Utopená elektronika inšpiráciou na podnikanie: zachraňuje ju slovenský startup

Utopená elektronika inšpiráciou na podnikanie: zachraňuje ju slovenský startup
Zdroj: Pixabay.com
Libuša Removčíková

Písanie a žurnalistika ma vždy zaujímali, preto som študovala na Fakulte masmediálnej komunikácie UCM v Trnave. Téma podnikania a ekonomiky je mi taktiež blízka, preto som študovala na Obchodnej akadémii v Dolnom Kubíne. A baví ma aj marketingová komunikácia. Čo môže byť lepšie ako skĺbiť toto všetko dokopy?

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Na trhu je netradičná technológia na ochranu elektronických zariadení z dielne Slovákov. S čím sa museli popasovať pri rozbiehaní technologického startup-u a ako ich vynález funguje?

Po zhliadnutí videa na YouTube dostal netradičný nápad, ktorý neskôr pretavil do podnikania. Lukáš Petruňo zo Sniny v roku 2019 vytvoril startup Humidef, ktorého cieľom je zachraňovať a ochraňovať techniku pred poškodením tekutinami. Pre Podnikajte.sk prezradil, aké boli jeho podnikateľské začiatky s nápadom, ktorý ho priviedol medzi finálnu päticu v súťaži Mladý inovatívny podnikateľ 2020, v čom ho súťaž posunula, ale aj či sa mu splnilo to, čo od svojho podnikateľského sna očakával.

Inšpiráciu našiel vo videu na internete, vo vývoji ho posúvali aj dokumentárne filmy

„Môj príbeh začína tak, že som pozeral video na YouTube o utopených telefónoch. Účinkujúci sa v ňom snažili zariadenia zachrániť,“ začína Lukáš Petruňo rozprávanie o jeho podnikateľskom nápade. V tom momente začal skúmať, či na trhu existuje niečo, čo by elektronike vedelo pomôcť pri zásahu vodou. Zistil však, že ide o dieru na trhu, ktorú sa rozhodol zaplátať. „Začal som skúmať možnosti. Popri mojej práci ako programátor CNC strojov som sa tri roky venoval tomuto výskumu.“ Lukáš k finálnej HUMIDEF Ochrannej technológii prichádzal metódou pokus - omyl. V roku 2019 sa k nemu pridal jeho kamarát z detstva a rozhodli sa spolupracovať.

Spoločnými silami vyvíjali tzv. záchranný balík pre utopenú elektroniku. Aby vychytali muchy hneď na začiatku, hľadali podnety, ako produkt zdokonaliť: „Pozerali sme napr. dokumentárne firmy, kde filmári mali pri natáčaní problém s technikou, ktorú ovplyvňovala voda a vlhkosť. Následne kolega pri počúvaní jedného podcastu zachytil informáciu od ministra obrany, že aj slovenská armáda má problémy s uskladňovaním techniky. Tá umiestnením v exteriéri a vplyvom počasia degraduje (korózia, znehodnocovanie materiálov). Na základe takýchto problémov z praxe sme teda postupne prichádzali s riešeniami, ktorými sme chceli ochrániť a zachrániť telefóny, notebooky či inú elektroniku,“ spomína Lukáš. Postupne vyskladali viacčlenný tím a upevňovali si svoje postavenie na trhu.

Majetok má ochrániť čip a balíček – ako to funguje?

Filozofia firmy Humidef je založená na bežných poznatkoch ľudí – dovolenkujúcich pri mori, kde im vlhkosť či nebodaj samotné more poškodia ich mobilný telefón; pracovníkov, ktorí si na svoje notebooky vyliali nápoj; či ľudí, ktorí o svoje zariadenia prišli pri povodniach. Korózii a oxidácii chcú predchádzať Ochrannou technológiou, ktorá má pri včasnom a správnom použití zachrániť elektronické zariadenia a pridať im permanentnú ochranu. Vďaka tej by časom nemali vzniknúť na zasiahnutých častiach kovu oxidačné a korózne chemické reakcie.

Ich výnimočnosť však ani tak nespočíva vo vyrábaných produktoch, ale skôr v technológii, ktorú využívajú. „Akonáhle kvapalina (napr. voda) zasiahne pevný kov, trvá v priemere polhodinu, kým sa začnú na povrchu prejavovať chemické reakcie. Aj to je dôvod, prečo v prípade niektorých elektronických zariadení (napr. mobilných telefónov) nedôjde k ich poškodeniu ihneď po priamom zásahu tekutiny, ale až neskôr, napríklad o pol roka, kedy začnú na zariadení postupne odchádzať rôzne funkcie,“ vysvetľujú zakladatelia na webovej stránke spoločnosti. Vyrobili preto dva pilotné produkty, ktorými sú HUMIDEF Záchranný balík a HUMIDEF Ochranný čip.

Úlohou čipu je poskytovať zariadeniam permanentnú ochranu. Čip je potrebné vložiť do obalu alebo tašky, či iného uzavretého priestoru s elektronickým zariadením. Minimálna doba trvania ochrany prostredníctvom Ochranného čipu závisí od toho, kde sa nachádza, no je stanovená minimálne na šesť mesiacov. Počas tohto obdobia bude zo seba vyparovať ochranné častice, ktoré budú mobil či notebook chrániť, pretože vytvoria väzbu s materiálmi ako je železo, oceľ, hliník či meď. Vytvoria tak bariéru, ktorou vytláčajú vodu z povrchov a látok. Čip však nesmie byť vystavený priamej vode, pretože sa znehodnotí.

Záchranný balík zasa slúži ako prvá pomoc pre elektroniku, ktorá je zasiahnutá nielen vodou, ale napríklad aj pivom, vínom či chemickými prostriedkami. Zariadenie, ktoré chce používateľ zachrániť, je potrebné vložiť do tohto balíka a po uzavretí začne balík pracovať. Oba výrobky sú založené na nanotechnológii.

