Prihlasovanie do e-Služieb Sociálnej poisťovne sa mení, GRID karty budú končiť

Sociálna poisťovňa odporúča klientom, ktorí sa prihlasujú do jej e-Služieb s GRID kartou, aby si aktivovali nový prístup. Klienti sa už budú prihlasovať len mobilom alebo občianskym preukazom.

GRID karty už Sociálna poisťovňa nevydáva a ku koncu roka ukončí ich používanie. Všetci klienti sa po novom budú prihlasovať pomocou mena, hesla a mobilnej aplikácie alebo s elektronickým občianskym preukazom (eID). Nový prístup do e-Služieb, ktorý majú klienti k dispozícii od júla tohto roka, je rýchly, komfortný a najmä bezpečný.

Nový spôsob prihlasovania do e-Služieb využijú zamestnávatelia aj fyzické osoby

Prechod na nový spôsob prihlásenia sa týka zamestnávateľov (pre službu Odvádzateľ poistného), SZČO (pre službu Saldokonto) a fyzických osôb (pre službu Individuálny účet poistenca). Pre nový prístup do e-Služieb si používatelia jednoducho stiahnu jednu z aplikácií FreeOTP, Google Authenticator alebo Microsoft Authenticator do svojho smartfónu (pre Android alebo iOS). Pomocou nej si nasnímajú QR kód z e-Služieb (len pri prvej aktivácii) a aplikácia im vygeneruje jedinečný kód, ktorým sa overí ich prístup. Pri každom ďalšom prihlásení pomocou mena a hesla vyzvú e-Služby používateľa, aby zadal jedinečný kód z mobilnej aplikácie a potom ho presmerujú do prostredia e-Služieb.

Po aktivovaní tohto prihlásenia si klient môže spravovať svoj profil sám. Môže si zmeniť heslo v záujme ochrany pred zneužitím alebo si ho obnoviť, ak ho zabudne. V takýchto prípadoch už nebude musieť navštíviť pobočku Sociálnej poisťovne, ako to bolo donedávna napríklad pri strate GRID karty. Nový prístup predpokladá, že klient využíva jedinečnú mailovú adresu, ku ktorej nemá prístup iná osoba. Ak tú istú mailovú adresu využíva viacero klientov, upozorní ich na to správa v e-Službách.

Nové prihlásenie do e-Služieb pre súčasných klientov Sociálnej poisťovne

Prístup do e-Služieb si súčasní klienti aktivujú v troch jednoduchých krokoch:

1. Stiahnu si jednu z mobilných aplikácií FreeOTP, Google Authenticator alebo Microsoft Authenticator. Bude im slúžiť na snímanie QR kódu (len raz pri aktivácii) a generovanie jedinečného kódu na overenie prihlásenia, ako aj na overenie aktivácie. Všetky tri aplikácie sú bezplatné a dostupné v oboch operačných systémoch.

2. Klient sa prihlási do e-Služieb doterajším spôsobom – s elektronickým občianskym preukazom (eID) alebo pomocou GRID karty. V časti „Rozšírené nastavenia“ si skontroluje e-mailovú adresu. Ak ju tam nemá, treba ju doplniť. E-mailová adresa musí byť jedinečná a bezpečná.

3. V rozšírených nastaveniach si klient tiež vytvorí nové heslo. Vytvára si ho len raz, pri aktivácii. Následne klikne na „Autentifikátor“, kde sa mu zobrazí QR kód. Ten naskenuje pomocou jednej z aplikácií a vygeneruje kód, ktorý treba prepísať a uložiť.

Aktiváciu nového prihlásenia do e-Služieb uľahčí súčasným užívateľom s GRID kartou podrobný návod, ktorý pre nich Sociálna poisťovňa pripravila:

Som užívateľ e-Služieb a chcem si aktivovať prístup s heslom.

Nové prihlásenie do e-Služieb pre nových klientov Sociálnej poisťovne

Aj noví používatelia si prístup do e-Služieb aktivujú v troch jednoduchých krokoch:

1. Stiahnu si jednu z mobilných aplikácií FreeOTP, Google Authenticator alebo Microsoft Authenticator. Bude im slúžiť na snímanie QR kódu (len raz pri aktivácii) a generovanie jedinečného kódu na overenie prihlásenia, ako aj na overenie aktivácie.

2. Noví klienti si vytvoria heslo. Otvoria si e-mail od Sociálnej poisťovne, v ktorom kliknú na odkaz. Po presmerovaní do e-Služieb potvrdia, že chcú vytvoriť heslo, ktoré následne potvrdia a odošlú.

3. Po tom, čo si vytvoria heslo, prejdú na prihlásenie na vstupnej stránke e-Služieb. Vpíšu prihlasovacie meno (SSN pridelené pobočkou SP), vytvorené heslo a prihlásia sa. Aj v tomto prípade sa zobrazí QR kód, ktorý je potrebný naskenovať, a tiež pole pre vpísanie jednorazového kódu, ktorý si klienti vygenerujú cez aplikáciu.

Pre nových užívateľov e-Služieb, ktorí sa do nich prihlasujú po prvý raz, je pripravený podrobný návod tu:

Som nový užívateľ e-Služieb a chcem si prvý raz aktivovať prístup.

Ako bude po novom môcť s poisťovňou komunikovať účtovná firma za svojich klientov?  

Marian Škotka zo Sociálnej poisťovne informuje, že nový spôsob prihlasovania v prvom rade znamená, že klienti sa budú prihlasovať bezpečnejším spôsobom. Inak sa v tejto komunikácii a v elektronickom odosielaní dokumentov do Sociálnej poisťovne nič nemení.

Prečítajte si tiež

„Nový spôsob prihlasovania zároveň vylúči bezpečnostné riziko, ktoré vznikalo tým, že niektorí zamestnávatelia odovzdávali svoj bezpečnostný prvok (GRID kartu) iným osobám. Účtovníčkam, ktoré v súčasnosti spravujú viacerých zamestnávateľov voči SP, zostanú prístupy k odvádzateľom, ktoré mali doteraz," uvádza a dodáva, že v prípade, ak doposiaľ mali v rukách GRID karty od viacerých zamestnávateľov, teraz im zamestnávatelia vystavia splnomocnenie a takto ich poveria elektronickým zasielaním dokumentov do SP.

„Splnomocnenie treba doručiť do pobočky SP, ktorá zriadila prístup do e-Služieb, a tá priradí zamestnávateľa do systému pod prístup účtovníčky. Čiže účtovníčka sa prihlási jedným prístupom a ďalej môže na základe splnomocnenia spravovať napríklad viacerých zamestnávateľov," vysvetľuje M. Škotka.

Zdroj: Sociálna poisťovňa

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Zmeny v obchodnom registri: novinky v elektronických službách

Obchodný register a jeho elektronické služby si prechádzajú zmenami, podávanie návrhov bude rýchlejšie a jednoduchšie. Prvá fáza je už spustená – pozrite si prehľad noviniek.

Obojsmerná elektronická komunikácia s daňovým úradom od 1.1.2022

Finančná správa od 1. januára 2022 avizuje spustenie obojsmernej elektronickej komunikácie, teda smerom k daňovým subjektom. Prebiehať však nebude cez portál finančnej správy.

Nový spôsob prihlasovania do e-Služieb Sociálnej poisťovne: najčastejšie otázky a odpovede

Od roku 2022 sa mení spôsob prihlasovania do e-Služieb. Akým spôsobom a ako to bude v prípade účtovných firiem? Odpovede na najčastejšie otázky prinášame v článku.

Elektronické služby v Sociálnej poisťovni – postup pre nového zamestnávateľa

Ako si vybaví prístup do e-Služieb Sociálnej poisťovne nový zamestnávateľ? Aké má možnosti, čo k tomu potrebuje či ako splnomocní účtovníčku, sa dočítate v článku.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky