Ako školia zamestnancov svetoznáme technologické firmy? Inšpirujte sa od najlepších

Ako školia zamestnancov svetoznáme technologické firmy? Inšpirujte sa od najlepších
Peter Šimún YesElf

Zakladateľ onboardingovej platfomy YesElf, ktorá je držiteľom certifikátu kvality Seal of Excellence Európskej komisie z programu Horizont 2020 a finalista Startup Awards 2018.

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Nedávna štúdia spoločnosti PwC potvrdzuje, že kvalifikácia a rozvoj zručností sú pre mileniálov pri výbere zamestnávateľa dôležitými faktormi. Ako si ich teda získať a udržať vo firme? Inšpirujte sa procesom vzdelávania tých najlepších.

V Google kladú pri školeniach dôraz na jednoduchosť

Vzdelávanie zamestnancov je vo firemnej kultúre spoločnosti Google doslova zakorenené. Až 80 % zo všetkých školení prisluhuje metóde G2G, čo je skratkou pre predávanie vedomostí a zručností z prvej ruky – od jedného „Googlera“ tomu druhému (Googler-to-Googler).

Zamestnanci sa tak vzdelávajú individuálne a vzájomne medzi sebou, čo má viacero výhod. Napríklad tú, že nováčikovia sa trénujú priamo na pracovisku a tí skúsenejší si nepretržite opakujú nadobudnuté zručnosti.

Vďaka takémuto vzdelávaciemu programu dáva Google svojim zamestnancom voľnosť a dôveru, ktorá má pozitívny vplyv na ich motiváciu. Participácia zamestnancov na vzdelávaní tiež posilňuje medziľudské vzťahy a zlepšuje celkovú firemnú kultúru.

Aké ponaučenie si môžete od Google zobrať? Minimálne to, že vašimi najkvalifikovanjšími školiteľmi sú vaši zamestnanci.

Facebook využíva pri vzdelávaní umelú inteligenciu

Politika vzdelávania v spoločnosti Facebook je naozaj rozsiahla, no niet sa čomu diviť. Odzrkadľuje rozmanitosť pracovných pozícií, ktoré sú pre chod najväčšej sociálnej siete potrebné.

Rovnako ako Google, aj pracovníci Facebooku sa vzdelávajú v rámci svojich oddelení jeden od druhého, čo posilňuje nielen pracovnú morálku a ich angažovanosť, ale aj zamestnanecké vzťahy. To je však iba základný postup, ktorý by mala mať zavedený každá súčasná spoločnosť.

Ako by to však vyzeralo, keby technologická firma ako Facebook nepristupovala k re/kvalifikácii zamestnancov predsa len trochu inak? Novým a doposiaľ nezaužívaným spôsobom vzdelávania zamestnancov je využitie umelej inteligencie.

Áno, Facebook zveril trénovanie svojich nových aj stálych zamestnancov do rúk umelej inteligencie. Ako to asi vyzerá?

Centrálny systém sleduje aktivitu všetkých zamestnancov a zo zozbieraných dát vytvára postupy, ktoré slúžia na zvyšovanie kvalifikácie všetkých ostatných zamestnancov.

Cieľom umelej inteligencie je zbierať podklady pre odborné vzdelanie a efektívne ich šíriť medzi ostatnými ľuďmi v rámci firmy alebo jednotlivých oddelení.

Očakáva sa, že umelá inteligencia bude pri školeniach a trénovaní zamestnancov vo veľkých spoločnostiach o niekoľko rokov bežným štandardom. Na to, aby ste pri školení zamestnancov využívali automatizované postupy, však nemusíte byť najväčšou technologickou firmou.

Na trhu už dnes existujú platformy, ktoré monitorujú prácu skúseného zamestnanca a analyzujú jeho pohyb vo firemnej aplikácii. Z údajov potom navrhnú nápovedy, ktoré sa zobrazia nováčikom a vďaka ktorým sa naučia pracovať v programe rovnako dobre ako ostrieľaní pracovníci.

