Inšpiratívny podnikateľský nápad (č.72) – Biznis s reflexnými vláknami

Zlákala vás už jar na bicykel či korčule? Ak áno a rešpektujete zákony, budete na jazdu po ceste potrebovať reflexnú vestu. Áno, presne takú tú škaredú, veľkú a neforemnú. Módny doplnok, ktorý by najradšej nik nenosil. Čo ak ale existuje bezpečná, no aj vizuálne atraktívna alternatíva? Prečítajte si viac o vývoji reflexných vlákien a ich použití (nielen) v športovej móde.

Technológie vs. dizajn

Nápad na podnikanie s reflexnými vláknami rozhodne neprehliadnete. Doslova. Svietia totiž v tme a aj na poli inovatívneho biznisu. Za jeho zrodom stojí umelkyňa Elena Corchero z Veľkej Británie. Elena vyštudovala odbor venujúci sa textíliám na Central St Martins College of Art & Design a predmetu svojho štúdia ostala verná. Po skončení školy pracovala vo výskume, konkrétne v inštitúciách MIT Media Lab Europe a Distance Lab. Inovatívne spojenie moderných technológií a textílie jej prinieslo zaujímavý objav – elastické reflexné vlákno, ktoré poskytlo možnosť všívania do odevov z klasických materiálov.
Prečo by niekto niečo také chcel? Skúste sa zamyslieť a prídete na to rýchlo. Vďaka takémuto objavu totiž môže odzvoniť bezpečnostným vestám, cyklistickým vestám, zvláštnym pracovným odevom a mnohým ďalším, ktoré boli doteraz nepraktické a nevzhľadné, no pútali pozornosť. Čo ak teda s takýmto vláknom možno celkom bez problémov ušiť odevy, ktoré budú na prvý pohľad vyzerať celkom normálne, tradične a atraktívne, no budú mať reflexný efekt?
Zistilo sa, že je to možné a presne na tomto princípe založila mladá Britka svoje podnikanie. Značku pomenovala LFLECT.


Inovácie, ocenenia a praktická stránka biznisu

Elena Corchero je v brandži uznávaná ako priekopníčka v oblasti textílií budúcnosti. Jej biznis funguje od roku 2007 a v jej portfóliu nájdete desiatky ocenení, článkov, tituliek, prednášok či workshopov. Medzi tie významnejšie patria napríklad 2.miesto v súťaži Sustainability Award organizácie Green Thing či ocenenie v súťaži 100% Design London v kategórii "Best use of Materials". Elenu a jej značku Lost Values ste mohli okrem iného vidieť aj na London Fashion Week či prednášať v susednej Prahe.
Okrem množstva aktivít tohto druhu mladá Britka myslí aj na praktickú stránku biznisu. Jej e-shop obsahuje okrem módnych kúskov z reflexného vlákna aj iné, prevažne eko-orientované odevy a kolekciu interiérových bytových textílií a doplnkov.
Samozrejmosťou je globálne zameranie, rozosielanie objednávok do celého sveta a orientácia na konkrétny trhový segment – v tomto prípade na ekologicky mysliacich ľudí a na športovcov, ktorí pri bicyklovaní, korčuľovaní či behu nechcú vyzerať ako vystrihnutí zo stavbárskej príručky.


Inovácie po slovensky?

V prípade dnešného nápadu na podnikanie ide o spojenie moderných technológií a klasického, tisíce rokov známeho odevného odvetvia. Ak sami nemáte výskumnícke ambície, skúste sa poobzerať po už existujúcich technologických novinkách a potom ich skúste zapracovať do vášho nápadu. Bingo? Skúste premýšľať aj ďalej a nájsť cestu, ktorá bude originálna, no pritom jednoduchá. Elena Corchero použila svoje vlákna na šitie odevov – to dokáže aj každá šikovná Slovenka. Ak je niečo takéto ešte navyše aj vaše hobby, potom ste zrejme našli job snov...

Seriál o inšpiratívnych podnikateľských nápadoch je spoločnou iniciatívou portálu Podnikajte.sk a Združenia mladých podnikateľov Slovenska.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Subscription boxes: dobré „schránkové“ podnikanie

Tak, ako sa dá predplatiť časopis, tak sa dá predplatiť aj akýkoľvek iný druh tovaru. Takzvané „subscription boxes“ sa objavili na trhu, aby nám priniesli to, po čom pištia naše srdcia. Pravidelne každý mesiac a priamo až do našich schránok. Káva, kozmetika či knihy. Stačí si vybrať...

Bezkonkurenčné biznis nápady zo školských lavíc

Štyridsaťsedem firiem študentov stredných škôl z celého Slovenska predstavilo svoje ambiciózne podnikateľské plány na 23. ročníku súťaže JA Veľtrh podnikateľských talentov v bratislavskom Avione. Tu je výber tých najoriginálnejších so šancou preraziť.

SPECTER TAPE - revolučná inovácia, ktorá zmení svetový hokej

Sú inovatívni, skúsení a neustále hľadajú spôsoby, ako sa zdokonaliť. Dva roky vyvíjali revolučný typ hokejovej pásky, ktorá z hráčov urobí lepších hokejistov. Novodobé riešenie v podobe špeciálnej nálepky testujú profesionálni hráči z NHL a tvárou značky SPECTER TAPE je Zdeno Chára.

Ručne vylisoval tisíce jabĺk, kým pochopil, že výroba poctivého cideru si vyžaduje opateru ako u malého dieťaťa

Richard Domaniža sa výrobe domáceho poctivého cideru venuje už viac ako štyri roky. Za ten čas sa jeho hobby zmenilo na trvalý biznis a od konca leta minulého roka 2016 predáva pod značkou Kastler. Začínal doma v garáži s ručným lisom na jablká a dnes vyrába na po domácky zhotovených prístrojoch tie najkvalitnejšie slovenské cidery bez cukru a umelých prísad.