Henry Ford (Ford Motor Company)

Henry Ford (Ford Motor Company)

Poznáte ho určite všetci a jeho meno môžete denne vídavať na ceste. Tvrdohlavý mladík z Ameriky nevynašiel automobil, ako sa o ňom mylne tvrdí, no zasadil sa o to, že dnes každý z nás môže mať svoje vlastné vozidlo. Henry Ford vždy robil veci po svojom, čo dokazuje aj jeden z jeho známych výrokov: „Ak by som bol počúval mojich zákazníkov, dal by som im iba rýchlejšieho koňa.“

Henry Ford sa narodil 30. júla 1863 na farme Greenfield Township blízko Detroitu v štáte Michigan. Jeho korene však siahajú do Európy, pretože obe rodiny – jeho matky aj otca, sa do USA prisťahovali z Belgicka a z Anglicka. Henry bol jedným z piatich detí Williama a Mery Fordovcov a už od útleho veku ho miesto rodinnej farmy fascinovali stroje. V 15-tich rokoch bol vo svojom okolí známy ako miestny opravár hodiniek. V 16-tich po smrti matky opúšťa rodinnú farmu a odchádza do Detroitu vyučiť sa v strojárskom odbore. V brandži tu pracuje vo firmách James F. Flower & Bros. a Detroit Dry Dock Co. Náplňou práce mladého Forda bolo najmä servisovanie parných strojov. Tie ho však až tak neuspokojovali, pretože vždy viac túžil po benzínových motoroch. Nenaplnenie jeho očakávaní v práci ho teda vracajú späť na rodnú farmu. Tu nejaký čas opäť pracuje spolu s otcom a nachádza aj svoju lásku – manželku Claru. Mohlo sa zdať, že Henryho vášeň pre stroje utíchla, no nebolo tomu tak. Vo veku 28 rokov opäť odchádza pracovať do Detroitu, hoci mu otec ponúka celú farmu. Jeho vysnívanou pozíciou je miesto inžiniera v Edison Illuminating Company

Článok pokračuje pod reklamou


Už o 2 roky neskôr sa stal hlavným inžinierom a mal teda dosť peňazí aj času na to, aby sa venoval vlastným experimentom. Z týchto pokusov s benzínovými motormi vzišlo prvé Fordove vozidlo na benzínový pohon pod menom Ford Quadricycle. Podporený kapitálom miestneho podnikateľa v oblasti ťažby dreva Williama H. Murphyho odchádza Ford od Edisona a zakladá Detroit Automobile Company. Kvalita i produkcia však boli chabé, a tak je firma zatvorená. Neskôr Ford v spolupráci s Haroldom Willsom zostrojil nové vozidlo, ktoré malo 26-koní a podarilo sa ho úspešne nielen nadizajnovať a zostrojiť, ale bolo aj plne pojazdné a pripravené na cesty. Po tomto úspechu sa všetci akcionári pôvodnej firmy Detroit Automobile Company rozhodli spolu založiť novú firmu – Henry Ford Company. Výroba a predaj však opäť nie sú celkom podľa Henryho predstáv. Autá sú drahé a akcionármi tlačené do luxusnej pózy. Mladý Ford však chcel vyrábať autá pre bežných ľudí, a tak z firmy odchádza. Hlavný akcionár Murphy potom spoločnosti dáva nové meno – Cadillac Automobile Company. Ford si v roku 1903 zakladá vlastnú novú firmu pod menom  Ford Motor Company.

Práve tu sa začína moderná éra spoločnosti Ford. Henry si konečne naplnil svoju víziu a zostrojil vozidlo, ktoré si mohol kúpiť každý Američan. Volalo sa Ford T a stálo 825 dolárov (dnes približne 20 000 dolárov). Bolo veľmi jednoduché ho riadiť a taktiež sa dalo svojpomocne a ľahko opraviť. Stalo sa tak obľúbené, že sa jeho cena znížila na polovicu a predalo sa rekordných 15 miliónov kusov. Ford bol prvý, kto začal autá vyrábať na automatických linkách a túto produkciu zdokonalil tak, že v konečnej fáze trvala výroba jedného auta len cca 90 minút. Historici vďaka obľúbenosti a rozšírenosti Fordových áut niekedy nazývajú toto odbobie aj „fordizmus“.

Henry Ford bol inovátorom nielen v oblasti automobilového priemyslu, ale aj v oblasti podnikania a ľudských zdrojov. Známa je jeho filozofia „five-dollar workday“, čiže mzda 5 dolárov na deň (dnes približne 110 dolárov). Ford zdvojnásobil vtedajšiu priemernú mzdu, čím prilákal do svojej továrne najlepších technikov široko ďaleko. Tým ušetril náklady spojené s dlhým zaškoľovaním, získal kapacity v odbore a zefektívnil výrobu. V čase veľkej hospodárskej krízy nevídaný krok.

V čase prvej svetovej vojny vyrábal Ford aj bojové lietadlá. Neskôr si výrobňu na ne nechal, no keďže sa jeho stroje nepredávali tak, ako by si prial, časom ju zavrel. Ford bol známy nielen ako fenomenálny podnikateľ, ale aj ako osobnosť verejného života. Aktívne vystupoval formou rôznych článkov a dokonca sponzoroval i jedno periodikum. To publikovalo i jeho kontroverzne vnímané články s protižidovským podtónom.

Henry Ford bol veriaci človek, no napriek tomu si osvojil myšlienku reinkarnácie. Veril, že bude môcť svoje myšlienky rozvíjať aj v ďalšom živote a že skúsenosť ľudskej duše nie je ohraničená časom. Po jeho smrti firmu prebral jeho jediný syn Edsel a neskôr jeho vnuk Henry Ford II. Dnes je spoločnosť Ford Motor Company celosvetové automobilové impérium.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Ivica Ďuricová

Freelance copywriterka, pre ktorú je písanie vášňou a povolaním zároveň. Je spoluautorkou článkov o inšpirácii v podnikaní a publikácií 99 Inšpiratívnych podnikateľských nápadov a 49 hrdiniek slovenského biznisu.


Baťovské princípy podnikania ešte nevymreli. Ako si ich osvojili český a slovenský podnikateľ?

Stretli sme sa na podnikateľskej konferencii, ktorá približovala historický odkaz Tomáša Baťu. Slovák Rudolf Lukačka a Čech Libor Musil zanietene a s veľkým obdivom rozprávali o tom, k čomu ich velikán československého biznisu inšpiroval. Z Baťovho prístupu k podnikaniu by sa podľa nich mali učiť aj budúce generácie.

Čo sa od Baťu môže naučiť dnešný podnikateľ?

Ktoré princípy baťovského systému riadenia platia aj dnes a mnohí podnikatelia o nich netušia?

Insight: Ľuboš Fellner

Insight: nová biznis show na Podnikajte.sk, do ktorej si Marek Didák volá hostí, s ktorými sa bude rozprávať o biznise a marketingu. Prvým je Ľuboš Fellner, zakladateľ cestovnej kancelárie Bubo a Podnikateľ roka 2011.

Český podnikateľský mág 20. storočia ožíva v spomienkach

Čo sa stane, keď si zverejnený inšpiratívny biznis príbeh o českom podnikateľskom velikánovi 20. storočia prečíta človek, ktorý časť detstva prežil v jeho tesnej blízkosti? Spoznajte Jana Neheru nie ako podnikateľa, ale ako človeka z mäsa a kostí.