Microsoft kladie pri školeniach dôraz na gamifikáciu

Aj keď nemáte 114 000 zamestnancov po celom svete ako Microsoft, napriek tomu sa môžete jeho vzdelávacím systémom inšpirovať. Spoločnosť vyvinula centralizovaný HR systém, z ktorého majú zamestnanci prístup nielen k tréningom, ale aj k osobným informáciám.

„Globálne firmy majú v rôznych krajinách rôzne systémy pre správu ľudských zdrojov, no naši zamestnanci majú prístup do riadiaceho panela odkiaľkoľvek na svete,“ tvrdí Microsoft HR director Theresa McHenryová.

Zavedením jednotného systému, kde zamestnanci nájdu všetky študijné materiály aj absolvované školenia, sa nielenže uľahčil prístup k informáciám, ale zjednodušila sa aj práca HR manažérov.

„Manažéri v systéme nájdu informácie, kedy napríklad zamestnanec nastúpil do práce alebo kedy odchádza na materskú dovolenku. Na základe informácií tiež vedia odhadnúť, či potrebuje tréning alebo kedy naposledy mu bol udelený bonus,“ tvrdí riaditeľka.

Samotný HR management systém nie je žiadnou senzáciou, pretože dnes je bežnou súčasťou menších aj väčších firiem. To, čím sa však môžete od Microsoftu inšpirovať, je vylepšenie informačného systému hravými prvkami, ktoré robia z nudného učenia zaujímavý, pútavý a nevšedný proces vzdelávania

Manažéri v Microsofte môžu cez nástroj svojich zamestnancov hodnotiť a udeliť im návrh na bonus. HR špecialisti potom sledujú, ako manažéri s touto právomocou nakladajú a podľa toho hodnotia oni ich.

Microsoft je jedným z popredným priekopníkov gamifikácie v HR – využívaní hravých prvkov na zvyšovanie motivácie zamestnancov.

V inom prípade ju využili napríklad pri vzdelávaní a zvyšovaní výkonnosti pracovníkov call centier.

Potrebovali nájsť riešenie, ktoré by zlepšilo zapojenie zamestnancov do práce. Jedným zo spôsobov, ako ľudí motivovať, je ponúknuť im praktické výzvy a povzbudiť ich emocionálne sa angažovať.

Pri hľadaní správnej metódy re/kvalifikácie agentov kládli dôraz na zmenu správania, rozvoj zručností a podporu predaja zábavným a interaktívnym spôsobom. V minulosti už využívali odmeňovanie na konci mesiaca, no ukázalo sa, že takýto prístup je funkčný maximálne pre 10 % zo všetkých agentov.

Pri nasadení gamifikácie zistili, že telefonickí agenti nemajú kontrolu nad svojou každodennou prácou. Takmer vždy pracujú podľa stanovených pravidiel – kedy majú ľuďom volať a čo im majú presne hovoriť. Vďaka gamifikácii mali pri plnení každodenných požiadaviek oveľa väčšiu slobodu.

Riešenie spoločnosti Microsoft predstavovalo sériu výziev, ktoré pôsobia na emócie agentov a motivujú ich k dosiahnutiu zmysluplného cieľa. Typické obchodné alebo manažérske ciele nie sú totiž pre ľudí príliš lákavé.

Mnohé z cieľov boli navrhnuté tak, aby pracovníkom umožnili napredovať v hre – zbierali odznaky, body a dosahovali rôzne úrovne. Program vzdelávania prostredníctvom gamifikácie je úspešný, ak sa v ňom na zamestnancov pozeráte ako na hráčov, ktorí chcú získavať body a postupovať z jednej úrovne na ďalšiu.

Oplatilo sa to Microsoftu robiť?

Určite áno, pretože takmer okamžite sa ukázalo, že takýto postup je pre pracovníkov call centra veľmi motivujúci. Agenti sa snažili absolvovať ešte viac hovorov, aby za daný deň nazbierali čo najviac bodov. Vďaka tomu sa ich produktivita zvýšila o 10 %.

Agenti v rámci zbierania bodov získali tiež lepší prehľad o produktoch a službách, takže zákazníkom neponúkali len to, čo potrebovali, ale aj rôzne príbuzné produkty a rozšírenia, čím Microsoft dosiahol väčšie predaje.

