Budovanie tímu

Podnik je organizačne zložený z viacerých oddelení, prevádzok, skupín. Každú skupinu ľudí, ktorá vo firme spolupracuje na dosiahnutí spoločného cieľa, môžeme označiť za tím. Pre podnik je mimoriadne dôležité mať vytvorené produktívne a zladené pracovné tímy. Budovanie tímu je proces ktorý zahŕňa rôzne činnosti tvorby, riadenia a vedenia tímu.

 

Architektúra pracovného tímu


Zloženie a charakter pracovnej skupiny závisí od jednotlivých pracovníkov, ktorí túto skupinu tvoria. V pracovnej skupine je najdôležitejšie profesionálne postavenie. Okrem neho existujú i neformálne postavenia, napríklad fajčiar, inteligent, sukničkár, tvrdohlavec,...

Podmienkou vytvorenia efektívnej skupiny je zakomponovanie do nej motivovaných a kreatívnych pracovníkov. Podmienkou správneho fungovania je viacero faktorov ako: vhodná veľkosť, vzdelanie, skúsenosti, vek a preferencie členov, jednota postojov, spôsob vedenia, schopnosť dopĺňania sa a iné. Tvorba tímu by nemal byť len náhodný proces spájania ľudí do jednej skupiny ale cieľavedomé premyslené úsilie manažérov vytvoriť produktívny pracovný tím. Mohlo by mať postupnosť nasledujúcich krokov:

1. Predbežná práca

Manažér stanovuje úlohu, ktorú treba splniť a podľa nej stanoví cieľ. Potom vykoná analýzu na základe ktorej zistí, či daný cieľ je lepšie dosiahnuteľný tímovou prácou alebo samostatnou prácou jednotlivcov.

2. Vytváranie podmienok

Manažér vytvára vhodné podmienky na efektívne fungovanie tímovej práce. Musí pritom dbať na to, by boli k dispozícii všetky potrebné zdroje, či ľudské (vhodní členovia tímu) alebo technické (peniaze, technika, informácie a ubytovanie).

Článok pokračuje pod reklamou

3. Formovanie a budovanie tímu

  • ujasnenie členstva v skupine,
  • vytvorenie oddanosti úlohe,
  • ujasnenie očakávaného správania, zadefinovanie zodpovednosti.

4. Sústavné podporovanie tímu

Manažér napomáha tímu riešiť a prekonávať problémy, a dosiahnuť dobrú funkčnosť. Opatreniami, ktorými tak robí, môže byť: nahradenie neefektívnych členov inými, doplnenie technických zdrojov a iné.

Znaky efektívne fungujúceho tímu

  1. Jasné rozdelenie činností a ich dôsledné plnenie členmi,
  2. Prijatie cieľa za svoj všetkými príslušníkmi tímu,
  3. Všetci členovia sú zapojení do diskusie o plnení úlohy,
  4. Uvoľnená, neformálna atmosféra v tíme, ktorá svedčí o jednotnom záujme a zapojení členov,
  5. Otvorená komunikácia, keď členovia sa navzájom počúvajú a bez obáv dávajú tvorivé návrhy,
  6. Najviac rozhodnutí sa dosiahne konsenzom,
  7. Sloboda vyjadrenia dojmov a pocitov o úlohe a aj o spôsobe práce skupiny na jej dosiahnutí,
  8. Častá a otvorená konštruktívna kritika, ktorá ale neprerastá do osobných útokov,
  9. Prípadné nezhody sa neututlávajú ale prediskutúvajú sa s cieľom ich vyriešiť alebo prijať,
  10. Vedenie v rámci skupiny sa sem-tam presúva medzi členmi najčastejšie na základe odborných znalostí, nie formálnej pozície.

Skupina pravidelne kontroluje spôsob, akým sa posúva v riešení, pretože si je vedomá svojej činnosti.

Motivovanie tímov

Tím je celok zložený z rôznych ľudí, ktorí sú samozrejme motivovaní rôznym spôsobom. Tento fakt je dôležitý pri motivácii celého tímu. Tím je možné motivovať v troch oblastiach:

Úloha: vodca tímu má zaistiť, že tím bude motivovaný dosiahnutím úlohy, lebo spoločné skupinové dosiahnutie úlohy bolo dôvodom pre ktorý bola skupina vytvorená

Skupina: vodca tímu má zaistiť, aby sa členovia tímu stretávali a mali vzájomne dobré vzťahy.
Akékoľvek osobné problémy a nezhody treba rýchle vyriešiť. Treba dosiahnuť jednotu a súdržnosť celého tímu, aby sa členovia vzájomne podporovali, rešpektovali a mali radi.

Jedinec: manažér tímu má zabezpečiť motiváciu jednotlivcov skupiny a zohľadniť pritom ich individuálne potreby
Úroveň motivácie teda závisí od motivácie v spomenutých troch oblastiach. Len vhodná kombinácia bude mať za výsledok dostatočne motivovaný pracovný tím a tak sa dosiahne potrebná produktivita i spokojnosť skupiny.

 

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Práca pod vplyvom alkoholu – kontrola a následky

V akých prípadoch zákon umožňuje prácu pod vplyvom alkoholu a kedy za ňu naopak hrozí výpoveď? Praktické príklady, čo hrozí, ak zamestnanec „nafúka“ alebo odmietne dychovú skúšku.

Čerpanie dovolenky – kedy ho môže zamestnávateľ nariadiť

Čo je plán dovoleniek? Kto a za akých podmienok určuje čerpanie dovolenky? Kedy čerpanie zamestnávateľ (ne)môže nariadiť?

Trendy v oblasti ľudských zdrojov pre rok 2020

Dôležitosť jednotlivých trendov v oblasti práce s ľuďmi sa mení, no objavujú sa aj nové. Ako sa na zmenách pričinila pandémia a ako ich môžu firmy aplikovať do praxe?

Kto určuje čerpanie dovolenky – zamestnávateľ alebo zamestnanec?

Podľa Zákonníka práce určuje čerpanie dovolenky zamestnávateľ, avšak musí prihliadať aj na záujmy zamestnanca. Aké podmienky musí zamestnávateľ pri určení dovolenky dodržať?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky