Budovanie tímu

Podnik je organizačne zložený z viacerých oddelení, prevádzok, skupín. Každú skupinu ľudí, ktorá vo firme spolupracuje na dosiahnutí spoločného cieľa, môžeme označiť za tím. Pre podnik je mimoriadne dôležité mať vytvorené produktívne a zladené pracovné tímy. Budovanie tímu je proces ktorý zahŕňa rôzne činnosti tvorby, riadenia a vedenia tímu.

 

Architektúra pracovného tímu


Zloženie a charakter pracovnej skupiny závisí od jednotlivých pracovníkov, ktorí túto skupinu tvoria. V pracovnej skupine je najdôležitejšie profesionálne postavenie. Okrem neho existujú i neformálne postavenia, napríklad fajčiar, inteligent, sukničkár, tvrdohlavec,...

Podmienkou vytvorenia efektívnej skupiny je zakomponovanie do nej motivovaných a kreatívnych pracovníkov. Podmienkou správneho fungovania je viacero faktorov ako: vhodná veľkosť, vzdelanie, skúsenosti, vek a preferencie členov, jednota postojov, spôsob vedenia, schopnosť dopĺňania sa a iné. Tvorba tímu by nemal byť len náhodný proces spájania ľudí do jednej skupiny ale cieľavedomé premyslené úsilie manažérov vytvoriť produktívny pracovný tím. Mohlo by mať postupnosť nasledujúcich krokov:

1. Predbežná práca

Manažér stanovuje úlohu, ktorú treba splniť a podľa nej stanoví cieľ. Potom vykoná analýzu na základe ktorej zistí, či daný cieľ je lepšie dosiahnuteľný tímovou prácou alebo samostatnou prácou jednotlivcov.

2. Vytváranie podmienok

Manažér vytvára vhodné podmienky na efektívne fungovanie tímovej práce. Musí pritom dbať na to, by boli k dispozícii všetky potrebné zdroje, či ľudské (vhodní členovia tímu) alebo technické (peniaze, technika, informácie a ubytovanie).

Článok pokračuje pod reklamou

3. Formovanie a budovanie tímu

  • ujasnenie členstva v skupine,
  • vytvorenie oddanosti úlohe,
  • ujasnenie očakávaného správania, zadefinovanie zodpovednosti.

4. Sústavné podporovanie tímu

Manažér napomáha tímu riešiť a prekonávať problémy, a dosiahnuť dobrú funkčnosť. Opatreniami, ktorými tak robí, môže byť: nahradenie neefektívnych členov inými, doplnenie technických zdrojov a iné.

Znaky efektívne fungujúceho tímu

  1. Jasné rozdelenie činností a ich dôsledné plnenie členmi,
  2. Prijatie cieľa za svoj všetkými príslušníkmi tímu,
  3. Všetci členovia sú zapojení do diskusie o plnení úlohy,
  4. Uvoľnená, neformálna atmosféra v tíme, ktorá svedčí o jednotnom záujme a zapojení členov,
  5. Otvorená komunikácia, keď členovia sa navzájom počúvajú a bez obáv dávajú tvorivé návrhy,
  6. Najviac rozhodnutí sa dosiahne konsenzom,
  7. Sloboda vyjadrenia dojmov a pocitov o úlohe a aj o spôsobe práce skupiny na jej dosiahnutí,
  8. Častá a otvorená konštruktívna kritika, ktorá ale neprerastá do osobných útokov,
  9. Prípadné nezhody sa neututlávajú ale prediskutúvajú sa s cieľom ich vyriešiť alebo prijať,
  10. Vedenie v rámci skupiny sa sem-tam presúva medzi členmi najčastejšie na základe odborných znalostí, nie formálnej pozície.

Skupina pravidelne kontroluje spôsob, akým sa posúva v riešení, pretože si je vedomá svojej činnosti.

Motivovanie tímov

Tím je celok zložený z rôznych ľudí, ktorí sú samozrejme motivovaní rôznym spôsobom. Tento fakt je dôležitý pri motivácii celého tímu. Tím je možné motivovať v troch oblastiach:

Úloha: vodca tímu má zaistiť, že tím bude motivovaný dosiahnutím úlohy, lebo spoločné skupinové dosiahnutie úlohy bolo dôvodom pre ktorý bola skupina vytvorená

Skupina: vodca tímu má zaistiť, aby sa členovia tímu stretávali a mali vzájomne dobré vzťahy.
Akékoľvek osobné problémy a nezhody treba rýchle vyriešiť. Treba dosiahnuť jednotu a súdržnosť celého tímu, aby sa členovia vzájomne podporovali, rešpektovali a mali radi.

Jedinec: manažér tímu má zabezpečiť motiváciu jednotlivcov skupiny a zohľadniť pritom ich individuálne potreby
Úroveň motivácie teda závisí od motivácie v spomenutých troch oblastiach. Len vhodná kombinácia bude mať za výsledok dostatočne motivovaný pracovný tím a tak sa dosiahne potrebná produktivita i spokojnosť skupiny.

 

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Hodnotiaci rozhovor: ako ho viesť a aké otázky sa (ne)pýtať?

Objektívna spätná väzba zamestnancov aj manažérov má pre firmu veľký význam. Aké benefity prináša a aké sú zásady správneho vedenia hodnotiaceho pohovoru?

Prepúšťanie počas krízy: ako komunikovať výpovede efektívne a ľudsky

Ako pristupovať k výpovediam ľudsky v čase, keď firmu zasiahla kríza a je nutné prepúšťať.

Najčastejšie chyby nových šéfov pri práci s ľuďmi

Väčšina novo vymenovaných šéfov sa od prvého dňa prioritne sústredí na rozvoj biznisu, až potom na spoznávanie ľudí. Otočením týchto krokov však možno získať oboje – spokojných zamestnancov aj úspešný biznis.

Trendy v benefitoch pre zamestnancov: čím si ich chcú firmy získať?

Ako vyzerá ponuka zamestnaneckých benefitov vo firmách? Zamestnávatelia sa snažia zaujať zamestnancov finančnými bonusmi, rozšíreným parkovaním či flexibilným pracovným časom.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky