Svet kávy po holandsky alebo príbeh Douwe Egberts

Svet kávy po holandsky alebo príbeh Douwe Egberts

Som človek, ktorý nemá nikdy na nič čas a aj ak ho má vždy si ho nejako rozvrhne. Popri štúdiu a priateľoch si ho rada vypĺňam písaním článkov, ktoré i mňa vždy obohatia o nové informácie. „Neškatuľkujem sa“, a preto ma zaujímajú témy z rôznych oblastí (rada prepínam): ráno politické, popoludní podnikateľské a večer spoločenské. Ako typická žena, nemám problém sa prispôsobiť v akejkoľvek situácii, a to o mne tvrdia i iní. Pri mojich aktivitách je dopingom jednoznačne káva, no i dobrá nálada a príjemní ľudia.

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Každý deň začať šálkou lahodnej a neodolateľnej kávy Douwe Egberts je tým, čo si praví „kávičkári“ neodpustia. Do hlbín jej vzniku nás povedie podnikateľský príbeh tejto svetovej značky kávy.

Začalo to malým obchodíkom s kávou

Keď pán Egbert Douwes pred čosi vyše 260 rokmi spolu so svojou manželkou Akke Thijsses otvorili obchod s koloniálnym tovarom ani len netušili, že položili základný kameň jednej z najúspešnejších a najväčších spoločností obchodujúcich s kávou na medzinárodnom poli. Písal sa rok 1753 kedy sa Egbert Douwes rozhodol v holandskom meste Joure venovať predaju kávy, čaju, tabaku a cukrovinkám.

Tento kávový magnát, ako ho možno nazvať, sa narodil v Idskenhuizene do rodiny tesára ako najstarší syn v roku 1723. Ešte v detstve však rodina o svojho živiteľa prišla a tak nastali pre Egberta, jeho matku i súrodencov ťažké časy. V dospelosti sa Egbert Douwe oženil a mal so svojou manželkou syna, ktorý dostal meno po otcovi. Egbert Douwe ml. prišiel na svet v roku 1755 a vyučil sa za stolára, no po čase prebral vedenie podniku a úspešne pokračoval v jeho napredovaní. Bol úspešný v oblasti podnikania, ale v osobnom živote to bolo o čosi horšie. Po prvom neúspešnom manželstve, ktoré skrachovalo, sa oženil druhý krát. No nečakane vo veku 51 rokov náhle zomrel a vedenie podniku prebrala jeho manželka Lysbeth Minthes, ktorá ho premenovala na „Podnik vdovy po Douwe Egberts“. Po nej do vedenia podniku zasadli ďalší potomkovia rodiny Egberts.

Explózia do sveta a spojenie so Sara Lee

Obdobie konca 19. a začiatku 20. storočia nebolo pre podnik ľahké. Firma síce nekrachovala, ale nedosahovala ani výrazne úspechy a udržiavala sa v strednej triede. Skok na výslnie nastal rokom 1919 kedy podnik Douwe Egberts otvoril pobočku v Utrechte, čím sa stal regionálnym podnikom. V roku 1925 zaviedli ako svoje oficiálne logo červenú pečať, ktoré sa používa dodnes a súčasne sa s tom istom roku presunula celá spoločnosť do Utrechtu, jedine kancelária ostala v Joure. Obdobie úspechov pokračovalo i naďalej, rok 1954 bol tým, kedy na holandský trh prišla prvá instantná káva Macconna a o pár rokov neskôr bola odvysielaná aj prvá televízna reklama Douwe Egberts. Predaj kávy Douwe Egberts sa tak rozšíril i za hranice rodného Holandska, konkrétne do Belgicka, Francúzska, Španielska, či Dánska.

Zmeny nastali po tom, čo sa spoločnosť v roku 1978 stala súčasťou korporácie Sara Lee, špecializovanej na potraviny a nápoje. Prerazili tak aj na brazílsky trh, ktorý je dodnes globálne známy ako svet kávy. Prekročením nového milénia sa stala káva Douwe Egberts populárna už v 36 krajinách sveta. Avšak rokom 2012 sa následne opäť odčlenili od Sara Lee a spoločnosť sa už zaregistrovala pod novým menom, ktoré spájalo minulosť a budúcnosť zároveň – D.E. Master Blenders 1753.

Jacobs Douwe Egberts –  Svetová dvojka na trhu s kávou

Jedna z posledných zmien, ktoré zarezonovali spoločnosťou sa udiala len veľmi nedávno v roku 2014, kedy sa druhý najväčší výrobca kávy Mondelez rozhodol založiť spoločný podnik s Douwe Egberts. Tak vznikla nová spoločnosť Jacobs Douwe Egberts, ktorá zastrešuje značky Jacobs, Carte Noire, Douwe Egberts, či Tassimo. Týmto sa stala spoločnosť Jacobs Douwe Egberts jednotkou v 24 krajinách a ovládla až pätinu svetového trhu s kávou, čím výrazne ohrozila doterajšiu jednotku Nestlé.

Vďaka dlhoročnej tradícií, ktorú Douwe Egberts na trhu s kávou má sa neustále snažia vytvárať nové produkty, ktoré prinášajú spotrebiteľom neodolateľnú chuť a arómu kvalitnej kávy. Tak sa Douwe Egberts stará s láskou o radosť a pohodu svojich verných milovníkov kávy.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Lýdia Hamarčáková

Som človek, ktorý nemá nikdy na nič čas a aj ak ho má vždy si ho nejako rozvrhne. Popri štúdiu a priateľoch si ho rada vypĺňam písaním článkov, ktoré i mňa vždy obohatia o nové informácie. „Neškatuľkujem sa“, a preto ma zaujímajú témy z rôznych oblastí (rada prepínam): ráno politické, popoludní podnikateľské a večer spoločenské. Ako typická žena, nemám problém sa prispôsobiť v akejkoľvek situácii, a to o mne tvrdia i iní. Pri mojich aktivitách je dopingom jednoznačne káva, no i dobrá nálada a príjemní ľudia.


Barberka Radka Štefániková: Ďalší pán na holenie až o mesiac!

Radka vyštudovala strednú školu a chcela byť kaderníčka. Nie však hocijaká. Už počas štúdia inklinovala k pánskym strihom a lákalo ju strihať inak ako v bežných kaderníctvach. Ako malá veľmi rada kreslila a v dospelosti chcela svoju kreativitu pretaviť aj do práce. V roku 2017 si v Považskej Bystrici otvorila barbershop a o rok neskôr v ňom vítala stovky nových zákazníkov.

Jana Bednárová (Chutné kytice): Firma je naše štvrté dieťa

Za šesť rokov podnikania namočili do čokolády už milión jahôd. Pred štartom nevedeli o potravinárstve takmer nič, dnes majú viac ako desaťtisíc objednávok ročne.

Lucia Pašková (CURAPROX): Učíme ľudí zachovať si svoje zuby až do smrti

Nešlo jej o zarábanie peňazí, chcela vzdelávať mladých. Začiatočný kapitál si požičala od rodičov a zo Švajčiarska priniesla na Slovensko farebné zubné kefky. Dnes sú u nás lovebrandom.

Jana Schweighoferová (travelblogerka): Som šéfkou svojho hobby

Blogovanie ju začalo full time živiť už po dvoch rokoch. Dosiahla to, čo niektorí ľudia nedokážu celý život. Jej prácou je ležať na pláži na Seychelách a dostať tam lacno aj vás.