Objatie možno cítiť aj na diaľku, zabezpečí ho inovatívne tričko

Spoločnosť, ktorá sa zameriava na inteligentné oblečenie vyvinula módny kúsok, vďaka ktorému sa už nikto nemusí cítiť osamelo. Ako vynález funguje?

Ľudia potrebujú fyzický kontakt – či už ide o podanie ruky, pohladenie, potľapkanie po chrbte alebo srdečné objatie, aby sa človek cítil v psychickej pohode, potrebuje cítiť dotyk niekoho iného aj niekoľkokrát za deň. To však nie je vždy možné. Svet je uponáhľaný, ľudia sú často odcestovaní od svojich blízkych, a silu izolácie ukázala aj pandémia koronavírusu. Práve pre situácie odlúčenia od rodiny či priateľov vyvinula riešenie spoločnosť CuteCircuit – prvá módna značka nositeľných technológií na svete.

Túžba vytvárať inovatívne technologické oblečenie viedla k založeniu firmy

Spoluzakladatelia spoločnosti CuteCircuit sa stretli na prestížnom postgraduálnom programe Interaction Design Institute Ivrea (IDII) v Taliansku v roku 2001. Francesca Rosellaová a Ryan Genz začali spolupracovať na vývoji rôzneho technologického oblečenia, ktoré dokáže zosilniť ľudské zmysly. V roku 2004 založili firmu v USA a stali sa prvou módnou značkou nositeľných technológií na svete. O dva roky neskôr otvorili aj centrálu pre dizajn a inovácie v Londýne. Odvtedy získali viacero ocenení a ich kúsky nosia svetoznáme osobnosti ako speváčky Katy Perry či Nicole Scherzinger.

Do portfólia spoločnosti CuteCircuit patrí napríklad kabelka so zabudovanými LED diódami, vďaka ktorým vytvára animácie či zobrazuje správy a „tweety“. LED diódy, ktoré vytvárajú rôzne animácie, majú aj tričká Twirkle, vyrobené z organickej bavlny reagujúcej na svetlo a pohyb. Vpredu má tričko aplikáciu s flitrami z mikrodiód. Okrem týchto vychytávok však Francesca a Ryan vytvorili tričko, ktoré prenáša fyzické objatie od blízkej osoby.

Tričko, ktoré pošle objatie aj od osoby vzdialenej tisícky kilometrov

Pýtate sa, ako to môže vôbec fungovať? V „objímacom“ tričku sú zabudované tzv. aktuátory, ktoré informáciu zmenia na úkon – vytvoria pocit dotyku a evokujú emócie objatia. HugShirtTM sa pomocou Bluetooth-u pripojí k telefónu jeho nositeľa, a to prostredníctvom rovnomennej aplikácie. Zaznamená objatie podobným spôsobom, ako by nahral film. Potom údaje o objatí (dĺžka objatia, teplo, tlak či tlkot srdca) doručí cez sieť do telefónu priateľa a prenesie cez Bluetooth do jeho objímacieho trička. Objať blízkych je tak možné v reálnom čase po celom svete, dokonca aj viacerých naraz, ak majú všetci otvorenú aplikáciu súčasne.

Tričko je nabíjateľné cez USB-C. Má 12 haptických mikroaktuátorov. Textílie majú Oeko-tex certifikát (sú ním označované materiály a výrobky spĺňajúce prísne medzinárodné kritériá pre kvalitu a zdravotnú nezávadnosť na všetkých úrovniach produkcie), neobsahujú pesticídy a žiadne škodlivé látky. Taktiež sa vyrába s nulovým odpadom. Neobsahuje žiadne káble, iba inteligentné tkaniny. Na tričko sa vzťahuje doživotná záruka a v prípade potreby ho možno opraviť.  

Toto tričko vzniklo už v roku 2002 a odvtedy sa jeho štýl menil. Najnovší kúsok má oblasť snímačov vo viacfarebnej digitálnej potlači. Milovníci objatí a prípadní záujemcovia môžu počítať s tým, že za inovatívny kúsok zaplatia 550 libier (približne 654 eur).

Článok pokračuje pod reklamou

Vzniku trička predchádzalo dlhé a intenzívne objímanie

Ako sa uvádza na stránke spoločnosti, cieľom nie je nahradiť ľudský kontakt, ale urobiť ľudí šťastnými, ak sú odcestovaní a chýbajú im blízki. Rozhrania a systémy sú intuitívne, prirodzené a kompatibilné s emocionálnym stavom nositeľov. Práve kombinácia emócií a technológií je zásadnou súčasťou každého procesu navrhovania.