Článok pokračuje pod reklamou

Salesforce ponúka personalizované školenia

Pre nováčikov aj stálych zamestnancov majú v Salesforce pripravené personalizované vzdelávacie programy, ktoré okrem zvyšovania kvalifikácie vedú aj k vyššej produktivite a angažovanosti.

„Cieľom je vytvoriť najlepší vzdelávací program a potom ho rozšíriť do všetkých oddelení Salesforce,“ napísal Dan Darcy, ktorý sa v Salesforce venuje zvyšovaniu produktivity. Skôr ako prišli s personalizovanými tréningami, vo firme zisťovali, akú metódu vzdelávania by zamestnanci uvítali.

Vo výsledku si najviac pracovníkov vybralo personalizované vzdelávacie postupy, ktoré by mohli absolvovať vlastným tempom. Samozrejme, nenahradili tým osobné školenia nováčikov, ktoré sú takisto súčasťou ich vzdelávacieho systému.

Ak sa vám teda zdá, že proces školenia nie je vo vašej firme dostatočný, nebojte sa opýtať zamestnancov, aká je ich ideálna predstava vzdelávania. Možno zistíte, že hromadné školenia nie sú až také efektívne a užitočné, ako ste si mysleli.

V KFC sa hrajú pri školení zamestnancov s virtuálnou realitou

Kým sa noví zamestnanci KFC nenaučia správne vyprážať kurča, neopustia miestnosť. Zhruba tak vyzerá hra založená na virtuálnej realite, ktorá je súčasťou náborového procesu.

Aby sa zamestnanci dostali preč z miestnosti, musia zvládnuť vypražiť kuracie kúsky vo fritéze za čo najlepší čas. Aby to nebolo také jednoduché, situáciu im sťažuje zákerný plukovník Sanders.

Zdroj: Youtube
Zdroj: Youtube

Cieľom hry je urýchliť proces prípravy typického KFC jedla. Zatiaľ čo bežne trvá celý tento postup asi 25 minút, v simulácii to nováčikovia zvládnu za 10 minút. Zároveň sa noví zamestnanci vďaka simulácii naučia pripravovať jedlo bez zbytočného plytvania surovinami.

Simulácia vyprážania je realizovaná cez Oculus Rift a jej úlohou nie je nahradiť praktické školenia – hra je iba zábavným doplnkom už existujúceho vzdelávacieho programu zamestnancov.

Akú inšpiráciu si môžete od KFC zobrať?

Nebojte sa vo firme skúšať a zavádzať nové vzdelávacie metódy. Nielen preto, že všetko nové je pre ľudí zaujímavejšie a zábavnejšie. Pokiaľ začnete vo firme využívať niektorú z inovácií, okrem zvýšenej efektivity zamestnancov môžete ušetriť na nákladoch spojených s vysokou fluktuáciou.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Peter Šimún title_company
Peter Šimún YesElf

Zakladateľ onboardingovej platfomy YesElf, ktorá je držiteľom certifikátu kvality Seal of Excellence Európskej komisie z programu Horizont 2020 a finalista Startup Awards 2018.


Aká je cena koučingu?

Koľko stojí koučing, aby bol efektívny? Cenníky koučov sa medzi sebou môžu líšiť. Koľko financií budete musieť investovať do koučingu, aby ste uvideli želané výsledky?

Ako si vybrať kouča?

Vybrať si toho správneho kouča je polovica úspechu. Ako ho nájsť a aké kritériá by mal spĺňať, aby vám pomohol dosiahnuť váš cieľ?

Horúce letné dni v práci - ako sa s nimi vyrovnávajú zamestnávatelia v zahraničí?

Aké benefity pre svojich zamestnancov zavádzajú zahraničné firmy počas vysokých teplôt v lete, aby im prácu uľahčili a zároveň ich ochránili? Inšpirujte sa.

4-dňový pracovný týždeň. Komu sa oplatí ho zaviesť?

4-denný pracovný týždeň je dohoda medzi zamestnávateľom a zamestnancami, pri ktorej by zamestnanci síce chodili do práce menej, ale podali by rovnaký výkon a dodali tie isté výsledky ako doteraz. Je to vôbec možné?