radcom, ktorý by mal človeku povedať, čo má urobiť.

„Kouč nie je konzultant,“ hovorí Erika Matwij. „Kouč má ľudí cez otázky sprevádzať ich vnútorným procesom hľadania a objavovania si vecí a odpovedí. Kouč nemá čo radiť a rozdávať rozumy. To už potom nie je koučing, ale poradenstvo.

Prečítajte si tiež

„Pri čistom koučovaní znalosť problematiky resp. osobná skúsenosť s danou témou môže byť aj prekážkou pre kouča, lebo sa mu podvedome natískajú riešenie pre partnera,“ dodáva Zoltán Demján. „Často však vrcholoví manažéri, s ktorými pracujem nepotrebujú kouča v pravom slova zmysle, ale skôr partnera, s ktorým sa môžu porozprávať o témach, ktoré vo svojom pracovnom živote riešia a nemajú niekoho, s kým by sa o nich mohli baviť. V takomto prípad hovoríme skôr o konzultácii a nie o koučovaní. Vtedy, samozrejme, osobná skúsenosť je veľmi vhodná. Často sa tieto dve formy pomoci striedajú. Niekedy partner potrebuje kouča, niekedy konzultanta a niekedy len bútľavú vŕbu.“

Čo ak si podnikateľ počas koučingu uvedomí, že si s koučom „nesedia“?

„Ak si kouča vyberiete a časom zistíte, že vám niečo nesedí, treba túto tému hneď otvoriť,“ hovorí Vladimíra Neuschlová. „Koučing je vzťah dvoch seberovných dospelých ľudí a tí by sa nemali báť otvorene hovoriť o čomkoľvek. Buď si s koučom dohodnete ešte jednu-dve hodiny, či sa niečo nezmení, alebo koučovací vzťah okamžite ukončíte. Úvodná hodina koučingu je málo na to, aby ste na 100 % vedeli, že ste si dobre vybrali. Ale tri-štyri koučovacie sedenia by už mali stačiť na to, aby ste sa uistili, že ste si vybrali správneho kouča. Žiadny profesionálny kouč vás nebude nútiť, ani zaväzovať, aby ste k nemu chodili. Ja napríklad ponúkam trojmesačné koučovacie balíčky, ale klient sa počas prvého mesiaca môže rozhodnúť, či budeme v našej spolupráci pokračovať viac ako 30 dní.“    

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Ako efektívne komunikovať zmeny či inovácie vo firme

Komunikácia so zamestnancami pri väčšej zmene vo firme je kľúčová pre jej úspech – ako ju uchopiť, čo by malo byť súčasťou jednotlivých komunikačných fáz a na čo dať pozor?

Komunikačný plán: pomoc so zavedením a prijatím zmien vo firme

Základom úspechu zavedenia inovácie či inej zmeny vo firme je komunikácia. Dôležitú rolu má preto komunikačný plán a vhodný výber komunikátora. Ako na to?

Vonkajšie žalúzie možno pred kúpou naživo vyskúšať vďaka inovatívnym predajniam

Žilinská firma s tieniacou technikou Profirol ukazuje inovatívnosť aj v predajniach. V čom sa odlišujú od konkurencie a čo ich zaskočilo pri otváraní nových pobočiek?

Starostlivosť o zákazníka u lídra na trhu s vonkajšími žalúziami

Pozitívne recenzie privádzajú do firmy Profirol s tieniacou technikou viac ako polovicu nových zákazníkov. Ako docieliť zákaznícku spokojnosť?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky