Inšpiratívny podnikateľský nápad (č.68) – Vitajte v literárnom vesmíre

Inšpiratívny podnikateľský nápad (č.68) – Vitajte v literárnom vesmíre

Tiež sa vám niekedy stalo, že ste zatúžili naživo navštíviť miesto, o ktorom sa písalo vo vašej obľúbenej knihe? Alebo že ste si kúpili drink, ktorý autor opísal ako milú neresť hlavnej hrdinky knihy? Posadnutosť detailmi z obľúbenej literatúry sa stala inšpiráciou aj pre dnešný zaujímavý a jedinečný nápad na podnikanie. Dnes sa začal marec – mesiac knihy, všetci literárni nadšenci teda hor sa čítať... dnešný inšpiratívny podnikateľský nápad.

Malí démoni, alebo ako vznikol literárny vesmír

Projekt, o ktorom bude dnes reč, funguje pod hlavičkou Small Demons, Inc. Ide o americký start-up, ktorého hlavnou témou sú knihy. Konkrétne knihy rozobraté na tie najmenšie detaily.
Poďme ale pekne po poriadku. Online projekt, bežiaci v súčasnosti v beta verzii, dostal názov Storyverse a za jeho hlavnou myšlienkou stojí jeden zo zakladateľov spoločnosti Valla Vakili.
Pri čítaní svojej obľúbenej knihy sa tak vžil do deja, že začal počúvať rovnakú jazzovú hudbu ako hlavný predstaviteľ a tiež si začal kupovať jeho obľúbenú whiskey. Práve v tomto období ho napadlo, aké je fascinujúce sledovať líniu príbehu v detailoch. A tiež to, aké by bolo skvelé, rozobrať takto do detailov všetky knihy na svete, zistiť, čo majú spoločné a vedieť v takýchto databázach vyhľadávať.
Keď sa v tejto fáze k myšlienke pridal Richard Eoin Nash, bola budúcnosť literárneho vesmíru spečatená. Richard je totiž za veľkou mlákou uznávaným literárnym mágom, ktorý založil nezávislé vydavateľstvo Soft Skull Press a neskôr viedol tiež nezávislý magazín Red Lemonade.
Dvaja knižní nadšenci sa tak spojili s tímom približne ďalších desiatich ľudí a vývoj sa mohol začať.

Článok pokračuje pod reklamou


Jasný koncept aj biznis model

Literárny vesmír rozprestierajúci sa na doméne smalldemons.com je v zásade katalóg plný informácií o ľuďoch, veciach, či miestach v knihách.
Vezmite si ako príklad taký Da Vinciho kód. Kniha s množstvom miest, historických pamiatok, osobností a symbolov. Storyverse vám všetky miesta z knihy ukáže na mape. Všetky veci popíše a pridá aj úryvky z knihy, v ktorých sa vyskytli. Ak sa náhodou osoby či veci z Da Vinciho kódu vyskytli aj v iných knihách, aplikácia vám to ukáže. Práve takéto prepojenia v literárnom svete umožňujú objavovať nové knihy, skladby, miesta, osobnosti, módne kúsky či iné maličkosti, o ktorých by ste sa zrejme inak nedozvedeli.
V systéme môžete vyhľadávať podľa autora, knihy či konkrétnej veci, osoby alebo miesta. Katalóg sa zatiaľ plní a nie je kompletný, no tvorcovia uvažujú, že neskôr umožnia dopĺňanie kníh a detailov aj samotným užívateľom.
Obsah by sme teda mali jasný. Určite si však kladiete otázku, na akom princípe bude tento portál generovať zisk. Mnohé dnešné moderné start-upy stavajú svoj biznis model len na prítomnosti veľkej základne používateľov. Storyverse však má šikovnejšie riešenie. Hlavným zdrojom budúcich príjmov totiž bude spolupráca s vydavateľstvami, ktoré budú konkrétne knihy ponúkať na predaj priamo na stránke. Do budúcnosti sa tiež črtá možnosť reklamy pre konkrétne miesta či produkty z kníh. Hlavnou výhodou a hnacím motorom projektu sú však vášniví čitatelia kníh, ktorých asi nikdy neomrzí objavovať nové a nové súvislosti a prepojenia z ich obľúbených stránok.



prezentačné video Storyverse (len v AJ)

 


Iný pohľad na veci

Ak sa bližšie pozrieme na princípy fungovania mnohých moderných biznisov, zistíme, že objaviť niečo celkom nové nemusí byť jediná cesta. Zakladatelia Storyverse nevymysleli knihy, no dokázali sa na ne pozrieť z iného uhlu pohľadu. Je teda možno na mieste zamyslieť sa, čo možno vyťažiť z už existujúcich vecí. Storyverse prináša princíp rozkladu na detaily. Sociálne siete spájajú ľudí do veľkých celkov. Určite by sme našli dostatok ďalších biznis modelov, ktoré by mohli byť prínosné a použiteľné aj vo vašej oblasti záujmu.
Ak už budete mať nápad za milión, v ďalšej fáze je potrebné zohnať financie. V prípade Small Demons to bola investícia vo výške 3 miliónov dolárov. Ak by ste podobnú sumu potrebovali pre váš biznis na Slovensku, môžete sa obrátiť napríklad na Klub podnikateľských anjelov Slovenska.
Takže... hor sa do čítania a do podnikania!

Seriál o inšpiratívnych podnikateľských nápadoch je spoločnou iniciatívou portálu Podnikajte.sk a Združenia mladých podnikateľov Slovenska.

 

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Ivica Ďuricová

Freelance copywriterka, pre ktorú je písanie vášňou a povolaním zároveň. Je spoluautorkou článkov o inšpirácii v podnikaní a publikácií 99 Inšpiratívnych podnikateľských nápadov a 49 hrdiniek slovenského biznisu.


Subscription boxes: dobré „schránkové“ podnikanie

Tak, ako sa dá predplatiť časopis, tak sa dá predplatiť aj akýkoľvek iný druh tovaru. Takzvané „subscription boxes“ sa objavili na trhu, aby nám priniesli to, po čom pištia naše srdcia. Pravidelne každý mesiac a priamo až do našich schránok. Káva, kozmetika či knihy. Stačí si vybrať...

Bezkonkurenčné biznis nápady zo školských lavíc

Štyridsaťsedem firiem študentov stredných škôl z celého Slovenska predstavilo svoje ambiciózne podnikateľské plány na 23. ročníku súťaže JA Veľtrh podnikateľských talentov v bratislavskom Avione. Tu je výber tých najoriginálnejších so šancou preraziť.

SPECTER TAPE - revolučná inovácia, ktorá zmení svetový hokej

Sú inovatívni, skúsení a neustále hľadajú spôsoby, ako sa zdokonaliť. Dva roky vyvíjali revolučný typ hokejovej pásky, ktorá z hráčov urobí lepších hokejistov. Novodobé riešenie v podobe špeciálnej nálepky testujú profesionálni hráči z NHL a tvárou značky SPECTER TAPE je Zdeno Chára.

Ručne vylisoval tisíce jabĺk, kým pochopil, že výroba poctivého cideru si vyžaduje opateru ako u malého dieťaťa

Richard Domaniža sa výrobe domáceho poctivého cideru venuje už viac ako štyri roky. Za ten čas sa jeho hobby zmenilo na trvalý biznis a od konca leta minulého roka 2016 predáva pod značkou Kastler. Začínal doma v garáži s ručným lisom na jablká a dnes vyrába na po domácky zhotovených prístrojoch tie najkvalitnejšie slovenské cidery bez cukru a umelých prísad.