Vynájdeniu a vytvoreniu trička HugShirtTM predchádzal fyzický spôsob brainstormingu. Vynálezcovia požiadali skupinku ľudí, aby sa veľmi dlho objímali. Zatiaľ zmapovali ich polohu rúk na tele druhej osoby. Na miestach, kde sa najviac a najčastejšie dotýkali, sú v tričku umiestnené snímače.

Inováciám nie je koniec, v ponuke je aj tričko, ktoré umožní cítiť zvuk

Jedným z vynálezov spoločnosti CuteCircuit je aj tzv. SoundShirt, teda zvukové tričko. Toto je priamym „potomkom“ HugShirt-u a je s ním plne kompatibilné. SoundShirt je špecializovaný odev používaný na počúvanie hudby či hranie hier. Má väčšie množstvo aktuátorov, vďaka čomu poskytuje intenzívnejší zážitok. Umožňuje zažiť hudbu a virtuálnu realitu aj nepočujúcim. Využíva na to haptiku, teda dotykovú komunikáciu alebo hmat. Spoločnosť preto nadväzuje spoluprácu aj s vývojármi hier, ktorí môžu požiadať o prístup k rozhraniu API.

Ocenenia odmenou za inovatívnosť

Inovatívne oblečenie z dielne spoločnosti CuteCircuit žne úspech rok po roku. Tričko HugShirt získalo 1. cenu na konferencii Cyberart Bilbao v roku 2004, o dva roky bolo ocenené v časopise Time ako jeden z najlepších vynálezov roka, a  získalo tiež ocenenie UKTI Mobile World Congress Showcase v roku 2009. „Zvukové“ tričko bolo zasa umiestnené medzi 100 najlepších vynálezov roku 2020 spoločnosti Time a stalo sa tiež víťazom ceny Auggie Award 2020, a to za najväčší spoločenský vplyv v rozšírenej a virtuálnej realite.

Technológie pomáhajú aj v športe

Technologické riešenia pomáhajú napredovať aj športovcom. Slovenská firma MBCD, ktorú založil bývalý pretekár v alpskom lyžovaní Martin Benko spolu s kolegom Matúšom Kiczkom, vyvíja digitálne inovácie. Trénerom a ich zverencom ponúkajú súbor dát, ktoré možno získať vďaka malým senzorom v oblečení. Tie pomáhajú merať biologické a polohové údaje športovcov počas výkonu – vedia napríklad zistiť, aký vysoký tep má pretekár pri svojom maximálnom výkone. Vďaka týmto údajom sa môžu športovci lepšie pripraviť a zvýšiť svoju konkurencieschopnosť. Technológie od MBCD tiež umožňujú detailnejšie a presnejšie meranie vzdialenosti medzi bránkami na lyžiarskej zjazdovke, čo pomáha trénerom a lyžiarom zanalyzovať trať a predísť potenciálnemu zraneniu. Spoločnosť začala spolupracovať so Svetovou lyžiarskou federáciou (FIS), s poprednými zjazdármi a zjazdárkami, a ich technologické riešenia boli využívané aj na letných olympijských hrách v Tokiu v roku 2021.

Zdroj: cutecircuit.commbcd.sktimeslive.co.zainbiznis.sk

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Libuša Removčíková
Libuša Removčíková

Písanie a žurnalistika ma vždy zaujímali, preto som študovala na Fakulte masmediálnej komunikácie UCM v Trnave. Téma podnikania a ekonomiky je mi taktiež blízka, preto som študovala na Obchodnej akadémii v Dolnom Kubíne. A baví ma aj marketingová komunikácia. Čo môže byť lepšie ako skĺbiť toto všetko dokopy?


Podnikanie vo dvojici: keď sa zo životných partnerov stanú partneri aj v biznise

Inšpiratívne príklady z praxe, kedy rozhodnutie podnikať s partnerom/partnerkou či manželom/manželkou bolo tým správnym.

Unloc rieši problém s kľúčmi a zlepšuje mobilitu aj logistiku v Nórsku

Mnohým ľuďom sa už stalo, že si zabudli kľúče a museli čakať, kým sa domov niekto vráti. Nórska spoločnosť Unloc našla riešenie pre situácie, kedy by bola vítaná možnosť zdieľať kľúč s inými ľuďmi.

Parížsky startup Heuritech dokáže vďaka umelej inteligencii predpovedať módne trendy

Inovatívny nápad, inšpirovaný svetoznámym módnym návrhárom Louisom Vuittonom - čo sa bude nosiť o pár mesiacov, vie umelá inteligencia už dnes.

Filmy o biznise, pri ktorých načerpáte inšpiráciu

Cesty, skúsenosti aj pády úspešných podnikateľov či geniálne nápady, ktoré dokazujú silu reklamy. Výber filmov z oblasti podnikania, ktoré sa oplatí pozrieť.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky