Odišla z dobrej práce, aby varila džemy s alkoholom. Východniarka dobýja trh luxusnou pochúťkou

Odišla z dobrej práce, aby varila džemy s alkoholom. Východniarka dobýja trh luxusnou pochúťkou

Sympatická podnikateľka Iveta Hrabovská, ktorá tento rok získala ocenenie Začínajúca podnikateľka v súťaži Podnikateľka Slovenska 2016, nám chvíľu po prebratí ceny porozprávala o neľahkých začiatkoch v podnikaní s Gentle Jam - džemami a omáčkami s obsahom kvalitného alkoholu.

Ľudia mi ťukali na čelo, či som sa zbláznila

Usmievavá Iveta mi v sprievode manžela veľmi stručne vysvetlí, ako jej napadlo vyrábať a predávať práve džemy s alkoholom. „Som východniarka... a to, myslím, hovorí za všetko.“ Iveta po štúdiu marketingovej komunikácie a reklamy pracovala šesť rokov v médiách či už ako moderátorka v regionálnych televíziách, alebo ako produktová špecialistka najväčších ženských magazínov na Slovensku. Istý čas sa venovala podnikaniu a práci v médiách zároveň, no po čase sa rozhodla ísť do budovania vlastnej značky Gentle Jam na 100 percent. „Keď som ľudom vo svojom okolí povedala, že sa chcem rozlúčiť so zamestnávateľom a vyrábať džemy a omáčky s alkoholom, klepali mi na čelo, či som normálna. Nechápali, prečo idem z výbornej práce doslova do zástery pred sporák. Vraveli mi, že mentálne zakapem.“ Dnes jej tí istí ľudia často uznanlivo potrasú rukou a priznajú, že sa mýlili.

Iveta uznáva, že práca v médiách bola pre ňu výbornou školou a mnohé vedomosti z nej zúročila aj pri budovaní vlastného podnikania. „V predchádzajúcej práci som sa naučila, ako ľudia reagujú na internete, na čo klikajú, aké sú trendy v oblasti marketingu. Viem, ako sa dá na internete predávať, a to som využila aj pri Gentle Jam.“

Prekvapení úspechom

S podnikaním začala v roku 2014 po tom, čo si spravila hĺbkovú analýzu a zistila, že by na trhu nemala konkurenciu. Naplno sa biznisu začala venovať od apríla 2015. Mala trištvrte roka na to, aby sa pripravila na vianočnú sezónu, pretože gro potenciálnych zákazníkov mali tvoriť aj firmy, ktoré hľadajú originálne darčeky. „Vianoce nás veľmi prekvapili, všetko sa vypredalo.“ Spolu s manželom predpokladali, že po Vianociach nastane hluché obdobie, no opak bol pravdou. „Prelom nastal v septembri, varilo sa takmer každý deň, vyexpedovali sme obrovské množstvo produktov. Naštartovalo nás to. Vtedy som si povedala, že môj nápad má naozaj perspektívu.“

Udivili ich aj ohlasy Slovákov. Hoci cieľom firmy bolo expandovať na zahraničný trh, veľmi veľa objednávok dostáva práve zo Slovenska.

Gentle Jam – originál, ktorý potrápil úrady

Spolu s manželom začínali s investíciou 300 eur. Pravidelne do biznisu prispievali zo svojej výplaty a maximum práce sa snažili zvládnuť sami. Zo začiatku mali problém aj s byrokraciou. Keďže Gentle Jam je originálny produkt, ktorý hygiena dovtedy nepoznala, mali problém zaradiť ho. Najhoršie okamihy prišli vtedy, keď manželom Hrabovským povedali, že svoj produkt nemôžu volať džem, ale nátierka. „Spýtala som sa tej pani na hygiene, či si zo mňa robí srandu,“ hovorí Iveta. Bolo to v čase, keď mala za sebou trištvrte roka plánovania celého brandu a marketingu. „S manželom sme dva alebo tri dni strávili listovaním v zákonoch, aby sme medzi nimi našli nejakú medzierku. Nerobili sme predsa všetku tú prácu preto, aby sme ju hodili do koša. A našli sme. Našli sme jeden odstavček, jednu vetu, doteraz si ju pamätám. Vtedy mi padol poriadny kameň zo srdca.“