Firma chce predchádzať poškodeniu elektroniky pri záplavách, no myslia aj na šperky

Tento rok ovládla pandémia, no problémy ľuďom spôsobovali aj časté záplavy. V Humidef sa ich snažia analyzovať a vytvárať lepšie riešenia, ktoré zabránia vode poškodiť techniku a elektroniku. Lukáš Petruňo spomína, že počas povodní sa ľudia na ich produkty pýtali viac. Niektorí však nerozumejú ich technológii. „Princíp sa snažíme vysvetľovať čo najviac laicky. Keď ľudia pochopia, o čo ide, stretávame sa s pozitívnymi ohlasmi.“

Okrem spomínaných čipov a balíkov, ktoré sú v siedmich veľkostiach pre rôzne druhy zariadení, sa však firma Humidef postupne posúva vo vývoji ďalej. Do portfólia tejto mladej spoločnosti pribudne napríklad ochranná šperkovnica, ktorá má ochrániť bižutériu a šperky pred vplyvom solí z potu. Vo firme taktiež pracujú na technológii, ktorá telefóny, tablety či počítače bude dezinfikovať pomocou UVC (germicídneho) žiarenia. Takýto prístroj naberá na význame práve počas prebiehajúcej pandémie. Svoje výrobky si ale nechcú nechať len pre slovenský trh. V pláne majú preraziť v zahraničí, a to najmä v prímorských krajinách, kde je vysoká vlhkosť a väčšie riziko záplav.

Článok pokračuje pod reklamou

Začiatky pre mladých chalanov neboli jednoduché, silu im dodal aj úspech v súťaži

Tak, ako väčšinu začínajúcich podnikateľov, aj Lukáša zaskočilo množstvo byrokratických nezmyslov pri rozbiehaní firmy. Ich zariadenia si navyše vyžadujú certifikáciu a nakoľko nejde o produkt, ktorý nájdete na každom rohu, je vhodné aj registrovanie úžitkového vzoru. Lukáš sa však musel popasovať s finančnými a časovými nákladmi, ktoré sa s danými procesmi spájajú. Jeden z najväčších problémov pre neho a jeho kolegov bol kapitál, nakoľko mnohí z nich ešte len doštudovali alebo krátko pracovali. „Na financovanie projektu som si zobral spotrebný úver a využil aj vlastné úspory. Ak by som však mohol niečo urobiť inak, rozložil a investoval by som finančné zdroje efektívnejšie. Veľa peňazí som totiž využil nesprávne. Nepoznal som motto: „V jednoduchosti je krása.“ Financie som vkladal do komplikovaných a nákladných riešení (prototypovanie, 3D tlač, atď.). Nakoniec som prišiel na úplne jednoduché a efektívne riešenie v podobe záchranných balíkov.“

Lukáš navyše do podnikania išiel okrem iného s vidinou, že sa stane „pánom svojho času“. Realita však bola odlišná. „Svojej predošlej práci sa stále venujem, preto mám momentálne menej času ako pred tým. Musím zladiť rodinu, prácu aj podnikanie. Multitasking je v mojom prípade skutočne ‚brutálny‘. Napriek tomu verím, že sme na správnej ceste,“ tvrdí Lukáš. Súčasťou jeho podnikateľskej cesty je však aj zanechanie istého odkazu ľuďom, že keď človek naozaj chce, dosiahne všetko.

V tom, že má ich práca význam, ho utvrdila nielen priazeň zákazníkov, ktorú si získali v priebehu niekoľkých mesiacov, ale aj odbornej verejnosti, keď sa dostali medzi piatich ocenených finalistov súťaže Mladý inovatívny podnikateľ 2020. Keďže vznikli ako startup-ový projekt v Univerzitnom vedeckom parku v Košiciach, účasť na súťaži im navrhli dekan a riaditeľ. Prihlásili sa a dobre urobili. Okrem úspechu v súťaži získali aj väčší obzor a motiváciu. „Utvrdili sme sa, že ak sme sa dostali až sem, má naša práca skutočný zmysel.“

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Libuša Removčíková
Libuša Removčíková

Písanie a žurnalistika ma vždy zaujímali, preto som študovala na Fakulte masmediálnej komunikácie UCM v Trnave. Téma podnikania a ekonomiky je mi taktiež blízka, preto som študovala na Obchodnej akadémii v Dolnom Kubíne. A baví ma aj marketingová komunikácia. Čo môže byť lepšie ako skĺbiť toto všetko dokopy?


Podnikanie študentov: inšpiratívne nápady z celého sveta

Kreativita, talent, nadšenie a vízia – to všetko vedia aj študenti využiť, aby svoj nápad premenili na úspešný biznis, často ešte pred dosiahnutím plnoletosti. Ukážka inšpiratívnych príkladov.

Súťaž Mladý inovatívny podnikateľ 2024 sa blíži: ako sa zapojiť?

Na finalistov čakajú atraktívne ceny. Aké sú podmienky, kde a dokedy sa registrovať a čo finalisti získajú?

Netradičné ubytovanie v Česku, Poľsku, Rakúsku a Maďarsku

Rozprávková dedinka, pobyt v „skale“ či vo vínnom sude. Čím lákajú turistov podnikatelia v okolitých krajinách?

Atrakcie (nielen) pre deti: inšpiratívne biznis nápady zamerané na rodiny

Odpoveď na otázku „Kam na výlet s deťmi?“ ponúkajú viacerí podnikatelia. Inšpiratívne príklady zo Slovenska, Česka či Rakúska ako ukážka toho, že kreativite sa v biznise medze nekladú.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky