Skladacie auto vyrieši problém s parkovaním

Skladacie auto vyrieši problém s parkovaním
Lýdia Hamarčáková

Som človek, ktorý nemá nikdy na nič čas a aj ak ho má vždy si ho nejako rozvrhne. Popri štúdiu a priateľoch si ho rada vypĺňam písaním článkov, ktoré i mňa vždy obohatia o nové informácie. „Neškatuľkujem sa“, a preto ma zaujímajú témy z rôznych oblastí (rada prepínam): ráno politické, popoludní podnikateľské a večer spoločenské. Ako typická žena, nemám problém sa prispôsobiť v akejkoľvek situácii, a to o mne tvrdia i iní. Pri mojich aktivitách je dopingom jednoznačne káva, no i dobrá nálada a príjemní ľudia.

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Pohľad na preplnené parkovisko nie je dnes už ničím výnimočným. Ako tomu bude o pár rokov si nedokážeme ani predstaviť. Počet áut neustále narastá a parkovacích miest je čoraz menej. Zachrániť nás môže jedine výroba skladacích áut Armadillo - T.

Nosí so sebou vlastnú garáž

Názov Armadillo v preklade zo španielčiny znamená „pásovec“ a toto pomenovanie nie je náhodné. Jeho autori ho zámerne prirovnali k tomuto tvorovi, ktorý sa v prípade ohrozenia dokáže zbaliť do pologule. Rovnako niečo podobné dokáže i elektromobil, ktorý v priebehu svojho parkovacieho skladania za pomoci otočných kĺbov sa akoby napoly zvinie sám do seba. Vďaka tomu dokáže výrazne zmenšiť parkovaciu plochu. Písmeno T je zasa symbolické a odkazuje na starý revolučný model automobilu Ford-T.

Namiesto jedného „obra“ tri Armadilla

Jeho hmotnosť a rozmery sú zarážajúce, nakoľko so svojimi 450 kg dokáže na bežnom päť metrovom parkovacom mieste zabrať len 1,65 m. Teda pri prepočítaní by sa na klasické parkovacie miesto, zmestili takmer tri také Armadilla-T. Po následnom „rozvinutí“ sa jeho rozmery zväčšia na 2,8 m čo stále predstavuje veľmi malé a šikovné dopravné vozidlo. Pretože ide o elektromobil, spaľovací motor by ste hľadali márne, poháňaný je baterkou, ktorá sa však dobíja náramne rýchlo. Za 10 minút sa elektromobil dobije na dojazd 100 km, čo je pri rýchlosti 60km/h pomerne slušné mestské vozidlo. Toto dvojmiestne vozidlo disponuje pohonom všetkých kolies a každé z nich obsahuje elektromotor, ktoré napája li-iontová batéria umiestnená v prednej časti vozidla.

Cúvanie ovládate telefónom

Ďalšia zaujímavosť Armadilla-T je plusová najmä pre začínajúcich vodičov, či pre tých, ktorí majú problémy s parkovaním. S ním sa už nemusíte obávať nárazníkov okolitých áut. Armadillo sa totiž dokáže v zloženom stave otáčať až o 360° na mieste a dokonca ho pri parkovaní, či vychádzaní z parkovacieho miesta dokážete ovládať prostredníctvom špeciálnej aplikácie vo vašom telefóne. Žiadna ošúchaná karoséria a dokonca žiadne spätné zrkadlá. Všetko nahrádzajú kamery.

Rodiskom skladacieho auta je Kórea

Tento šikovný a jedinečný nápad pochádza z Južnej Kórei, konkrétne z Kórejského inštitútu pre pokročilú vedu (KAIST), ktorý už doposiaľ vytvoril mnoho pozoruhodných technologických projektov. Celý projekt bol zahájený v roku 2011 a výtvor pomenovaný Armadillo-T má byť kórejským príspevkom do sveta čoraz viac topiaceho sa v záplave áut. Šéf odborného tímu Suh In-Soo je presvedčený o tom, že práve Armadillo-T je tou správnou cestou, ktorou by sa mal automobilový priemysel v budúcnosti uberať.

Tento unikátny nápad skladacieho elektrického auta by sa podľa slov jeho vynálezcov mohol stať nie len prostriedkom pre individuálnu dopravu, ale rovnako i súčasťou verejného dopravného systému miest. Jeho cena zatiaľ nie je vyčíslená, nakoľko sa jedná len o prototyp, no už dnes je jasné, že o skladacích autách nepočujeme naposledy.

Otázkou na záver je, či by toto mikro auto prešlo bezpečnostnými testami a vyhovelo normám spôsobilosti pre prepravu i na európskych komunikáciách. Rovnako však je namieste sa zamyslieť i nad tým, že s neustále zhoršujúcou sa ekonomikou a ekológiou nie je na tomto kórejskom nápade skutočne niečo rozumné. Je teda ešte otázkou zopár rokov, či sa k niečomu ako sú skladacie autá skutočné neprikloníme a nebudeme v budúcnosti nasledovať vízie Kórejcov.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Lýdia Hamarčáková
Lýdia Hamarčáková

Som človek, ktorý nemá nikdy na nič čas a aj ak ho má vždy si ho nejako rozvrhne. Popri štúdiu a priateľoch si ho rada vypĺňam písaním článkov, ktoré i mňa vždy obohatia o nové informácie. „Neškatuľkujem sa“, a preto ma zaujímajú témy z rôznych oblastí (rada prepínam): ráno politické, popoludní podnikateľské a večer spoločenské. Ako typická žena, nemám problém sa prispôsobiť v akejkoľvek situácii, a to o mne tvrdia i iní. Pri mojich aktivitách je dopingom jednoznačne káva, no i dobrá nálada a príjemní ľudia.


Subscription boxes: dobré „schránkové“ podnikanie

Tak, ako sa dá predplatiť časopis, tak sa dá predplatiť aj akýkoľvek iný druh tovaru. Takzvané „subscription boxes“ sa objavili na trhu, aby nám priniesli to, po čom pištia naše srdcia. Pravidelne každý mesiac a priamo až do našich schránok. Káva, kozmetika či knihy. Stačí si vybrať...

Bezkonkurenčné biznis nápady zo školských lavíc

Štyridsaťsedem firiem študentov stredných škôl z celého Slovenska predstavilo svoje ambiciózne podnikateľské plány na 23. ročníku súťaže JA Veľtrh podnikateľských talentov v bratislavskom Avione. Tu je výber tých najoriginálnejších so šancou preraziť.

SPECTER TAPE - revolučná inovácia, ktorá zmení svetový hokej

Sú inovatívni, skúsení a neustále hľadajú spôsoby, ako sa zdokonaliť. Dva roky vyvíjali revolučný typ hokejovej pásky, ktorá z hráčov urobí lepších hokejistov. Novodobé riešenie v podobe špeciálnej nálepky testujú profesionálni hráči z NHL a tvárou značky SPECTER TAPE je Zdeno Chára.

Ručne vylisoval tisíce jabĺk, kým pochopil, že výroba poctivého cideru si vyžaduje opateru ako u malého dieťaťa

Richard Domaniža sa výrobe domáceho poctivého cideru venuje už viac ako štyri roky. Za ten čas sa jeho hobby zmenilo na trvalý biznis a od konca leta minulého roka 2016 predáva pod značkou Kastler. Začínal doma v garáži s ručným lisom na jablká a dnes vyrába na po domácky zhotovených prístrojoch tie najkvalitnejšie slovenské cidery bez cukru a umelých prísad.