Klientela? Biznis trieda

Keďže Gentle Jam sú vyrábané z kvalitného ovocia a alkoholu, zodpovedá tomu aj cena – pohybuje sa okolo 20 eur za 200g. Iveta vedela, že ak chce predávať džemy a omáčky v tejto hodnote, musí sa dostať k cieľovej skupine, ktorá si ich bude môcť dovoliť. „Dala som červenú trhom, jarmokom a stánkovým akciám. Začala som Gentle Jam ťahať do biznis sféry. Navštívila som bizniskluby na Slovensku, obchodné komory, začala som Gentle Jam promovať aj v hotelierstve, v štvor a päť hviezdičkových hoteloch. Do tejto sféry som podnikanie ťahala od začiatku a robím tak dodnes.“ Väčšinu peňazí investovali práve do promo akcií, keďže bolo potrebné zaplatiť priestory. Investícia sa oplatila a chýr o kvalitnej gastronomickej pochúťke sa pomerne rýchlo rozšíril. Sieť zákazníkov sa stále zväčšuje a čoraz častejšie si originálny džem doprajú aj ľudia s priemerným platom.

Podnikanie mi dáva slobodu

Iveta si život podnikateľky nevie vynachváliť. „Podnikanie vám môže priniesť neuveriteľnú slobodu. V utorok si poviete, že by ste chceli ísť do Tatier, tak sa zbalíte a idete. Ľudia by si nemali myslieť, že osemhodinový pracovný čas a pípnutie esemesky v strede mesiaca, keď vám príde výplata na účet, je istota. Nie je, v globále nič nie je isté. Ani podnikanie. Ale takto si aspoň sama budujem svoj život.“

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Monika Radošovská

"Písanie je jediná činnosť, pri ktorej nemám pocit, že by som mala robiť niečo iné.“ Tento citát od Glorie Steinem ma dokonale vystihuje, možno preto už tretí rok študujem žurnalistiku na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre. Rada stretávam ľudí a pýtam sa na ich príbehy. Keď nepracujem a neštudujem, čítam, cestujem a pozerám seriály.


Majiteľ optiky: Budúcnosť vidím v nákupe okuliarov cez internet

Odišiel z rodinnej firmy a s manželkou asi 300 metrov od rodičov otvorili vlastnú optiku, ktorá tej rodinnej nekonkuruje.

Poznáme víťazky súťaže Podnikateľka Slovenska 2018

Devätnásty ročník súťaže Podnikateľka Slovenska priniesol viacero noviniek a jej výsledky vyhlásili 19. februára v Stĺpovej sieni bratislavskej Reduty. Absolútnou víťazkou súťaže sa stala a cenu Podnikateľka Slovenska 2018 si z rúk predsedu vlády Petra Pellegriniho prevzala farmárka Barbora Figlušová so svojim projektom Čučoriedkovo.

Barberka Radka Štefániková: Ďalší pán na holenie až o mesiac!

Radka vyštudovala strednú školu a chcela byť kaderníčka. Nie však hocijaká. Už počas štúdia inklinovala k pánskym strihom a lákalo ju strihať inak ako v bežných kaderníctvach. Ako malá veľmi rada kreslila a v dospelosti chcela svoju kreativitu pretaviť aj do práce. V roku 2017 si v Považskej Bystrici otvorila barbershop a o rok neskôr v ňom vítala stovky nových zákazníkov.

Jana Bednárová (Chutné kytice): Firma je naše štvrté dieťa

Za šesť rokov podnikania namočili do čokolády už milión jahôd. Pred štartom nevedeli o potravinárstve takmer nič, dnes majú viac ako desaťtisíc objednávok ročne.