Inšpiratívny podnikateľský nápad (č.15) – Obchod, ktorý príde za Vami

Ak ste žena, pravdepodobne milujete nákupy. Ak ste muž, pravdepodobne ich nenávidíte. Často však všetci mávame dni, kedy sa nám nechce z domu ani len päty vystrčiť. Nie to ešte kvôli 10 dkg šunky či vreckám na smeti. V takej chvíli si prajeme, aby najbližší obchod nasadil nožičky a prišiel až k nám domov pred dvere. Nereálne? Práve naopak!

Od toaletného papiera až po čokoládové pralinky

Mobilný obchod na kolesách, ktorý príde priamo pred Váš dom, tu už kedysi bol. Pamätáte si tie žlté autíčka s otravnou melódiou „naládované“ mrazenými polotovarmi? Alebo možno aj vo Vašom meste či obci stáva dodávka s mäsovými výrobkami, prípadne sa raz do týždňa zastaví obchodník s čerstvým ovocím z juhu. Koncept nie je až taký revolučný, no niečo mu stále chýba. Milovníci bio stravy si nekúpia polotovar. Vegetariáni si nekúpia mäso. A v zime Vám žiadne zrelé broskyne nedovezú. Chýba komplexnosť a všestranne zameraný pojazdný obchod, ktorý by priamo pred dvere doviezol všetko od toaletného papiera až po čokoládové pralinky.

Článok pokračuje pod reklamou


Presne tento problém vyriešil Nemec Ludger Niehüser, ktorý sa rozhodol svoju veľkú dodávku prerobiť na malý mobilný obchodík. Zvonku klasická veľká 7,5-tonová dodávka, zvnútra v podstate klasické malé potraviny so všetkým, čo k tomu patrí. Ovocie a zelenina, mäso, čerstvé pečivo, mliečne produkty, denná tlač, čistiace prostriedky či hygienické potreby. Jednoducho všetko, čo bežná domácnosť potrebuje.
A ako to začalo? Systém dovozu produktov priamo domov vymyslel ešte Ludgerov otec Anton Niehüser, ktorý začal v 60-tych rokoch s rozvozom čerstvého mlieka. Postupne pribudlo čerstvé pečivo, čistiace prostriedky... až sa obchod rozrástol na plnohodnotné potraviny. Akurát na kolesách. Zákazníci firmy Mobil-Kauf vedia, že za pohodlie si treba priplatiť. Produkty dovezené až domov sú teda o niečo drahšie ako v bežnom supermarkete, keď si však človek spočíta, koľko vzácneho času by „zabil“ čakaním v rade pred preplnenou pokladňou a koľko benzínu by spálil na ceste za nákupmi, pár centov navrch určite oželie. Ludgerova firma má navyše už vycibrený systém predaja a taktiež okruh stálych zákazníkov, ktorí na jeho služby nedajú dopustiť.


Ako, kam, kedy a pre koho

Z mobilného obchodíku najrýchlejšie miznú čerstvé potraviny a produkty od miestnych výrobcov. Majitelia parádnej dodávky svojich zákazníkov dôverne poznajú a často si s nimi i tykajú. Ako sa k nim však dostať? V prvom rade si firma vyvinula premyslený systém trás a obchádzania jednotlivých oblastí tak, aby náklady na rozvoz neprevýšili zisk z predaja. Trasy sa stanovujú aj podľa objednávok. Práve tie sú v koncepcii mobilného obchodu veľmi atraktívne. Stačí zdvihnúť slúchadlo a telefonicky si objednať produkty, o ktoré máte záujem. V dohodnutom čase medzi 07:00 a 16:00 sa potom u Vás zastaví obchod na kolesách, ktorý Vám objednaný tovar dovezie až pred dvere. Samozrejme že ponuka je široká a kúpiť si v konečnom dôsledku môžete i to, čo ste si neobjednali. S jedinou podmienkou – do vyčerpania zásob.

Kto sú vlastne Ludgerovi typickí zákazníci? Môžeme tu nájsť hneď niekoľko skupiniek. Prvou sú starší občania, ktorí sú na tom pohybovo už horšie a 2 km vzdialený supermarket je pre nich už nereálnym výletom. Pre dovoz potravín až pred dvere sú teda ideálnou cieľovkou. Paralelu by sme určite našli aj na Slovensku, horšie by to však už bolo s porovnaním nemeckých a slovenských dôchodkov...
Druhou skupinou sú ľudia milujúci pohodlie a zaneprázdnení ľudia, ktorí si radi priplatia za to, že sa nemusia denne tlačiť v preplnených hypermarketoch. Mobil-Kauf im požadované potraviny donesie priamo domov a oni tak nemusia nikam chodiť či strácať čas.
Ďalšou potenciálnou skupinou by najmä v slovenských podmienkach mohli byť ľudia z malinkých obcí či z okrajových mestských častí, kde o miestnych potravinách či supermarketoch niet chýru ani slychu.


Hitom sú aj raňajky do firmy

Ako pri každom podnikaní, aj tu bol od začiatku značný priestor na rozširovanie aktivít firmy. Tak ako Ludgerov otec postupne k mlieku pridával pečivo či zubnú pastu, tak dnes Ludger úspešne prišiel na to, ako obchod na kolesách využiť s pridanou hodnotou. Ľudská pohodlnosť v posledných rokoch prekonáva svoje hranice, čo je dokonalou živnou pôdou pre vznik rôznych služieb.
Nechce sa Vám kupovať si raňajky? Že sa Vám ich nechce ani pripravovať?? Nevadí... pripraví aj dovezie Vám ich mobilný obchod priamo do firmy. Stačí ráno vstať z postele, dopraviť sa do kancelárie a tam si na stole nájsť voňavé croissanty s horúcou kávou či domáci chlebík s lahodnou šunkou. Na čo len máte chuť. O schodík vyššie sú potom objednávky väčších množstiev jedla, napríklad na firemnú party, či dovoz darčekového koša pre váženého klienta. Stačí zavolať a pripraviť voľné parkovacie miesto...

Seriál o inšpiratívnych podnikateľských nápadoch je spoločnou iniciatívou portálu Podnikajte.sk a Združenia mladých podnikateľov Slovenska.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Subscription boxes: dobré „schránkové“ podnikanie

Tak, ako sa dá predplatiť časopis, tak sa dá predplatiť aj akýkoľvek iný druh tovaru. Takzvané „subscription boxes“ sa objavili na trhu, aby nám priniesli to, po čom pištia naše srdcia. Pravidelne každý mesiac a priamo až do našich schránok. Káva, kozmetika či knihy. Stačí si vybrať...

Bezkonkurenčné biznis nápady zo školských lavíc

Štyridsaťsedem firiem študentov stredných škôl z celého Slovenska predstavilo svoje ambiciózne podnikateľské plány na 23. ročníku súťaže JA Veľtrh podnikateľských talentov v bratislavskom Avione. Tu je výber tých najoriginálnejších so šancou preraziť.

SPECTER TAPE - revolučná inovácia, ktorá zmení svetový hokej

Sú inovatívni, skúsení a neustále hľadajú spôsoby, ako sa zdokonaliť. Dva roky vyvíjali revolučný typ hokejovej pásky, ktorá z hráčov urobí lepších hokejistov. Novodobé riešenie v podobe špeciálnej nálepky testujú profesionálni hráči z NHL a tvárou značky SPECTER TAPE je Zdeno Chára.

Ručne vylisoval tisíce jabĺk, kým pochopil, že výroba poctivého cideru si vyžaduje opateru ako u malého dieťaťa

Richard Domaniža sa výrobe domáceho poctivého cideru venuje už viac ako štyri roky. Za ten čas sa jeho hobby zmenilo na trvalý biznis a od konca leta minulého roka 2016 predáva pod značkou Kastler. Začínal doma v garáži s ručným lisom na jablká a dnes vyrába na po domácky zhotovených prístrojoch tie najkvalitnejšie slovenské cidery bez cukru a umelých prísad.